Strona 1 z 4

Regeneracja pompy wspomagania

: 4 mar 2008, o 23:16
autor: Bergen

Link: http://www.youtube.com/watch?v=Lqvco7oTOV8


Pompę oleju układu wspomagania kierownicy często trapią pewne niedomagania. Najczęściej są to wycieki lub zużycie łożyska objawiające się jednostajnym szumem, lub terkotem przy największym obciążeniu (kierownica w skrajnym położeniu).

Pompę można przywrócić do pełnej sprawności za pomocą następujących elementów:
- simmeringu 20x36x7
- łożyska 6203
- uszczelki 22x2,5
na łączą sumę 12 zł zero groszy.

Oprócz tego ułatwią pracę/przydadzą się:
- klucz dynamometryczny
- szczypce do pierścieni wewnętrznych
- duża strzykawka
- smar stały
- klucz rurowy lub rurka najlepiej o średnicy takiej samej jak średnica wewnętrznego pierścienia łożyska

Jeśli tylko cieknie płyn, najprawdopodobniej cieknie spod zbiorniczka. Wtedy nie trzeba wyjmować pompy. Wystarczy odessać płyn ze zbiorniczka, odkręcić wkręty mocujące zbiorniczek i rozlewając resztki płynu radośnie wokół wymienić uszczelkę znajdującą się między pompą a zbiorniczkiem (w moim przypadku miała rozmiar 22x2,5). Uszczelka ta z czasem twardnieje i traci szczelność zmieniając przekrój z okrągłego na prostokątny.

Żeby wymontować pompę, aby wymienić hałasujące łożysko, trzeba:

- kupić łożysko 6203 (z osłonami) i simmering 20x36x7 (który ulega nieodwracalnemu uszkodzeniu). (Wszystko kupiłem w sklepie-hurtowni łożysk, uszczelnień itd.) Przydadzą się jeszcze szczypce do pierścieni wewnętrznych.
- odessać strzykawką tyle płynu ze zbiorniczka ile się da
- odkręcić osłony pasków wieloklinowych z czarnej blachy i/lub plastiku
- poluzować nakrętkę koła pasowego pompy: ja wsadziłem w "oko" koła klucz nasadowy i nasadziłem go na jedną ze śrub mocujących pompę, znajdującą się pod kołem. tak zablokowałem koło przed okręcaniem się i poluzowałem nakrętkę
- odkręcić śruby mocujące alternator i przycisnąć go na dół
- odkręcić nakrętkę koła pasowego pompy, zdjąć koło i pasek wielorowkowy
- wsadzić duży i gruby kawał szmaty pod przewody podłączone pod pompę i odłączyć je od pompy, starając się celować chlapiącym płynem na szmatę, a nie na paski, uszczelki i kable
- odkręcić trzy śruby mocujące pompę, rozmieszczone po bokach wałka pompy, tam gdzie wcześniej było koło pasowe
- odkręcić wkręt mocujący wspornik tylny pompy (jeśli jest) do bloku silnika (obok czujnika ciśnienia oleju)
- odłączyć przewód hallotronu (jeśli jest) i wyjąć pompę.

Pompa zdjęta.

Obrazek

Żeby dobrać się do łożyska, trzeba:

- odkręcić śruby mocujące zbiorniczek do pompy (stary typ pompy) lub
- odkręcić cztery śruby górnej ścianki zbiorniczka (z korkiem), zdjąć ją, wyjąć blaszkę z trzema otworami znajdującą się niżej, odkręcić śruby mocujące zbiorniczek do pompy
- odkręcić cztery śruby po przeciwnej stronie od wałka pompy
- nie rozbierając pompy, położyć ją na tej ściance, na której były śruby i podnieść resztę, "bebechy" pompy powinny spłynąć z wałka i zostać na dole tak, jak powinny być złożone, więc lepiej tego nie ruszać - niech tak sobie leży
- zdjąć pierścień blokujący łożysko na wałku, znajdujący się po zewnętrznej stronie (pod kołem pasowym, które zdjęliśmy)
- wydłubać ostrożnie simmering wałka od wewnętrznej strony, tak żeby nic nie podrapać, bo pojawią się nieszczelności
- umieszczamy korpus z wałkiem na imadle, tak aby niczego nie uszkodzić, tą częścią wałka, na której było koło pasowe, do dołu, od góry przykładamy kawał drewnianego klocka i wybijamy młotkiem wałek z korpusu na dół (warto żeby był ktoś, kto go złapie)
- teraz kładziemy na odwrót wybity wałek na imadle i podobnie wybijamy go z łożyska

