klucz dynamometryczny

Opony letnie, zimowe, szutrowe, rajdowe. Felgi, koła, dojazdówki. Wszystko to, na czym Subaru się toczy.
sebek
1 gwiazdka
Auto: Subaru Forester S-Turbo 20th Anniversary
Polubił: 0
Polubione posty: 0

klucz dynamometryczny

Post 18 paź 2011, o 17:42

Witam

uprzejmie proszę o informację (nie znalazłem na forum) z jaką siłą należy dokręcać koła stalowe / aluminiowe w subaru forester

w moim forku z racji wieku felg alu (10lat) otwory centrujące rozbiły się, jeden z wulkanizatorów zbyt mocno dokręcił śruby i...

... konieczna była ich wymiana :-/

(śruba 17 zł/szt, nakrętka 10zł/szt ) x 10 szt + robocizna = 370zł

dlatego planuje zakup klucza dynamometrycznego, bo panowie w wulkanizacji często nie mają ;) i dokręcać samemu koła


klucz kupiłem w Auchan za 89zł, przetestowałem i polecam :)
Ostatnio zmieniony 7 lis 2011, o 21:50 przez sebek, łącznie zmieniany 3 razy.



jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 73 razy
Polubione posty: 424 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 18 paź 2011, o 18:11

Stalowe i aluminiwe mają taki sam moment - ok 88-90Nm.



Ja dokręcam na moment wywoływany naciskaniem nogą (z wyczuciem ;-) ) na klucz do kół. Działa :mrgreen:

miszozon
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Łódź
Auto: Forek S-turbo
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: klucz dynamometryczny

Post 18 paź 2011, o 20:53

jarmaj pisze: Ja dokręcam na moment wywoływany naciskaniem nogą (z wyczuciem ;-) ) na klucz do kół. Działa :mrgreen:

Ja podobnie i zawsze było OK. 90Nm to wcale nie jest tak dużo i łatwo przegiąć. Gdzieś na forum była historia o wyrwanych szpilkach.

Najgorsze są zdezelowane klucze pneumatyczne i ich amatorzy :evil:
vel misza, Pozdrawiam!

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: klucz dynamometryczny

Post 18 paź 2011, o 21:18

miszozon pisze: Najgorsze są zdezelowane klucze pneumatyczne i ich amatorzy :evil:
Zwłaszcza w autoryzowanych serwisach i nic nie pomoże, ani cięcie premii bo audyt zabrał punkty serwisowi za nietechnologiczne naprawy, ani wydarcie ryja na takiego łosia :wall:
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

goralsim
1 gwiazdka
Auto: Subaru Impreza WRX '03
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: klucz dynamometryczny

Post 18 paź 2011, o 21:45

mam wulkanizacje i osobówki dokręca się przy 120Nm ( jakieś małe seicenta itp 100Nm styknie) a busy na 140Nm ;) 90 to na bank za mało na subaru

Kubik
4 gwiazdki
Auto: impreza
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: klucz dynamometryczny

Post 18 paź 2011, o 21:47

Tak mi kiedyś przykręcili koła że krzyżak ze stacji BP mi się pogiął i nie dałem rady odkręcić . Jak dojechałem do wulkanizatora , to się wszyscy chowali przede mną . Dokręcili mi 180 NM :o :wall: :x

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 73 razy
Polubione posty: 424 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 18 paź 2011, o 21:53

goralsim pisze:90 to na bank za mało na subaru

Nie, tyle ma być.

Polecam lekturę service manuala. ;-)





To już wiemy skąd się biorą potem problemy z odkręcaniem ;-)

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: klucz dynamometryczny

Post 18 paź 2011, o 22:33

Jeśli ktoś uważa że 90Nm to za mało to może sobie wyliczy siłę docisku pojedynczej śruby do felgi.
F=6,28M/s, gdzie F siła w [N], M- moment w [Nm], s- skok gwintu w [m]
Ile ton wyjdzie?
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

goralsim
1 gwiazdka
Auto: Subaru Impreza WRX '03
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: klucz dynamometryczny

