w tym poradniku pokażę jak można wyregulować zakres pracy hill holdera mechanicznego w Subaru na przykładzie Legacy 1996 LHD oraz OBK 2001. W subaru hill holder występuje w dwóch wersjach:
typ 1 podłączony do łapy sprzęgła (sprzęgło na linkę) i
typ 2 podłączony do pedału sprzęgła (sprzęgła hydrauliczne na pompkę)
ale zasada działania i regulacji pozostaje podobna. Na chwilę obecną nie są znane mi inne rodzaje hill holdera mechanicznego występującego w Subaru.
Wszelkie naprawy w samochodzie wykonujesz na własną odpowiedzialność. Autor poradnika nie ponosi odpowiedzialności za błędne wykonanie czynności oraz nie gwarantuje, że taka naprawa nie uszkodzi samochodu

Co potrzebujemy:
System hill holdera w samochodzie (kompletny czyli zawór, przewody hamulcowe, linka z nakrętką i sprężyna)

Sprawny, niecieknący system hamulcowy

kombinerki (mogą być potrzebne 2 pary lub mocne palce

Jak sprawdzić czy mam hill holder?
Jeśli auto ma HH to powinien znajdować się pod pompą hamulcową. W przypadku auta LHD po prawej stronie patrząc od przodu samochodu
Pierwszy typ Hill holdera (sprzęgło sterowane linką) Pod pompą wygląda to tak: druga końcówka linki wchodzi w łapę sprzęgła
widok od przodu i od tyłu Drugi typ Hill Holdera(sprzęgło sterowane hydraulicznie):
zawór: drugi koniec linki przymocowany jest do pedału sprzęgła
Na czym polega zasada działania Hill Holdera?
Po chłopsku:

pomaga w ruszaniu pod górę


Rozszerzając informacje:
jest to zawór hydrauliczny, sterowany linką połączoną z łapą sprzęgła, który jest podłączony do systemu hamulcowego samochodu. Zawór działa pod wpływem grawitacji wtedy, kiedy przód auta jest wyżej od tyłu. Jeśli przód samochodu jest na tym samym poziomie co tył lub niżej niż tył samochodu to HH nie powinien działać. (Chyba że jest źle wyregulowany

Kiedy wciskamy pedał sprzęgła i łapa sprzęgła się cofa, to linka od HH jest wyciągana i zawór się zamyka blokując odpływ płynu hamulcowego z przedniego lewego i prawego tylnego hamulca.

Hill Holder działający - wciśnięty pedał sprzęgła Jak pedał sprzęgła puszczamy to łapa sprzęgła wraca do przodu, linka od HH jest luzowana i zawór wraca do swojego pierwotnego położenia przy pomocy sprężyny i otwiera się. Jeśli chcemy HH odłączyć to musi być pozostawiony w takim położeniu jak poniżej. wyciągamy tylko linkę z dźwigienki (sprężynka zostaje

Hill Holder w spoczynku - puszczony pedał sprzęgła Na poniższym schemacie jest pokazany cały system HH Znowu po chłopsku:
Hill Holder działa tylko po zatrzymaniu się przy użyciu hamulca. Naciskanie samego sprzęgła nie uruchomi systemu HH. (chyba że jest źle wyregulowany

Stojąc pod górkę z wciśniętymi pedałami sprzęgła i hamulca jak puścimy pedał hamulca mając wciąż wciśnięty pedał sprzęgła, samochód powinien stać dalej w miejscu.
Po puszczeniu pedału sprzęgła samochód zacznie się toczyć do tyłu.
Podumowywując:
Po zahamowaniu pod górkę ruszamy autem tak jakbyśmy ruszali z zaciągniętym hamulcem ręcznym, który zwalnia się po puszczeniu sprzęgła.

Dzięki temu możemy ruszyć samochodem pod górkę bez używania hamulca ręcznego i bez palenia sprzęgła, bez obawy że auto się stoczy do tyłu.
W głębsze szczegóły techniczne wchodził nie będę, bo moje nikłe kompetencje mechanika-samouka mi na to nie pozwalają.

Jak rozpoznać złe działanie hill holdera?
Przy zatrzymaniu pod górkę (wciśnięte pedały sprzęgła i hamulca) puszczamy hamulec - auto bez oporów się stacza (linka HH za luźna, urwana lub zdjęta z dźwigni przy HH)
Przy zatrzymaniu pod górkę (wciśnięte pedały sprzęgła i hamulca) puszczamy hamulec i zaczynamy ruszać (dodajemy gazu i powoli odpuszczamy sprzęgło) - auto zdąży się trochę stoczyć zanim ruszymy (linka HH za luźna)
Przy zatrzymaniu pod górkę (wciśnięte pedały sprzęgła i hamulca) puszczamy hamulec, potem sprzęgło - auto powolutku się stacza/przy ruszaniu słychać trzeszczenie hamulców/ czuć blokowanie kół (linka HH jest za ciasna, lub sprężyna odciągająca dźwignię HH się rozciągnęła)
Skrajny przypadek : blokuje się przedni lewy i prawy tylny hamulec po zatrzymaniu na płaskim i pod górkę nawet po puszczeniu sprzęgła (linka HH o wiele za ciasna, sprężyna odciągająca dźwignię HH spadła z mocowania lub brak sprężyny odciągającej dźwignię HH)
tak jak było w moim przypadku - była odłączona linka ale nie było sprężyny odciągającej dźwignię HH i system działał kiedy chciał.

Regulacja Hill Holdera pierwszego typu:
Regulacja działania HH polega na zwiększaniu/zmniejszaniu długości linki przymocowanej do łapy sprzęgła. Nie ruszamy nic przy zaworze

unieruchamiamy linkę HH kombinerkami i kręcimy nakrętką regulacyjną w pożądaną stronę. można palcami kręcić jeśli lekko się kręci Regulacja Hill holder drugiego typu:
Regulacja umiejscowiona jest przy zaworze. Unieruchamiamy linkę HH kombinerkami i kręcimy nakrętką regulacyjną w pożądaną stronę.
Jak już troszkę pokręcimy nakrętką warto sprawdzić jak HH się zachowuje i podregulować w razie potrzeby.


W nowszych subaru (chyba od 2008) Hill Holdera mechanicznego nie widziałem w katalogach części.
W Legacy IV/OBK III HH nie występował w ogóle.

Miłego grzebania.