Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 23:07

gebolp pisze:Widzę że zabolało

Obrazek


Nie czytaj o dyfrach, czy przekładniach. Bez tego nie zrozumiesz jak działają: http://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_siły



gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 23:21

leon pisze: Sorry, ale bez tłumacza...

To pytanie mam, co znaczy to co napisałeś "ten sam moment jest doprowadzany na przednią i tylną oś"? Że jeżeli silnik daje 100Nm, to na przód idzie 100Nm i na tył 100Nm ? Czy po 50Nm ?
:lol:
To tak jak w starej fabryce, długi wał z kołami pasowymi pod sufitem napędza maszyny. Mamy wał dochodzący do przedniej osi i tylnej osi. Ze stosunku przełożeń w przednim i tylnym moście wynika w tej sytuacji podział momentu. Jeśli oba mosty mają to samo przełożenie to podział momentów po połowie między osie.
Co, znowu będzie gadanie gdzie przedni most w subaru :wall:
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 23:23

jarmaj pisze:
gebolp pisze:Widzę że zabolało

Obrazek


Nie czytaj o dyfrach, czy przekładniach. Bez tego nie zrozumiesz jak działają: http://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_siły
Proponuję ze zrozumieniem przeczytać moje wpisy
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 31 sty 2011, o 00:10

Nie chciałem zaczynać przepychanki żadnej. Więc zluzujcie. :razz:

gebolp, nie zgadzam się z tym co napisałeś - co już wcześniej napisałem, ale... kolejne mam pytanie, skoro zblokowane sprzęgło przenosi moment 50/50, to jaki moment przenosi otwarty dyferencjał?

PS. Zastanawiam się nad takim przykładem. Gdyby wziąć do ręki kij od szczotki, złapać go lewą dłonią po środku i prawą na prawym końcu. Teraz lewą ręką spróbować go obrócić (nadgarstkiem), trzymając jednocześnie mocno prawą, tak, żeby się nie dało. To - jak rozumiem z poprzednich wątków - na prawym końcu moment będzie 100%, na lewym końcu kija 0% (pomijam opór powietrza i w ogóle upraszczam :P ). Trochę toporny przykład, ale tak mi się jakoś skojarzyło. Dobrze kombinuję?

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 245 razy
Polubione posty: 527 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 31 sty 2011, o 00:21

citan, imho troche upraszczasz. Jeżeli dobrze zrozumiałem Twój wywód to moment wszedzie bedzie taki sam różna będzie siła działająca na kij (w zależności od długości ramienia).
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Duża Dacia :)
Polubił: 129 razy
Polubione posty: 198 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 31 sty 2011, o 00:32

citan, dobrze kombinujesz. Dzięki sile tarcia jakie powoduje uścisk prawej dłoni, tam właśnie pojawi się 100% momentu obrotowego.

Zakładam oczywiście , że ten kij symuluje pracę osi w samochodzie, a nie śmigło ;-)
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 245 razy
Polubione posty: 527 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 31 sty 2011, o 00:45

citan, właśnie ustaliliśmy z rrosiakiem, że obie nasze odpowiedzi są poprawne w zależności od tego czy kij chcesz potraktować momentem skręcającym czy obrotowym :giggle:
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 31 sty 2011, o 00:56

citan pisze:Nie chciałem zaczynać przepychanki żadnej. Więc zluzujcie. :razz:

gebolp, nie zgadzam się z tym co napisałeś - co już wcześniej napisałem, ale... kolejne mam pytanie, skoro zblokowane sprzęgło przenosi moment 50/50, to jaki moment przenosi otwarty dyferencjał?

