gebolp pisze:Jeśli ktoś uważa że 90Nm to za mało to może sobie wyliczy siłę docisku pojedynczej śruby do felgi.
F=6,28M/s, gdzie F siła w [N], M- moment w [Nm], s- skok gwintu w [m]
Ile ton wyjdzie?
Kompletnie chybione wyliczenie.
A gdzie tarcie gwintów o siebie?
Podpowiem, że ma duży udział w obliczaniu momentu dokręcenia połączenia.
goralsim pisze:Chyba, że sobie ktoś posmaruje jakimś syfem to moment dokręcania się zwiększa i wtedy przeciąga się automatycznie gwint ;)
Nie, nie zwiększa się jak używasz klucza z takimi samymi ustawieniami.
Jak się może zwiększyć, skoro klucz przeskakuje przy tej samej wartości?
Ale tak, masz rację, że wtedy może nastąpić zerwanie gwintu, tyle że przy tym samym momencie dokręcania.
Moment dla danego połączenia oblicza się uwzględniając tarcie pomiędzy gwintami (wewnętrznym i zewnętrznym) które musi być pokonane, a które ma bardzo znaczny udział. Zmniejszając radykalnie te tarcie, znacznie większa część siły z którą została przykręcona śruba przekłada się na naprężenie które w niej się pojawią. I może to skończyć się zerwaniem gwintu.