klucz dynamometryczny
klucz dynamometryczny
Witam
uprzejmie proszę o informację (nie znalazłem na forum) z jaką siłą należy dokręcać koła stalowe / aluminiowe w subaru forester
w moim forku z racji wieku felg alu (10lat) otwory centrujące rozbiły się, jeden z wulkanizatorów zbyt mocno dokręcił śruby i...
... konieczna była ich wymiana
(śruba 17 zł/szt, nakrętka 10zł/szt ) x 10 szt + robocizna = 370zł
dlatego planuje zakup klucza dynamometrycznego, bo panowie w wulkanizacji często nie mają ;) i dokręcać samemu koła
klucz kupiłem w Auchan za 89zł, przetestowałem i polecam :)
uprzejmie proszę o informację (nie znalazłem na forum) z jaką siłą należy dokręcać koła stalowe / aluminiowe w subaru forester
w moim forku z racji wieku felg alu (10lat) otwory centrujące rozbiły się, jeden z wulkanizatorów zbyt mocno dokręcił śruby i...
... konieczna była ich wymiana
(śruba 17 zł/szt, nakrętka 10zł/szt ) x 10 szt + robocizna = 370zł
dlatego planuje zakup klucza dynamometrycznego, bo panowie w wulkanizacji często nie mają ;) i dokręcać samemu koła
klucz kupiłem w Auchan za 89zł, przetestowałem i polecam :)
Ostatnio zmieniony 7 lis 2011, o 21:50 przez sebek, łącznie zmieniany 3 razy.
-
jarmaj
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Gliwice
- Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
- Polubił: 74 razy
- Polubione posty: 426 razy
Re: klucz dynamometryczny
Stalowe i aluminiwe mają taki sam moment - ok 88-90Nm.
Ja dokręcam na moment wywoływany naciskaniem nogą (z wyczuciem ) na klucz do kół. Działa
Ja dokręcam na moment wywoływany naciskaniem nogą (z wyczuciem ) na klucz do kół. Działa
Re: klucz dynamometryczny
jarmaj pisze: Ja dokręcam na moment wywoływany naciskaniem nogą (z wyczuciem ) na klucz do kół. Działa
Ja podobnie i zawsze było OK. 90Nm to wcale nie jest tak dużo i łatwo przegiąć. Gdzieś na forum była historia o wyrwanych szpilkach.
Najgorsze są zdezelowane klucze pneumatyczne i ich amatorzy
vel misza, Pozdrawiam!
Re: klucz dynamometryczny
Zwłaszcza w autoryzowanych serwisach i nic nie pomoże, ani cięcie premii bo audyt zabrał punkty serwisowi za nietechnologiczne naprawy, ani wydarcie ryja na takiego łosiamiszozon pisze: Najgorsze są zdezelowane klucze pneumatyczne i ich amatorzy
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)
Re: klucz dynamometryczny
mam wulkanizacje i osobówki dokręca się przy 120Nm ( jakieś małe seicenta itp 100Nm styknie) a busy na 140Nm ;) 90 to na bank za mało na subaru
Re: klucz dynamometryczny
Tak mi kiedyś przykręcili koła że krzyżak ze stacji BP mi się pogiął i nie dałem rady odkręcić . Jak dojechałem do wulkanizatora , to się wszyscy chowali przede mną . Dokręcili mi 180 NM
-
jarmaj
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Gliwice
- Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
- Polubił: 74 razy
- Polubione posty: 426 razy
Re: klucz dynamometryczny
goralsim pisze:90 to na bank za mało na subaru
Nie, tyle ma być.
Polecam lekturę service manuala.
To już wiemy skąd się biorą potem problemy z odkręcaniem
Re: klucz dynamometryczny
Jeśli ktoś uważa że 90Nm to za mało to może sobie wyliczy siłę docisku pojedynczej śruby do felgi.
F=6,28M/s, gdzie F siła w [N], M- moment w [Nm], s- skok gwintu w [m]
Ile ton wyjdzie?