PS. Zastanawiam się nad takim przykładem. Gdyby wziąć do ręki kij od szczotki, złapać go lewą dłonią po środku i prawą na prawym końcu. Teraz lewą ręką spróbować go obrócić (nadgarstkiem), trzymając jednocześnie mocno prawą, tak, żeby się nie dało. To - jak rozumiem z poprzednich wątków - na prawym końcu moment będzie 100%, na lewym końcu kija 0% (pomijam opór powietrza i w ogóle upraszczam :P ). Trochę toporny przykład, ale tak mi się jakoś skojarzyło. Dobrze kombinuję?
Ale się porobiło,
Do rzeczy. Specjalnie wrzuciłem filmik z audi dlatego, że dobrze ilustruje podział momentu w proporcji innej niż po połowie.
Oczywiście dyferencjał przedni albo tylny jest symetryczny. Ale popatrzmy na ten międzyosiowy z audi, niesymetryczny.
Obudowa porusza satelitami będącymi kołami walcowymi. Zazębione są z kołami koronowymi przekazującymi napęd na przód i tył. Oba koła koronowe mają taką samą ilość zębów, ale mają też inną średnicę zazębienia. Właśnie z różnicy między średnicami zazębień obu kół koronowych wynika podział momentu nawet jeśli oba koła koronowe obracają się z tą samą prędkością.
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 31 sty 2011, o 01:37

gebolp pisze:Proponuję ze zrozumieniem przeczytać moje wpisy
Przeczytałem i:
gebolp pisze: VTD - variable torque distribution, czyli centralny dyfer ze sprzęgłem wielopłytkowym zmieniającym proporcje podziału momentu od otwartego dyfra (czyli czterdzieści ileś % na przód i pięćdziesiąt ileś na tył) do spiętego (zablokowanego) 50/50.
nieprawda
gebolp pisze: jeśli oba mają takie samo przełożenia to moment dzieli się po połowie między osie
przy zablokowanym prawda tylko w pewnych specyficznych warunkach
gebolp pisze: Napisałem że spięty centralny dyfer daje podział momentu 50/50 ponieważ spięty dyfer, w którym wyjście na przód i tył są ze sobą sztywno spięte nie dzieli momentu, podział dokonuje się w przednim i tylnym dyfrze.
to jakieś dziwne połączenie prawdy w pewnych warunkach z bzdurą w każdych :giggle:
gebolp pisze:Kiedy dyfer jest spięty to tak naprawdę nie jest dyfrem, wejście i wyjścia napędu zachowują się jak zespawane (zbyt łopatologicznie?),
Nie, raz masz rację
gebolp pisze:ten sam moment jest doprowadzany na przednią i tylną oś- stąd określenie "nie dzieli momentu".
A jak jedna oś będzie na lodzie, a druga na asfalcie, to też ten sam?



Idę po piwo i popcorn, zanosi się ciekawie :mrgreen:

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 31 sty 2011, o 07:50

Cytat z noty MSA5T0209A13857.pdf

The center differential distributes the drive torque to the front and rear wheels at a ratio of 45.5
: 54.5 through the torque dividing function of the compound planetary gear set. This ratio has been
determined with emphasis on maximizing cornering smoothness (that requires optimizing distribution
of the cornering forces generated between tires and road surface) rather than maximizing
traction performance (that requires optimizing distribution of the dynamic loads). This front-rear
torque distribution ratio (and, consequently, the cornering force distribution ratio) is variable due
to the function of the electronically controlled differential action limiting mechanism. The range of
the variation in the torque distribution ratio is from the ratio originally set for the compound planetary
gears to the ratio attained when the differential gear set performs no differential action.


oraz z noty MSA5P0141C34822.pdf

A large speed difference in the rear to the front wheels results in the MPT clutch locking the
Rear Drive Shaft to the carrier.
Power is then split 50% to the front and 50% to the rear.


Ta jak to jest po polsku? :cofee:
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

tadaoando
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: WA, WO, LRY
Auto: SFXT MY14+SI RS MY10
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 31 sty 2011, o 14:43

[quote="sheki"]Witam!

Myślę,że kolega ma jeden z lepszych napędów stosowanych w AT,czyli może się cieszyć,ze posiada VTD i zapewne ma do tego VDC...ważne,że AT w tej konfiguracji spełnia wyśmienicie swe zadanie,a reszta,to tło...

A co do rozwiązania napędu w AT,które nie posiada VTD,to myślę,że i tak jesteście farciarzami,że macie takie rozwiązanie,ważne,że AT w tej konfiguracji spełnia swe zadanie,a reszta,to tło...



...tak z tego co wiem mam kontrole trakcji czyli magiczne VDC tak powiedzial Zbyszek z bajecznej22, czyli szumnie zakladam iz moje prawidlowe rozlozenie to +/- 60/40 % i tego sie bede trzymal.

pozdrawiam tomasz
(K) GRILL wersja STI/ CROSS/ SPORT ten w kratke, zderzak tez przytule !!!

