lżejsze koło zamachowe
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
-
prodrive1968
- 0 gwiazdek
- Auto: subaru Sti
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
-
prodrive1968
- 0 gwiazdek
- Auto: subaru Sti
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: lżejsze koło zamachowe
a nie jest tak, że zmienia się przebieg momentu i ten jest dostępny przy wyższych obrotach? Przez co chcąc mieć dobry dół nie powinno się odchudzać koła zamachowego?
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna
Re: lżejsze koło zamachowe
czyli kolejne urban legends. Dobrze to było wyjaśnić
Pozwolę sobie zadać jeszcze kilka pytań:
1. Ile waży seryjne koło w STi 2004? 8,6kg?
2. Czy jest sens przetoczenia seryjnego koła, ale nie w celu zmniejszenia wagi, co regeneracji powierzchni ciernej?
3. Gdzieś czytałem, że czasem trzeba oprócz wyważenia samego koła wyważyć cały zestaw z wałem.. Kolejne urban legends, czy też w niektórych przypadkach się to stosuje, a w Subaru (zwłaszcza z niedużym przebiegiem) nie trzeba i wystarczy po prostu założyć nowe?
Swojego jeszcze nie widziałem, dostałem tylko mmsy od mechanika, wiem, że widać na nim przypalenia okładziny tarczy sprzęgła i delikatny rowek, najprawdopdobniej od nitu. Ponoć na wystających elementach koła na jego obwodzie było też widać trochę okładziny, więc najprawdopodobniej stan koła wynika głównie z jednorazowego momentu uśmiercenia sprzęgła (tuż przed tym, jak zaczęło się ślizgać trochę je przyjarałem, smród był)..




Pozwolę sobie zadać jeszcze kilka pytań:
1. Ile waży seryjne koło w STi 2004? 8,6kg?
2. Czy jest sens przetoczenia seryjnego koła, ale nie w celu zmniejszenia wagi, co regeneracji powierzchni ciernej?
3. Gdzieś czytałem, że czasem trzeba oprócz wyważenia samego koła wyważyć cały zestaw z wałem.. Kolejne urban legends, czy też w niektórych przypadkach się to stosuje, a w Subaru (zwłaszcza z niedużym przebiegiem) nie trzeba i wystarczy po prostu założyć nowe?
Swojego jeszcze nie widziałem, dostałem tylko mmsy od mechanika, wiem, że widać na nim przypalenia okładziny tarczy sprzęgła i delikatny rowek, najprawdopdobniej od nitu. Ponoć na wystających elementach koła na jego obwodzie było też widać trochę okładziny, więc najprawdopodobniej stan koła wynika głównie z jednorazowego momentu uśmiercenia sprzęgła (tuż przed tym, jak zaczęło się ślizgać trochę je przyjarałem, smród był)..



"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna
Re: lżejsze koło zamachowe
ok, czyli o regeneracji można zapomnieć, a co z pozostałymi pytaniami?
1. Ile waży seryjne koło w STi 2004? 8,6kg?
3. Gdzieś czytałem, że czasem trzeba oprócz wyważenia samego koła wyważyć cały zestaw z wałem.. Kolejne urban legends, czy też w niektórych przypadkach się to stosuje, a w Subaru (zwłaszcza z niedużym przebiegiem) nie trzeba i wystarczy po prostu założyć nowe?
1. Ile waży seryjne koło w STi 2004? 8,6kg?
3. Gdzieś czytałem, że czasem trzeba oprócz wyważenia samego koła wyważyć cały zestaw z wałem.. Kolejne urban legends, czy też w niektórych przypadkach się to stosuje, a w Subaru (zwłaszcza z niedużym przebiegiem) nie trzeba i wystarczy po prostu założyć nowe?
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna
Re: lżejsze koło zamachowe
1. AFAIR 8664g
Na stronie STi masz homologację rajdową i tam jest dokładnie podane.
2. Zamierzasz rozbierać silnik do wymiany sprzęgła? :) Nie sądzę.
Na stronie STi masz homologację rajdową i tam jest dokładnie podane.
2. Zamierzasz rozbierać silnik do wymiany sprzęgła? :) Nie sądzę.
Re: lżejsze koło zamachowe
No wiesz, jakby to mialo uchronić przed całkowitą demolką silnika, to i tak by wyszło, że byłbym do przodu przynajmniej kilkanaście tysięcy 

"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna
Re: lżejsze koło zamachowe
........ a w kieszeni podczas montażu trzymać króliczą łapkę, wtedy silnik ma lepszy dółeMTi pisze: 3. Gdzieś czytałem, że czasem trzeba oprócz wyważenia samego koła wyważyć cały zestaw z wałem..

Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)
Re: lżejsze koło zamachowe
na drift forum natknąłem się na coś takiego:
W zależności od konstrukcji wału rozróżnia się wały wyważone wewnętrznie lub zewnętrznie. Wały wyważone wewnętrznie dadzą się wyważyć samodzielnie, niezależnie od koła zamachowego i tłumika drgań a korekcja niewyważenia dokonywana jest na dwóch skrajnych przeciwwagach wału. Wały wyważone zewnętrznie muszą być wyważane w zespole razem z kołem zamachowym i tłumikiem drgań i najczęściej na tych elementach dokonywana jest korekcja niewyważenia. W zależności od konstrukcji silnika rozróżnia się wały rzędowe i widlaste. Dla zagadnienia wyważania klasyfikacja ta jest szczególnie istotna. Wały silników rzędowych wyważane są bez zastosowania obciążników natomiast do wyważenia wału widlastego obciążniki symulujące układ korbowo- tłokowy są warunkiem koniecznym.
Kompleksowa operacja wyważania wału korbowego silnika rzędowego obejmuje następujące czynności:
1. wyrównanie mas korbowodów (główka i stopa)
2. wyrównanie mas zespołu tłok-sworzeń
3. wyważenie wału korbowego (dla wałów wyważonych wewnętrznie)
4. wyważenie koła zamachowego
5. wyważenie zespołu wał korbowy - koło zamachowe - tłumik drgań(dla wałów wyważonych zewnętrznie)
Fakt w zależności od sposobu wyważania wyważa się komplet lub jedną część. W przypadku fabrycznie nowych części można wg mnie wyważać osobno, ale w silniku który ma już trochę nalatane i wyważenie już może nie być fabryczne, zleciłbym wyważenie kompletu, nie zważając na to że montowałbym nowy fabryczny zamach/używkę seryjną/aftermarket czy odelżoną serię.
EDIT: Poniżej uzasadnienie dlaczego tak bym zrobił
Wał korbowy stanowi skomplikowaną w formie część, która obraca się z dużą prędkością podczas pracy silnika. Zgodnie z zasadą fizyki wykonujące ruch obrotowy ciało nie generuje drgań i obraca się płynnie, jeżeli jego oś obrotu pokrywa się z osią masy. Mówimy wtedy, że ciało jest wyważone dynamicznie. Siły generowane przez niewyważony wał korbowy mogą być znaczne. Okazuje się, że masa o wielkości 7g umieszczona na promieniu 100mm i obracająca się z prędkością 8000 1/min powoduje powstanie siły o wielkości 50kG działającej okresowo, przy każdym obrocie wału. Wielkość siły jest zależna do prędkości obrotowej wału i jest to zależność w potędze kwadratowej. Oznacza to, że jeśli przy prędkości obrotowej 1000 1/min pewne niewyważenie wywołuje siłę 50kG to przy prędkości 2000 1/min wartość siły wzrasta do 400kG! Występujące okresowe obciążenia działają niszcząco na silnik i zamontowane na nim zespoły. W celu zapewnienia optymalnej żywotności silnika wyważenie wału korbowego jest konieczne. Operacja ta wykonywana jest w procesie produkcji silnika ale powinna być powtórzona także w procesie jego regeneracji.
Edit 2: teksty opisują wyważanie wału korbowego, ale zamach jest jakby jego częścią, i jego niewyważenie skutkuje zaburzeniem wyważenia wału.
(...)
Rozmawiałem kiedys z takim znanym gosciem co sie zajmuje wywazaniem takich rzeczy, bo robilem u niego dwa swoje auta i mowil ze nie zawsze wywaza sie samo koło. Napewno zawsze trzeba wywazac ze sprzegłem, bo co z tego ze koło wywazone jak docisk bedzie bił? Druga sprawa niektóre auta mają dowazane ukłaty tłokow-korbowe, a tutaj wał z kołem, poprzez przednie koło pasowe (któres audi 5cylindrowe i pare innych). Tak wiec najlepiej wywazyc sobie najpierw wał na zero, a potem do tego wywazac reszte.
(...) ale potem:
Wiem że, pewniej jest ważyć cały układ korbowy.
Tylko logocznie rozumując : jeśli mamy silnik w którym wszystko jest w porządku jeśli chodzi o odczuwalne zaburzenia układu korbowo-tłokowego to montując do tego silnika koło inne jakieś ale przedtem wyważone to nie powinno nic się dziać. Bo przecież jeśli wał jest okey - czyli jego wyważenie wporządku i do tego wału zamontujemy wywazone inne koło zamachowe to powinno dawać rezultat pozytywny .
Tak przecież wygląda sprawa jeśli ktoś wymienia koło bo np. padło , i zakłada inne np. używane - nie spotkałem się żeby były problemy .
Wiem że logika logiką ,a nauka nauką
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna