Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
Vonsky
0 gwiazdek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Legacy Spec B
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 24 paź 2009, o 00:17

Moje Legacy 3.0 Spec B wykazało wyjątkową słabość na hamowni (206 KM)! ;-( Rozważam różne tropy, które mogłyby ten dziwny wynik wyjaśnić.
Jeden z nich opiera się o rozwiązanie stosowane w niektórych pojazdach: elektronika silnika ogranicza moc gdy pojawia się poślizg na sprzęgle, przy całkowicie zwolnionym pedale sprzęgła. Tak się składa, że sprzęgło w moim aucie wykazuje powoli oznaki zużycia (w skrajnych okolicznościach, pojawia się wyczuwalny poślizg). Zastanawiam się więc, czy na hamowni nie pojawiał się minimalny poślizg sprzęgła, wystarczający by ograniczana była moc silnika, jeśli takowy system istnieje (oczywiście, nie ma on nic wspólnego z systemem antypoślizgowym kół). Czy ktoś wie czy taki system istnieje w tym modelu, lub nie?
Jeśli nie, to czy ktoś ma jakieś podejrzenia wyjaśniające tak słaby wynik na hamowni? Wykluczyć należy warunki (bardzo korzystne) czy samą hamownię (hamownia 4x4, na której były mierzone inne Subaraki, z wynikami bliskimi danym fabrycznym). Czy oprócz problemów technicznych z silnikiem, są jakieś "haczyki" związane z testowaniem tego modelu, które mogą wypaczyć rzeczywiste parametry?



Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 24 paź 2009, o 00:27

Vonsky, zmień sprzęgło i jeszcze raz zmierz, pomiary na ślizgającym się sprzęgle mogą wykazywać cokolwiek.

warp9
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Grodzisk Maz.
Auto: Celica ST182/ Vitara V6/Evo VIII/Impreza WRX
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 24 paź 2009, o 15:04

I wrzuć wykres, jeśli wynik nadal będzie niekorzystny. Albo wrzuć jaki by nie był - mało tego na rynku ;-)
It's evolution ...
Obrazek

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 24 paź 2009, o 19:30

No bez przesady, hamować ze ślizgającym się sprzęgłem :giggle:

Vonsky
0 gwiazdek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Legacy Spec B
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 24 paź 2009, o 23:05

Widzę, że mnie źle zrozumieliście :-)
Nie twierdzę, że sprzęgło się ślizgało, bo gdyby tak było na IV biegu (warunki pomiaru na hamowni) w warunkach ograniczonych oporów, to na I biegu, ostre ruszanie w warunkach drogowych skutkowałoby pięknym smrodem :-). Tymczasem tak nie jest. Przypuszczam jedynie, że sprzęgło jest już sfatygowane, bo w skrajnym przypadku, np. "strzelania" ze sprzęgła, napęd nie zachowuje się jak kiedyś. Istnieją w niektórych pojazdach systemy ograniczające moc silnika w takich przypadkach, aby właśnie zapobiegać poślizgpowi sprzęgła przy całkowicie zwolnionym pedale. Stąd moje pytanie :-)
Poniżej wykresy z owych felernych pomiarów...
Załączniki
skanuj0002.jpg
Pomiar w trybie Sport Sharp na czerwono, oraz, zielony, również w trybie Sport Sharp, ale pomiar pojawiający się zwykle jako pierwszy po uruchomieniu silnika (rozgrzanego). Dopiero drugi pomiar dawał wyniki takie, jak na czerwonym wykresie. Dlaczego - who knows?
skanuj0002.jpg (29.64 KiB) Przejrzano 6012 razy
skanuj0001.jpg
Pomiar w trybie Sport Sharp na czerwono i Inteligent - na zielono. Kształt ok, ale położenie obu - zdecydowanie zbyt nisko :-/
skanuj0001.jpg (65.69 KiB) Przejrzano 5923 razy

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 25 paź 2009, o 03:30

Vonsky, coś Ci się poplątało. Sprzęgło slizgałoby się na 5, 6 biegu, a nie na 1. Na 1. ma najmniejsze obciążenie, a silnik generuje najmniej momentu obrotowego.

Wykres jest cały pofalowany. Sprawdź i ew. zmień sprzęgło i zmierz jeszcze raz.

Vonsky
0 gwiazdek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Legacy Spec B
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 25 paź 2009, o 11:27

Masz rację! Ale porażka!!! :x Tak to jest, jak się odpowiada bez zastanowienia, pod wpływem emocji!!! Zresztą szkoda słów...
Niemniej jednak, choć sprzęgło może być przyczyną tych wyników, to pytanie o system pozostaje aktualne.
Sprzęgło może być przyczyną, bo muszę jeszcze sprawdzić parę innych "podejrzanych" nim wpakuję się w kolejne koszty.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 25 paź 2009, o 12:42

Nie ma żadnego systemu. Wyjedź na drogę, wsadź 6 bieg i wcisnij pedal w podloge przy 3 tys. jak wzrosna w któryms momencie bardziej obroty niż auto przyspieszy to sprzęgło trup.


Innych rzeczy szukaj jak się okaże że jest OK.

