Strona 1 z 1

lżejsze koło zamachowe

: 17 paź 2010, o 10:01
autor: prodrive1968
Witam .Mam pytanie czy lżejsze koło zamachowe zmniejsza moment obrotowy ?

Re: lżejsze koło zamachowe

: 17 paź 2010, o 10:48
autor: Matiz

Re: lżejsze koło zamachowe

: 17 paź 2010, o 13:30
autor: Azrael
Nie

Re: lżejsze koło zamachowe

: 17 paź 2010, o 19:40
autor: prodrive1968
Dzięki

Re: lżejsze koło zamachowe

: 16 paź 2011, o 09:59
autor: eMTi
a nie jest tak, że zmienia się przebieg momentu i ten jest dostępny przy wyższych obrotach? Przez co chcąc mieć dobry dół nie powinno się odchudzać koła zamachowego?

Re: lżejsze koło zamachowe

: 16 paź 2011, o 11:15
autor: Azrael
eMTi, jest to totalna bzdura.

Re: lżejsze koło zamachowe

: 16 paź 2011, o 11:45
autor: eMTi
czyli kolejne urban legends. Dobrze to było wyjaśnić :-)

Pozwolę sobie zadać jeszcze kilka pytań:
1. Ile waży seryjne koło w STi 2004? 8,6kg?
2. Czy jest sens przetoczenia seryjnego koła, ale nie w celu zmniejszenia wagi, co regeneracji powierzchni ciernej?
3. Gdzieś czytałem, że czasem trzeba oprócz wyważenia samego koła wyważyć cały zestaw z wałem.. Kolejne urban legends, czy też w niektórych przypadkach się to stosuje, a w Subaru (zwłaszcza z niedużym przebiegiem) nie trzeba i wystarczy po prostu założyć nowe?

Swojego jeszcze nie widziałem, dostałem tylko mmsy od mechanika, wiem, że widać na nim przypalenia okładziny tarczy sprzęgła i delikatny rowek, najprawdopdobniej od nitu. Ponoć na wystających elementach koła na jego obwodzie było też widać trochę okładziny, więc najprawdopodobniej stan koła wynika głównie z jednorazowego momentu uśmiercenia sprzęgła (tuż przed tym, jak zaczęło się ślizgać trochę je przyjarałem, smród był)..


Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: lżejsze koło zamachowe

: 16 paź 2011, o 12:07
autor: Azrael
To koło wygląda na złom.

Re: lżejsze koło zamachowe

: 16 paź 2011, o 12:28
autor: eMTi
ok, czyli o regeneracji można zapomnieć, a co z pozostałymi pytaniami?

1. Ile waży seryjne koło w STi 2004? 8,6kg?
3. Gdzieś czytałem, że czasem trzeba oprócz wyważenia samego koła wyważyć cały zestaw z wałem.. Kolejne urban legends, czy też w niektórych przypadkach się to stosuje, a w Subaru (zwłaszcza z niedużym przebiegiem) nie trzeba i wystarczy po prostu założyć nowe?

Re: lżejsze koło zamachowe

: 16 paź 2011, o 13:06
autor: Azrael
1. AFAIR 8664g

Na stronie STi masz homologację rajdową i tam jest dokładnie podane.

2. Zamierzasz rozbierać silnik do wymiany sprzęgła? :) Nie sądzę.

Re: lżejsze koło zamachowe

: 16 paź 2011, o 13:36
autor: eMTi
No wiesz, jakby to mialo uchronić przed całkowitą demolką silnika, to i tak by wyszło, że byłbym do przodu przynajmniej kilkanaście tysięcy ;-)

Re: lżejsze koło zamachowe

: 16 paź 2011, o 19:57
autor: gebolp
eMTi pisze: 3. Gdzieś czytałem, że czasem trzeba oprócz wyważenia samego koła wyważyć cały zestaw z wałem..
........ a w kieszeni podczas montażu trzymać króliczą łapkę, wtedy silnik ma lepszy dół :cofee:

Re: lżejsze koło zamachowe

: 17 paź 2011, o 00:16
autor: eMTi
na drift forum natknąłem się na coś takiego:
W zależności od konstrukcji wału rozróżnia się wały wyważone wewnętrznie lub zewnętrznie. Wały wyważone wewnętrznie dadzą się wyważyć samodzielnie, niezależnie od koła zamachowego i tłumika drgań a korekcja niewyważenia dokonywana jest na dwóch skrajnych przeciwwagach wału. Wały wyważone zewnętrznie muszą być wyważane w zespole razem z kołem zamachowym i tłumikiem drgań i najczęściej na tych elementach dokonywana jest korekcja niewyważenia. W zależności od konstrukcji silnika rozróżnia się wały rzędowe i widlaste. Dla zagadnienia wyważania klasyfikacja ta jest szczególnie istotna. Wały silników rzędowych wyważane są bez zastosowania obciążników natomiast do wyważenia wału widlastego obciążniki symulujące układ korbowo- tłokowy są warunkiem koniecznym.

Kompleksowa operacja wyważania wału korbowego silnika rzędowego obejmuje następujące czynności:

1. wyrównanie mas korbowodów (główka i stopa)
2. wyrównanie mas zespołu tłok-sworzeń
3. wyważenie wału korbowego (dla wałów wyważonych wewnętrznie)
4. wyważenie koła zamachowego
5. wyważenie zespołu wał korbowy - koło zamachowe - tłumik drgań(dla wałów wyważonych zewnętrznie)

Fakt w zależności od sposobu wyważania wyważa się komplet lub jedną część. W przypadku fabrycznie nowych części można wg mnie wyważać osobno, ale w silniku który ma już trochę nalatane i wyważenie już może nie być fabryczne, zleciłbym wyważenie kompletu, nie zważając na to że montowałbym nowy fabryczny zamach/używkę seryjną/aftermarket czy odelżoną serię.

EDIT: Poniżej uzasadnienie dlaczego tak bym zrobił

Wał korbowy stanowi skomplikowaną w formie część, która obraca się z dużą prędkością podczas pracy silnika. Zgodnie z zasadą fizyki wykonujące ruch obrotowy ciało nie generuje drgań i obraca się płynnie, jeżeli jego oś obrotu pokrywa się z osią masy. Mówimy wtedy, że ciało jest wyważone dynamicznie. Siły generowane przez niewyważony wał korbowy mogą być znaczne. Okazuje się, że masa o wielkości 7g umieszczona na promieniu 100mm i obracająca się z prędkością 8000 1/min powoduje powstanie siły o wielkości 50kG działającej okresowo, przy każdym obrocie wału. Wielkość siły jest zależna do prędkości obrotowej wału i jest to zależność w potędze kwadratowej. Oznacza to, że jeśli przy prędkości obrotowej 1000 1/min pewne niewyważenie wywołuje siłę 50kG to przy prędkości 2000 1/min wartość siły wzrasta do 400kG! Występujące okresowe obciążenia działają niszcząco na silnik i zamontowane na nim zespoły. W celu zapewnienia optymalnej żywotności silnika wyważenie wału korbowego jest konieczne. Operacja ta wykonywana jest w procesie produkcji silnika ale powinna być powtórzona także w procesie jego regeneracji.

Edit 2: teksty opisują wyważanie wału korbowego, ale zamach jest jakby jego częścią, i jego niewyważenie skutkuje zaburzeniem wyważenia wału.

(...)

Rozmawiałem kiedys z takim znanym gosciem co sie zajmuje wywazaniem takich rzeczy, bo robilem u niego dwa swoje auta i mowil ze nie zawsze wywaza sie samo koło. Napewno zawsze trzeba wywazac ze sprzegłem, bo co z tego ze koło wywazone jak docisk bedzie bił? Druga sprawa niektóre auta mają dowazane ukłaty tłokow-korbowe, a tutaj wał z kołem, poprzez przednie koło pasowe (któres audi 5cylindrowe i pare innych). Tak wiec najlepiej wywazyc sobie najpierw wał na zero, a potem do tego wywazac reszte.


(...) ale potem:

Wiem że, pewniej jest ważyć cały układ korbowy.
Tylko logocznie rozumując : jeśli mamy silnik w którym wszystko jest w porządku jeśli chodzi o odczuwalne zaburzenia układu korbowo-tłokowego to montując do tego silnika koło inne jakieś ale przedtem wyważone to nie powinno nic się dziać. Bo przecież jeśli wał jest okey - czyli jego wyważenie wporządku i do tego wału zamontujemy wywazone inne koło zamachowe to powinno dawać rezultat pozytywny .
Tak przecież wygląda sprawa jeśli ktoś wymienia koło bo np. padło , i zakłada inne np. używane - nie spotkałem się żeby były problemy .
Wiem że logika logiką ,a nauka nauką