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 31 sty 2011, o 16:24

to ja się wtronce. a co.

najpierw komentarz ogólny:
:giggle: :giggle: :giggle: :giggle:


a teraz bardziej szczegółowo:
gebolp pisze:Ta jak to jest po polsku? :cofee:
po polsku - z grubsza - będze: "centralny dyferencjał dystrybuuje moment napędzający na przednie i tylne koła w stosunku 45.5 : 54.5 dzięki funkcji dzielenia momentu przekładni planetarnej."

komentarz: przy milczącym założeniu, że wszystkie koła mają takie same warunki toczenia.

gebolp pisze:centralny dyfer ze swoim sprzęgłem pozwala zmieniać podział między inicjalnym (np. 45/55 ) kiedy sprzęgło nic nie spina, a całkowitym spięciem, zeszperowaniem
a tu tylko chciałem się dopytać, czy "całkowite spięcie" oznacza "zeszperowanie"? bo to by wyjaśniało w końcu, co znaczy to dziwne słówko "szpera"...


:mrgreen:

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 31 sty 2011, o 19:16

damaz pisze:to ja się wtronce. a co
gebolp pisze:centralny dyfer ze swoim sprzęgłem pozwala zmieniać podział między inicjalnym (np. 45/55 ) kiedy sprzęgło nic nie spina, a całkowitym spięciem, zeszperowaniem
a tu tylko chciałem się dopytać, czy "całkowite spięcie" oznacza "zeszperowanie"? bo to by wyjaśniało w końcu, co znaczy to dziwne słówko "szpera"...


:mrgreen:
Hm, całkowite spięcie - oba wyjścia z mechanizmu różnicowego są połączone i nieruchome względem siebie, tak jak włączona blokada mechanizmu różnicowego, czyli zeszperowane jak się mówi u nas w Trójmieście.
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 1 lut 2011, o 22:24

gebolp pisze: jak się mówi u nas w Trójmieście
aaaaaaaaaaaaa. no to chyba już rozumiem.
:mrgreen:


no to ja mam jeszcze jedno pytanie i sobie już pójdę. chodzi o sytuację, w której koła się kręcą, przekładnia (ta z Audi, z filmiku) się kręci, a moment jest równy 0 (słownie: zero). jak w takim wypadku przekładnia rozkłada ... moment?
aha. i jak to działa, jeśli na prawym przednim kole moment maksymalny do osiągnięcia jest 100Nm, na lewym przednim kole - 33Nm, na prawym tylnym kole - 110 a na lewym tylnym kole - 11Nm?
Ostatnio zmieniony 6 lut 2011, o 12:47 przez damaz, łącznie zmieniany 1 raz.

Grzesiek_67
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Adamów
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 1 lut 2011, o 23:11

gebolp,
no nie ma Brachu lekko. jarmaj i damaz po jednej stronie i Ty po drugiej. Nie chcę oglądać tej "bitwy" :mrgreen:


Generalnie, jak strona schowa tzw. ambity w kieszeń to kupę wiedzy przy okazji tej rozmowy ma szansę zdobyć. A to przecież najważniejsze. Serio ;-)


Pozdrawiam
Grzegorz
Brak podpisu.

danikl
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: niby mazowsze, ale mentalnie podlasie
Auto: Muł, truposz i czerwone włoskie półwytrawne
Polubił: 102 razy
Polubione posty: 168 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 2 lut 2011, o 00:27

Grzesiek_67 pisze:gebolp,
no nie ma Brachu lekko. jarmaj i damaz po jednej stronie i Ty po drugiej. Nie chcę oglądać tej "bitwy" :mrgreen:


Generalnie, jak strona schowa tzw. ambity w kieszeń to kupę wiedzy przy okazji tej rozmowy ma szansę zdobyć. A to przecież najważniejsze. Serio ;-)


Pozdrawiam
Grzegorz
Nie no Chcesz zepsuć tak ładnie zapowiadającą się awanturę ;-)

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 2 lut 2011, o 00:28

damaz pisze:...
no to ja mam jeszcze jedno pytanie i sobie już pójdę. chodzi o sytuację, w której koła się kręcą, przekładnia (ta z Audi, z filmiku) się kręci, a moment jest równy 0 (słownie: zero). jak w takim wypadku przekładnia rozkłada ... moment?...
Jak moment jest zero, to nie ma co rozkładać.