Post 18 paź 2011, o 23:14

Zawsze dokręcam z siłą 120Nm ( zresztą taką polecił producent klucza Jonnesway) i nigdy nie miałem problemu z odkręceniem szpilek. Chyba, że sobie ktoś posmaruje jakimś syfem to moment dokręcania się zwiększa i wtedy przeciąga się automatycznie gwint ;)

A te Twoje wyliczenia to możesz sobie robić do nowego samochodu jak wszystko jest spasowane, oryginalne i nie zardzerwiałe ;) W praktyce troche inaczej to wygląda jak się dziennie przewija kilkanaście samochodów ;P

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 73 razy
Polubione posty: 424 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 18 paź 2011, o 23:34

gebolp pisze:Jeśli ktoś uważa że 90Nm to za mało to może sobie wyliczy siłę docisku pojedynczej śruby do felgi.
F=6,28M/s, gdzie F siła w [N], M- moment w [Nm], s- skok gwintu w [m]
Ile ton wyjdzie?
Kompletnie chybione wyliczenie.

A gdzie tarcie gwintów o siebie?

Podpowiem, że ma duży udział w obliczaniu momentu dokręcenia połączenia. ;-)



goralsim pisze:Chyba, że sobie ktoś posmaruje jakimś syfem to moment dokręcania się zwiększa i wtedy przeciąga się automatycznie gwint ;)
Nie, nie zwiększa się jak używasz klucza z takimi samymi ustawieniami.

Jak się może zwiększyć, skoro klucz przeskakuje przy tej samej wartości? ;-)



Ale tak, masz rację, że wtedy może nastąpić zerwanie gwintu, tyle że przy tym samym momencie dokręcania.

Moment dla danego połączenia oblicza się uwzględniając tarcie pomiędzy gwintami (wewnętrznym i zewnętrznym) które musi być pokonane, a które ma bardzo znaczny udział. Zmniejszając radykalnie te tarcie, znacznie większa część siły z którą została przykręcona śruba przekłada się na naprężenie które w niej się pojawią. I może to skończyć się zerwaniem gwintu.
Ostatnio zmieniony 19 paź 2011, o 09:22 przez jarmaj, łącznie zmieniany 3 razy.

danikl
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: niby mazowsze, ale mentalnie podlasie
Auto: Muł, truposz i czerwone włoskie półwytrawne
Polubił: 90 razy
Polubione posty: 150 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 18 paź 2011, o 23:46

jarmaj pisze:
jarmaj pisze:Stalowe i aluminiwe mają taki sam moment - ok 88-90Nm.



Ja dokręcam na moment wywoływany naciskaniem nogą (z wyczuciem ;-) ) na klucz do kół. Działa :mrgreen:
Moment dla danego połączenia oblicza się uwzględniając tarcie pomiędzy gwintami (wewnętrznym i zewnętrznym) które musi być pokonane, a które ma bardzo znaczny udział. Zmniejszając radykalnie te tarcie znacznie większa część siły z którą została przykręcona śruba przekłada na jej naprężenie. I może to skończyć się zerwaniem gwintu lub urwaniem śruby.
jarmaj Przed dokreceniem nogą robisz te obliczenia w pamięci :o :whistle:

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 73 razy
Polubione posty: 424 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 18 paź 2011, o 23:57

danikl pisze: jarmaj Przed dokreceniem nogą robisz te obliczenia w pamięci :o :whistle:
Niektórzy mają takie obliczenia w małym palcu. Ja tam się na tym nie znam, więc widocznie mam je w nodze ;-)

danikl
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: niby mazowsze, ale mentalnie podlasie
Auto: Muł, truposz i czerwone włoskie półwytrawne
Polubił: 90 razy
Polubione posty: 150 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 19 paź 2011, o 00:05

Masz bardzo inteligentną nogę ;-)

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 19 paź 2011, o 00:13

jarmaj pisze: Stalowe i aluminiwe mają taki sam moment - ok 88-90Nm.


Ale w Subaru! W innych autach potrafi bardzo inaczej! Warto o tym pamiętać.

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 73 razy
Polubione posty: 424 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 19 paź 2011, o 00:14

danikl pisze:Masz bardzo inteligentną nogę ;-)
Gdzie tam. Głupia jest jak but. Jak but z lewej nogi ;-)

Azrael pisze:Ale w Subaru! W innych autach potrafi bardzo inaczej! Warto o tym pamiętać.
To prawda, ale zainspirowany tym tematem to też wcześniej sprawdziłem i w sumie to zaskakująco rzadki przypadek, żeby się różniło. Ale zdarza się.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 19 paź 2011, o 00:23

jarmaj, np. GT-R się bardzo różni - o jakieś 30%.

goralsim
1 gwiazdka
Auto: Subaru Impreza WRX '03
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: klucz dynamometryczny

Post 19 paź 2011, o 13:30

sorry z tym momentem masz racje przy tym samym się dokręca ale szpilka czy tam nakrętka się wtedy wkręca dalej i może być kuku ;d 120Nm to jakbym chcial zobrazować to jest dokręcenie z taka siłą, że jak chcemy odkręcić poźniej szpilke to robimy to zwykłym kluczem od auta jedną ręką bez użycia wiekszej siły a nie skakaniu noga na nim czy używaniu rurki metrowej ;)

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 19 paź 2011, o 13:36

goralsim, dokręcaj sobie jak chcesz. A ja polecam forumowiczom dokręcanie jak każe producent, mimo że mam bezpośredni interes w niemałej z resztą sprzedaży szpilek i nakrętek.

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 73 razy
Polubione posty: 424 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 19 paź 2011, o 13:54

Oj tam oj tam. Moją nożną metodą jeszcze nigdy w życiu żadnej szpilki, śruby czy nakrętki nie uszkodziłem i nie mam udziału w nakrecaniu sprzedaży tychże :razz:


Ale serio to masz 100%. Polecać nalezy klucz dynamometryczny i parametry producenta.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 19 paź 2011, o 14:28

jarmaj, ja też parę kół "z ręki" dokręciłem ;) Ale to nie jest dobra metoda z wielu powodów mimo że zwykle działa. W skrajnym wypadku może odpaść koło.

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
Polubił: 212 razy
Polubione posty: 491 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 19 paź 2011, o 17:10

Azrael, i tak byles bardziej fachowy niz naukowcy z Olsztyna :wall: ;-)
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 19 paź 2011, o 17:32

Chloru, :?:

mzy
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Gdańsk
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: klucz dynamometryczny

Post 19 paź 2011, o 18:16

sebek pisze: PRZESTROGA!
proszę przy zmianie kół prosić o dokręcanie śrub dynamometrem !
To może niewiele dać, jeśli "pan oponiarz" dowali koło pneumatem na 200Nm i potem cyknie dynamometrycznym, żeby pokazać natrętnemu klientowi, że "przecież dobrze dokręcił"...

Kubik
4 gwiazdki
Auto: impreza
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: klucz dynamometryczny

Post 19 paź 2011, o 18:24

mzy pisze:
sebek pisze: PRZESTROGA!
proszę przy zmianie kół prosić o dokręcanie śrub dynamometrem !
To może niewiele dać, jeśli "pan oponiarz" dowali koło pneumatem na 200Nm i potem cyknie dynamometrycznym, żeby pokazać natrętnemu klientowi, że "przecież dobrze dokręcił"...
Mnie tak zrobił . Nie przyszło mi do głowy , że skoro pyta o siłę dokręcania i potem dokręca tym kluczem to może oszukiwać . Teraz mam obok zacny serwis mitsu i jestem zadowolony .
Po co robił całą szopkę z kluczem , skoro miał zamiar dokręcić mocniej 180-200 ? :x

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
Polubił: 212 razy
Polubione posty: 491 razy

Re: klucz dynamometryczny

Post 19 paź 2011, o 18:39

Azrael, mówię o tych co Ci w Kosłotrze dokręcili koła na 4 zwoje gwintu, bo szpilki były za krótkie. O jak ulał pasuje do nowozałożonego wątku ;-)
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

ODPOWIEDZ