Strona 1 z 2

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 21 lip 2018, o 18:43
autor: helo
Witam,
pacjent Outback 2008 2,5 mt
5 tys po wymianie olej w skrzyni ma kolor mętny szary. Wydaj mi się tez dość rzadki.
Olej to Motul Gear 300 75W90
Magnes w korku oblepiony szarym błotem - drobniutkie opiłki. Grudek i większych fragmentów nie znalazłem.

Auta nie topiłem, wycieków tez nie było.


Jakieś pomysły skąd taki kolor?

O ile dobrze pamiętam to przy spuszczaniu stary olej miał kolor dość klarowny.
Podrobiony motul ?

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 21 lip 2018, o 21:45
autor: ewemarkam
Ty kupowałeś olej? Sam go wymieniłeś?

Wysłane z mojego M2 Mini przy użyciu Tapatalka


Szary olej w skrzyni po 5tys

: 23 lip 2018, o 07:29
autor: helo
Kupiony w dużej hurtowni , na allegro. Wymieniałem sam.

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 23 lip 2018, o 08:03
autor: ewemarkam
Nie pamiętam dokładnie jaki mam w przednim dyfrze, wymieniałem wszystkie płyny jakieś 500km temu. Pamiętam że do przedniego dyfra lałem motula, mam jeszcze pojemnik w garażu. Ale był właśnie grafitowy, gęsty. Aż się zdziwiłem jak wlewałem. Ale według strony motula taki miał być. Wygladal jakby nie był wymieniany od nowości samochodu, a był prosto z butelki. A jak wyglądał olej gdy go nalewałes?



Szary olej w skrzyni po 5tys

: 23 lip 2018, o 08:34
autor: helo
Klarowny, bursztynowy.

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 23 lip 2018, o 08:35
autor: ewemarkam
A w dyfrze przednim jaki masz olej? Bo jest chyba w skrzyni ręcznej osobny. Jeśli jest inny olej, i do tego jest on grafitowego koloru. To najpewniej strzeliło Ci uszczelnienie między skrzynia a dyfrem. Sprawdź jaki masz olej w dyfrze. Jest tam bagnet.

Wysłane z mojego M2 Mini przy użyciu Tapatalka




Szary olej w skrzyni po 5tys

: 23 lip 2018, o 09:16
autor: helo
W MT dyfer i skrzynia są razem, to ten sam olej.

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 23 lip 2018, o 18:03
autor: ewemarkam
Wobec tego pomysłów nie mam.

Wysłane z mojego M2 Mini przy użyciu Tapatalka


Szary olej w skrzyni po 5tys

: 24 lip 2018, o 15:01
autor: dcd84
A w tylnym dyfrze zmieniłeś razem ze skrzynią?
Porównaj.
Obstawiam jakiś lichy olej.
U mnie po wymianie nalatane jakieś 15kkm i olej dalej czysty (ten sam co u Ciebie).

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 24 lip 2018, o 16:25
autor: mirasek
Szary kolor to opiłki, więc coś się piłuje ;-) Jak mętny to obstawiam obudowę, lekki brokat to trybiki, łożyska... ale zawsze szarą zupę spuszczam z popsutych skrzyń. Nie wydaje ona dziwnych odgłosów?

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 30 lip 2018, o 20:57
autor: helo
Dzięki, twoja diagnoza wydaje mi się niestety trafna.

Coś lekko grzechotało jak puszczałem sprzęgło na jałowych - obstawiałem dwumase.
Zrobiłem konwersje na jednomase i jest cicho.
Słychać delikatny szum po puszczeniu sprzęgła - ledwo słyszalny.

Z dziwnych objawów to przy zapalaniu słychać krotki pisk - jakby pasek. To nie paski klinowe - bez nich tez jest ten objaw.
Od strony rozrządu cisza.
Obwiniałem o to sprzęgło - po wymianie dźwięk pozostał.

Jak zrzuciłem skrzynie to przy ręcznym obracaniu lekki grzechot dochodził z okolic centralnego mechanizmu różnicowego.

Rozebrałem tył skrzyni i wszytko wyglądało ok . Żadnych śladów zużycia. Dźwięk to lekkie luzy przy zazębieniu kół zębatych.

Z ciekawostek to w połączeniu skrzynia - silnik brakowało na dole 2 nakrętek i jednej śruby.

Opiłki muszą pochodzić z przedniej części.

