Zamiana ECU / sterownika

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
luki_man
4 gwiazdki
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 2 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 4 sty 2020, o 01:48

Hej.
Mam pytanie. Może ktoś z was mnie oświeci. Bo wiele starszych subaraków cierpi na problem z lekkim szarpaniem w dolnym zakresie obrotów, wynikającym z nadgorliwości czujnika spalania stukowego.

Mój kolega ma tego typu problem w swoim foresterku. To jest Forester 1998r z silnikiem 122KM 2.0. posiada on sterownik / ECU phase1 czyli ten że zdjęcia w linku
https://images.app.goo.gl/1yXcUA9g5dK1wMZq8

Zauważyłem że w wypadku fotesterów problem dotyczy głównie sterownika o oznaczeniu 22612AD310 z dużym symbolem X6.
W identycznych foresterach z tym samym silnikiem były stosowane takie same sterowniki tylko o innych oznaczeniach. I ich ten problem szarpania praktycznie nie dotyczy.

I tak dla przykładu. Trzy identyczne sterowniki z takiego samego Forestera ale o różnych oznaczeniach:

https://allegro.pl/oferta/forester-i-2- ... e=facebook

https://allegro.pl/oferta/komputer-siln ... e=facebook

https://allegro.pl/oferta/komputer-siln ... e=facebook

I teraz główna kwestia. Czy można by stosować zamiennie te sterowniki? Co o tym myślicie? Może dzięki temu za kilka złotych można by wyeliminować problem szarpania na niskich obrotach?



ewemarkam
4 gwiazdki
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Forester '98 2.0 N/A AT
Polubił: 0
Polubione posty: 25 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 4 sty 2020, o 07:53

Z tego co wiem to ECU nie możesz od tak zamienić. Pozstałe silniki mają inne wtryskiwacze, inne głowice itd. EJ20J taki jak mój nawet nie ma czujnika położenia wałka nowszy już chyba ma.
Kiedyś kontaktowałem z z użytkownikiem mirasek. Chciałem podmienić ECU, troche mnie sprowadził na ziemie. Jeśli wymieniasz to tylko na taki sam. Nawet nie wiem czy CI odpali na innym ECU, chodzi o immobilizer oraz ewenualny brak czujnika położenia wałka. Ponoć można je podmieniać ale to nie potwierdzona informacja.

Jeśli to faktycznie stukowiec, przykrec go w innym miejscu. Troszkę wyżej jest taki otwór. Tylko pamiętaj żeby dokręcić odpowiednio.

lutek34
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Krosno
Auto: '08 Subaru Tribeca 3.6l+LPG BRC P&D Plus, '17 WRX 6MT
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 5 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 4 sty 2020, o 19:12

luki_man pisze:
4 sty 2020, o 01:48
wynikającym z nadgorliwości czujnika spalania stukowego.
przecież można sprawdzić czy faktycznie stukowiec dokonuje jakichkolwiek korekcji po logach z ECU

ewemarkam
4 gwiazdki
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Forester '98 2.0 N/A AT
Polubił: 0
Polubione posty: 25 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 4 sty 2020, o 20:57

Tylko nie zrobisz ich interface'em vag kkl. Tylko trzeba sobie zrobić samemu, tzn kupić konwerter ftdi i wtyk OBD. Lub po prostu kabel USB-rs232 i sam wtyk do OBD. Bo ten samochód/silnik wspiera tylko SSM-1, w gnieździe OBD nie ma lini K. A freeSSM czy ecuexlporer nie działa na tym kablu z ftdi.

Gniazdo diagnostyczne w tym silniku to coś pomiędzy gniazdem 9 pinowym w starych Subaru a obd w nowszych. Wygląda jak OBD ale jest to SSM-1.



lutek34
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Krosno
Auto: '08 Subaru Tribeca 3.6l+LPG BRC P&D Plus, '17 WRX 6MT
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 5 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 4 sty 2020, o 23:19

ewemarkam pisze:
4 sty 2020, o 20:57
Tylko nie zrobisz ich interface'em vag kkl.
zgadza się, ale można znaleźć znajomka lub diagnostę z odpowiednim interfejsem, zamiast kombinować i wydawać kasę na drugi ECU

ewemarkam
4 gwiazdki
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Forester '98 2.0 N/A AT
Polubił: 0
Polubione posty: 25 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 4 sty 2020, o 23:38

Mnie 3 magików odesłało do ASO. Poszperałem i udało się samemu połączyć.

luki_man
4 gwiazdki
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 2 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 5 sty 2020, o 01:02

Mechanicy nic Ci nie pomogą. Sam zbudowałem interface na ssm. Mam nawet wyświetlacz parametrów pracy silnika w miejscu zegarka na bazie tego interface.

