wymiana oleju w AT

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
gladius56
Awatar użytkownika
1 gwiazdka
Lokalizacja: kace ,bbiała
Auto: legas 2.5 ,04 ,165 kucy
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 1 cze 2009, o 12:32

a co z filtrem? gdzie kupić poza ASO c zy może być bezobsługowy jak pisze w instrukcji? tzn tylko do czyszczenia?



FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 236 razy
Polubione posty: 350 razy

Re: wymiana oleju w AT

Post 1 cze 2009, o 13:44

może być tylko do czyszczenia...
Dolce far niente ;-)

miszozon
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Łódź
Auto: Forek S-turbo
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 6 kwie 2010, o 13:48

Witam,
Odgrzeje trochę kotleta ponieważ mam kilka pytań.

Była tu mowa o zapowietrzeniu skrzyni przy wymianie filtra w ASB.
W manualu jest napisane, że filtr jest bezobsługowy ale mniejsza z tym.
Problem polega na tym, że nie ma tam nic o jakiś dodatkowych czynnościach przy jego wymianie.
Czy jest mi ktoś w stanie powiedzieć jakie "pułapki" są przy wymianie ATF wraz z filtrem i ile oleju mniej więcej zlatuje przy spuszczaniu przez śrubkę?

Z góry dzięki za info,
Pozdrawiam
vel misza, Pozdrawiam!

Grzesiek_67
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Adamów
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 6 kwie 2010, o 15:32

miszozon pisze: Czy jest mi ktoś w stanie powiedzieć jakie "pułapki" są przy wymianie ATF wraz z filtrem i ile oleju mniej więcej zlatuje przy spuszczaniu przez śrubkę?

Nie ma żadnej pułapki. Ok. 5-6 litrów.

Pozdrawiam
Grzegorz
Brak podpisu.

Boombastic
4 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester 2,5 XT MY2008 z 2007 r. już sprzedany
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 6 kwie 2010, o 16:20

gladius56 pisze: Co sądzicie na ten temat, w instrukcji (USA) nic na ten temat nie ma (chyba,że autko pracuje w ciężkich warunkach) Mój mechanik zaleca zrzucić olej po 100k. Powiedzcie coś o tym...

Ja mogę coś napisać odnośnie skrzyń autoamtycznych, bo 7 lat jeździłem Civikiem z automatem.
To, że producenci niektórych aut nic nie piszą o serwisie skrzyni, to moim zdaniem, jest zbrodnią. W Civiku olej zmieniało się co 30-60 kkm w zalezności od jazdy. Im ciężej tym częsciej. Sama wymiana to kilka sposobów. Najprostrzym jest odkrecenie korka spustowego i wymiana połowiczna. Schodzi ok. połowy oleju i dolewa się nowy. To jest normalna procedura serwisowa. Można pokusic sie równiez o wymiane tzw. dynamiczną (opisówki sa w sieci) lub zupełnie rozbebeszyć skrzynię (tylko kto ją potem poskłada i uszczelni). Ale połowiczna wymiana spokojnie wystarczy jeśłi ktoś serwisował skrzynię. Filtry: mogą być niewymienialne wewnętrze (czyści się je przy naprawie głównej skrzyni), mogą być także zewnętrzne (takie podobne jak w silniku). W Cifie miałem tylko wewnętrzny, więc wymieniałem tylko olej.
Co do sposobu jazdy to pozostaje tylko kwestia czasu aż wyczujesz w jaki sposób zmieniać biegi pedałem gazu. W Cifie miałem tak: wciskam lekko - redukcja o jeden bieg, wciskam w podłogę - redukcja o dwa biegi. Jak wciskam jak pipa, niezdecydowanie to skrzynia trochę głupieje, bo nie wie czy ma zrobić kick down czy też zredukować o jeden i tak jechać.
I jeszcze jedna uwaga odnośnie "wolnogo koła" - nie ma czegoś takiego w automacie. Automat także hamuje skrzynią, ale o wiele słabiej. W normalnym ruchu ulicznym trzeba zachować nieco więszy dystans by jechac płynnie lub jechać na zdrzaku jak totalna lama i blondynka waląc co chwila w pedał hamulca wkur.... kierowców jadących z tyłu.
Generalnie automat to dosyć fajna sprawa, ale ja nie zdecydowałem się na subarowego automata, bo to jest technologia przedpotopowa zabierająca osiągi, żłopiąca paliwo i odbierająca frajdę z jazdy.