Oby na wakacjach się nie posypało. Na razie zrobiłem ponad 1k km i brak dziwnych objawów.

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 30 lip 2018, o 22:05
autor: ptk22
A to nie jest tak, że w skrzyni powoli wycierają się różne elementy i takie opiłki na korku to jest normalna rzecz? Gdyby za każdym razem olej był idealnie czysty i nie było żadnych opiłków, to jaki sens miałaby wymiana tego oleju?

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 31 lip 2018, o 00:26
autor: paku
Olej degraduje się z czasem nawet jak nie ma opiłków metalu, przestaje być smarem po prostu bo rozrywają się cząsteczki węglowodorów go tworzące.

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 31 lip 2018, o 06:46
autor: ewemarkam
paku pisze:Olej degraduje się z czasem nawet jak nie ma opiłków metalu, przestaje być smarem po prostu bo rozrywają się cząsteczki węglowodorów go tworzące.
Ale olej tu miał 5 tys km... A żadnej degradacji mowy nie ma.

Wysłane z mojego M2 Mini przy użyciu Tapatalka


Szary olej w skrzyni po 5tys

: 13 sie 2018, o 22:57
autor: damaz
paku pisze:
31 lip 2018, o 00:26
z czasem
fraza klucz. z czasem, a nie z przejechanymi kilometrami. i to "z czasem" to jest kilka lat.
jak się dociera silnik, to trzeba oleum wymieniać. bo różne śmiecie (m.n. opiłki) doń trafiają. dotarty silnik na jednym oleum parę lat pojeździ, gdyż oleum właściwości smarne cały czas będzie miało. oczywiście, spekulacja, czy 5, czy 7, czy10 lat bez wymiany się uda, to spekulacja, bo wszystko zależy od zależy (pogoda, styl jazdy, kilometry na rok....), ale wymiana raz na rok to overkill*.
mirasek pisze:
24 lip 2018, o 16:25
Szary kolor to opiłki, więc coś się piłuje ;-) J
problem w tym, że tu - najpewniej - tkwi problem. a na forum wróżek brak. więc co piłuje o co - trudno powiedzieć.




*disklamer: nie dotyczy upalaczy, outlaw i temu podobnych. :evilgrin:

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 12 wrz 2018, o 00:53
autor: helo
Wracam do tematu.
Po 3,5 tys olej znowu szary. Na korku choinka z opiłków.
Skrzynia zaczęła hałasować.
Najpierw delikatne terkotanie przy przyspieszaniu. Na podnośniku lewe przednie kolo kręciło się wolniej niż pozostałe - zignorowałem to i pojechałem na wakacje.
W połowie drogi powrotnej pojawił się szum jak przy uszkodzonym łożysku w kole. Częstotliwość i hałas wzrastały wraz z prędkością, niezależnie od biegu i sprzęgła.
Dziwne było to, że przy skręcie w prawo było ciszej.
Innych objawów brak.
Biegi wchodzą gładko, żadnych dodatkowych oporów toczenia.

Dziś spuściłem olej i zdemontowałem tył skrzyni.

Olej ciemnoszary, na korku choinka z opiłków.

Skrzynia brzmi tak:


Wydawało mi się że najgłośniej szumi z okolicy centralnego dyfra, po rozebraniu wygląda to tak:



Łożysko ma luzy i pod obciążeniem szumi. Nie jestem do końca przekonany czy to przyczyna.
Luz może duży ale bez obciążenia jest cicho.

Wymieniać?


W tej części skrzyni nie widać śladów zużycia ani opiłków.

Podejrzewam ze grubo to jest w przednim dyferencjale.

Jak zrzucę skrzynie i ją rozbiorę to dam znać.

Jak ktoś ma na sprzedaż TY758XFABB czyli 5MT z reduktorem do outback MY08 2.5 SOHC to chętnie kupie :(

Jak lub gdzie sprawdzić jakie mam przełożenie w tylnym dyfrze? Na dostępnych w necie tabelach modele sprzed 2006r z US.

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 12 wrz 2018, o 07:17
autor: ewemarkam
To nie będzie łożysko z tyłu. Wczoraj miałem wyjęty koszyk sprzęgłowy transferu że skrzyni AT lozysko podobnie chodziło to. A skrzynia pracuje cichutko.

Kup sobie na znanym serwisie aukcyjnym kamerę endoskopowa taką za paręnaście PLN i zerknij przez korek co dzieje się w przednim dyfrze.

Z drugiej strony mi szumiało łożysko w lewym kole jak skręcałem w prawo po łuku przy ok 50 km/h i więcej.

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 12 wrz 2018, o 12:56
autor: helo
Obejrzałem dokładniej łożyska stożkowe.
Maja wżery na rolka - odgniecenia po opiłkach.

Prawdopodobnie opiłki generowane z przodu skrzyni masakrują łożyska.

Dziś rozbiorę resztę.

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 13 wrz 2018, o 23:22
autor: helo
Po rozebraniu takie widoki:


Tylne łożysko na wałku sprzęgłowym z dużym luzem.

Łożysko na wale wejściowym skrzyni - reduktora tez ma chyba za duży luz:



Mam nadzieje ze jak wymienię będzie cisza.

Co polecacie jako uszczelnienie obudowy skrzyni?

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 14 wrz 2018, o 14:31
autor: ewemarkam
Są takie specjalne silikony do tego celu. Victor Reinz takowy produkuje, reinzosil chyba tak się to pisze. Składałem na tym miskę skrzyni AT, pokrywę separatora oleju nic nie cieknie.

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 14 wrz 2018, o 19:34
autor: skwaro
Ja używam Megagreya z Versachemu i ma moim zdaniem najlepszy stosunek jakości do ceny. Z innymi miałem słabe doświadczenia.

A co do szarego oleju to sprawdź czy wiskoza jest szczelna, bo jak poleci z niej olej to się robi szary szlam w skrzyni.

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 17 paź 2018, o 00:49
autor: helo
Trochę zdjęć z remontu skrzyni:

https://photos.app.goo.gl/9RsTTfG57znLTB539

Uszkodzone łożysko kulkowe dwurzędowe na wałku sprzęgłowym, ślady na rolkach łożysk przedniego mechanizmu różnicowego i na łożyska wałka wyjściowego.
Wymieniłem 8 łożysk, zostawiłem te na choince napędowej -górny wal. Na górnym odwróciłem tylko podkładkę oporową łożyska wzdłużnego - miała ślady po wałeczkach łożyska - widać na zdjęciach.

To była pierwsza skrzynia jaką rozebrałem. Najwięcej czasu zabrało mi mycie.

Po remoncie zniknął tylko objaw pisku przy zapalaniu silnika. Mam nadzieje że olej już będzie czysty przy następnej wymianie.

Szum to była piasta lewego przedniego kola - na podnośniku bez obciążenia była cicha, dopiero stetoskopem dało się wysłuchać różnice.


Ciche terkotanie/ klekotanie przy przyspieszaniu w okolicach 2,5-3,5 tys obrotów pozostało. Pojawiło się po konwersji na jednomase.

Trochę już mam dość wiec podgłośnię radio.


Kasa to około 700zl za 6 łożysk z logo subaru na pudełkach + 150zl za Timken made in Poland + olej 200zl

Na zdjęciach są wszystkie numery i oznaczenia producentów jakby ktoś szukał zamienników lub oem bez pudełka z logo subaru.

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 17 paź 2018, o 10:47
autor: jimiasty
Oj też miałem przeboje z terkotaniem po konwersji na jednomasę. Nie chcę straszyć, ale może oszczędzi Ci to pieniędzy i nerwów na szukanie. Możesz odszukać moje wątki i posty. Skończyło się remontem silnika. Dwumasa padając uszkodziła łozysko na wałku sprzegłowym - jak u Ciebie. Potem dalej terkotało i po wielu miesiącach w końcu diagnoza, że terkoczą panewki na wale - skrzywił się wał korbowy. Podjedź do naprawdę dobrego mechanika, niech Ci osłucha silnik pod kątem panewek.

viewtopic.php?f=3&t=13348&p=401508#p401508

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 18 paź 2018, o 23:07
autor: helo
Utwierdziłeś mnie w moich podejrzeniach.
Nie wiem czy chce mi się spieszyć z diagnoza ;-( .

Pytanie brzmi jak szybko i do kogo się udać?

Szary olej w skrzyni po 5tys

: 19 paź 2018, o 13:46
autor: jimiasty
Ja tak trochę jeździłem. Chyba półtora roku :) Terkotanie się nasilało z czasem i w końcu stało się ewidentne. Uderz do Gawina do Krakowa, w razie potrzeby (u mnie kadłubek był już nie do uratowania) poratuje używanym silnikiem.