Silniki Subaru

Encyklopedia Subarowa - baza wiedzy o wszystkim co związane z Subaru, a czasem więcej
WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Silniki Subaru

Post 6 sty 2009, o 16:20

Zainspirowany paroma dyskusjami nt szczególnej awaryjności (?) silnika 2.5 turbo - postanowiłem założyć wątek, który w tym dziale zbierałby podstawowe informacje i opinie o poszczególnych silnikach w ofercie marki.
Przypuszczam, że potencjalnym zainteresowanym "z zewnątrz" łatwiej będzie tu odnaleźć coś dla nich interesujacego, niż przy konkretnych modelach.

Na dobry początek - wykaz silników dostępnych na rynku (daty podaję z czapy, mogą być nieprecyzyjne - zapewne są! - będę wdzięczny, jesli komuś zechce się zweryfikować i uzupełnić):

1.5 - Impreza - od 2006 (... dobrze, że sobie o nim przypomniałem, w ostatniej chwili :giggle: )
1.6 - Impreza - od zawsze do 2006 (też jakoś mało istotny... ;-))
2.0 wolnossący - Impreza, Forester, Legacy - od zawsze do dziś
2.0 turbo - Impreza GT/WRX?STi do 2005, Forester S-turbo/XT do 2005, Legacy do 1993
2.2 - Impreza US do 2001, Legacy do 1998,
2.2 turbo (Legacy US do 1994)
2.5 - Impreza US, Forester US, Legacy, OBK, Baja
2.5 turbo - Impreza od 2005, Forester od 2005, Legacy i OBK US od 2005, Baja 2005-07
3.0 - Legacy od 2004, OBK od zawsze, Tribeca od zawsze
3.6 - Tribeca

O czymś pewnie jeszcze zapomniałem, ale niech się Koleżeństwo wykaże ;-)

I na dobry początek, dla sprowokowania dyskusji, pierwsze pytanie merytoryczne: czy dyskutowane już wady silnika 2.5 turbo, wynikające ponoć m.in. z cienkich ścianek i dużej powierzchni tłoka, rzutują także na trwałość wolnossących silników 2.5?
Czy przy mniejszym wysileniu nie ma to znaczenia, nawet przy dużych przebiegach i dość ostrej jeździe...?



Godlik
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: GT'99 jest i zawsze będzie; OBK był, Legacy było, była Skoda, jest BMW :)
Polubił: 18 razy
Polubione posty: 83 razy

Re: Silniki Subaru

Post 6 sty 2009, o 16:33

WiS pisze: 3.0 - Legacy od 2004, OBK od zawsze, Tribeca od zawsze
Obecny model Tribeca ma 3.6

Pirx
0 gwiazdek
Auto: rodzinne kombi :)
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Silniki Subaru

Post 6 sty 2009, o 16:37

3.6 Tribeca :)
uups-drugi ...

vibowit
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kiełpin
Auto: szkoda
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Silniki Subaru

Post 6 sty 2009, o 16:42

Warto chyba zaznaczyć, że 3.0 i 3.6 to H6.
czarne jest piękne...

WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: Silniki Subaru

Post 6 sty 2009, o 16:46

Godlik pisze: Obecny model Tribeca ma 3.6
O, psiakrew - nie wiedziałem :-d - jakoś się nigdy Tribeką bliżej nie zainteresowałem, nie wiedzieć czemu... ;-)

Poprawiam.

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Silniki Subaru

Post 6 sty 2009, o 19:02

Rozumiem, że w tej chwili wymieniamy istniejące pojemności w Subaru, z podziałem na turbodoładowane i wolnossące. Bo np. wolnossących silników o pojemności o pojemności 2 litry było dziewięć różnych.

Jeśli tak, to dodam jeszcze takie pojemności:

0.356 - 360 1958 - 1971, R-1 1969-1972, Rex 1972
0.544 - Rex 1972 - 1982
0.653 - Vivio 1992 – 1998
0.658 - R2 2003 - 2009, R1 2005 - 2009
0.665 - Rex 1982 - 1992, 700
1.0 - 1000 1966 – 1969, Justy 1984 - 1994, Libero 1985 - 1986, Domingo 1983
1.1 - Star 1970-1973, G 1971-1973
1.2 - Libero 1987 - 1998, Justy 1989 - 1994, Domingo 1983 - 1998
1.3 - G 1971-1973
1.4 - Leone 1971 - 1981
1.8 - Legacy 1989 - 1994, Impreza 1993 - 1994, Leone 1980 - 1992, Brat 1981 - 1993, XT 1985–1991
1.8 Turbo - Leone 1983 - 1984, XT 1985–1991
2.7 - XT 1989 - 1991
3.3 - SVX 1992 - 1997

WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: Silniki Subaru

Post 6 sty 2009, o 20:05

Bergen, pisałem o "silnikach dostępnych na rynku" - czyli na tyle popularnych, że ktoś może tu poszukiwać o nich opinii. Z tych: to faktycznie zapomniałem o 1.8 i o 3.3.
Ale dzięki za uzupełnienie ;-)

Fajnie byłoby, gdyby ktoś się pokusił o scharakteryzowanie różnic pomiędzy typami/generacjami silnika 2.0... :whistle:

No i moje pytanie o trwałość wolnossącego 2.5 wciąż wisi w powietrzu.

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Silniki Subaru

Post 6 sty 2009, o 20:25

tu jest ściąga dotycząca tego tematu:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Subaru_engines

A jeśli chodzi o wolnossący 2.5-litrowy to trzeba by doprecyzować, czy chodzi o EJ251, EJ252, EJ253 czy może EJ254?
:razz:

WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: Silniki Subaru

Post 6 sty 2009, o 21:53

gootek pisze: trzeba by doprecyzować, czy chodzi o EJ251, EJ252, EJ253 czy może EJ254?

O wszystkie... :cofee: ;-)

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Silniki Subaru

Post 6 sty 2009, o 22:08

Z tego czego sam doświadczyłem podczas 2-letniej eksploatacji i co słyszałem od mechaników, te silniki są zupelnie OK jeśli chodzi o trwałość.
W ogóle nie słyszałem o żadnych szczególnych problemach, które byłyby z nimi związane...
no może tylko, że czasem trafi się egzemplarz, który bierze trochę więcej oleju.
:->

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Silniki Subaru

Post 6 sty 2009, o 23:40

gootek pisze: tu jest ściąga dotycząca tego tematu:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Subaru_engines

Prawdziwe porno dla technicznych nerdów! :-d

tom669
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: inąd
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Silniki Subaru

Post 9 sty 2009, o 15:30

Bergen pisze:Rozumiem, że w tej chwili wymieniamy istniejące pojemności w Subaru, z podziałem na turbodoładowane i wolnossące. Bo np. wolnossących silników o pojemności o pojemności 2 litry było dziewięć różnych.

Jeśli tak, to dodam jeszcze takie pojemności:

0.356 - 360 1958 - 1971, R-1 1969-1972, Rex 1972
0.544 - Rex 1972 - 1982
0.653 - Vivio 1992 – 1998
0.658 - R2 2003 - 2009, R1 2005 - 2009
0.665 - Rex 1982 - 1992, 700
1.0 - 1000 1966 – 1969, Justy 1984 - 1994, Libero 1985 - 1986, Domingo 1983
1.1 - Star 1970-1973, G 1971-1973
1.2 - Libero 1987 - 1998, Justy 1989 - 1994, Domingo 1983 - 1998
1.3 - G 1971-1973
1.4 - Leone 1971 - 1981
1.8 - Legacy 1989 - 1994, Impreza 1993 - 1994, Leone 1980 - 1992, Brat 1981 - 1993, XT 1985–1991
1.8 Turbo - Leone 1983 - 1984, XT 1985–1991
2.7 - XT 1989 - 1991
3.3 - SVX 1992 - 1997
dla uproszczenia ;-) dodam, że w ostatnich leone był też 1.3 EA65(bardzo dobry ponoć do motolotni)dla wersji FWD(bo drugiej ośki to by już nie pociągnął)

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 222 razy
Polubione posty: 345 razy

Re: Silniki Subaru

Post 11 sty 2009, o 20:53

Watek fajny, ale:
-ile jednostek jest eksploatowanych z przebiegiem ponad 100kkm?
-jaki parametr przyjąć w kwestii "zajechania", "awaryjności"; wytknięcie buta, wiecej, niż 1l oleju na 1kkm, padnięta uszczelka pod glowicą?

F.
Dolce far niente ;-)

bbartek666
0 gwiazdek
Lokalizacja: Isle o Arran
Auto: SUBARU LEGACY GT
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Silniki Subaru

Post 7 kwie 2009, o 12:04

w drugim Legacy były stosowane dwa silniki 2.0:
- z dwom wałkami 116KM
- z czterema wałkami (4 cam) 150KM i na ten silnik zakładane były dwie turbiny, ale tylko na rynek japoński (280KM)

Padnięta uszczelka pod głowicą - gdzieś niedawno czytałem, że ten problem nie dotyczy silników Subaru. Moje pierwsze Legacy z 94r, 116KM, w momencie jak go kupowałem na liczniku miał około 290 000 i dopiero bliżej 300 000 pojawił się upierdliwy problem...na ciepło nie zawsze chciał zapalić, a na zimno zawsze było ok, raz puściła górna rura od chłodnicy... i byłem jeszcze do tego dwunastym właścicielem tego samochodu.