gregski
6 gwiazdek
Lokalizacja: inąd
Auto: Mammut
Polubił: 0
Polubione posty: 5 razy

Re: wymiana oleju w AT

Post 6 kwie 2010, o 16:33

Boombastic pisze: Generalnie automat to dosyć fajna sprawa, ale ja nie zdecydowałem się na subarowego automata, bo to jest technologia przedpotopowa zabierająca osiągi, żłopiąca paliwo i odbierająca frajdę z jazdy.

nie zapomniales ty o nowym CVT ?
to prawda, ze przekladnie pasowe istnieja od lat, ale nowy lineatronic zle nie wyglada...
licze na to, ze niebawem pojawi sie na forum jakis owner auta z cvt i nam opisze swoje doswiadczenia z tym wynalazkiem...

miszozon
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Łódź
Auto: Forek S-turbo
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 6 kwie 2010, o 17:42

Dzięki Grzesiek. Wiem, że masz przerobiony temat i jaki ATF najlepiej zalać?
http://allegro.pl/item988270445_lodz_mo ... i_atf.html
Dobry?

a ten do dyfra się nadaje?
http://allegro.pl/item977016342_lodz_mo ... tetyk.html


Boombastic nie jest tak źle...
Boombastic pisze: technologia przedpotopowa
ale za to wytrzymała
Boombastic pisze: zabierająca osiągi

jak większość automatów. Jeśli chodzi o start z zatrzymania to faktycznie jest mała zwała i nie można (teoretycznie) wlatywać np. w zakręty na rozkręconym silniku.
No i tylko 4 biegi ale za to fajną, długą dwójkę.
Boombastic pisze: żłopiąca paliwo

I tu jest trochę inaczej. Subaryny z AT nie mają stricte stałego napędu 50:50 (kolejne plusy i minusy) i spalanie jest porównywalne, a nawet gdzieś czytałem że z AT palą czasami mniej
Boombastic pisze: odbierająca frajdę z jazdy

zabawę tak ale na pewno nie frajdę (czyt. przyjemność)

tyle moich mnie czy bardziej trafnych spostrzeżeń
vel misza, Pozdrawiam!

Boombastic
4 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester 2,5 XT MY2008 z 2007 r. już sprzedany
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 6 kwie 2010, o 19:26

miszozon pisze: Boombastic nie jest tak źle...

Dla mnie jest źle, bo w XXI w. producentów aut stać na coś więcej niż zwykła planetarka czterobiegowa tłuczona od dziesiątków lat. To rozwiązanie ma sporo wad, a zaleta długowieczności akurat mnie nie interesuje. Na tle skrzyń typu DSG gdzie osiągi są czasem lepsze niż w manualu (ja tam dalej mam problem z szybką zmianą z jedynki na dwójkę) lub wielobiegowych skrzyń stosowanych w Mercu czy Porsche ta planetarka to naprawdę prehistoria.
Nie po to zmieniałem starego automata by pakować się w kolejnego subarowego starocia. I co jak co, ale zużycie paliwa w automacie w Subaru na pewno jest sporo większe niż w manualu dzięki poślizgowi pewnie na jakieś 500-700 rpm.
Jeśli Subaru oferowałoby nowoczesnego automata to poważnie bym się nad tym zastanowił, ale przesiadla ze starej planetarki na nową starą planetarkę ze stratą osiągów i kontroli nie uśmiechała mi się i dlatego wybrałem manuala, którym i tak się jeździ podobnie jak automatem, bo jak na trasie wrzucę piąty bieg to pojedzie i 70 i 230 km/h.
A skrzynie CVT teoretycznie powinny działać dobrze, widziałem parę testów m.in. japońskiego Cifa 1,6 160 KM z taką skrzynią oraz bardzo słaby występ Nissana z takimi skrzyniami, lecz sam sposób oddawania mocy jakoś mi nie leży. Dla moich potrzeb wolę jednak manuala niż CVT.

miszozon
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Łódź
Auto: Forek S-turbo
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 6 kwie 2010, o 19:40

Dopiero teraz zobaczyłem, że masz Forka z MY2008,a to zmienia postać rzeczy.
Też bym nie brał tak młodego auta z tak starym rozwiązaniem.
vel misza, Pozdrawiam!

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 6 kwie 2010, o 21:15

miszozon pisze: Dzięki Grzesiek. Wiem, że masz przerobiony temat i jaki ATF najlepiej zalać?
http://allegro.pl/item988270445_lodz_mo ... i_atf.html
Dobry?

Hm, właśnie zmieniłem na castrolowy Transmax E, ponieważ Transmax J jest niedostępny na północnej półkuli. Nie lać Transmaxa Z, bo jest zalecany do autobusów :o
miszozon pisze: I tu jest trochę inaczej. Subaryny z AT nie mają stricte stałego napędu 50:50 (kolejne plusy i minusy) i spalanie jest porównywalne, a nawet gdzieś czytałem że z AT palą czasami mniej

:-( I tak i nie, może być sprzęgło wielopłytkowe załączające napęd tyłu albo centralny dyfer z blokadą, normalnie 45:55 (chyba taki podział).
A spalanie? U mnie od 8,2 do 12,5l/100km (outback 2,5)
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: wymiana oleju w AT

Post 6 kwie 2010, o 21:17

gebolp pisze: Nie lać Transmaxa Z, bo jest zalecany do autobusów :o
i do Evo - rajdówek :D

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 6 kwie 2010, o 21:19

Boombastic pisze: ... wielobiegowych skrzyń stosowanych w Mercu czy Porsche ta planetarka to naprawdę prehistoria.

A jak w tych samochodach działa skrzynia automatyczna, co realizuje przełożenia? :whistle:

A poważnie, skrzynia ma lock-up eliminujący poślizg na 3 i 4 biegu, wtedy jedyne straty wynikają z pracy pompy, bo praca potrzebna do pokonania oporów kół zębatych mielących olej występuje w każdej skrzyni.
Opracowanie dobrej skrzyni jest problemem, dlatego tak wiele skrzyń spotyka się w różnych markach.
Większym problemem jest opracowanie softu do sterownika skrzyni, ta sama skrzynia w jednym samochodzie jest dość trwała, w innym sypie się po 40000km a różnice wynikają z algorytmu sterowania ciśnieniem.
A CVT? Multitronic Audi-VW to porażka, trwałość łańcucha mniej niż 200000km to trochę mało. Nie wiem jak w murano,tam jest CVT ale zamiast łańcucha ma przestawiane rolki toczące się po tarczach.
A DSG i inne działające na tej zasadzie to faktycznie cudo, czas zmiany biegów 10ms! O ile nie ma błędów w oprogramowaniu jak w VW na początku.
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

Boombastic
4 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester 2,5 XT MY2008 z 2007 r. już sprzedany
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 6 kwie 2010, o 22:22

gebolp pisze: A poważnie, skrzynia ma lock-up eliminujący poślizg na 3 i 4 biegu, wtedy jedyne straty wynikają z pracy pompy, bo praca potrzebna do pokonania oporów kół zębatych mielących olej występuje w każdej skrzyni.

Słuchaj, ja przejechałem automatem jakieś 120 kkm i wiem jakie ma zalety i jakie wady. Lock-up to działa jedynie na trasie i to też przy spokojnej jeździe, bo trzeba utrzymywać stałą prędkość, więc nie podniecałbym się tą możliwością ograniczenia poślizgu. Do tego dochodzi mała liczba przełożeń. Mi w manualu brakuje szóstego biegu, a co dopiero w automacie czterobiegowym. Tam pewnie jest niemiłosiernie długa czwórka jak znam życie, bo automat też leci ponad 200 km/h.
Skrzynie typu DSG eliminują wiele wad skrzyni planetarnej, bo nie ma pośłizgu, a zmiana biegu jest błyskawiczna. Nie znam danych dotyczących wytrzymałości sprzęgieł i kosztów ich naprawy, ale jakoś powszechnie nie słychać lamentu, więc pewnie takiej tragedii nie ma. Jakby coś takiego było u Subaru to nie wahalbym sie ani chwili nad zakupem, bo trochę leniem jestem i nie zawsze chce mi się wahlować biegami, ale nie na tyle by rezygnować z osiągów ze starym mieszaczem oleju.

