Strona 1 z 2
Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 21:43
autor: Mazik1987
Witam serdecznie mam pytanko a propos problemu z automatyczna skrzynią biegów w moim foresterze.
A mianowicie przy wrzuceniu wajchy na D nic się nie dzieje muszę podpompować pedałem gazu do jakiś 3k RPM odpuścic i znów podpompować wtedy auto zaczyna powoli ruszać po ponownym dodaniu gazu czuć szarpnięcie i w końcu wskakuje Bieg i dalej skrzynia chodzi już normalnie dopiero jak rozłączę D trzeba powtarzać akcję żeby zaczęło jechać
Człowiek od którego go kupiłem powiedział ,że w niemieckim Aso powiedzieli mu ,że do wymiany jest tylko jakaś uszczelka.
Może ktoś wie o co chodzi i mógłby mnie nakierować? Jaka uszczelka i o co tam dokładnie chodzi? Może ,ktoś ma jakiś manual odnośnie rozebrania skrzyni?
Pozdrawiam.
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 22:10
autor: Kubik
Mazik1987, Nie bierz się za to sam . Jak zobaczysz taką skrzynię rozebraną to sam zrozumiesz . Mim zdaniem , to jakiś zawór szwankuje . Masz ich w skrzyni kilkanaście i pewnie się zacina . Gdyby to była uszczelka to pewnie bieg załączało by natychmiast ale słabo by ciągnął . Skoro czujesz szarpnięcie , to znaczy że działa lub nie działa . Moim zdaniem , to zaworek się zacina ! Gdzie mieszkasz , to może coś się zaradzi z namiarem na dobrego fachmana ?
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 22:14
autor: Mazik1987
we Wrocławiu
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 22:15
autor: Mazik1987
Ale jak już jest D to auto jeździ normalnie więc co wtedy z zaworami?
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 22:27
autor: Kubik
Mazik1987, Po jakimś czasie się otwiera i już płyn idzie na konwerter i normalnie pracuje . Gdyby to była jakaś uszczelka , to by chodziła anemicznie a ta skrzynia działa na 100% lub wcale

Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 22:30
autor: Kubik
Taki zawór , to nic innego jak elektromagnes . Nie ma położenia pośredniego . Zawór jest albo całkowicie otwarty albo zamknięty . Nie powiem ci który , bo jest ich sporo
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 22:38
autor: gebolp
Kubik pisze:
Nie ma położenia pośredniego . Zawór jest albo całkowicie otwarty albo zamknięty
Niezupełnie, a co z zaworami proporcjonalnymi, a taki regulator ciśnienia oleju w skrzyni, to co? Albo ciśnienia w common rail w dieslu?

Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 22:44
autor: Kubik
Ja ci tłumaczę jak jest w twojej skrzyni a nie o zaworach w mojej kotłowni . Te zawory działają zerojedynkowo .
Mozesz spróbować płukania skrzyni i zalania nowego płynu/oleju . Ja się upieram że to zawór . Płukanie jest uzasadnione w przypadku zatkania jakiegoś kanału olejowego . W tej skrzyni są niektóre o średnicy <1mm . Takie awarie się zdarzają po długim postoju auta np. kilka miesięcy .
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 22:47
autor: Kubik
PS . Żaden komputer nie pokaże błędu . To trzeba szukać z doświadczenia .
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 22:59
autor: gebolp
Zawory nie steruje bezpośrednio ani sprzęgłami ani hamulcami w skrzyni, zawory sterują suwakami rozdzielaczy hydraulicznych, czasem suwaki się zacinają, ale tylko na skutek zużycia albo zanieczyszczeń, wyciąga się cały moduł sterujący (hydrauliczny) i czyści wszystko po kolei.
Ale na początek warto zlać olej i popatrzeć co w nim pływa, czy nie są to opiłki albo starte okładziny.
Zerojedynkowo...., powtórzę a jak się reguluje ciśnienie linii?

Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 23:08
autor: Kubik
gebolp pisze:
Zawory nie steruje bezpośrednio ani sprzęgłami ani hamulcami w skrzyni
gebolp, o czym ty piszesz ? Nic nie rozumiem o co ci chodzi .
Nigdzie tak nie napisałam .
Mazik1987 pisze:
ponownym dodaniu gazu czuć szarpnięcie i w końcu wskakuje Bieg i dalej skrzynia chodzi już normalnie
Coś puściło . Dlaczego uważasz że to nie zawór , a właściwie elektrozawór ?
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 23:09
autor: Kubik
Mazik1987 pisze:we Wrocławiu
Nie wiem czy w Dzierżoniowie się zajmują skrzyniami
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 23:18
autor: gebolp
Kubik pisze:
Po jakimś czasie się otwiera i już płyn idzie na konwerter i normalnie pracuje
olej jest w konwerterze cały czas, zawsze

jedyne sterowanie związane z konwerterem to jest lock-up, ale on działa na wyższych biegach, na pewno nie przy ruszaniu
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 23:20
autor: gebolp
Kubik pisze:
gebolp, o czym ty piszesz ?
nie pisałem do Ciebie

Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 20 paź 2011, o 23:26
autor: Kubik
gebolp pisze:
jedyne sterowanie związane z konwerterem to jest lock-up, ale on działa na wyższych biegach, na pewno nie przy ruszaniu
poddaję się . Miałem sześć aut z AT ale już nie dyskutuję .

Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 21 paź 2011, o 10:46
autor: Mazik1987
hmmm może dynamicznie wymienić olej da się tak w tej skrzyni? Jaki tam wogle olej się leje? zleję stary ściągnę miskę i zobacze co tam się dzieje, a czy wyjęcie i wyczyszczenie tego modułu to jest jakaś grubsza zabawa?
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 21 paź 2011, o 11:06
autor: Kubik
Mazik1987 pisze:hmmm może dynamicznie wymienić olej da się tak w tej skrzyni? Jaki tam wogle olej się leje? zleję stary ściągnę miskę i zobacze co tam się dzieje, a czy wyjęcie i wyczyszczenie tego modułu to jest jakaś grubsza zabawa?
Nie wiem co masz na myśli . Generalnie to w skrzynię wchodzi chyba 9l oleju Dexron . Jak spuszczasz przez korek , to faktycznie zmieniasz ok. 6l . Reszta oleju zostaje w różnych miejscach skrzyni : konwerter , sprzęgło wielopłytkowe , sterownik . Mozna co nieco wyssać itd . Zabawa jest z tym spora i nie dla laika .
Wyjęcie i wyczyszczenie modułu to zegarmistrzowska zabawa . Niektóre części mozesz rozebrać , ale nie wiem czy złożysz , bo mogą być potrzebne specjalistyczne narzędzia .
Mozesz wyjąć bagnet i powąchać czy czuć spalenizną . Jeśli w oleju zobaczysz opiłki to wiadomo , ale jak rozpoznasz stan oleju jeśli nie znasz się na tym . Olej powinien mieć kolor malinowy , ale pod warunkiem że jest dość świeży .
Zawór kosztuje jakieś 500zł i wszystkie są zaznaczone kolorami . Zapytaj się w Dzierżoniowie czy się podejmą naprawy . Komputer niestety nie zapamiętuje błędu i nie pokazuje co jest sfixowane . Mogę ci podać namiary na serwis , ale to daleko od ciebie .
Druga skrzynia kosztuje pewnie z 2-2,5 tyś zł ale ja wolałbym naprawić tę swoją .
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 21 paź 2011, o 11:15
autor: Kubik
Mazik1987, Możesz jeszcze próbować wyjąć każdy zawór z osobna i podłączać 12V . Powinien taki zawór cykać , bo to jest taki elektromagnes . Będziesz słyszał i czuł , ale co ci z tej wiedzy skoro musiałbyś mieć inny na wymianę . Rolą zaworków jest zamknięcie kanału olejowego na jakiś bieg , a drugi zawór otwiera inny kanalik na nastepny bieg . To tak w uproszczeniu , ale zasada jest taka . Jak chcesz to się baw . powodzenia

Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 21 paź 2011, o 11:49
autor: gebolp
Panowie, a dlaczego nie zacząć od obejrzenia serwisówki do tego samochodu?
Kubik pisze:
Możesz jeszcze próbować wyjąć każdy zawór z osobna i podłączać 12V . Powinien taki zawór cykać , bo to jest taki elektromagnes . Będziesz słyszał i czuł , ale co ci z tej wiedzy skoro musiałbyś mieć inny na wymianę . Rolą zaworków jest zamknięcie kanału olejowego na jakiś bieg , a drugi zawór otwiera inny kanalik na nastepny bieg
Elektrozawory nie włączają bezpośrednio niczego

sterują suwakami rozdzielaczy hydraulicznych, dopiero suwaki dokonują rozdziału ciśnienia na poszczególne elementy jak sprzęgła i hamulce, dopiero kombinacja włączonych sprzęgieł i hamulców decyduje o wybranym biegu.
Zwłoka w reakcji na gaz w pozycji D, może sugerować problemy z regulacją ciśnienia. Może tak a może nie.
Na odległość trudno cokolwiek stwierdzić
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 21 paź 2011, o 12:34
autor: Kubik
gebolp, Widzę że strasznie cię denerwuje że opisuje temat w uproszczeniu . Myślisz że wiedza którą się dzielisz , ma w tym przypadku jakieś znaczenie dla naszego kolegi ?
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 21 paź 2011, o 13:34
autor: gebolp
Kubik pisze:gebolp, Widzę że strasznie cię denerwuje że opisuje temat w uproszczeniu . Myślisz że wiedza którą się dzielisz , ma w tym przypadku jakieś znaczenie dla naszego kolegi ?
skrzyni automatycznej nie da się opisać w uproszczeniu, faktycznie samodzielnie można wymienić olej, wyjąć hydrauliczny moduł sterujący, wyczyścić go, sprawdzić elektrozawory, czujnik temperatury z zachowaniem podstawowych zasad.
Jeśli się czepiam to uproszczeń bo budują one potem całą masę nieporozumień, szczególnie miedzy klientem a warsztatem. A niestety fora są pełne debilnych porad (mam na myśli inne marki) co często ma wpływ na użeranie się z klientem.
Kubik nie mam do Ciebie żadnych uprzedzeń i nie traktuj osobiście moich wpisów
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 21 paź 2011, o 13:52
autor: miszozon
Wiem, że to banał ale masz wystarczający poziom ATF'u?
Teściu miał takie cudo jak Dodge Caravan. Raz na jakiś czas mu znikało trochę płynu i reakcja była podobna.
Jeśli to nie to, faktycznie można przepłukać skrzynię. Są specjalne specyfiki do tego. Problemem jest maszyna jaką trzeba to wykonać.
Podobno tutaj mają taką:
http://www.syltom.com.pl/
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 21 paź 2011, o 14:05
autor: Mazik1987
w swoim jeepie to dynamiczna wymianę oleju w skrzyni robiłem pod domem ;) dlatego zastanawia mnie czy w subaru też tak się da? czy potrzeba jakiejś maszyny :O sprawdzę jeszcze poziom dokładnie może faktycznie go mało, Ajaki tam dextron wchodzi? Kubik Generalnie jak spuszczę olej to rozpoznam stan czy sie nadaje czy nie to bez obaw ;) a w sumie to ciekawi mnie czy może ktoś miał coś podobnego i sobie z tym poradził...
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 21 paź 2011, o 14:21
autor: miszozon
Wymianę dynamiczną tez robiłem w swoim Forku. 1h i 3 piwa
Jednak tutaj chodzi o płukanie skrzyni, a to jest różnica. Te maszyny do wymiany mają filtry, które wyłapują syf pływający w AT.
Co da ATF'u to najniżej DIII. Ogólnie ta skrzynia jeździ na większości dobrych ATF'ów.
Znasz prawidłową procedurę pomiaru?
Re: Forester 99r. 2.0 AT Problem ze skrzynią.
: 21 paź 2011, o 14:25
autor: Mazik1987
Nom olej w skrzyni musi być zagrzany i trzeba przejechac wajchą przez wszystkie pozycje a później sprawdzić.