Forum Subaru

Przejdź do zawartości

klucz dynamometryczny

Opony letnie, zimowe, szutrowe, rajdowe. Felgi, koła, dojazdówki. Wszystko to, na czym Subaru się toczy.

Post 18 paź 2011, o 17:42

Witam

uprzejmie proszę o informację (nie znalazłem na forum) z jaką siłą należy dokręcać koła stalowe / aluminiowe w subaru forester

w moim forku z racji wieku felg alu (10lat) otwory centrujące rozbiły się, jeden z wulkanizatorów zbyt mocno dokręcił śruby i...

... konieczna była ich wymiana :-/

(śruba 17 zł/szt, nakrętka 10zł/szt ) x 10 szt + robocizna = 370zł

dlatego planuje zakup klucza dynamometrycznego, bo panowie w wulkanizacji często nie mają ;) i dokręcać samemu koła


klucz kupiłem w Auchan za 89zł, przetestowałem i polecam :)
sebek
1 gwiazdka
 
Auto: Subaru Forester S-Turbo 20th Anniversary
  

Post 18 paź 2011, o 18:11

Stalowe i aluminiwe mają taki sam moment - ok 88-90Nm.



Ja dokręcam na moment wywoływany naciskaniem nogą (z wyczuciem ;-) ) na klucz do kół. Działa :mrgreen:
jarmaj
6 gwiazdek
 
Auto: Łopel Turrrbo i 6-cylindrowy bokser, ale nie japoński ;-)
Skąd: Gliwice
  

Post 18 paź 2011, o 20:53

jarmaj napisał(a):Ja dokręcam na moment wywoływany naciskaniem nogą (z wyczuciem ;-) ) na klucz do kół. Działa :mrgreen:


Ja podobnie i zawsze było OK. 90Nm to wcale nie jest tak dużo i łatwo przegiąć. Gdzieś na forum była historia o wyrwanych szpilkach.

Najgorsze są zdezelowane klucze pneumatyczne i ich amatorzy :evil:
miszozon
3 gwiazdki
 
Auto: Forek S-turbo
Skąd: Łódź
  

Post 18 paź 2011, o 21:18

miszozon napisał(a):Najgorsze są zdezelowane klucze pneumatyczne i ich amatorzy :evil:

Zwłaszcza w autoryzowanych serwisach i nic nie pomoże, ani cięcie premii bo audyt zabrał punkty serwisowi za nietechnologiczne naprawy, ani wydarcie ryja na takiego łosia :wall:
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)
gebolp
3 gwiazdki
 
Auto: OBK '07
Skąd: Rumia
  

Post 18 paź 2011, o 21:45

mam wulkanizacje i osobówki dokręca się przy 120Nm ( jakieś małe seicenta itp 100Nm styknie) a busy na 140Nm ;) 90 to na bank za mało na subaru
goralsim
1 gwiazdka
 
Auto: Subaru Impreza WRX '03
  

Post 18 paź 2011, o 21:47

Tak mi kiedyś przykręcili koła że krzyżak ze stacji BP mi się pogiął i nie dałem rady odkręcić . Jak dojechałem do wulkanizatora , to się wszyscy chowali przede mną . Dokręcili mi 180 NM :o :wall: :x
Kubik
4 gwiazdki
 
Auto: impreza
  

Post 18 paź 2011, o 21:53

goralsim napisał(a):90 to na bank za mało na subaru



Nie, tyle ma być.

Polecam lekturę service manuala. ;-)





To już wiemy skąd się biorą potem problemy z odkręcaniem ;-)
jarmaj
6 gwiazdek
 
Auto: Łopel Turrrbo i 6-cylindrowy bokser, ale nie japoński ;-)
Skąd: Gliwice
  

Post 18 paź 2011, o 22:33

Jeśli ktoś uważa że 90Nm to za mało to może sobie wyliczy siłę docisku pojedynczej śruby do felgi.
F=6,28M/s, gdzie F siła w [N], M- moment w [Nm], s- skok gwintu w [m]
Ile ton wyjdzie?
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)
gebolp
3 gwiazdki
 
Auto: OBK '07
Skąd: Rumia
  

Post 18 paź 2011, o 23:14

Zawsze dokręcam z siłą 120Nm ( zresztą taką polecił producent klucza Jonnesway) i nigdy nie miałem problemu z odkręceniem szpilek. Chyba, że sobie ktoś posmaruje jakimś syfem to moment dokręcania się zwiększa i wtedy przeciąga się automatycznie gwint ;)