miszozon
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Łódź
Auto: Forek S-turbo
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 12 kwie 2010, o 19:50

Grzesiek_67 mam do Ciebie pytanie...
Pisałeś kiedyś, że 4EAT ma jakieś ustrojtwo gdzie wywala nadmiar oleju, podzielisz się cenną informacją gdzie ?
Wlazłem dzisiaj pod Gada i przy filtrze ATF jest wilgotno, nie jakaś masakra ale jest.
Jak by coś przy wężykach od chłodzenia. Dekiel suchy, przy wyjściu ośki z dyfra też jak by trochę napaćkane.

Kiepskie ale jest - foto
Obrazek
vel misza, Pozdrawiam!

Grzesiek_67
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Adamów
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 13 kwie 2010, o 08:51

miszozon,
wg mnie ten odpowietrznik jest na górze skrzyni. Lekkie pocenia jest normalne . Apropos płynu ATF, ja zalałem ostatnio Valvoline Max Life AFT Dexron/Mercon i pierwszy raz od nowości mam zero problemów ze skrzynią. Naprawdę polecam, dla mnie AFT rewelacja.

Pozdrawiam
Grzegorz
Brak podpisu.

miszozon
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Łódź
Auto: Forek S-turbo
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 13 kwie 2010, o 10:21

Grzesiek_67 pisze: Valvoline Max Life AFT Dexron/Mercon

Nawet cena przystępna. Zalejemy, zobaczymy ale faktycznie piszą, że nadaje się do wyższych przebiegów.
vel misza, Pozdrawiam!

Grzesiek_67
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Adamów
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 13 kwie 2010, o 10:36

miszozon pisze: Nawet cena przystępna. Zalejemy, zobaczymy ale faktycznie piszą, że nadaje się do wyższych przebiegów.

Dokładnie, będzie Pan zadowolony a ja z czystym sercem i bez wątpliwości mogę ten olej polecić.

Pozdrawiam
Grzegorz
Brak podpisu.

miszozon
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Łódź
Auto: Forek S-turbo
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 21 cze 2010, o 19:59

Jak ktoś chce się sam pobawić to zachęcam do skorzystania z takiego sposobu:
http://tlc80.com/?p=42

U siebie wymieniłem tak ok 90% ATF'u (wiem bo miał inny kolor).

Jeśli chodzi o szczegóły to skrzynia pompuje jakieś 1L/5 sek przez przewód chłodnicy i tyle zlewałem, po czym uzupełniałem czystym ATF'em.
Wystarczyło 10L fluidu.

Polecam wiadro z Castoramy za 5 zeta. O dziwo ma w miarę wiarygodną miarkę i jest półprzeźroczyste.
vel misza, Pozdrawiam!

EX5.0
0 gwiazdek
Auto: Forester 2,5
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: wymiana oleju w AT

Post 12 cze 2015, o 23:45

Jako że na forum pierwszy raz więc witam wszystkich.
Przymierzam się do wymiany ATF w mojej 4EAT, w związku z tym chciałbym znać kierunek i kolejność przepływu płynu przez skrzynię.
Czyli np. miska-pompa-filtr zewnetrzny-konwerter-zawory przelączające skrzyni-wyjście na chłodnicę(tył skrzyni)-powrót z chłodnicy(przód skrzyni k.filtra-miska.
Jeśli nie taka droga przepływu płynu ATF to proszę o poprawienie.
Z racji że nie wiem co mam wlane do skrzyni to chciałbym wymienić całość i przy okazji nie zapowietrzyć skrzyni.
Najbardziej interesuje mnie to gdzie jest wejscie a gdzie wyscie z chłodnicy na skrzyni.

ODPOWIEDZ