Forek AT stacza się z górki
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Forek AT stacza się z górki
Witam,
Dziś zaobserwowałem sytuacje jak w tytule. Auto stoi na górce, jest zapięte D i się stacza. Do dnia dzisiejszego stał jak na hamulcu. Poza tym redukuje, zmienia biegi jak należy. Olej nie ma więcej jak 15 tys. Pacjent Forek 2.0 NA 158km, skrzynia 4eat. Macie jakieś pomysły?
Pozdrawiam
Dziś zaobserwowałem sytuacje jak w tytule. Auto stoi na górce, jest zapięte D i się stacza. Do dnia dzisiejszego stał jak na hamulcu. Poza tym redukuje, zmienia biegi jak należy. Olej nie ma więcej jak 15 tys. Pacjent Forek 2.0 NA 158km, skrzynia 4eat. Macie jakieś pomysły?
Pozdrawiam
Re: Forek AT stacza się z górki
Dodam jeszcze, że na płaskim po zdjęciu nogi z hamulca auto normalnie się toczy
- lutek34
- 3 gwiazdki
- Lokalizacja: Krosno
- Auto: '05 Outback 2.5 SOHC + LPG, '17 WRX 6MT
- Polubił: 4 razy
- Polubione posty: 9 razy
Re: Forek AT stacza się z górki
Z ciekawości się zapytam o jaką blokadę w 4eat chodzi? u mnie lekko stacza się tylko na ekstremalnie stromym podjeździe z garażu i uważam że nie ma nic w tym złego. Wydaje mi się, że silnik poprzez skrzynie przekazuję na D pewną stałą moc (zależna oczywiście od RPM, nawet w idlu potrafi się zmieniać - zepsuta sprężarka klimy tez potrafi wprowadzić tutaj zamieszanie), która bez użycia gazu pozwala autu lekko się toczyć lub przeciwważyć sile grawitacji i zapobiegać staczaniu przy podjeździe (choć to raczej wtórne zastosowanie). Wtedy i tak wszystko zależy od kata wzniesienia, gdyż nawet ze 100% sprawnym silnikiem, skrzynią i mechanizmem przeniesienia napędu, nie zawsze wystarczy to, aby auto nie staczało się.
Re: Forek AT stacza się z górki
AAAAaa, na "D"... gapa ze mnie, myślałem że na "P".
Jeśli się stacza na D, to rację masz Allan w 100%. Z tym, że te przeniesienie mocy odbywa się za pomocą sprzęgła hydrokinetycznego i płynu ATF w nim. Jest szansa, że skoro płyn ATF nie jest przepracowany, a zaczął się staczać z dnia na dzień, to sprzęgło hydrokinetyczne (czyli z angielska torque conventer) niedomaga w jakiś sposób. Być może jest jakaś nieszczelność w nim, bo mechaniczne uszkodzenie (np. wyłamane łopatki) dałoby się odczuć raczej w spektakularny sposób
Jeśli się stacza na D, to rację masz Allan w 100%. Z tym, że te przeniesienie mocy odbywa się za pomocą sprzęgła hydrokinetycznego i płynu ATF w nim. Jest szansa, że skoro płyn ATF nie jest przepracowany, a zaczął się staczać z dnia na dzień, to sprzęgło hydrokinetyczne (czyli z angielska torque conventer) niedomaga w jakiś sposób. Być może jest jakaś nieszczelność w nim, bo mechaniczne uszkodzenie (np. wyłamane łopatki) dałoby się odczuć raczej w spektakularny sposób
- Godlik
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: GT'99 jest i zawsze będzie; OBK był, Legacy było, była Skoda, jest BMW :)
- Polubił: 18 razy
- Polubione posty: 83 razy
Re: Forek AT stacza się z górki
A czy to nie może mieć coś wspólnego z dużym mrozem, który mamy obecnie?
Re: Forek AT stacza się z górki
Na chłopski rozum, to mróz powinien spowodować, że jeszcze mocniej będzie trzymać to sprzęgło.
Re: Forek AT stacza się z górki
A ja mam takie dodatkowe pytanie czy stacza się przodem czy tyłem ?
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"
Re: Forek AT stacza się z górki
o tak, tak. to istotne pytanie jest.
bo jeśli stacza się przodem w pozycji "D", to już zupełnie nie mam pojęcia co może być przyczyną.
paku, dzięki. ubawiłem się do łez.
bo jeśli stacza się przodem w pozycji "D", to już zupełnie nie mam pojęcia co może być przyczyną.
paku, dzięki. ubawiłem się do łez.
Re: Forek AT stacza się z górki
Z punktu widzenie budowy konwertera i kierunku łopatek ma to zasadnicze wg mnie znaczenie... ale to trzeba mieć pojęcie jak działa konwerter.
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"
Re: Forek AT stacza się z górki
Nie widzę co miałbym zobaczyć.
Pytanie nadal aktualne.
Pytanie nadal aktualne.
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"
- lutek34
- 3 gwiazdki
- Lokalizacja: Krosno
- Auto: '05 Outback 2.5 SOHC + LPG, '17 WRX 6MT
- Polubił: 4 razy
- Polubione posty: 9 razy
Re: Forek AT stacza się z górki
W pierwszym poście jest napisane że stacza się na D, więc trzeba domniemać że stacza się do tyłu.paku pisze:A ja mam takie dodatkowe pytanie czy stacza się przodem czy tyłem ?
Re: Forek AT stacza się z górki
Właśnie ja tego nie czuje ... poczekajmy na autora.
Chodzi mi o to że samochód zatrzymany na D jest na "1", konwerter powinien nie mieć zapiętego lock-up'a więc samochód, poza oporami oleju, powinien móc się poruszać swobodnie w obie strony.
Jedyną różnicą, związaną z kierunkiem takiego ruchu jest to jak olej przepływa przez łopatki konwertera i stator. W jedną stroną ma łatwo (zgodnie z układem łopatek - jak w normalnej pracy), w drugą trochę trudniej.
Stąd moje pytanie o kierunek. Wg mnie przy niskiej temperaturze otoczenia w jedną stronę może się toczyć, a w drugą niechętnie.
Inny pomysł to przyblokowanie lock-up'a wcześniej, dlatego kiedyś stał. Teraz mu się poprawiło - to się zsuwa.
Chodzi mi o to że samochód zatrzymany na D jest na "1", konwerter powinien nie mieć zapiętego lock-up'a więc samochód, poza oporami oleju, powinien móc się poruszać swobodnie w obie strony.
Jedyną różnicą, związaną z kierunkiem takiego ruchu jest to jak olej przepływa przez łopatki konwertera i stator. W jedną stroną ma łatwo (zgodnie z układem łopatek - jak w normalnej pracy), w drugą trochę trudniej.
Stąd moje pytanie o kierunek. Wg mnie przy niskiej temperaturze otoczenia w jedną stronę może się toczyć, a w drugą niechętnie.
Inny pomysł to przyblokowanie lock-up'a wcześniej, dlatego kiedyś stał. Teraz mu się poprawiło - to się zsuwa.
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"
Re: Forek AT stacza się z górki
no prosszz....
a ja myślałem, że Ty naprawdę sobie żartujesz.
ale skoro nie żartujesz, to zadam takie pytanie: skoro auto po puszczeniu hamulca powolutku zaczyna się toczyć do przodu na płaskim (niezależnie od technicznych powodów tego toczenia), to co się stanie w analogicznej sytuacji, kiedy kierunek "do przodu" będzie jednocześnie kierunkiem "z górki"? i czy autor wątku/właściciel pojazdu będzie bił na alarm?
a ja myślałem, że Ty naprawdę sobie żartujesz.
ale skoro nie żartujesz, to zadam takie pytanie: skoro auto po puszczeniu hamulca powolutku zaczyna się toczyć do przodu na płaskim (niezależnie od technicznych powodów tego toczenia), to co się stanie w analogicznej sytuacji, kiedy kierunek "do przodu" będzie jednocześnie kierunkiem "z górki"? i czy autor wątku/właściciel pojazdu będzie bił na alarm?
a to, akurat, może być jedna z wielu przyczyn.paku pisze:Inny pomysł to przyblokowanie lock-up'a wcześniej, dlatego kiedyś stał. Teraz mu się poprawiło - to się zsuwa.
- lutek34
- 3 gwiazdki
- Lokalizacja: Krosno
- Auto: '05 Outback 2.5 SOHC + LPG, '17 WRX 6MT
- Polubił: 4 razy
- Polubione posty: 9 razy
Re: Forek AT stacza się z górki
Kolego coś wiesz, ale nie do końca. Przy zapiętym D część momentu obrotowego silnika pracującego na wolnych obrotach jest przekazywana poprzez konwerter i skrzynię z zapiętym pierwszym biegiem na koła, jeśli ten moment obrotowy jest większy jak siły oddziaływające na samochód (opory toczenia, hamulce, pochyłość), to samochód zacznie się toczyć do przodu.paku pisze:Właśnie ja tego nie czuje ... poczekajmy na autora.
Chodzi mi o to że samochód zatrzymany na D jest na "1", konwerter powinien nie mieć zapiętego lock-up'a więc samochód, poza oporami oleju, powinien móc się poruszać swobodnie w obie strony.
Inny pomysł to przyblokowanie lock-up'a wcześniej, dlatego kiedyś stał. Teraz mu się poprawiło - to się zsuwa.
Lock up nigdy nie jest zapinany na postoju, pierwszym, drugim i wstecznym biegu a z tego co się orientuje to w 4EAT to jest zapinany na trzecim i czwartym biegu.
Mam pytanie do Ciebie, zanim napiszesz następną głupotę, czy ty kiedykolwiek jeździłeś samochodem z tradycyjną skrzynią automatyczną? Piszę tradycyjną żebyś nie wrzucał CVT, DCT do jednego worka.
