Regeneracja pompy wspomagania
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Regeneracja pompy wspomagania
Link: http://www.youtube.com/watch?v=Lqvco7oTOV8
Pompę oleju układu wspomagania kierownicy często trapią pewne niedomagania. Najczęściej są to wycieki lub zużycie łożyska objawiające się jednostajnym szumem, lub terkotem przy największym obciążeniu (kierownica w skrajnym położeniu).
Pompę można przywrócić do pełnej sprawności za pomocą następujących elementów:
- simmeringu 20x36x7
- łożyska 6203
- uszczelki 22x2,5
na łączą sumę 12 zł zero groszy.
Oprócz tego ułatwią pracę/przydadzą się:
- klucz dynamometryczny
- szczypce do pierścieni wewnętrznych
- duża strzykawka
- smar stały
- klucz rurowy lub rurka najlepiej o średnicy takiej samej jak średnica wewnętrznego pierścienia łożyska
Jeśli tylko cieknie płyn, najprawdopodobniej cieknie spod zbiorniczka. Wtedy nie trzeba wyjmować pompy. Wystarczy odessać płyn ze zbiorniczka, odkręcić wkręty mocujące zbiorniczek i rozlewając resztki płynu radośnie wokół wymienić uszczelkę znajdującą się między pompą a zbiorniczkiem (w moim przypadku miała rozmiar 22x2,5). Uszczelka ta z czasem twardnieje i traci szczelność zmieniając przekrój z okrągłego na prostokątny.
Żeby wymontować pompę, aby wymienić hałasujące łożysko, trzeba:
- kupić łożysko 6203 (z osłonami) i simmering 20x36x7 (który ulega nieodwracalnemu uszkodzeniu). (Wszystko kupiłem w sklepie-hurtowni łożysk, uszczelnień itd.) Przydadzą się jeszcze szczypce do pierścieni wewnętrznych.
- odessać strzykawką tyle płynu ze zbiorniczka ile się da
- odkręcić osłony pasków wieloklinowych z czarnej blachy i/lub plastiku
- poluzować nakrętkę koła pasowego pompy: ja wsadziłem w "oko" koła klucz nasadowy i nasadziłem go na jedną ze śrub mocujących pompę, znajdującą się pod kołem. tak zablokowałem koło przed okręcaniem się i poluzowałem nakrętkę
- odkręcić śruby mocujące alternator i przycisnąć go na dół
- odkręcić nakrętkę koła pasowego pompy, zdjąć koło i pasek wielorowkowy
- wsadzić duży i gruby kawał szmaty pod przewody podłączone pod pompę i odłączyć je od pompy, starając się celować chlapiącym płynem na szmatę, a nie na paski, uszczelki i kable
- odkręcić trzy śruby mocujące pompę, rozmieszczone po bokach wałka pompy, tam gdzie wcześniej było koło pasowe
- odkręcić wkręt mocujący wspornik tylny pompy (jeśli jest) do bloku silnika (obok czujnika ciśnienia oleju)
- odłączyć przewód hallotronu (jeśli jest) i wyjąć pompę.
Pompa zdjęta.
