Strona 1 z 2

Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 17:02
autor: Jacol
Witajcie...
Proszę o oświecenie mnie w temacie "pestki"
Chodzi o jakiś rodzaj zaworka na przewodzie ciśnienia/podciśnienia na wlocie/wylocie turbiny. Jak wygląda (może ma ktoś zdjęcie?), do czego służy/jak działa? Czy jest jedna czy więcej? Czy można jeździć bez niej? Jeśli nie to gdzie ją można zdobyć?
Bo po pewnej naprawie mój Forek wyjechał z warsztatu podobno bez niej... :-(

Re: Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 18:07
autor: Bergen
Jacol, pierwsze słyszę :?

A skoro wujek Gugel nawet nie wie, obawiam się że będziesz musiał zapytać tego kogoś, od którego usłyszałeś że to "pestka", żeby wyjaśnił o co chodzi.

Re: Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 18:18
autor: WitAce
Twoje Subru nie jezdzi tak jak powinno? Eeeee - to pewnie pestka... :giggle:

Re: Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 18:25
autor: Bergen
Bo na przykład dla mnie "pestka" to transponder immobilizera.

Re: Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 18:28
autor: Alan, Alan, Alan!
restrictor pill, takie małe gówienko w przewodzie od turbo. Jak tego nie ma to za mało ładuje (chyba, nie pamiętam) ;-)

http://www.google.pl/search?q=+site:wrx ... ictor+pill

Re: Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 18:47
autor: Bergen
aaaaa! pigułka!!! :-d

Obrazek

Re: Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 18:57
autor: Grzesiek_67
Bergen,
nie Atomowy - to jest zwykły łącznik a nie zwężka, zwana restryktorem - http://sklep.4turbo.pl/product-pol-8228 ... T-WRX.html.

Siedzi zazwyczaj w rurce biegnącej od części zimnej turbiny, przed trójnikiem. O ile tym razem ja dobrze pamiętam :-)
Alan, Alan, Alan! pisze: Jak tego nie ma to za mało ładuje (chyba, nie pamiętam) ;-)

A Ty z całą pewnością dobrze pamiętasz, tak jest ;-)

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 20:11
autor: Bergen
Grzesiek_67 pisze: to jest zwykły łącznik a nie zwężka
Are you reallyyyyy 100% sure about that, Maniuś? ;-)

Re: Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 20:13
autor: Grzesiek_67
Bergen,
chyba Cię kocham Kiciu :mrgreen:

Tak, I'm reallyyy sure.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 20:17
autor: Bergen
Grzesiek_67 pisze: Tak, I'm reallyyy sure.
To zrobim eksperimenta i przy najbliższej okazji wyjebim Remkowi z wiśni toto i zobaczym efekty :-d

Re: Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 20:19
autor: Chloru
Bergen, a potem będzie rzadkie wylać, gęste wyrzucić ;-)

Re: Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 20:19
autor: Grzesiek_67
Bergen,

modzemy, tylko jakoś musimy od trójnika dojść do selenoidu ;-)

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 20:21
autor: Bergen
Grzesiek_67 pisze: jakoś musimy dojść

Grzesiu, my nie dojdziemy?! :loving:

hehe :mrgreen:

Re: Co to jest "pestka"?

: 12 wrz 2011, o 20:28
autor: Grzesiek_67
Bergen,

zawsze w NAS wierzyłem, dziumdziu dziumdziu rybkipipki :loving: :mod:


Pozdrawiam
Błękitna Ostryga

Re: Co to jest "pestka"?

: 13 wrz 2011, o 11:39
autor: Jacol
Dziękuję za ukradzenie wątku chłopaki... :thumb:

A wracając, to po co to cholerstwo jest i czy można bezpiecznie i bez szkody dla silnika / innego osprzętu BEZ tego jeźdźić? Skąd można wytrzasnąć taką pigułkę-restrykcyjną?
Uprasza sie o odpowiedzi na temat... :thumb:

Re: Co to jest "pestka"?

: 13 wrz 2011, o 12:49
autor: Grzesiek_67
Jacol pisze:Dziękuję za ukradzenie wątku chłopaki... :thumb:

A wracając, to po co to cholerstwo jest i czy można bezpiecznie i bez szkody dla silnika / innego osprzętu BEZ tego jeźdźić? Skąd można wytrzasnąć taką pigułkę-restrykcyjną?
Tak, ja napisał Remek, bez pestki doładowanie będzie na niższym poziomie, niż maksymalnie dostępne w wyniku sterowania via selenoid/ECU. Czyli można ale po co ? Potencjał auta nie będzie wykorzystany.

Dlaczego się tak będzie działo ? W dużym skrócie -
sterowanie doładowaniem polega, w głównej mierze na dwóch zależnościach :
1. wypuszczając powietrze (te "złapane" z części zimnej trubiny) z układu sterowania doładowaniem powodujesz, iż siłownik wastegate (aktuator) nie ma siły otworzyć wastegate (WG) , czyli w efekcie końcowym otrzymujesz wzrost doładowania ,
2. zatrzymując powietrze w układzie sterowanie doładowaniem powodujesz, iż siłownik WG (aktuator) ma siłę otworzyć WG i puścić gorące spaliny bokiem, czyli w efekcie końcowym otrzymujesz spadek doładowania.