F=6,28M/s, gdzie F siła w [N], M- moment w [Nm], s- skok gwintu w [m]
Ile ton wyjdzie?
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)
Re: klucz dynamometryczny
Zawsze dokręcam z siłą 120Nm ( zresztą taką polecił producent klucza Jonnesway) i nigdy nie miałem problemu z odkręceniem szpilek. Chyba, że sobie ktoś posmaruje jakimś syfem to moment dokręcania się zwiększa i wtedy przeciąga się automatycznie gwint ;)
A te Twoje wyliczenia to możesz sobie robić do nowego samochodu jak wszystko jest spasowane, oryginalne i nie zardzerwiałe ;) W praktyce troche inaczej to wygląda jak się dziennie przewija kilkanaście samochodów ;P
A te Twoje wyliczenia to możesz sobie robić do nowego samochodu jak wszystko jest spasowane, oryginalne i nie zardzerwiałe ;) W praktyce troche inaczej to wygląda jak się dziennie przewija kilkanaście samochodów ;P
-
jarmaj
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Gliwice
- Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
- Polubił: 74 razy
- Polubione posty: 426 razy
Re: klucz dynamometryczny
Kompletnie chybione wyliczenie.gebolp pisze:Jeśli ktoś uważa że 90Nm to za mało to może sobie wyliczy siłę docisku pojedynczej śruby do felgi.
F=6,28M/s, gdzie F siła w [N], M- moment w [Nm], s- skok gwintu w [m]
Ile ton wyjdzie?
A gdzie tarcie gwintów o siebie?
Podpowiem, że ma duży udział w obliczaniu momentu dokręcenia połączenia.
Nie, nie zwiększa się jak używasz klucza z takimi samymi ustawieniami.goralsim pisze:Chyba, że sobie ktoś posmaruje jakimś syfem to moment dokręcania się zwiększa i wtedy przeciąga się automatycznie gwint ;)
Jak się może zwiększyć, skoro klucz przeskakuje przy tej samej wartości?
Ale tak, masz rację, że wtedy może nastąpić zerwanie gwintu, tyle że przy tym samym momencie dokręcania.
Moment dla danego połączenia oblicza się uwzględniając tarcie pomiędzy gwintami (wewnętrznym i zewnętrznym) które musi być pokonane, a które ma bardzo znaczny udział. Zmniejszając radykalnie te tarcie, znacznie większa część siły z którą została przykręcona śruba przekłada się na naprężenie które w niej się pojawią. I może to skończyć się zerwaniem gwintu.
Ostatnio zmieniony 19 paź 2011, o 09:22 przez jarmaj, łącznie zmieniany 3 razy.
- danikl
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: niby mazowsze, ale mentalnie podlasie
- Auto: Muł, truposz i czerwone włoskie półwytrawne
- Polubił: 92 razy
- Polubione posty: 158 razy
Re: klucz dynamometryczny
jarmaj Przed dokreceniem nogą robisz te obliczenia w pamięcijarmaj pisze:Moment dla danego połączenia oblicza się uwzględniając tarcie pomiędzy gwintami (wewnętrznym i zewnętrznym) które musi być pokonane, a które ma bardzo znaczny udział. Zmniejszając radykalnie te tarcie znacznie większa część siły z którą została przykręcona śruba przekłada na jej naprężenie. I może to skończyć się zerwaniem gwintu lub urwaniem śruby.jarmaj pisze:Stalowe i aluminiwe mają taki sam moment - ok 88-90Nm.
Ja dokręcam na moment wywoływany naciskaniem nogą (z wyczuciem ) na klucz do kół. Działa
-
jarmaj
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Gliwice
- Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
- Polubił: 74 razy
- Polubione posty: 426 razy
Re: klucz dynamometryczny
Niektórzy mają takie obliczenia w małym palcu. Ja tam się na tym nie znam, więc widocznie mam je w nodzedanikl pisze: jarmaj Przed dokreceniem nogą robisz te obliczenia w pamięci
Re: klucz dynamometryczny
jarmaj pisze: Stalowe i aluminiwe mają taki sam moment - ok 88-90Nm.
