Strona 1 z 1
Jak sprawdzić, jaki silnik - OBK MY96 - zagadka rozwiązana
: 25 cze 2010, o 02:20
autor: maup
Witam
Pierwsze lamerskie pytanie ale mnie VIN decodery przyprawiły o dysonans poznawczy.
Subaru Outback 1996 w dowodzie i papierach ma wszędzie 2500ccm i 150 KM
VIN: 4S3BG4854T6988414
Jak próbowałem rozszyfrować, to zarówno tabelki zamieszczone na forum, jak i ruski VIN decoder pokazują mi zgodnie silnik o pojemności 2200 ccm (a propos, czy istnieje jakiś bardziej rozbudowany VIN decoder dla takich roczników?).
Rozumiem, że samochód mógł w czasie swego długiego i burzliwego życia dostać inny motorek, pytanie jak to sprawdzić, co naprawdę ma pod maską?
Jeżeli chodzi o Subaru, jestem kompletnym ciemniakiem, mechanik ze mnie żaden ale jak mi się łopatologicznie wskaże gdize patrzeć, to pewnie w końcu trafię :)

to na razie jedyne zdjęcie komory silnika, jakim dysponuję, być może będą potrzebne fotki jakichś określonych okolic?
Re: Jak sprawdzić, jaki mam silnik - OBK MY06
: 25 cze 2010, o 09:32
autor: leon
2.5 miały dwa wałki rozrządu na głowicę, 2.2 jeden. Policz.
Re: Jak sprawdzić, jaki mam silnik - OBK MY06
: 25 cze 2010, o 09:34
autor: filester
Na bloku powinno być EJ25 albo EJ22 jak się nie mylę

: 25 cze 2010, o 12:15
autor: maup
Na głowicy pokrywa ukształtowana w taki sposób, że raczej dwa wałki tam nie wlezą (wybite na pokrywie ??VALVE i tyle).
Za to na bloku pod alternatorem znalazłem w ramce wybite EJ22. Teraz jeszcze pozostaje problem czy to E221 czy E222 (jakie są między nimi różnice, jak to sprawdzić??), czy jeszcze jakieś inne tajemnicze monstrum?
Na tabliczce znamionowej, o ile można jej ufać, oznaczenie silnika wygląda następująco:
EJ22EAWBPL
We wszystkich kwitach, włącznie z dowodem rej. i przeglądami mam 2500ccm, nie wiem po kiego grzyba ktoś zawyżał pojemność silnika przy rejestracji - żeby sobie poprawić samoposzczucie?
Re: Jak sprawdzić, jaki mam silnik - OBK MY06
: 25 cze 2010, o 14:59
autor: okeyten
EJ22, różnice :
EJ221 Naturally Aspirated
Horsepower: 135 PS (99 kW; 133 bhp) @ 5800 rpm
Torque: 186.3 N·m (137 lb·ft) @ 4800 rpm
EJ222 Naturally Aspirated
Horsepower: 142 bhp (106 kW; 144 PS) @ 5600 rpm
Torque: 149 lb·ft (202 N·m) @ 3600 rpm
: 25 cze 2010, o 15:16
autor: maup
...a tak bez hamowni jakoś się da??
Re:
: 25 cze 2010, o 15:31
autor: okeyten
maup pisze:
Na tabliczce znamionowej, o ile można jej ufać, oznaczenie silnika wygląda następująco:
EJ22EAWBPL
EJ - 1 i 2 cyfra - typ silnika / EJ - 4 cylindrowy ; EZ - 6 cylindrowy /
22 - 3 i 4 cyfra - pojemność silnika / 22->2.2L ; 25->2.5L ; 30 -> 3.0L/
E - 5 cyfra - system zasilana paliwem /E- SOHC ; T - SOHC Turbo ;G -DOHC ; w jaki sposób zasilany np:wtrysk -jedno/wielo punktowy (SPI/MPI) lub inny starszy rodzaj zasilania/
A - 6 cyfra / używane przy zamawianu części, patrz katalog z częściami/
W - 7 cyfra - sposób przekazywania napędu /W - AWD MT ; X -AWD AT; dla innego typu silnika mogą być : L,P,S,T,V /
BPL -8,9 i 10 cyfra /używane przy zamawianu części, patrz katalog z częściami/
Re:
: 25 cze 2010, o 15:36
autor: leon
maup pisze:...a tak bez hamowni jakoś się da??
Tak "na oko" to na fotce jest ten pierwszy. Głowy jednak nie dam.
Re: Jak sprawdzić, jaki mam silnik - OBK MY06
: 25 cze 2010, o 16:53
autor: Piter 35
: 25 cze 2010, o 18:11
autor: maup
dzięki wszystkim za dotychczasową pomoc w śledztwie
leon głowa fajna, powiedz co fotografować i gdzie
okeyten superściąga, pewnie się przyda nie raz, szczególnie te uwagi, co jest istotne do części
Piter 35 właśnie ten artykuł w Wiki mi namieszał z rozróżnianiem między E221 i E222, szkoda, że w nim nie podali żadnych wyróżników, że np. jeden ma czwartą od przodu śrubkę bardziej...
Re:
: 25 cze 2010, o 19:17
autor: Soltys
maup pisze:We wszystkich kwitach, włącznie z dowodem rej. i przeglądami mam 2500ccm, nie wiem po kiego grzyba ktoś zawyżał pojemność silnika przy rejestracji - żeby sobie poprawić samoposzczucie?
Sprawdzałeś na ścianie grodziowej czy numer VIN się zgadza ? Może akurat takie papiery były ( :D ) albo "tylko" silnik wymieniony bo 2.5 wyzionął ducha :P
: 25 cze 2010, o 23:16
autor: maup
VIN na budzie się zgadza z tabliczką znamionową, tabliczka znamionowa z tym co jest wybite na bloku, wszystko gra i fuczy tylko w papierach namieszane. szukałem numeru silnika ale jakoś na razie mi się jeszcze nie udało go odszukać - może mi ktoś podpowiedzieć którą okolicę zwiedzać?
w sumie nie wiem czy się bardzo zmartwiłem tą utrata 14 kucyków, bo podobno ten mniejszy silnik jest jakby tańszy w utrzymaniu (różnica np, na rozrządzie niecałe 300zł w dobrą stronę) i żywotniejszy ale zamęczy mnie niewiedza co do wersji :)
ROZWIĄZANIE:
Na kropce też zadałem to pytanie, jakaś tam się dyskusja wywiązała, aż w końcu jeden z tamtejszych kolegów zasugerował mi przeczytanie ze zrozumieniem artykułu w wikipedii i okazało się, że E221 i E222 to kolejne stadia ewolucji tego silnika. E222, już po uszlachetnieniu molibdenem cylindrów, i zastosowaniu innych ciekawych wynalazków był montowany później a w moim Osiołku jest E221 i inaczej nie będzie :)