A te Twoje wyliczenia to możesz sobie robić do nowego samochodu jak wszystko jest spasowane, oryginalne i nie zardzerwiałe ;) W praktyce troche inaczej to wygląda jak się dziennie przewija kilkanaście samochodów ;P
goralsim
1 gwiazdka
 
Auto: Subaru Impreza WRX '03
  

Post 18 paź 2011, o 23:34

gebolp napisał(a):Jeśli ktoś uważa że 90Nm to za mało to może sobie wyliczy siłę docisku pojedynczej śruby do felgi.
F=6,28M/s, gdzie F siła w [N], M- moment w [Nm], s- skok gwintu w [m]
Ile ton wyjdzie?


Kompletnie chybione wyliczenie.

A gdzie tarcie gwintów o siebie?

Podpowiem, że ma duży udział w obliczaniu momentu dokręcenia połączenia. ;-)




goralsim napisał(a):Chyba, że sobie ktoś posmaruje jakimś syfem to moment dokręcania się zwiększa i wtedy przeciąga się automatycznie gwint ;)


Nie, nie zwiększa się jak używasz klucza z takimi samymi ustawieniami.

Jak się może zwiększyć, skoro klucz przeskakuje przy tej samej wartości? ;-)



Ale tak, masz rację, że wtedy może nastąpić zerwanie gwintu, tyle że przy tym samym momencie dokręcania.

Moment dla danego połączenia oblicza się uwzględniając tarcie pomiędzy gwintami (wewnętrznym i zewnętrznym) które musi być pokonane, a które ma bardzo znaczny udział. Zmniejszając radykalnie te tarcie, znacznie większa część siły z którą została przykręcona śruba przekłada się na naprężenie które w niej się pojawią. I może to skończyć się zerwaniem gwintu.
jarmaj
6 gwiazdek
 
Auto: Łopel Turrrbo i 6-cylindrowy bokser, ale nie japoński ;-)
Skąd: Gliwice
  

Post 18 paź 2011, o 23:46

jarmaj napisał(a):
jarmaj napisał(a):Stalowe i aluminiwe mają taki sam moment - ok 88-90Nm.



Ja dokręcam na moment wywoływany naciskaniem nogą (z wyczuciem ;-) ) na klucz do kół. Działa :mrgreen:

Moment dla danego połączenia oblicza się uwzględniając tarcie pomiędzy gwintami (wewnętrznym i zewnętrznym) które musi być pokonane, a które ma bardzo znaczny udział. Zmniejszając radykalnie te tarcie znacznie większa część siły z którą została przykręcona śruba przekłada na jej naprężenie. I może to skończyć się zerwaniem gwintu lub urwaniem śruby.


jarmaj Przed dokreceniem nogą robisz te obliczenia w pamięci :o :whistle:
danikl
5 gwiazdek
 
Auto: H10
Skąd: mam tyle gwiazdek
  

Post 18 paź 2011, o 23:57

danikl napisał(a):jarmaj Przed dokreceniem nogą robisz te obliczenia w pamięci :o :whistle:


Niektórzy mają takie obliczenia w małym palcu. Ja tam się na tym nie znam, więc widocznie mam je w nodze ;-)
jarmaj
6 gwiazdek
 
Auto: Łopel Turrrbo i 6-cylindrowy bokser, ale nie japoński ;-)
Skąd: Gliwice
  

Post 19 paź 2011, o 00:05

Masz bardzo inteligentną nogę ;-)
danikl
5 gwiazdek
 
Auto: H10
Skąd: mam tyle gwiazdek
  

Post 19 paź 2011, o 00:13

jarmaj napisał(a):Stalowe i aluminiwe mają taki sam moment - ok 88-90Nm.



Ale w Subaru! W innych autach potrafi bardzo inaczej! Warto o tym pamiętać.
Azrael
6 gwiazdek
 
Skąd: Warszawa
  

Post 19 paź 2011, o 00:14

danikl napisał(a):Masz bardzo inteligentną nogę ;-)


Gdzie tam. Głupia jest jak but. Jak but z lewej nogi ;-)


Azrael napisał(a):Ale w Subaru! W innych autach potrafi bardzo inaczej! Warto o tym pamiętać.