Żeby dobrać się do łożyska, trzeba:
- odkręcić śruby mocujące zbiorniczek do pompy (stary typ pompy) lub
- odkręcić cztery śruby górnej ścianki zbiorniczka (z korkiem), zdjąć ją, wyjąć blaszkę z trzema otworami znajdującą się niżej, odkręcić śruby mocujące zbiorniczek do pompy
- odkręcić cztery śruby po przeciwnej stronie od wałka pompy
- nie rozbierając pompy, położyć ją na tej ściance, na której były śruby i podnieść resztę, "bebechy" pompy powinny spłynąć z wałka i zostać na dole tak, jak powinny być złożone, więc lepiej tego nie ruszać - niech tak sobie leży
- zdjąć pierścień blokujący łożysko na wałku, znajdujący się po zewnętrznej stronie (pod kołem pasowym, które zdjęliśmy)
- wydłubać ostrożnie simmering wałka od wewnętrznej strony, tak żeby nic nie podrapać, bo pojawią się nieszczelności
- umieszczamy korpus z wałkiem na imadle, tak aby niczego nie uszkodzić, tą częścią wałka, na której było koło pasowe, do dołu, od góry przykładamy kawał drewnianego klocka i wybijamy młotkiem wałek z korpusu na dół (warto żeby był ktoś, kto go złapie)
- teraz kładziemy na odwrót wybity wałek na imadle i podobnie wybijamy go z łożyska
Łożysko zdjęte, teraz składamy:
- wciskamy nowy simmering w korpus pompy na miejsce starego
- wciskamy nowe łożysko na wałek na miejsce starego
- wciskamy wałek z łożyskiem na miejsce (manual podaje żeby zarówno simmering jak i łożysko pociągnąć smarem a następnie łożysko wcisnąć ręcznie na miejsce, ja pomogłem sobie odpowienim kawałkiem rurki i zestawem klocek - młotek)
- zakładamy pierścień zabezpieczający na miejsce
- składamy pompę do kupy i wkręcamy śruby w kolejności "na krzyż" do styku, a potem dokręcamy z momentem 16 Nm.
- przykręcamy zbiorniczek i montujemy pompę na miejsce.
W starej pompie: na króćcu którym płyn wypływa z pompy też jest oring, o przekroju delikatnie trójkątnym. Myślałem że to deformacja, zamieniłem go na nową uszczelkę która przy dokręcaniu, z odpowiednim momentem, została zmielona. Gdy na jej miejsce powędrował stary oring, nic się nie działo. Za to jako bonus zmieniłem uszczelkę (15x2,5) na hallotronie.
I to by było na tyle, jak mawiał Stanisławski…
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Mam sporo nowszą pompę w aucie - założoną od Forestera 2003, w zasadzie od samego początku bez dwóch dni bytności w moim potworze pompa niemiłosiernie wyje Płyn profilaktycznie zmieniłem jeszcze raz, pompa nie cieknie, czy wycie może być efektem uszkodzenia łożyska? Czy raczej TTTM ?Pompę oleju układu wspomagania kierownicy często trapią pewne niedomagania. Najczęściej są to wycieki, rzadziej zużycie łożysk objawiające się jednostajnym szumem, lub terkotem przy największym obciążeniu (kierownica w skrajnym położeniu).
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Wycie może być (i stawiam że tak jest w tym przypadku) efektem zużycia łożyska.
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Film popełniłem (patrz wyżej). Oczekuję co najmniej dwóch Oskarów - za ścieżkę dźwiękową i efekty specjalne
- Matiz
- 4 gwiazdki
- Lokalizacja: Chorzów
- Auto: Impreza RX '00 A.K.A. KombiHorror
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: Regeneracja pompy wspomagania
nie słysze nitz
Brawo Bergen
Ja moge uraczyć was jedynie wymianą łozyska piasty bmx ,ale chyba nikomu sie nie przyda
Brawo Bergen
Ja moge uraczyć was jedynie wymianą łozyska piasty bmx ,ale chyba nikomu sie nie przyda
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Elegancko ;) Jeszcze gdybys podal numer katalogowy pompy, ktora regenerowales, to juz bylby cud miod i orzeczki :)
Moja tez wyje na skrajnych polozeniach i biorac pod uwage cene nowej, mocno zastanawiam sie nad przeprowadzeniem regeneracji.
T.
Moja tez wyje na skrajnych polozeniach i biorac pod uwage cene nowej, mocno zastanawiam sie nad przeprowadzeniem regeneracji.
T.
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Regenerowałem już 34411AA432 oraz 34411AC080 i obie miały ten sam rozmiar uszczelniacza i to samo łożysko.Tummi pisze: Jeszcze gdybys podal numer katalogowy pompy, ktora regenerowales
Z tego co się przyglądałem (z zewnątrz) innym pompom, to może być podobnie, jeśli nie to samo. Ale głowy nie dam, bo do środka nie zaglądałem.
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Dzieki. U mnie siedzi 34430AG001. Niezbyt mi sie usmiecha zostac z rozebrana pompa i niespodzianka pt. "niestandardowy rozmiar czegokolwiek" ;)
T.
T.
Re: Regeneracja pompy wspomagania
[
Nie ma bólu. Rozbierz pompę z rana, zobacz jakie łożysko i uszczelniacz siedzi i podjedź do sklepu z takimi. Jak akurat będziesz w GD, to masz kilka sklepów z łożyskami/uszczelniaczami do wyboru. "Kulka" na Chełmie czynna jest nawet w soboty.Tummi pisze: zostac z rozebrana pompa i niespodzianka pt. "niestandardowy rozmiar czegokolwiek"
- Witek
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Wrocław
- Auto: A500 @ Piotruś II
- Polubił: 20 razy
- Polubione posty: 15 razy
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Klasyka niemego kina! Charlie się przy Tobie chowa.Bergen pisze: Film popełniłem (patrz wyżej). Oczekuję co najmniej dwóch Oskarów - za ścieżkę dźwiękową i efekty specjalne
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Zdjąłem zbiornik i szukam oringu (nr 5 na rysunku), wyszło mi 11,5x2,5. Czy mógłby ktoś to potwierdzić ?
http://opposedforces.com/parts/legacy/e ... tration_2/
http://opposedforces.com/parts/legacy/e ... tration_2/
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Jeszcze jedno pytanie,
Gwint tam jest lewy czy prawy ?
Bergen pisze: odkręcić nakrętkę koła pasowego pompy, zdjąć koło i pasek wielorowkowy
Gwint tam jest lewy czy prawy ?
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Bergen,
bomba jutro regeneruje moja wyjąca pompę
bomba jutro regeneruje moja wyjąca pompę
każdy kolor jest ładny pod warunkiem, że jest czarny
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Co może być powodem, że po wymianie pompy kierownica ciężko chodzi ? Regeneracja się nie udała, czy montaż nieteges ?
Ogarnięte.
Ogarnięte.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.
Re: Regeneracja pompy wspomagania
No i niepotrzebnie się pochwaliłem.
Efekt jest zabawny. Po odpaleniu zimnego chodzi ładnie, po jakimś czasie zachowuje się jak zapowietrzony.
Efekt jest zabawny. Po odpaleniu zimnego chodzi ładnie, po jakimś czasie zachowuje się jak zapowietrzony.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.
Re: Regeneracja pompy wspomagania
A było już coś takiego na forum. Chlor nie miał tak w swoim paździochu?
Może wymień płyn?
Może wymień płyn?
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Bergen pisze: Może wymień płyn?
Wymieniony, funkiel nówka, poziom ok, nigdzie nie cieknie.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.
- Chloru
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: DC
- Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
- Polubił: 213 razy
- Polubione posty: 492 razy
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Bergen, miałem dokładnie taki objaw. Wymiana płynu nie pomogła. W końcu wymieniłem pompę wspomagania.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae
Re: Regeneracja pompy wspomagania
wymień pompę - nie trzyma ciśnienia. Jak jest zimna to trzyma i chodzi lekko - po rozgrzaniu jak się rozszerzy - gdzieś nie trzyma ciśnienia i przez to spada skuteczność działania wspomagania.
tylko wymiana pompy - ta już jest det
Bergen u mnie też to było, skończyło się wymianą
tylko wymiana pompy - ta już jest det
Bergen u mnie też to było, skończyło się wymianą
"Pamiętaj, że wartość ma nie to, co ty mówisz, ale to jak się to odbija w mózgu słuchającego" J.Piłsudski
Re: Regeneracja pompy wspomagania
Tylko to jest właśnie wymieniona, poprzednia wyła jak startujący Jumbo.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.
- Chloru
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: DC
- Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
- Polubił: 213 razy
- Polubione posty: 492 razy
Odp: Re: Regeneracja pompy wspomagania
No to masz 2 zepsute pompy...leon pisze:Tylko to jest właśnie wymieniona, poprzednia wyła jak startujący Jumbo.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae