Strona 1 z 2

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 9 paź 2018, o 23:28
autor: paku
Cześć,

Od jakiegoś czasu okresowo słyszę i czuję gdzieś spod podłogi tyrkotanie podobne do wjechania na tarkę albo np. malowane na drodze pasy.
Tyrkotanie trwa 2-3 sekundy i cichnie. Samochód przestaje też drgać.

Było podejrzenie, że to włącza się trakcja, ale nie widać lampki jak również zdarza się to na zupełnie prostym kawałku drogi i przy różnych prędkościach.
Wyłączenie kontroli trakcji przyciskiem nic nie zmienia.

Zaczynam się zastanawiać nad krzyżakami wałów albo jakimiś ich podporami ... a może automat czy amory samopoziomujące (130kkm)??
A może luźny klocek wpada w wibrację ...

Jedyne co jest powtarzalne to średnie prędkości /60-100/ oraz lekkie dodanie gazu.

Jakieś pomysły ??

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 13 paź 2018, o 20:10
autor: lutek34
a czy czasem to drżenie nie pojawia się przy zapinaniu lock upu?

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 13 paź 2018, o 23:24
autor: paku
No tak, konwerter też może być podejrzany. W tym kontekście to może być ważne, że dzieje się to przy lekkim dodaniu gazu, z hamowania silnikiem, zaraz na początku wciśnięcia pedału. Czyli może raczej rozpinanie ...

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 14 paź 2018, o 06:59
autor: ewemarkam
Lockup rozpina jak skrzynia zdecyduje że zmieni bieg. Czyli musisz depnać na gaz.
Jak go dawkujesz względnie delikatnie to skrzynia nie rozpina. Dziwny przypadek Ci się trafił.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 14 paź 2018, o 10:28
autor: lutek34
paku pisze:
13 paź 2018, o 23:24
No tak, konwerter też może być podejrzany
no chyba słyszysz i czujesz kiedy skrzynia zapina/rozpina lock up, jeśli drżenie występuje kiedy teoretycznie lock up powinien być zapięty to ewidentnie wina konwertera. Ja miałem podobny przypadek ale głównie był wyczuwalny podczas zapinania lock upu przy delikatnym rozpędzaniu samochodu. Konwerter zregenerowałem i od tego momentu zrobiłem 45kkm.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 14 paź 2018, o 11:53
autor: paku
Częstotliwościowy tej tarki jest niezależna od prędkości samochodu - ale ta nie może być za duża. Częstotliwość jest zawsze taka sama i niezmienna.
Słuchać to w okolicach 60-100km/h ale nie szybciej. I tylko w początkowym momencie dodawania gazu.
Wydaje mi się że przy 60km/h i dodaniu gazu jest mała szansa że lock-up jest zapięty lub ma być zapięty. Szczególnie jeśli właśnie dodajesz gazu. Lock-up to większe prędkości i chwila równej jazdy. Rozpoznaje go, ale przy większych prędkościach.

Ale nie wykluczam że coś w konwerterze bije pod obciążeniem lekkim, a przy większym przestaje, bo się opiera.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 14 paź 2018, o 12:14
autor: ewemarkam
U mnie lockup spina jak skrzynia jest zagrzana od trochę powyżej 60km/h. Parę razy sprawdziłem.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 14 paź 2018, o 12:26
autor: paku
Ale bieg musi być najwyższy ( 4/5) ???

Sprawdzę w trybie manualnym, wtedy lock-up nie działa, zobaczymy czy coś usłyszę.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 14 paź 2018, o 12:55
autor: ewemarkam
Ja mam stara 4eat phase 1. Zapina tylko na najwyższym biegu, u mnie to 4.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 14 paź 2018, o 14:21
autor: lutek34
Paku, odpal RomRaider, włącz podgląd l/u solenoid pressure, l/u solenoid current oraz accelerator pedal angle, będziesz widział kiedy lock up jest zapinany oraz jak ciśnienie sterujące tarczką lock upu jest modulowane w zależności od naciśnięcia pedału gazu.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 14 paź 2018, o 14:46
autor: paku
Popatrzę, ale coś nie che mi się zainstalować ten soft ...
Wymaga Javy x32 ja mam x64 ... powalczę.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 14 paź 2018, o 17:29
autor: lutek34
to może podłącz freeSSM, tam też muszą być PIDy związane z lock upem i jego pracą

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 14 paź 2018, o 23:13
autor: paku
Badania zrobię ale na razie wyczytałem że ogólnie jest to problem ze skrzyniami AT (nie tylko Subaru).
A dla Subaru było nawet zalecenie wymiany konwertera w okolicy 2009 roku. Była też jakaś modyfikacja układu lock-up'u

https://workshop-manuals.com/subaru/tri ... eleration/

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 15 paź 2018, o 06:34
autor: lutek34
Powiem szczerze że miałem kilkanaście samochodów z ASB (nie Subaru) i tylko w Tribece był problem z konwerterem. Na forum SIP kolega ma problem z konwerterem w '14 OBK, czyli problem mimo rzekomej modyfikacji konwertera się powtarza.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 18 paź 2018, o 18:17
autor: paku
Byłem w trasie i specjalnie mądrzejszy nie jestem. Tyrkotanie/trzęsienie jest tylko na 5 w okolicach 2000 obr/min, wyłącznie przy dodaniu lekko gazu po chwili jazdy bez deptania pedału.
Mam trzy tryby/mapy. Na sportowych występuje to bardzo rzadko, ale chyba dlatego, że są wysoko trzymane obroty.
Raz mi tak zatrzęsło że nawet podsufitka wpadła w rezonans. Ewidentnie drga gdzieś bardziej z tyłu...

