Witam
Wybieram się za niedługo ponownie na geometrię. Troszkę mi spierdzielili przód podczas ustawiania, po wymianie gumek na poliuretany.
Tak sobie pomyślałem, czy jest sens coś zmieniać w geometrii w wolnymssaku? Czy przyniesie to poprawę właściwości jezdnych?
Chętnie bym też troszkę poczytał n/t w/w zmian i korzyści z tego płynących. Generalnie coś dla rozjaśnienia tematu, co i jak.
Pozdrawiam
Grzesiek
Geometria zawieszenia w imprezie N/A
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Re: Geometria zawieszenia w imprezie N/A
gregor, na pewno warto zawsze mieć dobrze ustawioną.
Dla każdego dobrze to będzie pewnie inaczej. Dla większości kierowców i serwisów dobrze jest wtedy, jak jest zgodnie z seryjnymi ustawieniami i wszystkie wartości są "na zielono". Ale odpowiadając na twoje pytanie - tak, ustawieniami geometrii można znacznie zmienić charakterystykę prowadzenia się auta. Nie ważne czy to szybkie turbo, czy wolniejszy wolny ssak. Wiśnia (STi) ma np. tak ustawioną, że skręca pięknie, ale na w prost to już tak bardzo nie chce jechać, szczególnie w koleinach jest chętna do wyrywania kierownicy. W Corollce z kolei jest mniej agresywnie i auto jeździ też na wprost.
O ile masz tam kogoś kto się na prawdę zna na temacie, a nie tylko umie odczytać "zielone" wartości na monitorze, to ustawieniem geometrii można wiele zrobić. Tylko potrzeba na prawdę dobrego szpeca, który najpierw z Tobą pogada, zapyta się czego Ty oczekujesz od auta i na podstawie tego Ci je ustawi.
Dla każdego dobrze to będzie pewnie inaczej. Dla większości kierowców i serwisów dobrze jest wtedy, jak jest zgodnie z seryjnymi ustawieniami i wszystkie wartości są "na zielono". Ale odpowiadając na twoje pytanie - tak, ustawieniami geometrii można znacznie zmienić charakterystykę prowadzenia się auta. Nie ważne czy to szybkie turbo, czy wolniejszy wolny ssak. Wiśnia (STi) ma np. tak ustawioną, że skręca pięknie, ale na w prost to już tak bardzo nie chce jechać, szczególnie w koleinach jest chętna do wyrywania kierownicy. W Corollce z kolei jest mniej agresywnie i auto jeździ też na wprost.

O ile masz tam kogoś kto się na prawdę zna na temacie, a nie tylko umie odczytać "zielone" wartości na monitorze, to ustawieniem geometrii można wiele zrobić. Tylko potrzeba na prawdę dobrego szpeca, który najpierw z Tobą pogada, zapyta się czego Ty oczekujesz od auta i na podstawie tego Ci je ustawi.
Czarownica prawdę Ci powie :D
Re: Geometria zawieszenia w imprezie N/A
zofija, dziękuję, wszystko co napisałaś się zgadza.
Problem w tym, że u mnie nie ma nikogo to by ogarniał temat. Wszyscy patrzą tylko na zielone :(
Ja muszę ustawiaczowi powiedzieć jak ma zrobić. Niestety, sam też nie wiem co i jak :(, dlatego liczę na pomoc forumowiczów :).
Problem w tym, że u mnie nie ma nikogo to by ogarniał temat. Wszyscy patrzą tylko na zielone :(
Ja muszę ustawiaczowi powiedzieć jak ma zrobić. Niestety, sam też nie wiem co i jak :(, dlatego liczę na pomoc forumowiczów :).

Re: Geometria zawieszenia w imprezie N/A
Ja mialem w wolnymssaku pochylenie ustawione na -1 st, zbieznosc na 0.
Lepiej pokonywalo sie szybkie zakrety. Na prostej ( poza koleinami ) tez bylo OKI.
Na pewno delikatnie widac roznice na opponach.
Lepiej pokonywalo sie szybkie zakrety. Na prostej ( poza koleinami ) tez bylo OKI.
Na pewno delikatnie widac roznice na opponach.
Life is a Joke !
Re: Geometria zawieszenia w imprezie N/A
@lbert, dzięki :) już coś wiem :)
Ten -1st. to na wszystkich kołach czy tylko na którejś osi ?
Ten -1st. to na wszystkich kołach czy tylko na którejś osi ?

Re: Geometria zawieszenia w imprezie N/A
Jak sie da to przod i tyl.gregor pisze: Ten -1st. to na wszystkich kołach czy tylko na którejś osi
Najwazniejsze jest doswiadczenie i chec doszkalania sie.
Ja ustawiam u P. Janka, od paru ladnych aut. Facet konkretny:
- "ksiazkowo czy tak zeby dobrze jezdzilo ?"
- ma dobrze jezdzic
- "jezdzisz agresywnie ?"
- hmm, tak

- "uprzedzam, ze opony moga szybciej sie zuzywac"
Trafiem tam, gdy "spece" w okregowej stacji diagnostycznej wysmiali mnie, bo chcialem ustawic zbieznosc przod i tyl w Focusie ( "dobre sobie, zbieznosc tylnych kol. To nie rajdowka chlopcze" ).
Tak a propos, "sa tacy, ktorzy twierdza", ze najlepsze rezultaty daje ...
... utrzymywanie wlasciwego cisnienia w oponach ( przypominam, ze sprawdza sie na zimno ). Przylaczam sie do tej tezy

Life is a Joke !
Re: Geometria zawieszenia w imprezie N/A
@lbert, no i pięknie :) dzięki!
Ustawimy i się zobaczy jak autko się zmieniło :)
Ustawimy i się zobaczy jak autko się zmieniło :)

- kuzi4
- 4 gwiazdki
- Lokalizacja: Chrzanów/Łódź
- Auto: STi TypeR "22B", GT GF 98, Outback 2,5 '00
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: Geometria zawieszenia w imprezie N/A
Na "ciepło" (po przejechaniu +3km) też można prawidłowo sprawdzić ciśnienie - do nominalnej wartości dodaje się 0.3 bara i już. @lbert ma 100% racji - prawidłowe ciśnienie to podstawa - spotkałem już gości, któży wydali kupę kasy na kamery, komputery i inne bajery do regulacji geometrii a w życiu nie zapytali - nie mówiąc o pomiarze - o prawidłowe ciśnienie w ogumieniu...