I teraz wracając do pytania - jak wyjmiesz restryktor to umożliwisz :
a) szybsze zarejestrowanie przez selenoid progowej maksymalnej wartości ciśnienia doładowania (bo restryktor jest swego rodzaju przesłoną - ma zdecydowanie mniejszą średnicę niż przewodu ciśnieniowe sterujące doładowaniem) i zamknięcie układu (powietrza) sterującego doładowaniem ,
b) w wyniki zamknięcia układu sterującego na aktuator (to ta gruszka przy turbinie) działa wystarczające ciśnienie powodujące - poprzez dzwignię WG - otwarcie właśnie klapki WG. Jak klapka ulegnie uchyleniu, spalina zamiast na wirnik części gorącej turbiny idą sobie od razu do układu wydechowego. A jak sobie pójdą to wirnik na części zimnej (współosiowy z częścią gorącą) nie nadmuchają Ci tego zimniejszego powietrza z dolotu i tym samym doładowanie spadnie (a przynajmniej nie będzie wzrastało ;-) ).

Bardzo skrótowo, w ogromnym uproszczeniu, bez wchodzenia w zagadnienia korekcyjnego cofnięcia zapłonów w wyniku jakichkolwiek stuków, oraz mechanizmu boost cut.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Co to jest "pestka"?

: 13 wrz 2011, o 14:12
autor: Jacol
Aaaaa ale dałeś... :-d
Chyba nawet zrozumiałem... częściowo.
Meches jednak mówił, że bez pestki turbina pompuje za bardzo i że to może cośtam uszkodzić.
Na razie nie zauważam spadku mocy, nawet jej wzrost i już nie wiem, czy szukać tej pestki gdzieś po częściach i allegrach?
Czy zapomnieć o sprawie, jak radzisz?

Re: Co to jest "pestka"?

: 13 wrz 2011, o 14:37
autor: Grzesiek_67
Jacol pisze: Meches jednak mówił, że bez pestki turbina pompuje za bardzo i że to może cośtam uszkodzić.

Źle mówił. Oczywiście przy założeniu, że pestka=restryktor ;-)

Jacol, ja to radzę, żebyś się machnął do Katowic, daleko nie jest, dobra droga a jakość usługi (4turbo) gwarantowana. Tak bym zrobił na Twoim miejscu. Żeby było śmieszniej mój Rydwan Śmiechu właśnie dziś zacumował również w 4turbo, tylko że na Mysiadle :mrgreen:


Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Co to jest "pestka"?

: 13 wrz 2011, o 15:45
autor: Azrael
Zależnie od rocznika, ale większość rozmiarów piguł w Ktw na miejscu.

Re: Co to jest "pestka"?

: 13 wrz 2011, o 16:38
autor: kris82
Ja właśnie w piątek owy restryktor zakupiłem (w ASO za bardzo nieduże pieniądze) i zamontowałem (cała minuta i trzydzieści osiem sekund pracy). W temacie braku tego restryktora uświadomił mnie Terzo, podobno temat był już na forum poruszany :-) - jak się okazało najprawdopodobniej wyjął go poprzedni właściciel w celu uciszenia stukających panewek (??). Doładowanie miałem w moim GTku na poziomie 0,5 bara. Teraz, po montażu restryktora jest max ok.0,9 bara (czyli z tego co udało mi się wyczytać prawidłowa wartość dla GT) i różnica w przyśpieszeniu jest kolosalna. Przy tej okazji chciałem podziękować Terzo za jeszcze większą radość z jazdy :mrgreen: :thumb:

Re: Co to jest "pestka"?

: 13 wrz 2011, o 21:23
autor: Grzesiek_67
kris82 pisze: Doładowanie miałem w moim GTku na poziomie 0,5 bara. Teraz, po montażu restryktora jest max ok.0,9 bara (czyli z tego co udało mi się wyczytać prawidłowa wartość dla GT) i różnica w przyśpieszeniu jest kolosalna.

Pomiędzy tymi wartościami doładowań (0,5 - 0,9 br) jest faktycznie przepaść. Dobrze, że już jest dobrze :thumb:


Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Co to jest "pestka"?

: 14 wrz 2011, o 10:29
autor: kris82
Grzesiek, jest bardzo dobrze :mrgreen: Taka mała "pestka", a tyle radości :-)
Martwi mnie jedynie to, że zdarzają się (co prawda rzadko) peaki trochę ponad 1 bar. Ale może to też wynika z "dokładności" Auto Gauganów...

Re: Co to jest "pestka"?

: 14 wrz 2011, o 14:52
autor: Grzesiek_67
kris82 pisze: Martwi mnie jedynie to, że zdarzają się (co prawda rzadko) peaki trochę ponad 1 bar.

Dużo poza ten 1 br. ?

Nie wiem jakie masz AG, czy zwykłe, czy SM ? SM pokazuje raczej dobrze.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Co to jest "pestka"?

: 14 wrz 2011, o 15:14
autor: kris82
Mam AG SM. Minimalnie przeszedł poza ten 1 bar, nie było nawet 1,1, najprawdopodobniej przy mocnym przyśpieszaniu do 200kmh (peaka sprawdziłem dopiero jak się zatrzymałem, a warna mam ustawionego dużo wyżej - będę to musiał tak swoją drogą zmienić i to nawet zaraz ;-) ), więc może w takim wypadku jakoś by to było uzasadnione? Przy dynamicznej jeździe na co dzień dochodzi do 0,9 i ani drgnie ponad tę wartość, więc myślę, że wskazania mojego AG są raczej dobre :->

Re: Co to jest "pestka"?

: 14 wrz 2011, o 15:18
autor: vibowit
Ja bym się tym peakiem zupełnie nie przejmował.