AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 2 lis 2013, o 19:36

booSTi pisze:
ryjeks pisze: Teoretycznie nie powinno być chyba z tym problemu, bo w sumie napęd idzie bezpośrednio na tył.
Jak to idzie bezpośrednio na tył? Napęd idzie na centrala, a potem na oś o mniejszym oporze. Potem szpera redukuje uślizg mniej przyczepnej osi i napędza oś przyczepną. Czyli na śniegu obie osie mają podobnie słabą przyczepność i szpery nie mają dużo roboty, a na suchym masa, nacisk, rozgrzane gumy czyli różna przyczepność jest redukowana przez szpery.
A nie jest tak, że to wiskoza przekazuje napęd na przód tak jakby ?

Sam już się zakręciłem, tak to chyba w Justy jest :-)


Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 2 lis 2013, o 19:40

cyqan pisze: A tak między Bogiem a prawda w ryjeksa przypadku można jeszcze sporo pozytywnych modow wykonać po stronie zawieszenia i usztywnienia budy, które wg mnie zrobia dobra robote i zapewnia spokój na sezon

To ponoć dobrze usztywnia ;-)
:mrgreen:

Obrazek
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 2 lis 2013, o 20:53

booSTi pisze: W każdym samochodzie który respektuje prawa fizyki
Te mnie tu nie porównuj Subaru do każdego samochodu, a prawa fizyki to Sybaryny łamią i przekraczają, a nie respektują :-p
ryjeks pisze: A nie jest tak, że to wiskoza przekazuje napęd na przód tak jakby
Też mi się tak coś wydawało ale..

editen
ale oczywiście jeśli chodzi o 5MT

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 2 lis 2013, o 21:43

brahu pisze: A nie jest tak, że to wiskoza przekazuje napęd na przód tak jakby

Też mi się tak coś wydawało ale..

editen
ale oczywiście jeśli chodzi o 5MT
Ale przecież żeby zrobić rwd to trzeba zaspawać central. A gdyby było tak jak piszecie, to nie trzeba było robić nic poza wyjęciem przednich patyków.

Justy nie ma centrala, przednia i załączona tylna oś kręcą się razem.

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 2 lis 2013, o 22:24

booSTi pisze: Ale przecież żeby zrobić rwd to trzeba zaspawać central. A gdyby było tak jak piszecie, to nie trzeba było robić nic poza wyjęciem przednich patyków.

;-) http://allegro.pl/subaru-rwd-zaspawana- ... 24603.html


Żeby było prościej to seria GTek:

Para idzie na central (otwarty), który w idealnych warunkach rodziela na dwie osie (50/50 ?).
Gdzie dokładnie jest wiskoza ?
Jeśli tył mamy w powietrzu to stoimy.
Jeśli przód mamy w powietrzu to stoimy.
Wiskoza ma za zadanie ograniczyć różnice między osiami ale że seryjna słabo spina to stoimy dalej :-)
Mając tył w powietrzu można sobie pomóc zaciągając ręczny, wtedy ruszymy.
Mając przód w powietrzu można przyhamowywać nożnym ale będzie hamował też tył, coś tam będziemy jechać ale będzie kulawo.

Czyli dalej, przód jest otwarty, więc mając jedno koło w powietrzu w zasadzie stoimy.
Przy jednym tylnim w powietrzu będzie ciut lepiej, bo jest kolejna wiskoza w dyfrze, która też spina jakby chciała, a nie mogła ;-)

Dlatego zima jest niezbędna :-)

Używanie lewej nogi na hamulcu w zimowych warunkach w trakcie upalania, w jakimś tam stopniu też nam "szperuje" cały napęd, ale to już filozofia i temat na osobny rozdział.
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 2 lis 2013, o 22:40

Dokładnie tak jak to opisałeś :thumb:

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 2 lis 2013, o 22:45

Czyli DCCD z płytką z tyłu to idealne rozwiązanie, a jeśli jest szpera z przodu to mamy kawior.

Dla biednych dzieci pozostaje szperować porządnie tył i już powinno być miło,
w dalszej kolejności trochę mocniejsze spięcie centralnej wiskozy, a na końcu dołożenie szpery przód :mrgreen:
Czyli po prostu DCCD, bo za mocno spięty central też nie zawsze będzie dobry.

Więc albo DCCD, albo konkretna szpera na tył, dziękuję dobranoc :-)
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 2 lis 2013, o 23:08

Proszę, dobranoc 8-)

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 2 lis 2013, o 23:09

ryjeks pisze: Ale tu dyskutujemy o suchym asfalcie, a nie wilgotnej kostce czy zabłoconym betonie.
Im mniej przyczepne podłoże tym łatwiej i to jest oczywiste.
Chodzi też o płynność i powtarzalność ruchów.
Poza tym na tej kostce to nie beczka tylko kręcenie się w kółko bez ładu i składu.
Natomiast ta niebieskim WRXem wyszła bardzo ładnie, ale tam jest jakieś błoto, czy inne mazidło.
dokładnie tak.. W pierwszym filmiku widać kilkukrotnie jak w dłuższym boczurze nagle przód chce wywalić z zakrętu - typowy objaw otwartego przodu.. A ta beczka to jest raptem 1 kółko, przy czym w momencie, kiedy dla WRXa zaczyna się problem, to wtedy wpada na ziemną część toru, co zdecydowanie ratuje sytuacje, bo nagle zaczyna bardziej uciekać tył i sytuacja jest uratowana. Gdyby cały czas był beton, to by było pozamiatane..
Co do drugiego to też trochę obracał się jak wydało i bardziej było to robienie mimowolnych bączków…
booSTi pisze: Jak to idzie bezpośrednio na tył? Napęd idzie na centrala, a potem na oś o mniejszym oporze.
ryjeks pisze: A nie jest tak, że to wiskoza przekazuje napęd na przód tak jakby ?


w subaru to jest tak:


Link: http://www.youtube.com/watch?v=Tr9n0HYZsxk

Link: http://www.youtube.com/watch?v=3VYhZxuIGaA

i trochę porównań:

Link: http://www.youtube.com/watch?v=wX1VezHjzQ0

Link: http://www.youtube.com/watch?v=2OzK-oRPCbs
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 2 lis 2013, o 23:16

a właśnie… jak macie dużo wolnego czasu na rozkminę działania różnych mechanizmów różnicowych, to zapraszam do "naszego forumowego, bardzo bogatego wykładu damazia ;-)
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 3 lis 2013, o 09:52

lukass pisze:
eMTi pisze: bo bez niego w WRX i GT nie ma szans..

A ja myślę że sie da choć łątwie to nie jest:
Z tego co widzę na filmiku, to w tym Harvesterowym WRX jest skrzynia szóstka, a więc napęd jest z STi ze szperą w przednim.

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 146 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 3 lis 2013, o 11:29

jarmaj pisze:
lukass pisze:
eMTi pisze: bo bez niego w WRX i GT nie ma szans..

A ja myślę że sie da choć łątwie to nie jest:
Z tego co widzę na filmiku, to w tym Harvesterowym WRX jest skrzynia szóstka, a więc napęd jest z STi ze szperą w przednim.
Skrzynia 6-ka to jest pod koniec filmiku i to był ztcp mod tuż przed przebudową auta. Wcześnie zostało zmielonych kilka 5-ek
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 146 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 3 lis 2013, o 12:03

eMTi pisze:

i trochę porównań:

Link: Strona z klipem
_
Filmiki fajne, ale widać że pełnej transparentnosci w nich nie ma ;
W pierwszym porównaniu wzieli same pseudo 4x4 - bo jak wiadomo te wszystkie tandetne, ajpońskie imitacje Haldexa jakie ma CRV czy Ravka są o kant dupy potłuc, bo przenoesza bardzo małe siły. Poza tym wzieli Forka 3 generacji bo ma już VDC, które zastepuje szpery i na bank to był automat, który ma możliwośc pełnego spięcia przód-tył. Forek 2 generacji z maualem poległby tak samo jak reszta.
W drugim porównaniu znów ściema - wzieli Forka 2 generacji z automatem - spiecie przód-tył może być nawet na sztywno wiec test 1 i 2 przeszedł, ale testu z tylko jednym klem z przyczepnością nie zrobili bo by poległ. Wzieli do porównania Passata z Haldexem 2 generacji, ale bez funkcji XDS, czyli elektronicznych szper , wiec jak tylko jedno koło ma przyczepnośc to nie ruszy, co jest przewidywalne. A np. taki Tiguan czy nowszy pasek z XDS zrobiłby to bez problemu. i asymetryczność układu nie ma tu żadnego wpływu. NA koniec wzięli Legacy z VTD (to działa prawie jak DCCD i ma możliwość spięcia pełnego przodu z tyłem) wiec wyniki próby 1 i 2 (przód lub tył na lodzie) był jak w Forku i Pasacie. Natomiast próba 3, czyli tylko jedno koło z przyczepnością to oszustwo - symetrycznosć nic tu nie pomogła, sprawę załatwił ukłąd VDC, który poprzez hamulce imituje szpery i obciąża koła bez przyczepności, dzieki czemu częśc momentu trafia na koło z przyczepnością. To elektronika a nie SAWD pozwoliła ruszyć Legacowi. Wystarzyłoby wyjąc bezpiecznik od pompy ABS i Legac by nie ruszył.
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 3 lis 2013, o 12:15

lukass pisze: ilmiki fajne, ale widać że pełnej transparentnosci w nich nie ma ;
CIACH

Dokładnie tak jak piszesz.

Dlatego w pierwszym poście wkleiłem niezależny test, bo te są tendencyjne.
I tam gdzie elektronika pomaga, to auta z rolek zjeżdżały.
Przykładowo Volvo z Haldexem 4.

A tam gdzie są otwarte dyfry, to fizycznie jest to niemożliwe.

Inną sprawą jest co sprawdza się przy upalaniu lub na co dzień, bo każdy napęd ma swoje wady i zalety.
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 9 lis 2013, o 20:37

:whistle:

Wpadło mi w ręce coś takiego :->

Wrzucam zdjęcia dla zainteresowanych, bo fajnie widać co i jak.
Rozkręcone, wyczyszczone, nasmarowane i poskładane.
W przyszłym tygodniu muszę sprawdzić spięcie z ciekawości,
czy jest dobre (powinny być okolice 90-110 Nm) i będzie można montować.

Na suchym asfalcie podejrzewam, że nadal będzie problem, bo seryjne wisko słabo spina i para może uciekać do przodu.
Myślę, że regeneracja wiskozy na 10-20 kgf powinna pomóc ale to na kiedyś.

No to fachowcy co to jest i w jakiej Imprezie było montowane ? ;-)
lsd1.jpg
lsd2.jpg
lsd3.jpg
lsd4.jpg
lsd5.jpg
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

zinc
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Forester NA MY 99 rally car i Legacy IV 2.0 138hp
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 9 lis 2013, o 22:23

ryjeks pisze:
cyqan pisze: A tak między Bogiem a prawda w ryjeksa przypadku można jeszcze sporo pozytywnych modow wykonać po stronie zawieszenia i usztywnienia budy, które wg mnie zrobia dobra robote i zapewnia spokój na sezon

To ponoć dobrze usztywnia ;-)
:mrgreen:

Obrazek

heh pare rurek?? a masz u kogo robic?? skumaj sie z yaco, w temacie rurek spawanych sie wyznaje.
Proste sa dla szybkich samochodow, zakrety-dla szybkich kierowcow

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 10 lis 2013, o 01:23

ryjeks, centralny u mnie jest spięy na 4… 20 to jakiś ultra hardkor.. ;-)
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 10 lis 2013, o 10:24

eMTi, no seryjnie wszędzie było na 4... czyli możliwe, że będzie już widać różnicę ze szperą z tyłu.
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 10 lis 2013, o 11:14

Taką szperę masz? Ze spiętym wisko to będzie przyjemne dupy latanie ;-)

cyqan
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z Internetu
Auto: była Impreza, jest Evo, jest ok
Polubił: 0
Polubione posty: 4 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 10 lis 2013, o 12:07

To płytka CUSCO? :evilgrin:

Koniecznie zdaj relację przed model centralnego.
Albo inaczej. Daj znać jak będziesz jechał na patelnie :-p

booSTi pisze:Taką szperę masz? Ze spiętym wisko to będzie przyjemne dupy latanie ;-)
Tylko trzeba się zastanowić, czy chcemy centrany bardziej spinać.

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 10 lis 2013, o 19:47

Będziemy sprawdzać po kolei :-)

Najpierw sama szpera na seryjnym centralnym, a potem centralny mocniej spięty,
ale to raczej na wiosnę już, choć tą płytkę może zamontuję wcześniej.

Najprawdopodobniej jest to szpera ze STi RA ver. 2 / STi RA 555, 1996 rok.

Czyli STi R160 plated 2 way LSD, chyba numer st3860055000

Ogólnie rarytasik, bo pasuje do dyfra R160 i spięcie wstępne prawdopodobnie ma mieć 108 Nm.

Wygląda rześko, pozostaje sprawdzić jak spina aktualnie, może uda się w przyszłym tygodniu.
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 10 lis 2013, o 20:33

na rakietową zdąrzysz? :evilgrin:
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 10 lis 2013, o 20:47

eMTi, raczej nie, bo chcę na spokojnie to poskładać.

A jeszcze nie wiem jak aktualnie spina, a chcę zamontować jak będzie bliskie fabryki albo lepiej :evilgrin:
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 10 lis 2013, o 20:56

To nagrywaj materiały szkoleniowe. Będziemy porównywać.

Według mnie szpera z tyłu nie rozwinie w pełni płytek jeśli nie mamy dobrej szpery centralnej. Zanim napęd dojdzie do tyłu zdąży uciec przodem. A z przodu napęd na jedno koło ;-)

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 10 lis 2013, o 21:25

Też mam takie obawy, ale po kolei trzeba, żeby było wiadomo co i jak na przyszłość.
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

ODPOWIEDZ