Ale w Subaru! W innych autach potrafi bardzo inaczej! Warto o tym pamiętać.
-
jarmaj
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Gliwice
- Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
- Polubił: 74 razy
- Polubione posty: 426 razy
Re: klucz dynamometryczny
Gdzie tam. Głupia jest jak but. Jak but z lewej nogidanikl pisze:Masz bardzo inteligentną nogę
To prawda, ale zainspirowany tym tematem to też wcześniej sprawdziłem i w sumie to zaskakująco rzadki przypadek, żeby się różniło. Ale zdarza się.Azrael pisze:Ale w Subaru! W innych autach potrafi bardzo inaczej! Warto o tym pamiętać.
Re: klucz dynamometryczny
sorry z tym momentem masz racje przy tym samym się dokręca ale szpilka czy tam nakrętka się wtedy wkręca dalej i może być kuku ;d 120Nm to jakbym chcial zobrazować to jest dokręcenie z taka siłą, że jak chcemy odkręcić poźniej szpilke to robimy to zwykłym kluczem od auta jedną ręką bez użycia wiekszej siły a nie skakaniu noga na nim czy używaniu rurki metrowej ;)
Re: klucz dynamometryczny
goralsim, dokręcaj sobie jak chcesz. A ja polecam forumowiczom dokręcanie jak każe producent, mimo że mam bezpośredni interes w niemałej z resztą sprzedaży szpilek i nakrętek.
-
jarmaj
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Gliwice
- Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
- Polubił: 74 razy
- Polubione posty: 426 razy
Re: klucz dynamometryczny
Oj tam oj tam. Moją nożną metodą jeszcze nigdy w życiu żadnej szpilki, śruby czy nakrętki nie uszkodziłem i nie mam udziału w nakrecaniu sprzedaży tychże
Ale serio to masz 100%. Polecać nalezy klucz dynamometryczny i parametry producenta.
Ale serio to masz 100%. Polecać nalezy klucz dynamometryczny i parametry producenta.
Re: klucz dynamometryczny
jarmaj, ja też parę kół "z ręki" dokręciłem ;) Ale to nie jest dobra metoda z wielu powodów mimo że zwykle działa. W skrajnym wypadku może odpaść koło.
- Chloru
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: DC
- Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
- Polubił: 213 razy
- Polubione posty: 492 razy
Re: klucz dynamometryczny
Azrael, i tak byles bardziej fachowy niz naukowcy z Olsztyna
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae
Re: klucz dynamometryczny
To może niewiele dać, jeśli "pan oponiarz" dowali koło pneumatem na 200Nm i potem cyknie dynamometrycznym, żeby pokazać natrętnemu klientowi, że "przecież dobrze dokręcił"...sebek pisze: PRZESTROGA!
proszę przy zmianie kół prosić o dokręcanie śrub dynamometrem !
Re: klucz dynamometryczny
Mnie tak zrobił . Nie przyszło mi do głowy , że skoro pyta o siłę dokręcania i potem dokręca tym kluczem to może oszukiwać . Teraz mam obok zacny serwis mitsu i jestem zadowolony .mzy pisze:To może niewiele dać, jeśli "pan oponiarz" dowali koło pneumatem na 200Nm i potem cyknie dynamometrycznym, żeby pokazać natrętnemu klientowi, że "przecież dobrze dokręcił"...sebek pisze: PRZESTROGA!
proszę przy zmianie kół prosić o dokręcanie śrub dynamometrem !
Po co robił całą szopkę z kluczem , skoro miał zamiar dokręcić mocniej 180-200 ?
- Chloru
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: DC
- Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
- Polubił: 213 razy
- Polubione posty: 492 razy
Re: klucz dynamometryczny
Azrael, mówię o tych co Ci w Kosłotrze dokręcili koła na 4 zwoje gwintu, bo szpilki były za krótkie. O jak ulał pasuje do nowozałożonego wątku
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae