Naprawa przewodów paliwowych pod kolektorem w GT-ku
: 12 maja 2012, o 20:30
Cześć
Wczoraj poczułem zapach paliwa w kabinie. Krótkie studia na forum i diagnoza: "Wymienić przewody paliwowe pod kolektorem".Nic prostrzego .Ponieważ trochę dłubie przy autku stwierdziłem, że przy wolnej sobocie można sprawę załatwić. Pacjentem jest turbo wanna MY99 silnik EJ205. Poniżej kilka uwag dla chętnych, którzy sami postanowią wymienić przewody. Na wstępie ostrzegam koszt części to jakieś 50gr ale roboty jest dużo. Lokalizacja przewodów: jeden jest za sprężarką klimy, drugi pod dolotem powietrza do turbiny. Dostęp praktycznie tylko po zdjęciu kolektora. To nie tylko 8 śrub trzymających kolektor. Odnośnie procedury to:
1. Odłączamy akumulator
2. Odłączyć przewody wysokiego napięcia. Opcjonalnie odkręcić moduł zapłonu (trzy śruby) i jedna złączka
3. Wymontować intercooler i przewody powietrza od turbiny. Dolot do turbiny i wyjście z turbiny. (być może można ten element pominąć ale miejsca jest dużo więcej jak nie ma intercoolera)
4. Odkręcić przepustnice
5. Odłączyć przewody od kolektora (podciśnienia itp)
6. Odkręcić alternator (kable na bok robi się luźniej)
7.Odkręcić pompę wspomagania (trzy śruby odkręcane za kołem pasowym). Po odkręceniu możemy odstawić pompę na bok. (nie odłączać przewodów z płynem !!!)
8. Wymontować przewód powietrza za filtrem powietrza (element z przepływomierzem)
9. Tutaj rewelacja konstruktorów
, żeby zdjąć kolektor trzeba odłączyć przewód od zbiornika z płynem do chłodnicy (przechodzi pomiędzy ramionami kolektora). W tym celu spuszczamy płyn z chłodnicy. Zdejmujemy przewód i zbiornik odstawiamy na bok.
10. Odpinamy wiązki elektryczne od wtryskiwaczy (od dołu są zapięcia nie widać ich normalnie więc trzeba na wyczucie). Po zwolnieniu zaczepów wiązki odłączają się gładko.
11. Przewody elektryczne układamy po bokach tak aby nie przeszkadzały przy wyjmowaniu kolektora.
12. Teraz odkręcamy 8 śrub od kolektora.
13 Zdejmujemy kolektor.
14. Wymieniamy dwa przewody po około 5 cm długości. Sprawdzamy złączki dokręcamy wszystko z wyczuciem. U mnie ewidentnie przewód puszczał paliwo.
15. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności :)
Zdjęcia postaram się wgrać za chwilę. Ogólnie: roboty bardzo dużo. Kolektor jest niestety zabudowany i koliduje z różnymi elementami silnika. Być może niektóre elementy z procedury można pominąć. Oczywiście przy okazji można wymienić uszczelki kolektora.
Pozdrawiam i życzę powodzenia :)
Jerzy
Wczoraj poczułem zapach paliwa w kabinie. Krótkie studia na forum i diagnoza: "Wymienić przewody paliwowe pod kolektorem".Nic prostrzego .Ponieważ trochę dłubie przy autku stwierdziłem, że przy wolnej sobocie można sprawę załatwić. Pacjentem jest turbo wanna MY99 silnik EJ205. Poniżej kilka uwag dla chętnych, którzy sami postanowią wymienić przewody. Na wstępie ostrzegam koszt części to jakieś 50gr ale roboty jest dużo. Lokalizacja przewodów: jeden jest za sprężarką klimy, drugi pod dolotem powietrza do turbiny. Dostęp praktycznie tylko po zdjęciu kolektora. To nie tylko 8 śrub trzymających kolektor. Odnośnie procedury to:
1. Odłączamy akumulator
2. Odłączyć przewody wysokiego napięcia. Opcjonalnie odkręcić moduł zapłonu (trzy śruby) i jedna złączka
3. Wymontować intercooler i przewody powietrza od turbiny. Dolot do turbiny i wyjście z turbiny. (być może można ten element pominąć ale miejsca jest dużo więcej jak nie ma intercoolera)
4. Odkręcić przepustnice
5. Odłączyć przewody od kolektora (podciśnienia itp)
6. Odkręcić alternator (kable na bok robi się luźniej)
7.Odkręcić pompę wspomagania (trzy śruby odkręcane za kołem pasowym). Po odkręceniu możemy odstawić pompę na bok. (nie odłączać przewodów z płynem !!!)
8. Wymontować przewód powietrza za filtrem powietrza (element z przepływomierzem)
9. Tutaj rewelacja konstruktorów

10. Odpinamy wiązki elektryczne od wtryskiwaczy (od dołu są zapięcia nie widać ich normalnie więc trzeba na wyczucie). Po zwolnieniu zaczepów wiązki odłączają się gładko.
11. Przewody elektryczne układamy po bokach tak aby nie przeszkadzały przy wyjmowaniu kolektora.
12. Teraz odkręcamy 8 śrub od kolektora.
13 Zdejmujemy kolektor.
14. Wymieniamy dwa przewody po około 5 cm długości. Sprawdzamy złączki dokręcamy wszystko z wyczuciem. U mnie ewidentnie przewód puszczał paliwo.
15. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności :)
Zdjęcia postaram się wgrać za chwilę. Ogólnie: roboty bardzo dużo. Kolektor jest niestety zabudowany i koliduje z różnymi elementami silnika. Być może niektóre elementy z procedury można pominąć. Oczywiście przy okazji można wymienić uszczelki kolektora.
Pozdrawiam i życzę powodzenia :)
Jerzy