Szpera do ośki...?

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 16:52

Tak sobie niezobowiązująco myślę, podczytuję... więc zapytam i tutejszych ekspertów.

Jest, Waszym zdaniem, sens zakładania szpery do średnioszybkiej ośki (czyli Yarka)? Oczywiście, niezależnie od regularnego tjuningowania wkładki mięsnej ;-)

Tzn.
1) na ile szpera zwiększy skuteczność trakcji w zakręcie podczas okazjonalnego upalania (zakładajac wersję: a - z utwardzeniem i ew. obniżeniem zawiasu, b - bez tejże operacji, czyli zostaje relatywnie miękko);
2) na ile szpera wpłynie na trakcję w jeździe cywilnej - np. na zdolność wykopania się w zimie z pułapek oraz przyspieszenia na śliskim.
Poprzedniej zimy miałem okazję sprawdzić Torsena w Alfie 147, i miałem wrażenie że jest sporo lepiej w zastosowaniu cywilnym, niż w wersji z dyfrem otwartym. Na torze - nie wiem.

Wobec powyższego, jeśli tak, to co i gdzie? Oczywiście, nie żadne wyczynowe płytkowe hardkorstwo - jakieś inne rozwiązania? Quaife, KAAZ, coś innego? Kto to dobrze założy i za ile? Oczywiście, przy założeniu że całość instalacji i tuningu ma nie być droższa od reszty auta 8-)

No i jeszcze: jakieś wady zeszperowania auta, o których nie pomyślałem, a ktoś zna z autopsji lub ze słyszenia?



ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 16:58

Na przód to chyba ATB Quaife, bo z tego co pamietam, to lepiej mieć ATB niż płytkową na przodzie (a Az będzie wiedział, dlaczego). Ponadto ATB jest mniej kłopotliwe w utrzymaniu od szpery płytkowej (w której, od czasu do czasu, trzeba te płytki powymieniać).

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 18:31

ZTCW, płytkowa może nieco męczyć ręce w jeździe miejskiej, chyba trochę hałasuje, no i faktycznie wymaga regularnej obsługi - jak dla mnie, odpada.
Na forum alfistów wyczytałem, że quaife atb to też torsen (jeśli chodzi o zasadę działania), tylko znacznie lepszy (nie pisali, czemu i jak się ta lepszość przejawia) niż alfowskie Q2.
Ja tam wybredny nie jestem, byleby pomagało - a nie przeszkadzało... :whistle:

PS. Pytanie przy okazji - dotyczące techniki jazdy. W kilku miejscach na forach czytam opowieści (raz nawet snute z udziałem niejakiego Azraela...;-)), jak to gości w świeżo zeszperowanym aucie niespodziewanie obróciło... Nie za bardzo łapię związek przyczynowo-skutkowy (acz nagły odpływ podsterowności nie jest mej duszy obrzydliwy).
Mała lekcja praktycznej fizyki dla laika...?

esilon
6 gwiazdek
Auto: mat
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 4 razy

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 18:39

WiS pisze: niezobowiązująco myślę

czy nastepny wątek będzie jak dołączyc tylne kółka do przednich jakims wałem i najlepiej jakim ?

:mrgreen:



trzeba sobie kupić subaru a nie maltretować plomby :razz: :evilgrin:

WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 18:49

esilon pisze: nastepny wątek będzie jak dołączyc tylne kółka do przednich jakims wałem i najlepiej jakim ?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
...a potem zaturbić, zakuć, i na koniec jeszcze nieco odelżyć... :cofee:
esilon pisze: trzeba sobie kupić subaru a nie maltretować plomby
Kłajf jednak wypada taniej, a mniej się rzuca w oczy :whistle:

owoc666
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: było STi '05
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 18:50

WiS pisze: Mała lekcja praktycznej fizyki dla laika...?


To chyba nie tak.

Ja jakiś czas jeździłem lekko nadsterownym autem FWD bez, a potem ze szperą.

Jak wracałem od mechanika, po wymianie skrzyni - to władowałbym się w samochody stojące przy chodniku, dlaczego? Podstawową różnicą jest to, że z otwartym dyfrem kierownica odkręca się łatwo i auto pluje przodem. A ze szperą kierownica się nie odkręca, a wręcz przeciwnie - ściąga ją do środka łuku (a auto skręca). Dlatego może to zaskoczyć kogoś, kto nie jest przygotowany (tak jak ja byłem). Podobna sytuacja ma miejsce, gdy koła stoją na różnych podłożach (mniej, lub bardziej przyczepne) - wtedy trzeba mocno trzymać kierownicę.

Za to już po paru godzinach jazdy nie wyobrażałem sobie, jak można było jeździć bez szpery przy mocnym FWD (nie wiem tylko, czy Yaris się do nich zalicza :giggle: ).

No i obawiam się, że do T-Sporta nie ma żadnego quaife'a (chyba, że pasuje tam skrzynia ze Starlet lub innej Toyoty - swoją drogą - masz 6MT, czy 5MT?), innych firm się nie spodziewam, więc problem masz z głowy. Cena również nie jest niska - ~600GBP netto.
Obrazek Obrazek

411KM @ 575Nm

WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 18:58

owoc666 pisze: ze szperą kierownica się nie odkręca, a wręcz przeciwnie - ściąga ją do środka łuku (a auto skręca).
A to brzmi prawdopodobnie :idea:
owoc666 pisze: wtedy trzeba mocno trzymać kierownicę
Z tym akurat nigdy nie miałem kłopotu, zresztą z odkręcaniem też, różne maglownice się w dużych fiatach miewało... :giggle:
owoc666 pisze: (nie wiem tylko, czy Yaris się do nich zalicza ).
Nie zalicza się :mrgreen: ale i tak ma problemy z trakcją, więc...
owoc666 pisze: No i obawiam się, że do T-Sporta nie ma żadnego ATB,
Też się obawiam, ale jak uznam, że jest o co grać, to się sprawdzi, co jest dostępne - w końcu Toyota w kilku krajach robiła wyścigowe puchary T-sportów, więc mam nadzieję, że ktoś coś do nich z akcesoriów robił... a może nadal robi :roll:
W razie czego spytam Edwina, 4t et cons. o możliwości rzeźby, czyli adaptacji...
owoc666 pisze: Cena również nie jest niska
I tak wciąż dużo taniej, niż STI ;-)

owoc666
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: było STi '05
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 19:20

To nie jest kwestia adaptacji. Musisz mieć taki sam seryjny mechanizm różnicowy jak któryś z tych samochodów:

http://www.quaife.co.uk/shop_category.c ... ry_id/1274

I tyle.
Kupowanie OBXa, czy jeszcze innych, gorszych firm - mija się z celem i jest równoznaczne z proszeniem się o awarię.

Natomiast - jeśli masz fundusze i znajdzie się aplikacja - nie zastanawiaj się ani chwili: auto zmienia się nie do poznania. I to nie tylko na torze. Nawet dynamiczny wyjazd z prostopadłej uliczki przestaje być udręką, a wręcz przeciwnie. Wg mnie każde mocniejsze FWD powinno być wyposażone w LSD. No chyba, że podrywasz małolaty na piski, wtedy odpuść szperę ;-) .
Obrazek Obrazek

411KM @ 575Nm

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 19:21

WiS pisze: kilku miejscach na forach czytam opowieści (raz nawet snute z udziałem niejakiego Azraela...;-)), jak to gości w świeżo zeszperowanym aucie niespodziewanie obróciło...
Jak się kiedyś przyglądałem na RC zeszperowanym ośkom, to auto dociśnięte w ciasnym winklu zachowuje się niemal jak RWD: zewnętrzne koło pracuje i pomaga obrócić auto wokół środka zakrętu. Te ośki nawijały niemalże w miejscu.

Natomiast wszelkie szpery typu torque sensing (TorSen, ATB), potrzebują przyczepności na kole, na którym jej brakuje, inaczej nadal pomnażają moment na drugim, tylko że mnożną jest zero :) (Ami mi ostatnio nawet pokazywał filmik z Audi, które nie mogło wyjechać z rolek, ale nie mogę sobie przypomnieć adresu).
WiS pisze: W razie czego spytam Edwina, 4t et cons. o możliwości rzeźby, czyli adaptacji...
Dowiedzieć się, czy była skrzynka ze szperą i takową wykombinować. Tylko gorzej, jak się okaże, że była tylko na prostych zębach ;>

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

owoc666
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: było STi '05
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 19:25

Szybki rekonesans pozwolił uzyskać informację, że to:

http://www.quaife.co.uk/Toyota-Corolla- ... fferential

... jest to, czego potrzebujesz ;-)
Obrazek Obrazek

411KM @ 575Nm

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 19:27

Niech mi ktoś przypomni w pon. to odpisze szczegółowo i sprawdzę co jest dostepne. :)

WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 19:34

owoc666 pisze: to (...) jest to, czego potrzebujesz
Azrael pisze: Niech mi ktoś przypomni w pon. to odpisze szczegółowo i sprawdzę co jest dostepne. :)
Lubię Was, chłopaki 8-) Dzięks - no zobaczymy...

owoc666
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: było STi '05
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 19:35

Warto sprzęgło od razu wymienić :mrgreen: .
Obrazek Obrazek

411KM @ 575Nm

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 222 razy
Polubione posty: 345 razy

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 19:44

owoc666 pisze:Warto sprzęgło od razu wymienić :mrgreen: .
Koła także moglyby być inne...
I dywaniki koniecznie... :giggle:
Dolce far niente ;-)

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
Polubił: 213 razy
Polubione posty: 492 razy

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 20:11

owoc666 pisze: Ja jakiś czas jeździłem lekko nadsterownym autem FWD bez, a potem ze szperą.

