Strona 1 z 1

Kontrolka Airbag

: 3 lut 2011, o 20:52
autor: pantomas
Podczas jazdy zapaliła mi się kontrolka Airbag. Podjechałem do znajomego serwisu na Jutrzenki, samochód (OBK MY08 US) został podłączony do komputera ( w ASO Koper ) i pokazało się siedem (!) błędów: 21, E2,E6,92,26,2C,29. Niestety nikt nie wie, co to może być. Są dwie teorie: padł komputer od poduszek i czeka mnie jego wymiana lub jakiś styk w wiązce nie kontaktuje lub zaśniedział. Czy macie pomysł, kto może mi to sprawdzić na rozsądne pieniądze w Wawie? Słyszałem o Grabowskim, ze jeżeli trzeba, to tylko on to ogarnie, tyle że jest bardzo drogi, nawet jak na Subaru. Może ktoś miał podobny przypadek, albo ma znajomego który ...

Re: Kontrolka Airbag

: 3 lut 2011, o 22:55
autor: sherif
pantomas pisze:Podczas jazdy zapaliła mi się kontrolka Airbag. Podjechałem do znajomego serwisu na Jutrzenki, samochód (OBK MY08 US) został podłączony do komputera ( w ASO Koper ) i pokazało się siedem (!) błędów: 21, E2,E6,92,26,2C,29. Niestety nikt nie wie, co to może być. Są dwie teorie: padł komputer od poduszek i czeka mnie jego wymiana lub jakiś styk w wiązce nie kontaktuje lub zaśniedział. Czy macie pomysł, kto może mi to sprawdzić na rozsądne pieniądze w Wawie? Słyszałem o Grabowskim, ze jeżeli trzeba, to tylko on to ogarnie, tyle że jest bardzo drogi, nawet jak na Subaru. Może ktoś miał podobny przypadek, albo ma znajomego który ...
Od kilku dni tez mnie ta kontrolka nawiedziła :-|, dzis zadzwonilem do (mojego) serwisu z pytaniem czy egzaminer to ogarnie i da sie zczytac bledy oraz czy Obk maja jakies standardowe problemy typu przecierajaca sie tasma pod kierownica. Odpowiedz byla, ze oczywiscie trzeba bledy zczytac o ile sa zapamietane (swieci sie kontrolka) ale jakis typowych usterek z tym nie ma :-/. Dzis juz chcialem do nich podjechac a tu kontrolka zgasla :mrgreen:

Mialem tak identycznie rok temu, tez zgasla po kilku dniach :mrgreen: . Poki co wczytalem sie w serwisowke, ze bledy airbagu mozna odczytac kodami blyskowymi, troche mnie to zdziwilo, ale tak jak w instrukcji podali kojarze pod kierownica te kostki.
Teraz jak mi sie zapali i bede mial chwile to spr odczytac co to powoduje. Bardzo mozlwie, ze kostki pod siedzeniem nie stykaja.

Odnosnie twoich bledow to mozna poczytac w instrukcji co one sygnalizuja ale troche ich duzo :o , moze cos z kostka nie tak przy kompie ?
Jak chcesz ja mam dobrego magika od komputerow, ale do niego trzeba kompa wyjetego przywiesc to ci sprawdzi, i ewentulanie naprawi. Dla mnie ECU kiedys naprawial.

Re: Kontrolka Airbag

: 3 lut 2011, o 23:53
autor: pantomas
sherif pisze:Mialem tak identycznie rok temu, tez zgasla po kilku dniach :mrgreen: .
Czas jest podobno najlepszym lekarzem ...
sherif pisze:Odnosnie twoich bledow to mozna poczytac w instrukcji co one sygnalizuja ale troche ich duzo :o , moze cos z kostka nie tak przy kompie ?
Komputer podał kolejno : Airbag ECU failure, Front Sensor Bus RH Communication Error, Front Sensor Bus LH Comm Error, Curtain Airbag LH Failure, Passenger's Airbag indicator failure, Belt tension Sensor failure, CDS failure. Kostek wolę nie ruszać, z moim talentem technicznym zepsułbym do reszty auto ...
sherif pisze:Jak chcesz ja mam dobrego magika od komputerow, ale do niego trzeba kompa wyjetego przywiesc to ci sprawdzi, i ewentulanie naprawi. Dla mnie ECU kiedys naprawial.
Słowo kluczowe "wyjętego" ... :mrgreen: ... ale jeżeli mógłbyś podrzucić kontakt na PW to będę wdzięczny, zobaczymy, w sobotę wpadnie do mnie kolega, który pracuje w Toyocie i zna się, może on coś podpowie ... a może kontrolka zgaśnie, kto wie?

Re: Kontrolka Airbag

: 4 lut 2011, o 01:54
autor: sherif
pantomas pisze:
Słowo kluczowe "wyjętego" ... :mrgreen: ... ale jeżeli mógłbyś podrzucić kontakt na PW to będę wdzięczny, zobaczymy, w sobotę wpadnie do mnie kolega, który pracuje w Toyocie i zna się, może on coś podpowie ... a może kontrolka zgaśnie, kto wie?

http://www.labormot.biz/

jak to mi ktos napisal, ze p. Pachowiak to spec nad spece i rzeczywiscie spisal sie, ostatnio naprawial dla kolegi ECU z Accorda i tez w dwa dni mial zrobiony. Poszukaj w instrukcji gdzie dokaldnie jest komp, bedzie latwiej dla twojego kolegi dobrac jakby co. Ktorys z nich jest za popielniczka, ale juz nie pamietam czy to od Airbagow czy to Body ..

Re: Kontrolka Airbag

: 2 mar 2011, o 00:57
autor: pantomas
Naprawione. Błąd ECU określał awarię całego komputera odpowiedzialnego za system airbagów, kurtyn etc.
Bezproblemowo załatwione przez 4Turbo (dzięki), potrzebny był reset/restart jednostki, połączony z ingerencją w układ. Działa i o to mi chodziło. Szczerze mówiąc miałem już obawy co do możliwości ogarnięcia tego problemu, u Grabowskiego dowiedziałem się, że on tego nie zrobi, niezbędna jest wymiana ECU u autoryzowanego dealera, bo naprawa we własnym zakresie ("lutowanie przez fachowca z allegro za 100 złotych") jest niebezpieczna ("co jest dla Pana ważniejsze, pieniądze czy bezpieczeństwo Pana i Pana bliskich?"). Nie rozumiem, jeżeli coś jest naprawione i działa, to dlaczego ma to być niebezpieczne? Również mój znajomy delikatnie sugerował, ze nie powinienem używać samochodu bez najistotniejszej jego części. Czy ludzie już naprawdę zapomnieli ze poduszki i ABS dopiero od niedawna są tak popularne i kiedyś nie było obowiązku zapinania pasów?
Widzę przez pryzmat swoich problemów z ECU, że psychoza bezpieczeństwa, coraz częściej stawianego na pierwszym miejscu przy zakupie samochodu i ufanie magicznej sile rozmaitych skrótów (ABS, ESP etc.) powoduje coraz mniej bezpieczną i odpowiedzialną jazdę ("mam <wstaw dowolne> to poszaleję"). Tymczasem jadąc z wyłączonymi airbagami zauważyłem, że jadę spokojniej i bardziej przewiduję wydarzenia na drodze. Zastanawiam się, co byłoby, gdyby wywalić te wszystkie systemy z aut, znieść urzędowy nakaz używania pasów bezpieczeństwa, a nawet 3/4 kodeksu drogowego, zostawiając prawo pierwszeństwa z prawej strony i ruchu prawostronnego. Pewnie przez miesiąc idioci by się wytłukli, niestety trochę niewinnych ludzi też by poniosło szkodę, ale za to ci, którzy by pozostali paradoksalnie jeździliby lepiej i bezpieczniej.
To tyle, do zamknięcia.

Re: Kontrolka Airbag

: 2 mar 2011, o 21:03
autor: gebolp
pantomas pisze: u Grabowskiego dowiedziałem się, że on tego nie zrobi, niezbędna jest wymiana ECU u autoryzowanego dealera, bo naprawa we własnym zakresie ("lutowanie przez fachowca z allegro za 100 złotych") jest niebezpieczna ("co jest dla Pana ważniejsze, pieniądze czy bezpieczeństwo Pana i Pana bliskich?"). Nie rozumiem, jeżeli coś jest naprawione i działa, to dlaczego ma to być niebezpieczne?

Muszę stanąć po stronie Grabowskiego, chociaż to konkurencja. Są niepisane zasady postępowania, które urodziły się o latach, do których stosuję się firmy z branży elektroniki samochodowej. Można je określić jako "good workshop rules". Dlaczego nie naprawiamy sterowników airbag i ABS?
- względy procesowe- przypuśćmy że samochód z naprawionym sterownikiem airbag ulega wypadkowi, kierowca ginie. Policja w schowku znajduje fakturę na naprawę sterownika airbag. Gdzie będą szukać przyczyny tragedii? Do kogo przyczepi się prokurator?

- robota po kimś- zagłębie poznańskie uruchomi każdy niemal sterownik i sprawi że zawsze będzie pracował poprawnie nawet bez podłączonych poduszek. Trudno brać odpowiedzialność za sterownik, z takimi zmianami w zawartości pamięci, że jako stan poprawny traktuje brak obwodu detonatora.

- oceny techniczne- firmy wykonują dla rzeczoznawców oceny techniczne urządzeń elektronicznych z samochodu, kwestie etyczne.

- konsekwencje ingerencji- sterowniki airbag zapisuje kontekst uderzenia, może być również zapisana informacja o prędkości podczas uderzenia. Znowu problem prawny, jeśli dochodzi do tragicznego zdarzenia, producent poduszki na wniosek prokuratora dokonuje odczytu kontekstu uderzenia, jeśli była ingerencja w sterownik to szuka się kto grzebał.

To może trochę wyjaśni skąd to "nie bo nie" w odniesieniu do tych urządzeń ze strony serwisów elektroniki samochodowej.

Re: Kontrolka Airbag

: 2 mar 2011, o 21:16
autor: jarmaj
pantomas pisze:wyłączonymi airbagami zauważyłem, że jadę spokojniej

Ufffff, to dobrze że nie mam i nigdy nie miałem poduszek (w żadnym aucie).

Przynajmniej jeżdżę wolniej :mrgreen:

Re: Kontrolka Airbag

: 2 mar 2011, o 21:35
autor: rrosiak
jarmaj, ale jeśli to działa w obie strony to pomyśl jak szybko zacząłbyś jeździć z poduszkami :mrgreen:

Re: Kontrolka Airbag

: 3 mar 2011, o 04:01
autor: Alan, Alan, Alan!
rrosiak pisze: pomyśl jak szybko zacząłbyś jeździć z poduszkam
pieprze, wysiadam. ;-)

Re: Kontrolka Airbag

: 6 mar 2011, o 19:41
autor: pantomas
gebolp pisze:(...)"good workshop rules". Dlaczego nie naprawiamy sterowników airbag i ABS?
- względy procesowe- przypuśćmy że samochód z naprawionym sterownikiem airbag ulega wypadkowi, kierowca ginie. Policja w schowku znajduje fakturę na naprawę sterownika airbag. Gdzie będą szukać przyczyny tragedii? Do kogo przyczepi się prokurator?
Jeżeli poduszka nie zadziała z powodu wadliwej naprawy sterownika, to można zrozumieć chyba prokuratora, zwłaszcza że naprawa była potwierdzona.
gebolp pisze:- robota po kimś- zagłębie poznańskie uruchomi każdy niemal sterownik i sprawi że zawsze będzie pracował poprawnie nawet bez podłączonych poduszek. Trudno brać odpowiedzialność za sterownik, z takimi zmianami w zawartości pamięci, że jako stan poprawny traktuje brak obwodu detonatora.
Jeżeli współpracuje się z taką firmą i montuje w ten sposób uruchomiony sterownik to zasadne staje się pytanie o uczciwość obu firm oraz takiej naprawy ... zgadzam się, że wzięcie na siebie odpowiedzialności za niesprawny sterownik wmontowany jako sprawny byłoby zadziwiające ...
gebolp pisze:- oceny techniczne- firmy wykonują dla rzeczoznawców oceny techniczne urządzeń elektronicznych z samochodu, kwestie etyczne.
Nie zrozumiałem, ale to chyba nie tak istotne.
gebolp pisze:- konsekwencje ingerencji- sterowniki airbag zapisuje kontekst uderzenia, może być również zapisana informacja o prędkości podczas uderzenia. Znowu problem prawny, jeśli dochodzi do tragicznego zdarzenia, producent poduszki na wniosek prokuratora dokonuje odczytu kontekstu uderzenia, jeśli była ingerencja w sterownik to szuka się kto grzebał.
Ale jeżeli sterownik odpalił poprawnie - a w założeniu poprawnej naprawy powinien - to chyba kwestia kto grzebał nie powinna nikomu spędzać snu z oczu.
gebolp pisze:To może trochę wyjaśni skąd to "nie bo nie" w odniesieniu do tych urządzeń ze strony serwisów elektroniki samochodowej.
OK, powiedzmy że teraz lepiej rozumiem i nawet nie mam pretensji do Grabowskiego, że nie naprawił, jego prawo, ale mógłby po prostu powiedzieć o co chodzi, a już jego p(...)e o "bezpieczeństwie ponad wszystko" zirytowało mnie do białości.
A zupełnie inną sprawą jest uczciwość warsztatu, który przyjmuje do naprawy taki sterownik. Jeżeli montując go po naprawie słyszę, że wszystko jest OK, będzie działać tak jak został zaprojektowany - to tak ma być. W innym przypadku firma mnie oszukuje i zaprawdę łza mi się w oku nie zakręci, jeżeli prokurator/policja/US/sanepid zrobi tej firmie z d(...) Jesień Średniowiecza.
Jeszcze jedno, smutne, że wyłania się z tego obraz powszechności firm/warsztatów kantujących klientów z uśmiechem na ustach i wszelkimi możliwymi sposobami chcącymi wykręcić się od odpowiedzialności.

Re: Kontrolka Airbag

: 6 mar 2011, o 22:37
autor: gebolp
pantomas pisze: Jeżeli poduszka nie zadziała z powodu wadliwej naprawy sterownika, to można zrozumieć chyba prokuratora, zwłaszcza że naprawa była potwierdzona.
Tylko, że każda wykonana naprawa powinna być potwierdzona testami........Dlatego nikt poważny nie podpisze się pod naprawą.

Co do "zagłębia poznańskiego" to są handlarze, samochód ma się sprzedać, a jak ma jeszcze zaślepki z Krzeszowic zamiast poduszek......

Co do uczciwości. Pewien pan kupił sobie nowy prosto z salonu pojazd od autoryzowanego dealera. Po gwarancji miał problemy z kontrolką airbag, no świeciła się po prostu. Stwierdziliśmy że napinacze pasów bezpieczeństwa są po strzale i wymagają wymiany, jednocześnie brakowało jednej naklejki identyfikacyjnej na lewym przednim słupku (co to za marka?). Udało się ustalić że ten nowy samochód prosto od dealera miał już swoje drugie życie. Dealer sprzedał samochód powypadkowy (ślady spawania na słupkach po wymianie dachu), który w bazie wciąż figurował jako auto na niemieckich numerach. Nigdy nie mamy gwarancji co kupujemy w naszych salonach, nigdy!!!

Re: Kontrolka Airbag

: 6 mar 2011, o 23:07
autor: pantomas
gebolp pisze:Tylko, że każda wykonana naprawa powinna być potwierdzona testami........Dlatego nikt poważny nie podpisze się pod naprawą.
OK, zostawmy temat, wydawało mi się że jest to prostsze, naprawa jak naprawa, a nie jakieś rocket science.
gebolp pisze:Co do uczciwości. Pewien pan kupił sobie nowy prosto z salonu pojazd od autoryzowanego dealera (...)
Zupełnie tak jak mój znajomy, wyjeżdżając z salonu nowym autem nie zauważył małej niedokładności w lakierze po prawej stronie. Dopiero po własnoręcznym umyciu i spojrzeniu pod światło zobaczył wadę. Przy okazji podjechał do salonu i zapytał o to. Okazało się że kupił auto post-demo które przy wyjeździe z salonu lekko zahaczyło o drzwi. Wadę usunięto błyskawicznie, tak żeby zdążyć przed odbiorem. Mój znajomy nadal tam jeździł serwisować samochód, po jakimś czasie wymienił na inny, też z tego salonu ... :o
Coraz mniej jest uczciwych ludzi, tak po prostu uczciwych. Smutne.

Re: Kontrolka Airbag

: 6 mar 2011, o 23:49
autor: jarmaj
pantomas pisze:Coraz mniej jest uczciwych ludzi, tak po prostu uczciwych. Smutne.
Bardzo wiele samochodów po dotarciu do dealera ma jakieś uszkodzenia transportowe i jest naprawiana. To nic niezwykłego. I nie żaden brak uczciwości.

Re: Kontrolka Airbag

: 7 mar 2011, o 00:02
autor: pantomas
jarmaj pisze: I nie żaden brak uczciwości.
Tylko co, jeżeli wziąć pod uwagę, że kupujący jest informowany, że kupuje pojazd bez uszkodzeń? (przypadek mojego znajomego)

Re: Kontrolka Airbag

: 7 mar 2011, o 00:06
autor: jarmaj
Nie jest informowany że kupuje uszkodzony. Jeżeli samochód był naprawiony zgodnie ze standardami producenta, to jest dalej nowy i nikt tu nikogo nie informuje.

Na każdym aucie jest wykonywane ileś tam napraw, na kolejnych etapach procesu produkcyjnego, potem czasami na gotowym samochodzie, ale jeszcze w fabryce, potem u dealera. Naprawa nie jest czymś niezwykłym.

Re: Kontrolka Airbag

: 7 mar 2011, o 00:28
autor: inquiz
jarmaj pisze: Na każdym aucie jest wykonywane ileś tam napraw, na kolejnych etapach procesu produkcyjnego, potem czasami na gotowym samochodzie, ale jeszcze w fabryce, potem u dealera. Naprawa nie jest czymś niezwykłym.
niby tak ale w naszych realiach dochodzi do przegięć różnych. czym innym jest obtarcie a czym innym spadnięcie z lawety i zrobienie połowy auta które póżniej się sprzedaje jako nówkę bezwypadkową.

Re: Kontrolka Airbag

: 7 mar 2011, o 07:50
autor: gebolp
Jeszcze coś o ty opisywanym samochodzie, klient kupił napinacze pasów bezpieczeństwa, zostały one zamontowane w samochodzie, ale jeden obwód dalej był uszkodzony. Okazało się, że w instalacji był zamontowany opornik, który udawał sprawny napinacz. Opornik był niedbale przylutowany i odłączył się akurat chwilę po skończonej gwarancji. Gdyby nie to to facet dalej jeździłby samochodem, przekonany że ma sprawne auto ze sprawnym układem airbag/napinacze, kupionym jako nowe u dealera.

Re: Kontrolka Airbag

: 7 mar 2011, o 10:44
autor: pantomas
inquiz pisze: czym innym jest obtarcie a czym innym spadnięcie z lawety i zrobienie połowy auta które póżniej się sprzedaje jako nówkę bezwypadkową.
I to jest to, o co mi chodziło. W przypadku mojego znajomego nazwałbym to nieuczciwością, bo kupił samochód - powiedzmy - nowy, który został uszkodzony po decyzji kupna, a naprawa blacharsko-lakiernicza pozostawiła ślady i wątpię, czy nie wpłynęło to na wartość auta, które ma trzy elementy (drzwi i błotnik) już robione w momencie odbioru z salonu ... Wniosek z tego, że kupując nowy też należy pojechac do serwisu i sprawdzić go tak, jak używany.
jarmaj pisze:Jeżeli samochód był naprawiony zgodnie ze standardami producenta, to jest dalej nowy i nikt tu nikogo nie informuje.
Nawet nie chcę pytac o te standardy, żeby się nie rozczarować ;-)

Re: Kontrolka Airbag

: 7 mar 2011, o 13:49
autor: jarmaj
Teoretycznie śą to standardy spełniane przez ASO. Oczywiście w praktyce bywa różnie... ;-)


Ale tak czy siak, trzeba mieć świadomość, że na samochodzie nowym też są naprawy lakiernicze wykonywane.

