Zrób To Sam - regulacja Hill Holdera mechanicznego LHD.

Regulamin forum
Regulamin działu: viewtopic.php?f=31&t=22025
ODPOWIEDZ
dzixd
Awatar użytkownika
Moderator działu
Lokalizacja: Dziki Zachód
Auto: Legacy IV "prawie spec b h6" i legacy II 2.2 my 96
Polubił: 0
Polubione posty: 63 razy

Zrób To Sam - regulacja Hill Holdera mechanicznego LHD.

Post 7 lut 2019, o 19:38

cześć,
w tym poradniku pokażę jak można wyregulować zakres pracy hill holdera mechanicznego w Subaru na przykładzie Legacy 1996 LHD oraz OBK 2001. W subaru hill holder występuje w dwóch wersjach:
typ 1 podłączony do łapy sprzęgła (sprzęgło na linkę) i
typ 2 podłączony do pedału sprzęgła (sprzęgła hydrauliczne na pompkę)
ale zasada działania i regulacji pozostaje podobna. Na chwilę obecną nie są znane mi inne rodzaje hill holdera mechanicznego występującego w Subaru.

Wszelkie naprawy w samochodzie wykonujesz na własną odpowiedzialność. Autor poradnika nie ponosi odpowiedzialności za błędne wykonanie czynności oraz nie gwarantuje, że taka naprawa nie uszkodzi samochodu :giggle:

Co potrzebujemy:
System hill holdera w samochodzie (kompletny czyli zawór, przewody hamulcowe, linka z nakrętką i sprężyna) :giggle:
Sprawny, niecieknący system hamulcowy :idea:
kombinerki (mogą być potrzebne 2 pary lub mocne palce 8-) )

Jak sprawdzić czy mam hill holder?
Jeśli auto ma HH to powinien znajdować się pod pompą hamulcową. W przypadku auta LHD po prawej stronie patrząc od przodu samochodu

Pierwszy typ Hill holdera (sprzęgło sterowane linką)
gdzie znaleźć.jpg
Pod pompą wygląda to tak:
jak wygląda.jpg
druga końcówka linki wchodzi w łapę sprzęgła
widok od przodu
łapa sprzęgła.jpg
i od tyłu
linka.jpg
Drugi typ Hill Holdera(sprzęgło sterowane hydraulicznie):
gdzie.jpg
zawór:
HH 2 typu.jpg
drugi koniec linki przymocowany jest do pedału sprzęgła
miejsce zaczepu 2 typ.jpg
pedał sprzęgła 2 typ.jpg

Na czym polega zasada działania Hill Holdera?
Po chłopsku: :mrgreen:
pomaga w ruszaniu pod górę :lol: Po zatrzymaniu pod górkę wciskasz równocześnie sprzęgło i hamulec, potem puszczasz hamulec i auto dalej stoi :o

Rozszerzając informacje:
jest to zawór hydrauliczny, sterowany linką połączoną z łapą sprzęgła, który jest podłączony do systemu hamulcowego samochodu. Zawór działa pod wpływem grawitacji wtedy, kiedy przód auta jest wyżej od tyłu. Jeśli przód samochodu jest na tym samym poziomie co tył lub niżej niż tył samochodu to HH nie powinien działać. (Chyba że jest źle wyregulowany ;-) ).
Kiedy wciskamy pedał sprzęgła i łapa sprzęgła się cofa, to linka od HH jest wyciągana i zawór się zamyka blokując odpływ płynu hamulcowego z przedniego lewego i prawego tylnego hamulca.

:arrow: Prezentacja zdjęciowa działania hill holdera w modelu legacy 1996 ze sprzęgłem sterowanym linką

Hill Holder działający - wciśnięty pedał sprzęgła
napięty.jpg
Jak pedał sprzęgła puszczamy to łapa sprzęgła wraca do przodu, linka od HH jest luzowana i zawór wraca do swojego pierwotnego położenia przy pomocy sprężyny i otwiera się. Jeśli chcemy HH odłączyć to musi być pozostawiony w takim położeniu jak poniżej. wyciągamy tylko linkę z dźwigienki (sprężynka zostaje :!: ) i HH nie działa.

