Dobry wieczór,
jestem nowy na tym forum, jako piszący, ja przeglądający zaglądam tu od około 3 tygodni i ubolewam nad małą ilością danych o legacach 1. generacji. Bo w sumie kto by chciał tym ... jeździć? Witam się w tym wątku, bo nie znalazłem oddzielnej powitajki.
Zanim przejdę do rzeczy chciałbym zaznaczyć, że jest to pierwsze moje subaru, nie wiem, czy ostatnie, nie planuję. Przesiadam się z malucha, o czym można by napisać książkę, jak i o samym samochodzie (subarynie tejże) można by napisać osobną.
Moja wiedza więc na jego temat może być bardzo laicka i lamerska, więc proszę o wyrozumiałość. Samochód został uratowany od przerobienia na żyletki ze stacji demontażu, gdzie trafił nie bez powodu, ale o tym napiszę kiedyś oddzielną opowieść z całą historią choroby.
I... Tak, to jest przednionapędowy automat. I się tego nie wstydzę, bo jak się nie ma co się lubi, to przedni automat też jest fajny. A co. ; )
__________________
Poszukuję jakiegoś schematu, lub porad, jak rozgryźć okablowanie radia w tym samochodzie. Poprzedni właściciel (nie był to pierwszy) korzystał z jakiegoś tradycyjnego radia, bo od firmowych kostek (dwóch) odciął: I może tak, bo to jak do tej pory najdziwniejsze kostki, jakie widziałem:
Kostka pierwsza: 9 pinowa - głośnikowa.
Odcięte od niej było 5 kabelków. Znalazłem w sieci pewien tutorial, który pozwolił zidentyfikować kolorki. Po kolorach kabli doszedłem, że to kostka głośnikowa. Odcięte kable to były Przód lewy/prawy +/- (razem 4) i żółto/czerwony przewód - zapłonowy +12IGN, na którym jest napięcie po przekręceniu zapłonu. Te 5 było odciętych, pozostałe 4 wisiały sobie na kostce, to były kable od tylnych głośników.
Kostka druga: też 9 pinowa, wykorzystywane 5. I tu się jajca zaczynają.
Poprzedni właściciel odciął z niej 2 kable: Masę, Stały +12. Pozostałe 3 zostały. W tej chwili nie pamiętam ich kolorów, ale o były chyba Zielony (podświetlenie razem z deską rozdz.), żółto/czerwony (napięcie +12 pod zapłonem) i ŻÓŁTO/NIEBIESKI, o którym nie ma nigdzie mowy.
Kabelki poucinane, te niespięte do kotek fabrycznych, były przytwierdzone do szybkozłączki elektrycznej, 7 kanalików, akurat, żeby podłączyć każde radio do głośników na przód, masy, +12CONST i +12IGN.
I tu się niby wszystko zgadza. Ale nie. Nie ma przewodu antenowego. Antena na dachu jest, niby sprawna, bo się wyciąga i wsuwa w słupek. Ale którędy jest poprowadzona? Nie wiem. W dziurze na radio w desce rozdzielczej kabla nie ma. Nigdzie znaleźć go nie mogę, nie wiem nawet gdzie szukać, jakby sobie spadł gdzieś wgłąb. Zaglądałem spod jednego siedzenia, spod drugiego i nie widać. Czy może został wycięty? Nie wiem, może. Ale nigdzie kikuta nie widać. Albo został up....ny przy samej antenie?
__________________
Moje pytania, prośby:
Czy mógłby ktoś pomóc jakoś w zidentyfikowaniu pozostałych dwóch kabli kostki Drugiej? Po co rzekomy drugi przewód zapłonowy, skoro kostka prawdopodobnie szła do radia? I po co żółto/niebieski przewód. Wzmocnienie anteny podejrzewałem, ale nie znalazłem w słupku podobnego przewodu.
Którędy idzie kabel anteny do deski rozdzielczej? Antena siedzi w słupku kierowcy, po zdjęciu plastiku coś tam widać, ale to całe nic. Kabel ginie "pod nogami" kierowcy i nie widać jak idzie.
__________________
Co zrobiłem do tej pory?
Znalazłem w sieci kilka opisów kabli do subaru, różnych modeli i roczników, ale żadne (ŻADEN) nie zgadzał się w 100% z moimi. Czasem kabelek różnił się kolorem całkiem (metodą eliminacji zgadywałem, że to ten, to przy głośnikach było), chyba dwa razy było tak, że w opisie ze strony było, że kabel będzie dwukolorowy, a był jedno, albo że kabel ma być jednokolorowy, a u mnie był dwu.