Re: Kontrolka Airbag

: 8 mar 2011, o 00:34
autor: sherif
gebolp pisze: Muszę stanąć po stronie Grabowskiego, chociaż to konkurencja. Są niepisane zasady postępowania, które urodziły się o latach, do których stosuję się firmy z branży elektroniki samochodowej. Można je określić jako "good workshop rules". Dlaczego nie naprawiamy sterowników airbag i ABS?

Mnie podobnie odeslali z kwitkiem, mimo, iz mialem uszkodzony w ECU ukl sterownia wentylatorem ..., odnioslem wrazenie, ze wola zajmowac sie popularnymi "TDIkami", niz podejmwoac sie czegos mniej popularnego :roll: .

Choc z drugiej strony lepiej tak niz rozebrac i stwierdzic, ze sie nie da . ;-)

Re: Kontrolka Airbag

: 8 mar 2011, o 00:47
autor: gebolp
sherif pisze:
gebolp pisze: Muszę stanąć po stronie Grabowskiego, chociaż to konkurencja. Są niepisane zasady postępowania, które urodziły się o latach, do których stosuję się firmy z branży elektroniki samochodowej. Można je określić jako "good workshop rules". Dlaczego nie naprawiamy sterowników airbag i ABS?

Mnie podobnie odeslali z kwitkiem, mimo, iz mialem uszkodzony w ECU ukl sterownia wentylatorem ..., odnioslem wrazenie, ze wola zajmowac sie popularnymi "TDIkami", niz podejmwoac sie czegos mniej popularnego :roll: .

Choc z drugiej strony lepiej tak niz rozebrac i stwierdzic, ze sie nie da . ;-)
Realia, niestety Denso poszło w stronę specjalizowanych układów obsługujących np. przekaźniki na płycie ECU. Jedyna metoda postępowania, to zdobyć trafiony ECU na części, naprawa zostanie wyceniona na 700-1500zł z bliżej nieokreślonym terminem realizacji, zależnym od czasu na zdobycie dawcy części. Alternatywą jest sprowadzenie sterownika z USA za ok 2000PLN, nowego :!:
Można jedynie liczyć na tych co specjalizują się w Subaru i mają coś "od ręki".
Naprawy czegoś mniej popularnego można się podjąć jedynie dla własnej ambicji i jeśli jest wolny czas w firmie. Bo tak naprawdę nikt nie zapłaci rzeczywistych kosztów naprawy.
To tak pokrótce jak to widać z drugiej strony ;-)

Re: Kontrolka Airbag

: 8 mar 2011, o 21:18
autor: sherif
gebolp pisze:
Realia, niestety Denso poszło w stronę specjalizowanych układów obsługujących np. przekaźniki na płycie ECU. Jedyna metoda postępowania, to zdobyć trafiony ECU na części, naprawa zostanie wyceniona na 700-1500zł z bliżej nieokreślonym terminem realizacji, zależnym od czasu na zdobycie dawcy części. Alternatywą jest sprowadzenie sterownika z USA za ok 2000PLN, nowego :!:
Można jedynie liczyć na tych co specjalizują się w Subaru i mają coś "od ręki".
Naprawy czegoś mniej popularnego można się podjąć jedynie dla własnej ambicji i jeśli jest wolny czas w firmie. Bo tak naprawdę nikt nie zapłaci rzeczywistych kosztów naprawy.
To tak pokrótce jak to widać z drugiej strony ;-)

Niekoniecznie, wystarczy trafic na dobrego speca, poczytalem/popytalem na elektrodzie i na obd2.pl, tam dostalem namiary na dobrego elektronika, ECU naprawil w ciagu dnia :o - serwis Subaru nie chcial mi w to uwierzyc ;-) . Kolega ostatnio robil u nich ECU z Accorda 2.2 tez bez problemu ;-)

Prawde mowiac, nie wierzylem, ze da sie naprawic (zalany) ECU w dosc malo popularnej marce, jakim jest Subaru. gdzie dostep do czesci, dokumentacji jest ograniczony, ale na szczescie realia okazaly sie inne.