Hill Holder w spoczynku - puszczony pedał sprzęgła
spoczynek.jpg
Na poniższym schemacie jest pokazany cały system HH
hill holder.jpg
Znowu po chłopsku:
Hill Holder działa tylko po zatrzymaniu się przy użyciu hamulca. Naciskanie samego sprzęgła nie uruchomi systemu HH. (chyba że jest źle wyregulowany :giggle: )
Stojąc pod górkę z wciśniętymi pedałami sprzęgła i hamulca jak puścimy pedał hamulca mając wciąż wciśnięty pedał sprzęgła, samochód powinien stać dalej w miejscu.
Po puszczeniu pedału sprzęgła samochód zacznie się toczyć do tyłu.

Podumowywując:
Po zahamowaniu pod górkę ruszamy autem tak jakbyśmy ruszali z zaciągniętym hamulcem ręcznym, który zwalnia się po puszczeniu sprzęgła. :giggle:
Dzięki temu możemy ruszyć samochodem pod górkę bez używania hamulca ręcznego i bez palenia sprzęgła, bez obawy że auto się stoczy do tyłu.

W głębsze szczegóły techniczne wchodził nie będę, bo moje nikłe kompetencje mechanika-samouka mi na to nie pozwalają. :oops:

Jak rozpoznać złe działanie hill holdera?
Przy zatrzymaniu pod górkę (wciśnięte pedały sprzęgła i hamulca) puszczamy hamulec - auto bez oporów się stacza (linka HH za luźna, urwana lub zdjęta z dźwigni przy HH)

Przy zatrzymaniu pod górkę (wciśnięte pedały sprzęgła i hamulca) puszczamy hamulec i zaczynamy ruszać (dodajemy gazu i powoli odpuszczamy sprzęgło) - auto zdąży się trochę stoczyć zanim ruszymy (linka HH za luźna)

Przy zatrzymaniu pod górkę (wciśnięte pedały sprzęgła i hamulca) puszczamy hamulec, potem sprzęgło - auto powolutku się stacza/przy ruszaniu słychać trzeszczenie hamulców/ czuć blokowanie kół (linka HH jest za ciasna, lub sprężyna odciągająca dźwignię HH się rozciągnęła)

Skrajny przypadek : blokuje się przedni lewy i prawy tylny hamulec po zatrzymaniu na płaskim i pod górkę nawet po puszczeniu sprzęgła (linka HH o wiele za ciasna, sprężyna odciągająca dźwignię HH spadła z mocowania lub brak sprężyny odciągającej dźwignię HH)
tak jak było w moim przypadku - była odłączona linka ale nie było sprężyny odciągającej dźwignię HH i system działał kiedy chciał. :-(
źle odłączony.jpg
Po za tymi w/w problemami może być też uszkodzony zawór HH, cieknący przewód hamulcowy, cieknący zacisk hamulcowy, zapieczony zacisk hamulcowy.

Regulacja Hill Holdera pierwszego typu:
Regulacja działania HH polega na zwiększaniu/zmniejszaniu długości linki przymocowanej do łapy sprzęgła. Nie ruszamy nic przy zaworze :!:
unieruchamiamy linkę HH kombinerkami i kręcimy nakrętką regulacyjną w pożądaną stronę.
regulacja.jpg
można palcami kręcić jeśli lekko się kręci
rękoma.jpg
Regulacja Hill holder drugiego typu:
Regulacja umiejscowiona jest przy zaworze.
regulacja 2 typ.jpg
Unieruchamiamy linkę HH kombinerkami i kręcimy nakrętką regulacyjną w pożądaną stronę. 


Jak już troszkę pokręcimy nakrętką warto sprawdzić jak HH się zachowuje i podregulować w razie potrzeby.


:!: Regulować hill holder należy przy każdej regulacji linki sprzęgła/ wymianie sprzęgła :!:

W nowszych subaru (chyba od 2008) Hill Holdera mechanicznego nie widziałem w katalogach części.
W Legacy IV/OBK III HH nie występował w ogóle. :!:

Miłego grzebania.
Ostatnio zmieniony 19 lut 2019, o 17:40 przez dzixd, łącznie zmieniany 1 raz.
Użytkownicy, którzy polubili ten post :
euyot (7 lut 2019, o 20:08)


Jeździć nie umiem, ale się staram :mrgreen:
Naprawiać też nie umiem, ale się staram.
gumas_72 pisze:
29 gru 2018, o 17:15
masz dobre serducho i ostrego pierdolca :lol: :thumb:
Obrazek

ODPOWIEDZ