Mam kilka książek w .pdfach, katalog części, service manuale, ale raz lepsze raz gorsze, chyba 3 różne rodzaje. Żaden nie był dedykowany dla rocznika 93, czyli 1. generacji. Jeden z nich był dla 1995, inny 1998, a trzeci "up to 1999" i był najbardziej podobny i rzetelny odnośnie tego auta, ale akurat NIE w sprawie okablowania radia. O skrzynie biegów się wtedy rozchodziło. Przeglądałem też ten online'owy katalog, też całkiem fajny jest.
http://opposedforces.com/parts/legacy/en_b11/
Mi się bardzo przydał.
Jak sprawa stoi na chwilę obecną?
Odpuszczam sobie te dwa niewiadome kabelki, antenę póki co montuję pod siedzeniem do rozwiązania sprawy. Rozwiązania jak najbardziej tylko tymczasowe, bo i głośniki na jednej śrubie się trzymają, bo kto to widział głośniki na trzech śrubach... Dżizys...
_____________
Wybaczcie takie rozwodzenie się, można było to napisać w 4 zdaniach, ale wolałem opisać wszystko ze szczegółami, żeby nie odpowiadać na masę pytań, które z pewnością byłyby mi postawione. Oczywiste dla mnie, że o t by ktoś zapytał. Mam nadzieję, że nie przesadziłem.
__________
Edit 1: bo zapomniałem ważnej rzeczy:
Mówię, że to rocznik '93. Ale pewien nie jestem. Bo to rocznik niby 93, jak byłem w serwisie subaru (nic nie zderli, o tym napiszę) to po podłączeniu do komputera wykazało, że jest to rocznik 92 (ze skrzyni odczytało), a w papierach ma, że 94.
Czyli pewnie jest to subaru z roku 93, zbudowane na skrzyni z 92 zarejestrowane poraz pierwszy w 94.
I od razu Edit 2:
Bo dział techniczny sugeruje że tu tylko o skrzyniach, dyferencjałach i innych wałach kardana, ale działu elektrycznego/elektronicznego, to już nie ma. A przydałby się.
Okablowanie radia Legacy 1993
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Okablowanie radia Legacy 1993
Doświadczenie, to coś, co zdobywamy tuż po chwili w której było potrzebne.
-
Konto usunięte
- 6 gwiazdek
- Polubił: 14 razy
- Polubione posty: 19 razy
Re: Okablowanie radia Legacy 1993
kociou, elaborat strzeliłeś fest
Witaj
Może Cheniu555 coś podpowie... on chyba dość mocno rozebrał swojego legaca
http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=10&t=2325

Może Cheniu555 coś podpowie... on chyba dość mocno rozebrał swojego legaca

-
kaszlarz
- 0 gwiazdek
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Subaru Legacy, Mercedes Sprinter
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: Okablowanie radia Legacy 1993
Co do anteny to powinna być złączka w okolicach pedału gazu. Sam ostatnio szukałem bo mi się rozłączyła i mimo iż przy radiu było podłączone to antena nie zbierała fal.
Co do schematów to też szukam takich które odpowiadałyby kolorami w aucie(i miejscami).
Jak zakładałem gaz to musiałem znaleźć plusy do wtryskiwaczy , no i na schemacie są dwa żółte ,a w aucie mam żółto-czerwone. Co więcej są w innych miejscach jak na schemacie no i idzie jeden prprzewód ,a nie dwa jak pokazuje schemat. Tak więc nie ufam za bardzo instrukcji :( .
Ja posiadam legasia z 93r :D
Co do schematów to też szukam takich które odpowiadałyby kolorami w aucie(i miejscami).
Jak zakładałem gaz to musiałem znaleźć plusy do wtryskiwaczy , no i na schemacie są dwa żółte ,a w aucie mam żółto-czerwone. Co więcej są w innych miejscach jak na schemacie no i idzie jeden prprzewód ,a nie dwa jak pokazuje schemat. Tak więc nie ufam za bardzo instrukcji :( .
Ja posiadam legasia z 93r :D
Re: Okablowanie radia Legacy 1993
Po latach wracam do wątku.
Co mogę powiedzieć o Instalacji radia subaru legacy '93 sedan po kilku latach użytkowania:
+12 const - niebiesko/czerwony - napięcie stałe, podtrzymanie pamięci, można mostkować z kablem zapłonowym +12 ign RADIA, żeby radio grało na postoju bez kluczyka.
+12 ignition - żółto/czerwony - napięcie pojawia się po przekręceniu kluczyka, dobre do włączania radia razem z zapłonem; wada - bez kluczyka nie posłuchasz
+12 illumination - zielony - napięcie pojawia się po włączeniu świateł, w niektórych modelach możliwe jest włączanie podświetlanie panelu tylko przy włączonych światłach. Raczej bajer, bo i tak na światłach jeździmy.
ground - czarny - masa
Głośniki:
Prawy Przód + - czerwono / żółty
Prawy Przód - - biało / czarny
Lewy Przód + - brązowo / biały
Lewy Przód - - zielony
Prawy Tył + - niebiesko / zielony
Prawy Tył - - czerwono / biały
Lewy tył + - biało / czerwony
Lewy tył - - czerwono / czarny
Gdzie: kolor dominujący / paseczek
Jeśli chodzi o kabel antenowy, został on zlokalizowany pod tapicerką, pod pedałem gazu. Nie wiem jak, ale się przeciągnął od miejsca na radio i schował pod wykładziną. Kiedyś sprzątałem gruntownie samochód i zajrzałem pod dywanik i okładzinkę i znalazłem końcówkę. Nie dała się dociągnąć do radia, musiałem cofnąć kabel aż do lewego słupka i puścić go górą, nad kolumną kierownicy.
Z oryginalnej instalacji radia zostały jeszcze dwa przewody w oryginalnej kostce, których przeznaczenia nie zidentyfikowałem. Nie znalazłem opisów, a mi nie były potrzebne do działania radia.
____________________
I jeszcze trochę pomędrkuję, bo lubię, a co.
Opis oparty na doświadczeniach, badania organoleptyczne, metodą prób i błędów poparte kilkoma czytankami o subaru. Logika kolorków jest totalne od czapy, żadnego sensu w tym nie ma. Kolory nie zgadzają się ze standardami ISO, nie zgadzają się z instrukcjami subaru w większości. Zwykle posiłkowałem się poradnikami i instrukcjami, a potem sprawdzałem, jak to działa u mnie. No i macie wynik moich zmagań powyżej. Mimo że niektóre układy kolorków wydają się bez sensu, to u mnie działały.
Co mogę powiedzieć o Instalacji radia subaru legacy '93 sedan po kilku latach użytkowania:
+12 const - niebiesko/czerwony - napięcie stałe, podtrzymanie pamięci, można mostkować z kablem zapłonowym +12 ign RADIA, żeby radio grało na postoju bez kluczyka.
+12 ignition - żółto/czerwony - napięcie pojawia się po przekręceniu kluczyka, dobre do włączania radia razem z zapłonem; wada - bez kluczyka nie posłuchasz
+12 illumination - zielony - napięcie pojawia się po włączeniu świateł, w niektórych modelach możliwe jest włączanie podświetlanie panelu tylko przy włączonych światłach. Raczej bajer, bo i tak na światłach jeździmy.
ground - czarny - masa
Głośniki:
Prawy Przód + - czerwono / żółty
Prawy Przód - - biało / czarny
Lewy Przód + - brązowo / biały
Lewy Przód - - zielony
Prawy Tył + - niebiesko / zielony
Prawy Tył - - czerwono / biały
Lewy tył + - biało / czerwony
Lewy tył - - czerwono / czarny
Gdzie: kolor dominujący / paseczek
Jeśli chodzi o kabel antenowy, został on zlokalizowany pod tapicerką, pod pedałem gazu. Nie wiem jak, ale się przeciągnął od miejsca na radio i schował pod wykładziną. Kiedyś sprzątałem gruntownie samochód i zajrzałem pod dywanik i okładzinkę i znalazłem końcówkę. Nie dała się dociągnąć do radia, musiałem cofnąć kabel aż do lewego słupka i puścić go górą, nad kolumną kierownicy.
Z oryginalnej instalacji radia zostały jeszcze dwa przewody w oryginalnej kostce, których przeznaczenia nie zidentyfikowałem. Nie znalazłem opisów, a mi nie były potrzebne do działania radia.
____________________
I jeszcze trochę pomędrkuję, bo lubię, a co.
Opis oparty na doświadczeniach, badania organoleptyczne, metodą prób i błędów poparte kilkoma czytankami o subaru. Logika kolorków jest totalne od czapy, żadnego sensu w tym nie ma. Kolory nie zgadzają się ze standardami ISO, nie zgadzają się z instrukcjami subaru w większości. Zwykle posiłkowałem się poradnikami i instrukcjami, a potem sprawdzałem, jak to działa u mnie. No i macie wynik moich zmagań powyżej. Mimo że niektóre układy kolorków wydają się bez sensu, to u mnie działały.
Doświadczenie, to coś, co zdobywamy tuż po chwili w której było potrzebne.