Re: Forek AT stacza się z górki
Sorki ale zupełnie nie wiem skąd takie wnioski wysuwasz. Napisałeś dokładnie to co ja. A na co dzień jeżdżę twoją skrzynia i silnikiem tylko w innej karoserii.
Edit:
Dopiszę zagadkę, a co jak lockup się nie wypina (awaria), a samochód został zatrzymany i pozostawiony na "D". Na którym biegu jest wtedy skrzynia? Czy lepkość oleju ma jakiś wpływ ??
Czy samochód się stoczy (jeśli jest to górka) ??
A teraz jeszcze raz przeczytaj mój post ...
Edit:
Dopiszę zagadkę, a co jak lockup się nie wypina (awaria), a samochód został zatrzymany i pozostawiony na "D". Na którym biegu jest wtedy skrzynia? Czy lepkość oleju ma jakiś wpływ ??
Czy samochód się stoczy (jeśli jest to górka) ??
A teraz jeszcze raz przeczytaj mój post ...
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"
- lutek34
- 3 gwiazdki
- Lokalizacja: Krosno
- Auto: '05 Outback 2.5 SOHC + LPG, '17 WRX 6MT
- Polubił: 4 razy
- Polubione posty: 9 razy
Re: Forek AT stacza się z górki
paku pisze: Dopiszę zagadkę, a co jak lockup się nie wypina (awaria), a samochód został zatrzymany i pozostawiony na "D". Na którym biegu jest wtedy skrzynia? Czy lepkość oleju ma jakiś wpływ ??
Czy samochód się stoczy (jeśli jest to górka) ??
Dywagujecie nad czymś co nie ma miejsca u autora tematu. Nie chce mi się pisać jak i kiedy jest zapinany lock up. Powiem tylko, że jeśli jakimś cudem tarczka lock upu była by zapięta bez podania ciśnienia na magistralę sterującą lock upem, to jazda samochodem nie była by raczej możliwa, wywaliło by dawno błąd np. P0741
Re: Forek AT stacza się z górki
Ale rozmawiamy o samochodzie, który staczał się a się nie stacza na postoju i ustawieniu "D". A nie o błędach.
Nadal czekam, aż autor powie czy stacza się przodem czy tyłem ... i niech potwierdzi że silnik jest wyłączony :)
Nadal czekam, aż autor powie czy stacza się przodem czy tyłem ... i niech potwierdzi że silnik jest wyłączony :)
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"
Re: Forek AT stacza się z górki
paku pisze:Ale rozmawiamy o samochodzie, który staczał się a się nie stacza na postoju i ustawieniu "D"
i tyle w temacie.paku pisze: i niech potwierdzi że silnik jest wyłączony
zrozumienia.
skąd taki wysyp tego?
ja jestem za stary. niecierpliwy. rozmawiajcie sobie dalej, nie będę przeszkadzał.
- lutek34
- 3 gwiazdki
- Lokalizacja: Krosno
- Auto: '05 Outback 2.5 SOHC + LPG, '17 WRX 6MT
- Polubił: 4 razy
- Polubione posty: 9 razy
Re: Forek AT stacza się z górki
paku pisze: Nadal czekam, aż autor powie czy stacza się przodem czy tyłem ... i niech potwierdzi że silnik jest wyłączony :)
Jak silnik wyłączony!!?? Skoro mu zadałem pytanie czy RPM są takie same jak zwykle, to wskazuje że silnik pracuje. Mówimy tutaj o sytuacji że samochód stoi na pochyłości przodem ku górze, silnik pracuje, wrzucamy D, puszczamy hamulec i samochód się zaczyna staczać lekko do tyłu. Nikt nie wrzuca D na wyłączonym silniku, żeby unieruchomić samochód, no przynajmniej ja nikogo takiego nie znam. Do tego jest pozycja P, w tej pozycji unieruchomienie samochodu następuje poprzez blokadę na wałku wyjściowym.
Re: Forek AT stacza się z górki
W takim razie chwilowa lepkość oleju (temperatura) czyli praca konwertera w zależności od temperatury na ten przykład... normalne że na zimnym będzie bardziej stał pod górkę (a może i jechał), a na rozgrzanym bardziej staczał. Mam tak codziennie jak wyjeżdżam z garażu :)
Trzeba spytać autora w jakich warunkach sprawdzał.
PS
1.To lipa myślałem że stawiał bez silnika jak na P... temat byłby ciekawszy ...
2. Nigdzie nie widzę odpowiedzi na temat ilości RPM
3. Nigdzie nie widzę też że samochód/silnik chodzi ...
Trzeba spytać autora w jakich warunkach sprawdzał.
PS
1.To lipa myślałem że stawiał bez silnika jak na P... temat byłby ciekawszy ...
2. Nigdzie nie widzę odpowiedzi na temat ilości RPM
3. Nigdzie nie widzę też że samochód/silnik chodzi ...
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"