Owoc a co było nadłubane w Civicu, że był nadsterowny ? Przecież seryjne, homologwane auta nie mogą być z natury nadsterowne, mogą być co najwyżej mało podsterowne ;-)
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

owoc666
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: było STi '05
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 21:24

CTR z fabryki jest lekko nadsterowny. Wystarczyło ująć i leciał bokiem.

Przejedź się, to się przekonasz.
Obrazek Obrazek

411KM @ 575Nm

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 4 wrz 2009, o 23:41

Tylko że Wy obaj mówicie o dwóch różnych źródłach nadsterowności.

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
Polubił: 213 razy
Polubione posty: 492 razy

Re: Szpera do ośki...?

Post 5 wrz 2009, o 10:50

owoc666 pisze: CTR z fabryki jest lekko nadsterowny. Wystarczyło ująć i leciał bokiem.

Przejedź się, to się przekonasz.

Nie jest nadsterowny tylko łatwo w nim wywołać nadsterowność. Jadąc, ze stałym gazem po okręgu i próbując zacieśniać skręt zacznie wyjeżdżać przodem.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

owoc666
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: było STi '05
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 5 wrz 2009, o 11:11

Chloru pisze: Nie jest nadsterowny tylko łatwo w nim wywołać nadsterowność. Jadąc, ze stałym gazem po okręgu i próbując zacieśniać skręt zacznie wyjeżdżać przodem.
No to jest chyba oczywiste w przypadku aut FWD... :roll:
Obrazek Obrazek

411KM @ 575Nm

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
Polubił: 213 razy
Polubione posty: 492 razy

Re: Szpera do ośki...?

Post 5 wrz 2009, o 11:25

owoc666 pisze: No to jest chyba oczywiste w przypadku aut FWD... :roll:

To jest oczywiste w przypadku wszystkich seryjnych aut... :cofee:
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 5 wrz 2009, o 19:44

Owocku, ustalmy jedną bardzo ważną rzecz: każde współczesne auto drogowe, aby dostało homologację, musi być z natury podsterowne, bo podsterowność zapewnia wygaszanie (patrz sprzężenie zwrotne ujemne) wpływu sił bocznych na auto (np. od bocznego wiatru czy pochylenia drogi). Auto podsterowne przeciwstawia się działaniu siły bocznej, auto nadsterowne pogłębia jej działanie. Pierwsze może prowadzić przeciętna melepeta, drugie fachowiec, który wie, jak zareagować i potrafi zrobić to szybko, zanim pojazd radośnie opuści czarne.

Wymuszanie pewnych zachowań to jednak coś innego niż naturalne skłonności auta do nich.

I to chyba wszystko, co można w powyższym temacie.

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

owoc666
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: było STi '05
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 5 wrz 2009, o 23:18

ky pisze: Wymuszanie pewnych zachowań to jednak coś innego niż naturalne skłonności auta do nich.


Dlatego pisząc nadsterowne miałem na myśli łatwość prowokowania takiego zachowania.
Obrazek Obrazek

411KM @ 575Nm

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 6 wrz 2009, o 11:55

Przestań brnąć: możliwość wymuszenia nadsterowności nie oznacza, że auto jest nadsterowne. Mistrz Zasada wspominał, że do zamiatania tyłem można było nawet zmusić Warszawę M20, która ryła przodem jak świnia. Ale gdy jedziesz po okręgu, spokojnie zwiększając prędkość, a auto zacznie rozluźniać tor jazdy, a nie zacieśniać, to jest podsterowne, koniec, kropka.

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

owoc666
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: było STi '05
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 6 wrz 2009, o 12:20

Czyli wg tego, co piszesz - nie ma samochodów nadsterownych.


BTW - nie wiem, czy w sytuacji, którą opisujesz EVO z AYC nie zacznie zacieśniać toru jazdy.
Obrazek Obrazek

411KM @ 575Nm

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Szpera do ośki...?

Post 6 wrz 2009, o 12:36

Współczesne, dopuszczone do ruchu? Nie ma. Ale były. Zgadnij, czemu w starych 911 montowano z przodu ciężarki?

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

ODPOWIEDZ