Vonsky
0 gwiazdek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Legacy Spec B
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 29 paź 2009, o 14:44

Zrobiłem test, o którym pisałeś.
Zrobiłem też inny: na III oraz na IV biegu rozpędziłem auto do prędkości odpowiadającej 5.000 obr., odnotowując prędkości dla 4 i 4,5 tys. obr. Następnie lewą nogą przyhamowałem auto, dodając jednocześnie gaz do podłogi (tryb Sport Sharp) - obroty odpowiadały tym samym wartościom prędkości, co przy prędkościach ustabilizowanych bez hamowania.
Testy powtórzyłem kilka razy.

Wniosek: sprzęgło nie jest jeszcze na tyle zużyte by tłumaczyć 20% mniej mocy na hamowni, niż wg danych fabrycznych.

Szukam przyczyn dalej.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 29 paź 2009, o 14:51

Musiałbym zobaczyć loga z komputera ale często w H6 pierścienie padają w ten sposób że puszcza olej do cylindra i lapie missfire. Jest jeszcze kilka innych powodów ale to już trzeba diagnostyki.

Vonsky
0 gwiazdek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Legacy Spec B
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 29 paź 2009, o 19:16

Co przez to rozumiesz - uszkodzenie pierścieni(a) czy trwała, fabryczna (koncepcyjna) przypadłość? Czy taki missfire mógłby skutkować takim wykresem???
W moim modelu zużycie oleju jest na poziomie ok. 1 ltr./10.000 km, co jest podobno normalnym zjawiskiem. Zastanawiające jest to, że przy 20W60 (Motul 300V) zużycie oleju spada w sposób znikomy, ledwo zauważalny...

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 29 paź 2009, o 19:45

Jeździsz na 20W60!!???

Vonsky
0 gwiazdek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Legacy Spec B
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 29 paź 2009, o 20:08

Jeździłem dwa ostatnie sezony letnie (z wyprawami w gorące regiony).

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 29 paź 2009, o 20:14

Jeździłeś do Mezopotamii?

Vonsky
0 gwiazdek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Legacy Spec B
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 29 paź 2009, o 20:21

:-)
Chętnie wysłucham Twojej opinii nt takiego oleju (nie Mezopotamii ). Mnie został zalecony na lato przez przedstawiciela Motula (i bynajmniej nie odradzony przez ASO Subaru) aby właśnie zmniejszyć zużycie oleju.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 29 paź 2009, o 20:24

No jeżeli auto bierze dużo oleju to dobry wybór - my też tak w naszym robimy ;), ale trochę mnie zaskoczył wybór do wolnossącego auta. W klimacie równikowym może, ale tutaj trochę zaskakujące. Na pewno bym za nic nie zalał przy chłodach do codziennego auta.

Możliwe że skoro bierze sporo oleju to ma juz problem z pierścieniami ale to tak zdalnie ciezko stwierdzić. H6 ma bardzo płaskie tłoki i to przyspiesza zużycie.

Vonsky
0 gwiazdek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Legacy Spec B
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 29 paź 2009, o 20:37

Nie wiem, czy 1 ltr/10.000 km to dużo czy nie. Dla mnie dużo, bo poprzednie auta nie wymagały dolewek pomiędzy przeglądami. Dla ASO Subaru - norma, bo "ten typ tak ma".
Pozostałą część roku leję rzadsze oleje (tzn. nie dolewam, a wymieniam na ;-)).
A żeby męczyć auto w ponad 35 stopniowych upałach, nie trzeba wcale bardzo daleko jechać :-)

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 29 paź 2009, o 20:45

Vonsky, 1l/10kkm to nieduzo.

35 stopniowe upały i normalne użytkowanie auta nie wymagają, aż takich olejów performęsowych. W Australii się leje 10W30/40 i nic się nie dzieje przy normalnym jeżdżeniu (w twin turbo Liberty B4)

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 29 paź 2009, o 20:47

Dla mnie też 1l/10kkm to norma. Natomiast przyczyny tych fal na wykresie warto by poszukać.

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 29 paź 2009, o 20:55

Azrael, popraw mnie jeśli się mylę, ale w zależności od fantazji turbo potrafi zeżreć 0.5l/1kkm i to jest jeszcze ok?

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 29 paź 2009, o 21:27

remek, przy takim zużyciu w turbo to bym sobie wyremontował silnik (w cywilu)

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 30 paź 2009, o 04:14

Azrael, ja tego problemu nie mam, ale różnie się słyszy.

Vonsky
0 gwiazdek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Legacy Spec B
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 30 paź 2009, o 08:48

Ok. Jasne - takim zużyciem oleju, nie ma co się przejmować. I pewnie z 20W60 w przyszłym roku zrezygnuję. Tym bardziej, że niewielki miał wpływ na zużycie oleju.
Czy jednak w tej sytuacji warto sprawdzić sprężanie? Pisałeś, że w H6 często padają pierścienie...
Moimy podejrzanymi, odpowiedzialnymi za taki wykres, są jeszcze przepływomierz oraz przepustnica. Czy w kolektorze H6 znajduje się czujnik temperatury powietrza i (pod)ciśnienia?

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Legacy H6 - sprzęgło a moc silnika

Post 30 paź 2009, o 12:44

Takie fale może powodować bardzo wiele rzeczy, może cos z AVCS, może z czyms innym. Trzeba by spojrzec w logi pod obciażeniem.

ODPOWIEDZ