Sęk w tym że wiem czym to jest spowodowane. Złą interpretacją tych "stuków" przez ECU. Mam wrażenie że kolejne modele miały poprawioną mapę.

Pytanie jakie postawiłem to czy można te sterowniki naprzemiennie stosować?

luki_man
4 gwiazdki
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 2 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 8 sty 2020, o 15:50

A może ktoś wie jak flash - ować coś takiego ?

ewemarkam
4 gwiazdki
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Forester '98 2.0 N/A AT
Polubił: 0
Polubione posty: 25 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 8 sty 2020, o 16:04

Z tego co wiem to są nie flashowalne. Jeśli macie faktycznie problem ze stukowcem. Wyszukajcie Gary's fix. Albo można przekręcić go w inne miejsce. Jeszcze podobno problem rozwiązuje montaż stukowego z SG. Trzeba wtyczkę przełożyć ze starego czujnika. Znam jeden przypadek na forum że pomogła zmiana lokalizacji czujnika.

luki_man
4 gwiazdki
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 2 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 8 sty 2020, o 17:04

No to fakt. Choć to są pół środki. Ale masz rację. Boje się trochę że jak go przeniosę w inne miejsce to nie będzie wyłapywał prawdziwego spalania stukowego. A do czego to prowadzi to chyba nie muszę mówić :-/

Ciągle ciekawi mnie sprawa tego czy te kompy są zamienialne.

ewemarkam
4 gwiazdki
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Forester '98 2.0 N/A AT
Polubił: 0
Polubione posty: 25 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 8 sty 2020, o 17:28

Pisałem wyżej, nie są.

luki_man
4 gwiazdki
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 2 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 9 sty 2020, o 02:02

Napisałeś że nie są flashowalne a ja pytam czy da się wsiąść kompa o innym oznaczeniu ale z identycznego Forestera i zamienić fizycznie. Nie programowo.

ewemarkam
4 gwiazdki
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Forester '98 2.0 N/A AT
Polubił: 0
Polubione posty: 25 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 9 sty 2020, o 05:43

Przeczytaj raz jeszcze drugi post w temacie.
Co do lokalizacji czujnika. Aluminium bardzo dobrze przenosi drgania, przypuszczam że gdzie byś nie założył czujnika stukowego, będzie on działał.

luki_man
4 gwiazdki
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 2 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 9 sty 2020, o 17:35

Aaaa tak. Zwracam honor :wall:

Spróbujemy zrobić tak jak mówisz. Damy go w inne miejsce. I będziemy patrzeć na korekty kąta wtrysku w logach. Tak będzie widać czy on w ogóle jakoś sensownie pracuje.

A czy pamiętasz gdzie czytałeś o tym czujniku z Forestera SG?

ewemarkam
4 gwiazdki
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Forester '98 2.0 N/A AT
Polubił: 0
Polubione posty: 25 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 9 sty 2020, o 19:21

Albo na NASIOC albo na kropce już nie pamiętam. Jak znajdę to wstawię link.

melina26
2 gwiazdki
Auto: Legacy antyk ej18t megasquirted
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Zamiana ECU / sterownika

Post 9 sty 2020, o 22:20

Sterownik tego typu wymieniałem kiedyś w foresławie, ze względu na problemy z klimą (później okazało się że problem był w innym miejscu). Nie było żadnych schodów z immo. Po prostu zamieniłem sterowniki i auto odpaliło od strzała. Swoją drogą mam jeszcze to stare ecu w garażu i chętnie się go pozbędę (cena promocyjna ;-) - 40%)

ewemarkam
4 gwiazdki
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Forester '98 2.0 N/A AT
Polubił: 0
Polubione posty: 25 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 9 sty 2020, o 22:36

Ale tutaj chyba chodzi o to żeby wymienić X6 na inny np F2.

melina26
2 gwiazdki
Auto: Legacy antyk ej18t megasquirted
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Zamiana ECU / sterownika

Post 9 sty 2020, o 23:33

Oczywiście racja. Z drugiej zaś strony czy mod polegający na zmianie softu w ecu, wymusił zmianę układu immo? Trzeba przećwiczyć i już.

luki_man
4 gwiazdki
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 2 razy

Zamiana ECU / sterownika

Post 14 sty 2020, o 01:45

A jakie oznaczenie masz na tym sterowniku który Ci zbywa?

ODPOWIEDZ