Jak masz pustą kieszeń, to rozmienisz te 'nic' na drobne ?
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

vibowit
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kiełpin
Auto: szkoda
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 2 lut 2011, o 22:30

leon, myślisz, że damaź tego nie wie? :mrgreen:
To było pytanie zaczepne.

Jak to kiedyś w kabarecie było? ...
"Bo ten granat był zaczepny. Dziadek rzucał i wiedział jakie wojsko idzie". ;-)
czarne jest piękne...

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 5 lut 2011, o 16:28

vibowit pisze:To było pytanie zaczepne.
ooooj tam, zaczepne.
zgodnie z nomenklaturą obowiązującą na różnych egzaminach, to są pytania pomocnicze.


:mrgreen:

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Duża Dacia :)
Polubił: 129 razy
Polubione posty: 198 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 5 lut 2011, o 16:42

damaz pisze: na prawym przednim kole moment maksymalny do osiągnięcia jest 100Nm, na lewym przednim kole - 33Nm, na prawym przednim kole - 110 a na lewym tylnym kole - 11Nm

damaz, a co to za pojazd co ma dwa przednie prawe koła i tylko lewe z tyłu :?:
;-)
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

eror
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Poznań
Auto: FOREK 2.0/158 A/T - LPG - PRZESZŁOŚĆ :-(
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 6 lut 2011, o 08:58

A gdzie szukać tych oznaczeń skrzyni ?

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 6 lut 2011, o 12:47

rrosiak pisze:damaz, a co to za pojazd co ma dwa przednie prawe koła i tylko lewe z tyłu :?:
odpowiedź 1
na budowach dróg takie widziałem (chyba). coś podobnego do walca

odpowiedź 2
pytania pomocnicze nie mogą być banalne.

odpowiedź 3
przeedytowane.


:razz: :razz: :razz:

Rommel
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Uxbridge/Rzeszów
Auto: Outback 2006 2,5 , byl Forester 2010 2,5X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 gru 2014, o 19:56

Czytam, i czytam, i czytam... :-(
"Non homo sed vero mentula magna minax."

komin
4 gwiazdki
Lokalizacja: Kielce
Auto: Legacy 2.5 A/T
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 gru 2014, o 23:44

tu trza troche wiedzy z praw natury, geometrii, prawa i germanistyki. na fizyce spałeś :o to takie ciekawe :whistle:
Regeneracja felg ;
Malowanie proszkowe
Prostowanie felg
Spawanie felg
Świętokrzyskie 507304269

zinc
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Forester NA MY 99 rally car i Legacy IV 2.0 138hp
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 gru 2014, o 23:49

Gość pisze:
rrosiak pisze:
ppmarian pisze: http://www.kigjamaica.com/assets/pdfs/e ... er2008.pdf
Raczej kolejny marketingowy bełkot, bo wg innych danych VTD występuje tylko w 5EAT.
Tak, to zadziwiające co piszą w tym kanadyjskim folderze.

A jeśli chodzi o VTD, to wcześniej czytałem, że występuje w skrzyniach 5EAT.
Jednak teraz dogrzebałem się do oryginalnego podręcznika technicznego Subaru dotyczącego skrzyni 4EAT, drugiej generacji:
http://www.basinger.us/Impreza/General% ... C34822.pdf
Wynika z niego niezbicie, że od roku 1999 była produkowana również wersja skrzyni 4EAT wyposażona w VTD. Wydaje mi się, że to mogło być zanim wprowadzono 5EAT.
A potem kiedy wprowadzili 5EAT z VTD, 4EAT wychodziło znowu tylko ze sprzęgłem wielopłytkowym?
Albo też były różne warianty modelowe na różne rynki?
Kto ich tam wie... :roll:
A masz taki ładny schemacie i serwisowke do 5mt z pierwszego forka my99 2.0na? Chętnie bym przygarnąć chciał.
Proste sa dla szybkich samochodow, zakrety-dla szybkich kierowcow

ODPOWIEDZ