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 14 razy
Polubione posty: 19 razy

Re: Silniki Subaru

Post 7 kwie 2009, o 12:32

Niezłe zestawienie silników jest tutaj http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_EJ_engine

bbartek666
0 gwiazdek
Lokalizacja: Isle o Arran
Auto: SUBARU LEGACY GT
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Silniki Subaru

Post 7 kwie 2009, o 14:00


Rob-Ko
0 gwiazdek
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Subaru Forester 2,0 99
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Silniki Subaru

Post 8 kwie 2009, o 08:52

W żadnym z linków nie znalazłem silnika o oznaczeniu EJ202NXZVB - składany z części w Pasikurowicach ???

Dyziek
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Przemyśl
Auto: Blobeye Wagon & Trabant
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Silniki Subaru

Post 15 wrz 2009, o 19:28

Bergen pisze: wolnossących silników o pojemności o pojemności 2 litry było dziewięć różnych
Czy macie jakiś namiar (szukałem ale nic z tego) gdzie w necie będą opisane sliniki wolnossące 2.0
Mam na oku impreze 96 z silnikiem EJ20 i chciałbym dowiedzieć się czegoś na jego temat bo puki co dowiedziałem się, że ma ponoć 135KM i włąściwie na tym moja wiedza się kończy :]
Obrazek Mój trabancik na FB https://www.facebook.com/TrabantDyzka?r ... page_panel

FOTOGRAFIA ŚLUBNA I NIE TYLKO --> http://www.tomaszmosiadz.pl/ <--

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: Silniki Subaru

Post 15 wrz 2009, o 19:42

Dyziek, 115 raczej.

Dyziek
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Przemyśl
Auto: Blobeye Wagon & Trabant
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Silniki Subaru

Post 15 wrz 2009, o 19:54

citan pisze: Dyziek, 115 raczej.
Ogólnie nie jestem w temacie i myślałem że wszystkie 2.0 to 115kucy ale z tego linku
jak dobrze widzę wynika: Impreza JDM 1993-1999 135 hp (101 kW) GC - GF series
ale poprawcie mnie jeśli się mylę... 115 nie jest źle :) tak tylko z ciekawości szperam :)
Obrazek Mój trabancik na FB https://www.facebook.com/TrabantDyzka?r ... page_panel

FOTOGRAFIA ŚLUBNA I NIE TYLKO --> http://www.tomaszmosiadz.pl/ <--

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 73 razy
Polubione posty: 424 razy

Re: Silniki Subaru

Post 15 wrz 2009, o 19:57

Dyziek pisze: jak dobrze widzę wynika: Impreza JDM 1993-1999 135 hp (101 kW) GC - GF series

Ale raczej chyba nie masz JDM-a. ;-)

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Silniki Subaru

Post 15 wrz 2009, o 20:00

wolnossak JDM, to byłby hit...

Dyziek
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Przemyśl
Auto: Blobeye Wagon & Trabant
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Silniki Subaru

Post 15 wrz 2009, o 20:02

Puki co jeszcze nie mam nic :) ale mam przez to rozumieć że wszystkie 2litówki na europę były ograniczone do 115?
Obrazek Mój trabancik na FB https://www.facebook.com/TrabantDyzka?r ... page_panel

FOTOGRAFIA ŚLUBNA I NIE TYLKO --> http://www.tomaszmosiadz.pl/ <--

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 73 razy
Polubione posty: 424 razy

Re: Silniki Subaru

Post 15 wrz 2009, o 20:37

Japońce zawsze najlepsze wersje dawali i dają na swój rynek (STI japoński cały czas ma 2.0.....).
A wyższa moc JDM-ów często wynika z tego, że są pod wyżej oktanowe paliwo robione (w Japonii jest 100 oktan)

Virus12
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: JDM WRX MY97
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Silniki Subaru

Post 15 wrz 2009, o 20:39

Jak coś to mam na sprzedaż kompletny 1.8 wolnossący wraz z napędem i skrzynią.
Sprzedam przerobione cewki z WRXów 02-06
pasujące do GT/WRX/STi 92-96
Obrazek
http://www.forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?t=15191

ODPOWIEDZ