Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Rozmowy o Subaru i nie tylko. Dział pełen offtopicu i rozmów niemotoryzacyjnych.
ODPOWIEDZ
minimus
5 gwiazdek
Auto: kiedyś OBK MY06 2.5L
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 1 lut 2010, o 20:57

niesamowity samolot!
Start i lądowanie na lotniskowcu zamodzielne, tzn bez katapulty i tego kabla od hamowania. Pewnie przy dużym wietrze :mrgreen:

Piloci odbyli szkolenie przed tymi próbami.



Grzesiek_67
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Adamów
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 1 lut 2010, o 21:07

Azrael pisze: Ale rzeczywiście jeżli pilotuje się go jak inne sprzęty to z tego co mówił Simon to wogóle cięzko je utrzymać w locie poziomym na małych wysokościach bo się chca wznosić cały czas.

O to, to ;-)

Kuba, apropos autopilota - też nie znam istoty tego ustroistwa w Tornado ale pewnie posiada jakaś minimalną wysokość potrzebną do aktywacji AP. W klasykach typu B737, MD8x AP w modach wertykalnych mogą być załączane zazwyczaj powyżej 1000ft AGL (above ground level), mody lateralne mogą być już aktywowane przy 300ft AGL. W praktyce wygląda to tak, że w momencie starty masz moda lateralny i wertykalny ustawiony w trybach T.O. (startu, mod wertykalny pokazuje na ADI bądź EADI, bądź PFD ograniczenie bank angle do 15', mod lateralny ustawia poziomą belkę flight directora na 13' pitch angel), po osiągnięciu 300ft PF (pilot in flight) ustawia LNAV (mod lateralny, który powoduje wskazania pionowej belki flight directora zgodnie z wbitym w FMC planem lotu) bądź HDG HOLD (o ile nie procedujesz żadnego SID - Standard departure procedure, tylko otrzymałeś od ATC instrukcję odlotową typu : fly runway heading....), po osiągnięciu 1000 ft aktywujesz VNAV, bądź FLCH (uwaga nie VS bo można przeciągnąć !!!!), pozioma belka flight directora pokazuje profil pionowy lotu jaki powinieneś utrzymać. Aktywacja AP to jest przejęcie przez automat kontroli nad lotem zazwyczaj odbywa się dopiero w momencie przejścia w tzw. clean configuration (flapy schowane, podwozie również, ograniczenia bank angel usunięte).

Jak coś nie kumkasz, to pytaj :-)

Pozdrawiam
Grzegorz

PS. Kurde, zamieszczonego przez Ciebie filmu nie mogę obejrzeć, moje rewelacyjne neo nie pozwala mi na to :-(
Brak podpisu.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 1 lut 2010, o 21:11

Grzesiek_67, to coś w Tornado ma im umożliwić latanie na bardzo małej wysokości (poniżej radaru) z Mach 1+, więc na pewno jest dużo bardziej zaawansowane. Kiedyś czytałem coś gdzie pilot Tornada opowiadał że działa to jakoś tak że się po prostu nie da wlecieć w ziemię - sam podaża za kształtem terenu.


Mój znajomy pracował kilkanaścielat w RAF przy Tornadach na ziemi i go parę razy "przelecieli", mówi ze zawsze wracał pół żywy z wrażenia własnie od tych akcji na małych wysokościach.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 1 lut 2010, o 21:12

Grzesiek_67 pisze: PS. Kurde, zamieszczonego przez Ciebie filmu nie mogę obejrzeć, moje rewelacyjne neo nie pozwala mi na to :-(

Odpal jutjub i wpisz "C-130 aircraft carrier". Panowie posadzili 4 silnikowy transportowiec na lotniskowcu i wystartowali i zrobili to kilkanaście razy.

Grzesiek_67
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Adamów
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 1 lut 2010, o 21:13

Azrael,

chłopaki z RAFu to podobno elita-elit wśród wojskowej latającej braci ;-)
Brak podpisu.

minimus
5 gwiazdek
Auto: kiedyś OBK MY06 2.5L
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 1 lut 2010, o 21:16

z RAFu? :o

Coś za dużo strat mieli na elitę. pewnie sami o sobie tak mówia. To takie angielskie :whistle:

Kornik
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: z drugiej strony kałuży
Auto: Zoom i Rower. Range Rover
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 3 lut 2010, o 20:55

Grzesiek_67 pisze: Kornik, szybka i precyzyjna zmiana nastaw trim for t/o nie jest ani prosta ani bezpieczna technika około 1m nad ziemią.
Pozwole sobie pozostac w niezgodzie z Twoja opinia.

Moje skromne zdanie:
a) nie istnieje zaden inny sposob trymowania jak szybki i precyzyjny.
b) to nie byl jego pierwszy, ani drugi, ani nawet (tu lekko zaryzykuje) setny start tym typem maszyny - nastawy trymu staja sie bardzo szybko odruchem
c) ze wzgledu na wbudowana konstrukcyjnie niestabilnosc maszyny uklady fly by wire utrzymuja ja w locie poziomym prawie same. Zeklbym wrecz, ze pokazany manewr w F-xx jest LATWIEJSZY do wykonania niz w jakimkolwiek samolocie o konstrukcji nazwijmy to 'tradycyjnej'. Tak przynajmniej twierdzil moj instruktor, ktory spedzil 10 lat latajac F-14 Tomcat.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 3 lut 2010, o 21:05

Kornik pisze: Tak przynajmniej twierdzil moj instruktor, ktory spedzil 10 lat latajac F-14 Tomcat.


Przecież F14 nie jest fly-by-wire.... a to nie jest "F-xx" tylko Tornado, któe tez nie jest fly-by-wire:
Obrazek

Obrazek.

Mi to wygląda na klasyczne urządzenia sterowe - ale nie mogę znaleźć na szybko specyfikacji, a w książkach nie chce mi się grzebać.

LouCyphre
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: H&H
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 3 lut 2010, o 23:37

Późniejsze tomcaty miały FBW

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 3 lut 2010, o 23:49

do tej pory myślałem, ze Evo ma najbrzydszą deskę pod słońcem. :mrgreen:

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 4 lut 2010, o 00:20

LouCyphre, masz na to jakieś dowody? Mam kilka książek o tym samolocie na półce i żadna na to nie wskazuje. Nawet współczesnego szklanego kokpitu nie dostały AFAIR.

LouCyphre
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: H&H
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 4 lut 2010, o 00:37

Azrael, Dowody ? ...no proszę Cię. Jakie ja mogę mieć dowody poza jakimiś danymi z netu czy książek ... Tyle wyczytałem, że późne modele miały, wczesne nie. Ot tyle. Mogę zacytować źródła netowe o ile to cokolwiek zmieni.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 4 lut 2010, o 02:24

LouCyphre, obawiam się że to nierozstrzygalne, ale przeszukałem źródła internetowe na szybko i też nic nie ma o fly-by-wire. Piszą natomiast że zachował do końca tradycyjne przyrządy sterownicze i instrumenty pokładowe.

Kornik
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: z drugiej strony kałuży
Auto: Zoom i Rower. Range Rover
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 4 lut 2010, o 05:03

Azrael pisze: LouCyphre, obawiam się że to nierozstrzygalne, ale przeszukałem źródła internetowe na szybko i też nic nie ma o fly-by-wire. Piszą natomiast że zachował do końca tradycyjne przyrządy sterownicze i instrumenty pokładowe.
Na szybko z Wikipedii - F-14D zostal wyposazony w Digital Flight Stability Control oraz glass cocpit. Wszesniej niektore wersje mialy anarogowe systemy stabilizacji lotu, zgoda to nie do konca fly by wire, ale efekt w omawianej sytuacji ten sam.

LouCyphre
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: H&H
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 4 lut 2010, o 09:30

ja mogę zacytować coś takiego:
W 1990 dostarczona została wersja F-14D, która oprócz wcześniejszych modyfikacji ( wersja F-14 B - z tym że w tym wypadku usunięto zupełnie płetwy ustateczniające , oraz owiewki anten ) dodatkowo otrzymała radar APG-71, ASPJ (Airborne Self Protection Jammer), JTIDS (Joint Tactical Information Distribution System), IRST (Infrared Search and Track) razem z TCS (TV Camera set) w nowym zasobniku pod nosem samolotu (dwa systemy razem) a także możliwość korzystania z zasobnika LANTIRN (późniejsze modyfikacje dotyczące wykorzystania tych zasobnków objęły również wersję F-14 B i F-14 A) i system sterowania fly-by-wire.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 4 lut 2010, o 09:56

Hmmm............ OK mże macie rację ;) Przekopię mądrą książkę w wolnej chwili.

LouCyphre
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: H&H
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 4 lut 2010, o 10:11


Grzesiek_67
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Adamów
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 4 lut 2010, o 10:11

Kornik pisze: Zeklbym wrecz, ze pokazany manewr w F-xx jest LATWIEJSZY do wykonania niz w jakimkolwiek samolocie o konstrukcji nazwijmy to 'tradycyjnej'.

Ja również rzekłbym, że jestem w tym punkcie w stanie się z Tobą zgodzić :mrgreen:
Kornik pisze: ze wzgledu na wbudowana konstrukcyjnie niestabilnosc maszyny uklady fly by wire utrzymuja ja w locie poziomym prawie same.

A tu już zupełnie nie. FBW przy starcie będzie powodowało, że maszyna będzie "chciała" iść od razu do góry. I żeby choć przez 5 sekund utrzymać ją w locie wyrównanym, pilot będzie musiał oddać i utrzymać wolant/stick czy jakikolwiek inny kontroler. Tego typu siłowanie się z FBW skutkowałoby sinusoidalnym profilem lotu a nie gładkim i eleganckim wyrównaniem. Można oczywiście byłoby to rozwiązać poprzez, znowu, szybkie i precyzyjne zdjęcie ciągu.

Pozdrawiam
Grzegorz
Brak podpisu.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 4 lut 2010, o 10:38

Przez was muszę sobie obejrzeć Top Gun znowu ;P

michal
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Radom
Polubił: 61 razy
Polubione posty: 13 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 4 lut 2010, o 11:41

Azrael pisze:Przez was muszę sobie obejrzeć Top Gun znowu ;P
w hotszotsami w bandlu ;P

Kornik
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: z drugiej strony kałuży
Auto: Zoom i Rower. Range Rover
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 4 lut 2010, o 16:41

Grzesiek_67 pisze: A tu już zupełnie nie. FBW przy starcie będzie powodowało, że maszyna będzie "chciała" iść od razu do góry. I żeby choć przez 5 sekund utrzymać ją w locie wyrównanym, pilot będzie musiał oddać i utrzymać wolant/stick czy jakikolwiek inny kontroler. Tego typu siłowanie się z FBW skutkowałoby sinusoidalnym profilem lotu a nie gładkim i eleganckim wyrównaniem. Można oczywiście byłoby to rozwiązać poprzez, znowu, szybkie i precyzyjne zdjęcie ciągu.
Dobra, moja kulpa - FBW nie ma tu wiele do powiedzenia, chodzi o uklad stabilizacji lotu, czy to cyfrowy czy analogowy. Dba on o to, zeby samolot bojowy lecial dokladnie tam gdzie kaze mu pilot. Zgoda, sticka trzeba oddac, tak zamo jak wolant w szerokim czy czesi - to wynika z praw fizyki - ale utrzymanie samolotu na takiej wysokosci nie jest problemem przy odpowiednim treningu. To jest jedna z podstawowych figur, ktorych ucza kazdego pilota po tej stronie tej duzej kaluzy. Jest czescia procedury startu z nieutwardzonego lotniska (soft field takeoff). Ja sam osobiscie potrzebowalem okolo 30 prob i w tej chwili jestem w stanie poderwac szerokiego z trawy na wysokosc wlasnie okolo 1m, moze 1.5m i wytrzymac go w tej pozycji do 100-110mph (rotacja przy 60mph) zanim wyciagne go do gory.

Dlatego dalej uwazam ze taki manewr dla pilota wojskowego trywialnym byc musi.

minimus
5 gwiazdek
Auto: kiedyś OBK MY06 2.5L
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 9 lut 2010, o 15:37

Fajny filmik o tym jak nasi po raz pierwszy na stację paliwową przylecieli :mrgreen:

Link: http://www.youtube.com/watch?v=VPdbRyP- ... r_embedded

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 236 razy
Polubione posty: 350 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 19 lut 2010, o 16:53

Dolce far niente ;-)

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 19 lut 2010, o 17:03

O k...na co oni wykonali....

LouCyphre
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: H&H
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Te co skaczą i fruwają, na ten wątek - zapraszają

Post 19 lut 2010, o 18:38

No właśnie, zepsuli taki wspaniały samolot :-)

ODPOWIEDZ