So What! pisze: gregski, to oczywiste, że analizie poddana została elastyczność, mierzona wartością momentu obrotowego, generowaną przez silnik turbodiesel vs. wolnossąca benzyna.
So What! sam widzisz, to kompletnie nieprecyzyjne.
wiekszosc prasy motoryzacyjnej od zawsze elastycznoscia nazywala zmierzony czas przyspieszania od 60-100km i 80-120 kmh i chodzilo o pojazd.
elastycznosc o ktorej piszesz to tez dziwny twor ktory pojawil sie od momentu pojawienia sie testow nowoczesnych silnikow diesla i moim zdaniem wynika wlasnie z pomieszania poprzedniego terminu z ponizszym.
mnie na politechnice uczono, ze silnik elastyczny to silnik w ktorym w ktorym wysoki moment i moc wystepuje w jak najszerszym zakresie obrotow.
upraszczajac taki zespol napedowy gwarantuje elastyczny czytaj nie_wymagajacy_machania drazkiem zmiany biegow styl jazdy przy skrzyni mechanicznej. 2,5 w OBK pozwala na jazde na 3 biegu od 25 km/h do 140 km/h. dwojka dziala do 100 kmh.
koledzy ktorzy maja diesle moga podrzucic osiagniete wartosci... co to za frajda ciagle machac fajcha i deptac sprzeglo? sam wiesz, ze kto jak kto ale ja jestem prawdziwym wrogiem
na codzien lubie elastycznosc mojego silnika, oraz to, ze od czasu do czasu moge pogonic machajac lewarkiem mniej niz w dyszlu ktorego moment trwa niebywale krotko, choc zgadzam sie, ze jest imponujaco wysoki (dlaczego traktor ma takie ogromne przelozenie? )
i teraz: jaki sens ma porownywanie silnika turbodoladowanego z wolnossacym?
porownajmy silniki turbodoladowane z turbodoladowanymi. okazuje sie wtedy, ze benzyna jest bardziej zarloczna czesto mocniejsza(KM), diesel silniejszy(Nm). ale i na to sa sposoby. moim zdaniem silnik diesla w osobowych autach umiera smiercia naturalna i byl poletkiem testowym dla rozwoju nowoczesnych benzyn.. taka mam nadzieje.
dlaczego? ano wlasnie przez zakres obrotow pracy silnika. wystarczala jedna turbina. dopracowano wtrysk bezposredni, wystrzelono z cisnieniami wtrysku, doprowadzono do perfekcji fazy spalania z wielokrotnymi wtryskami na cykl itp. w benzynie zakres obrotow jest wiekszy. trzeba kombinowac z dwiema fazami doladowania by silnika byl wydajny w calym zakresie.. pojawily sie: twin scroll, kompresor plus turbo itp.. zawital wtrysk bezposredni, co bedzie dalej zobaczymy niebawem..
pojawiaja sie co raz to nowsze, bardziej wypasione i oszczedniejsze silniki, ktore wlasnie dla ludzi ktorzy lubia i chca miec frajde z jazdy powinny oznaczac dobra wiadomosc: zanim to wszystko zdechnie, bedzie mozna jeszcze posmigac porzadnym benzyniakiem.. w dodatku oszczednym
a LPG? produkt rafinacji ropy, odpad.. instalacje zdechna wraz z nowoczesnymi benzyniakami z wtryskiem bezposrednim w ktorych gazu sie nie zainstaluje..
a zasoby propan butanu sa takie same jak i ropy... tu moze gaz ziemny okazac sie rozwiazaniem na czas jakis.. dopiero bedzie lyso jarmajowi jak bedzie musial wybierac miedzy subaru z silnikiem elektrycznym i ciezkimi akumulatorami, a silnikiem spalinowym na gaz ziemny