To prawda, ale zainspirowany tym tematem to też wcześniej sprawdziłem i w sumie to zaskakująco rzadki przypadek, żeby się różniło. Ale zdarza się.
jarmaj
6 gwiazdek
 
Auto: Łopel Turrrbo i 6-cylindrowy bokser, ale nie japoński ;-)
Skąd: Gliwice
  

Post 19 paź 2011, o 00:23

jarmaj, np. GT-R się bardzo różni - o jakieś 30%.
Azrael
6 gwiazdek
 
Skąd: Warszawa
  

Post 19 paź 2011, o 13:30

sorry z tym momentem masz racje przy tym samym się dokręca ale szpilka czy tam nakrętka się wtedy wkręca dalej i może być kuku ;d 120Nm to jakbym chcial zobrazować to jest dokręcenie z taka siłą, że jak chcemy odkręcić poźniej szpilke to robimy to zwykłym kluczem od auta jedną ręką bez użycia wiekszej siły a nie skakaniu noga na nim czy używaniu rurki metrowej ;)
goralsim
1 gwiazdka
 
Auto: Subaru Impreza WRX '03
  

Post 19 paź 2011, o 13:36

goralsim, dokręcaj sobie jak chcesz. A ja polecam forumowiczom dokręcanie jak każe producent, mimo że mam bezpośredni interes w niemałej z resztą sprzedaży szpilek i nakrętek.
Azrael
6 gwiazdek
 
Skąd: Warszawa
  

Post 19 paź 2011, o 13:54

Oj tam oj tam. Moją nożną metodą jeszcze nigdy w życiu żadnej szpilki, śruby czy nakrętki nie uszkodziłem i nie mam udziału w nakrecaniu sprzedaży tychże :razz:


Ale serio to masz 100%. Polecać nalezy klucz dynamometryczny i parametry producenta.
jarmaj
6 gwiazdek
 
Auto: Łopel Turrrbo i 6-cylindrowy bokser, ale nie japoński ;-)
Skąd: Gliwice
  

Post 19 paź 2011, o 14:28

jarmaj, ja też parę kół "z ręki" dokręciłem ;) Ale to nie jest dobra metoda z wielu powodów mimo że zwykle działa. W skrajnym wypadku może odpaść koło.
Azrael
6 gwiazdek
 
Skąd: Warszawa
  

Post 19 paź 2011, o 17:10

Azrael, i tak byles bardziej fachowy niz naukowcy z Olsztyna :wall: ;-)
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae
Chloru
6 gwiazdek
 
Auto: XU10J4RS
Skąd: DC
  

Post 19 paź 2011, o 17:32

Chloru, :?:
Azrael
6 gwiazdek
 
Skąd: Warszawa
  

Post 19 paź 2011, o 18:16

sebek napisał(a):PRZESTROGA!
proszę przy zmianie kół prosić o dokręcanie śrub dynamometrem !

To może niewiele dać, jeśli "pan oponiarz" dowali koło pneumatem na 200Nm i potem cyknie dynamometrycznym, żeby pokazać natrętnemu klientowi, że "przecież dobrze dokręcił"...
mzy
2 gwiazdki
 
Skąd: Gdańsk
  

Post 19 paź 2011, o 18:24

mzy napisał(a):
sebek napisał(a):PRZESTROGA!
proszę przy zmianie kół prosić o dokręcanie śrub dynamometrem !

To może niewiele dać, jeśli "pan oponiarz" dowali koło pneumatem na 200Nm i potem cyknie dynamometrycznym, żeby pokazać natrętnemu klientowi, że "przecież dobrze dokręcił"...

Mnie tak zrobił . Nie przyszło mi do głowy , że skoro pyta o siłę dokręcania i potem dokręca tym kluczem to może oszukiwać . Teraz mam obok zacny serwis mitsu i jestem zadowolony .
Po co robił całą szopkę z kluczem , skoro miał zamiar dokręcić mocniej 180-200 ? :x
Kubik
4 gwiazdki
 
Auto: impreza
  

Post 19 paź 2011, o 18:39

Azrael, mówię o tych co Ci w Kosłotrze dokręcili koła na 4 zwoje gwintu, bo szpilki były za krótkie. O jak ulał pasuje do nowozałożonego wątku ;-)
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae
Chloru
6 gwiazdek
 
Auto: XU10J4RS
Skąd: DC
  

Następna strona

Powrót do Koła: opony i felgi

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: rafalm i 2 gości

cron