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 22 paź 2018, o 16:39
autor: paku
lutek34 pisze:
14 paź 2018, o 14:21
Paku, odpal RomRaider
Który plik konfiguracyjny należy zassać dla Outbacka'12 ze skrzynią 5eat ??
Trochę się obawiam czy nie są one za stare ... Mam nadzieje że auto nie wybuchnie ....

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 22 paź 2018, o 18:19
autor: lutek34
paku pisze:
22 paź 2018, o 16:39
Który plik konfiguracyjny należy zassać dla Outbacka'12
masz na myśli logger definition? Ja ściągałem stąd https://www.romraider.com/forum/viewtop ... 135a3dc779 nie bój się, nic się nie stanie. To są pliki definiujące odczyt danych z ECU I TCM.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 22 paź 2018, o 18:25
autor: paku
lutek34 pisze:
22 paź 2018, o 18:19
To są pliki definiujące odczyt danych z ECU I TCM
Ale chyba dobiera się do wersji software'u ECU ??

Mam wrażenie że nowsze wersje są na GitHubie

https://github.com/RomRaider

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 22 paź 2018, o 18:32
autor: paku
W kwestii problemu z lockup'em to jak rozumiem bez wyjęcia konwertera nie da się nic stwierdzi tak naprawdę .. ???

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 22 paź 2018, o 18:42
autor: lutek34
paku pisze:
22 paź 2018, o 18:25
Ale chyba dobiera się do wersji software'u ECU ??
popróbuj i porównaj jakie będą różnice w odczycie danych pomiędzy danymi wersjami definicji
paku pisze:
22 paź 2018, o 18:32
W kwestii problemu z lockup'em to jak rozumiem bez wyjęcia konwertera nie da się nic stwierdzi tak naprawdę .. ???
jak upewnisz się na 100% że to drżenie następuje podczas zapinania lock upu, to tylko zrzucenie skrzyni, oddanie konwertera do zakłądu gdzie regenerują konwertery, oni go tam rozcinają i weryfikują w jakim stanie są poszczególne części, w tym też tarczki lock upu. Jeśli tarczki są spalone, to wklejaja nowe, składają całość i zaspawowywują korpus.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 22 paź 2018, o 18:50
autor: paku
To może być coś z konwerterem ale następuje tylko po lekkim dodaniu gazu, po "hamowaniu" silnikiem, w okolicah 2000 rpm. To chyba nie są warunki na zapięcie lockupu.
U mnie zapięcie występuje tak bardziej przy 2500 ... Wg mnie coś drga w łożysku/uchwycie ... np. wał, albo poduszka skrzyni.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 22 paź 2018, o 19:06
autor: lutek34
paku pisze:
22 paź 2018, o 18:50
To może być coś z konwerterem ale następuje tylko po lekkim dodaniu gazu, po "hamowaniu" silnikiem, w okolicah 2000 rpm.
jeśli wyczuwasz "hamowanie" silnikiem podczas stabilnej jazdy po odjęciu gazu, to lock up jest zapięty. Jak nie jest zapięty, to po odjęciu gazu samochód swobodnie się toczy jak byś w manualu wcisnął sprzęgło. U mnie lock up zapina się nawet przy 1800rpm.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 22 paź 2018, o 21:19
autor: paku
Jestem po jazdach próbnych z logowaniem RomRidera.
Jeśli pozaznaczałem dobre parametry to może coś będzie widać. ... Zaraz coś wkleję.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 22 paź 2018, o 22:30
autor: paku
Nie mam jak wkleić, ale widzę zmiany ciśnienia na zaworze L/U, na 5 biegu. Nawet w czasie kiedy, być może, było to terkotanie (jak mi się wydaje) - ale a czym ma to świadczyć ??
Nie dam siebie głowy uciąć że dźwięk był dokładnie w tym momencie. Zrobiłem kilka jazd i +-pamiętam kiedy, ale nie z dokładnością do sekund ...

Dodatkowo mam skrzynie w trybie uczenia po zabawie z FreeSSM i nie chce z niego wyjść ....

Dwa razy samochód tak się zatrząsł że poczułem aż w nerkach przez fotel ... moim zdaniem wibracje tłumików w sprzęgle L/U lub jakiś silent blok walnął przy wałach.

OBK'12 3.6 - tyrkotanie jakieś ...

: 23 paź 2018, o 08:06
autor: lutek34
Bawiąc się FreeSSM kliknąłeś na clear memory2? Ja po tej procedurze musiałem pojeździć ze stałymi prędkościami na poszczególnych biegach. Procedurę nauki znajdziesz na necie.

Jak podejrzewasz podpory wału, to ciężko je sprawdzić?