Łożysko zdjęte, teraz składamy:

- wciskamy nowy simmering w korpus pompy na miejsce starego
- wciskamy nowe łożysko na wałek na miejsce starego
- wciskamy wałek z łożyskiem na miejsce (manual podaje żeby zarówno simmering jak i łożysko pociągnąć smarem a następnie łożysko wcisnąć ręcznie na miejsce, ja pomogłem sobie odpowienim kawałkiem rurki i zestawem klocek - młotek)
- zakładamy pierścień zabezpieczający na miejsce
- składamy pompę do kupy i wkręcamy śruby w kolejności "na krzyż" do styku, a potem dokręcamy z momentem 16 Nm.
- przykręcamy zbiorniczek i montujemy pompę na miejsce.

W starej pompie: na króćcu którym płyn wypływa z pompy też jest oring, o przekroju delikatnie trójkątnym. Myślałem że to deformacja, zamieniłem go na nową uszczelkę która przy dokręcaniu, z odpowiednim momentem, została zmielona. Gdy na jej miejsce powędrował stary oring, nic się nie działo. Za to jako bonus zmieniłem uszczelkę (15x2,5) na hallotronie.

I to by było na tyle, jak mawiał Stanisławski…

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 5 mar 2008, o 01:23
autor: forrest
*Bergen

MegaSzacun :!:

Świetna robota
Dzięki!

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 5 mar 2008, o 10:46
autor: pablo2k
Pompę oleju układu wspomagania kierownicy często trapią pewne niedomagania. Najczęściej są to wycieki, rzadziej zużycie łożysk objawiające się jednostajnym szumem, lub terkotem przy największym obciążeniu (kierownica w skrajnym położeniu).
Mam sporo nowszą pompę w aucie - założoną od Forestera 2003, w zasadzie od samego początku bez dwóch dni bytności w moim potworze pompa niemiłosiernie wyje :-| Płyn profilaktycznie zmieniłem jeszcze raz, pompa nie cieknie, czy wycie może być efektem uszkodzenia łożyska? Czy raczej TTTM ? :-)

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 5 mar 2008, o 18:59
autor: Bergen
Wycie może być (i stawiam że tak jest w tym przypadku) efektem zużycia łożyska.

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 12 paź 2011, o 21:23
autor: Bergen
Film popełniłem (patrz wyżej). Oczekuję co najmniej dwóch Oskarów - za ścieżkę dźwiękową i efekty specjalne ;-)

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 13 paź 2011, o 22:31
autor: Matiz
nie słysze nitz :razz:

Brawo Bergen

Ja moge uraczyć was jedynie wymianą łozyska piasty bmx ,ale chyba nikomu sie nie przyda :-p

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 14 paź 2011, o 20:16
autor: Tummi
Elegancko ;) Jeszcze gdybys podal numer katalogowy pompy, ktora regenerowales, to juz bylby cud miod i orzeczki :)
Moja tez wyje na skrajnych polozeniach i biorac pod uwage cene nowej, mocno zastanawiam sie nad przeprowadzeniem regeneracji.

T.

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 15 paź 2011, o 16:06
autor: Bergen
Tummi pisze: Jeszcze gdybys podal numer katalogowy pompy, ktora regenerowales
Regenerowałem już 34411AA432 oraz 34411AC080 i obie miały ten sam rozmiar uszczelniacza i to samo łożysko.

Z tego co się przyglądałem (z zewnątrz) innym pompom, to może być podobnie, jeśli nie to samo. Ale głowy nie dam, bo do środka nie zaglądałem.

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 16 paź 2011, o 19:29
autor: Tummi
Dzieki. U mnie siedzi 34430AG001. Niezbyt mi sie usmiecha zostac z rozebrana pompa i niespodzianka pt. "niestandardowy rozmiar czegokolwiek" ;)

T.

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 16 paź 2011, o 21:11
autor: Bergen
[
Tummi pisze: zostac z rozebrana pompa i niespodzianka pt. "niestandardowy rozmiar czegokolwiek"
Nie ma bólu. Rozbierz pompę z rana, zobacz jakie łożysko i uszczelniacz siedzi i podjedź do sklepu z takimi. Jak akurat będziesz w GD, to masz kilka sklepów z łożyskami/uszczelniaczami do wyboru. "Kulka" na Chełmie czynna jest nawet w soboty.

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 16 paź 2011, o 22:21
autor: Witek
Bergen pisze: Film popełniłem (patrz wyżej). Oczekuję co najmniej dwóch Oskarów - za ścieżkę dźwiękową i efekty specjalne ;-)
Klasyka niemego kina! Charlie się przy Tobie chowa. :thumb:

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 30 gru 2011, o 18:02
autor: leon
Zdjąłem zbiornik i szukam oringu (nr 5 na rysunku), wyszło mi 11,5x2,5. Czy mógłby ktoś to potwierdzić ?

http://opposedforces.com/parts/legacy/e ... tration_2/

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 2 sty 2012, o 14:52
autor: leon
Jeszcze jedno pytanie,
Bergen pisze: odkręcić nakrętkę koła pasowego pompy, zdjąć koło i pasek wielorowkowy

Gwint tam jest lewy czy prawy ?

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 2 sty 2012, o 15:08
autor: Bergen
Prawy. Odkręcasz przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 4 sty 2012, o 00:21
autor: sidor
Bergen,
bomba jutro regeneruje moja wyjąca pompę :thumb:

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 4 sty 2012, o 01:12
autor: Bergen
Szybko żeś zauważył :giggle:

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 20 sty 2012, o 09:53
autor: leon
Co może być powodem, że po wymianie pompy kierownica ciężko chodzi ? Regeneracja się nie udała, czy montaż nieteges ?

Ogarnięte.

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 21 sty 2012, o 00:21
autor: Bergen
I co było? Zapowietrzenie?

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 21 sty 2012, o 18:49
autor: leon
No i niepotrzebnie się pochwaliłem. :wall:

Efekt jest zabawny. Po odpaleniu zimnego chodzi ładnie, po jakimś czasie zachowuje się jak zapowietrzony.

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 21 sty 2012, o 19:10
autor: Bergen
A było już coś takiego na forum. Chlor nie miał tak w swoim paździochu?

Może wymień płyn?

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 21 sty 2012, o 19:59
autor: leon
Bergen pisze: Może wymień płyn?

Wymieniony, funkiel nówka, poziom ok, nigdzie nie cieknie.

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 21 sty 2012, o 20:45
autor: Chloru
Bergen, miałem dokładnie taki objaw. Wymiana płynu nie pomogła. W końcu wymieniłem pompę wspomagania.

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 22 sty 2012, o 22:10
autor: busik
wymień pompę - nie trzyma ciśnienia. Jak jest zimna to trzyma i chodzi lekko - po rozgrzaniu jak się rozszerzy - gdzieś nie trzyma ciśnienia i przez to spada skuteczność działania wspomagania.
tylko wymiana pompy - ta już jest det
Bergen u mnie też to było, skończyło się wymianą

Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 22 sty 2012, o 22:25
autor: leon
Tylko to jest właśnie wymieniona, poprzednia wyła jak startujący Jumbo. :wall:

Odp: Re: Regeneracja pompy wspomagania

: 22 sty 2012, o 22:43
autor: Chloru
leon pisze:Tylko to jest właśnie wymieniona, poprzednia wyła jak startujący Jumbo. :wall:
No to masz 2 zepsute pompy...