launch control a antilag

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
matzerath
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: STi 2004
Polubił: 0
Polubione posty: 0

launch control a antilag

Post 31 maja 2010, o 21:53

Może mi ktoś wytłumaczyć różnice?
Rozumiem mniej więcej jak działa podtrzymanie turbo. To wydłużony czas otwarcia zaworów wylotowych dzięki czemu wirnik turbiny może się obracać nawet na niskich obrotach. A co to jest launch control?? Mam problem z turbodziurą. Na 15 czerwca jadę na remap do mapteku ale spodziewam się, że i tak dziura zostanie. Mój lomputer, UTEC ma możliwość wgrania 5 różnych map. Teoretycznie 1 z nich może być podtrzymanie turbo, tak?? Komp ma też niby opcję launch control. Co to jest? Czy to eliminuje problem turbodziury przy ruszaniu? Zapewne tak. Czy te dwie opcje wzajemnie się wykluczają lub uzupełniają?



ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: launch control a antilag

Post 31 maja 2010, o 22:26

Lancz kontrol dla opornych: naciskasz knefel, wciskasz sprzęgło, wrzucasz bieg, wciskasz gaz do deski, a ECU utrzymuje zadaną prędkość obrotową (taką, by strzał spowodował możliwie najbardziej efektywny start). Strzelasz ze sprzęgła, auto rusza i dopiero wtedy ECU pozwala już na podniesienie prędkości do obrotowej do maksimum. W różnych skrzyniach półautomatycznych jednocześnie trzymasz gaz i hamulec -- puszczasz hamulec, auto rusza.

Do procedury startowej możesz jeszcze dodać podtrzymanie, żeby turbo mogło się zaświecić na czerwono i napompować co nieco ponad ciśnienie atmosferyczne.
matzerath pisze: To wydłużony czas otwarcia zaworów wylotowych dzięki czemu wirnik turbiny może się obracać nawet na niskich obrotach.
Nie. Najwyżej opóźniony zapłon i wzbogacona mieszanka. I on się obraca przez cały czas, natomiast chodzi o to, by obracał się na tyle szybko, aby turbo mogło coś napompować.

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 245 razy
Polubione posty: 527 razy

Re: launch control a antilag

Post 31 maja 2010, o 22:27

matzerath pisze: Czy to eliminuje problem turbodziury przy ruszaniu?

Tak, poza tym pozwala też ustawić optymalne obroty przy których należy strzelić ze sprzęgła. Napędy bardzo to lubią ;)
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

matzerath
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: STi 2004
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: launch control a antilag

Post 31 maja 2010, o 22:40

ky pisze:I on się obraca przez cały czas, natomiast chodzi o to, by obracał się na tyle szybko, aby turbo mogło coś napompować.

r.
No to miałem na myśli. OK dzięki za wyjaśnienie. Czy podtrzymanie to tylko kwestia programu czy także sprzętu? Mając możliwość przełączania map w czasie jazdy mógłbym teoretycznie włączyć/wyłączyć podtrzymanie. Jakieś dodatkowe czujniki są potrzebne do kompa?

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: launch control a antilag

Post 31 maja 2010, o 22:41

matzerath pisze:No to miałem na myśli. OK dzięki za wyjaśnienie. Czy podtrzymanie to tylko kwestia programu czy także sprzętu?
Potrzebny jest komp, który może taki soft przyjąć. Reszta to program.

matzerath
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: STi 2004
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: launch control a antilag

Post 31 maja 2010, o 22:56

hmm no to teoretycznie nie widzę przeszkód. Mam nadzieję, że panowie z mapteka sobie poradzą.

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 245 razy
Polubione posty: 527 razy

Re: launch control a antilag

Post 31 maja 2010, o 22:57

jarmaj pisze: Reszta to program.

I spory budżet na turbiny i takie tam drobiazgi ;-)
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: launch control a antilag

Post 31 maja 2010, o 22:58

Chloru pisze:I spory budżet na turbiny i takie tam drobiazgi ;-)
I inne głowice ;-)

matzerath
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: STi 2004
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: launch control a antilag

Post 31 maja 2010, o 23:00

Chloru pisze: I spory budżet na turbiny i takie tam drobiazgi ;-)
jak zwykle w Subaru. Właśnie wymieniłem sprzęgło i krzyżak w ukł. kierowniczym. Bolało.

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: launch control a antilag

Post 31 maja 2010, o 23:04

matzerath pisze:
Chloru pisze: I spory budżet na turbiny i takie tam drobiazgi ;-)
jak zwykle w Subaru.
Nie tylko w Subaru. ALS to ostra dobrowolna autodemolka silnika. ;-)

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 245 razy
Polubione posty: 527 razy

Re: launch control a antilag

Post 31 maja 2010, o 23:05

jarmaj pisze: Nie tylko w Subaru. ALS to ostra dobrowolna autodemolka silnika.

Kiedyś w starym maluchu (rozrusznik na linkę jeszcze) robiłem taką demolkę w tunelu na trasie WZ. Wjeżdżało się w tunel, odcinało zapłon kluczykiem, pompowało kilka razy gazem, po czym włączało się zapłon. Miny innych kierowców bezcenne :mrgreen:
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

Przemeq
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: W-wa
Auto: Plejady Plakietka STI'06 i Spuścizna Turbo '94
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: launch control a antilag

Post 31 maja 2010, o 23:37

matzerath pisze:hmm no to teoretycznie nie widzę przeszkód. Mam nadzieję, że panowie z mapteka sobie poradzą.
Wystarczy wejść na maptek.pl, żeby to ustalić :evilgrin:.

http://maptek.pl/pl/nowosci/funkcje_sport_na_codzien

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: launch control a antilag

Post 1 cze 2010, o 09:52

KY: LC i ALS się trochę różnią strategiami - dla mnie w LC jest zarówno trzymanie odpowiednich obrotów jak i odpowiedniego ciśnienia. W turbo w zasadzie reguluje się ciśnienie pod przyczepność, a obroty zostawia w spokoju, ale to też zależy od konkretnego samochodu.

Problem z ALS to dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza. przy LC mamy maks otwartą przepustnicę i nie ma z tym problemu, a przy ALS mamy zamkniętą przepustnicę - tu stosuje się m.in. różne metody jej mechanicznego uchylania, ale konsekwencją w autach bez drive-by-wire jest brak normalnych wolnych obrotów i brak możliwości jazdy z małymi obciążeniami - w efekcie jazda po drodze samochodem grupy N i innymi tak wyposażonymi jest lekką makabrą.

Jedna ważna uwaga - komputer komputerowi nierówny - ALS i LC to jedne z tych funkcji przy których najbardziej widać różnicę między zastosowanym hardware i software.

Przemeq
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: W-wa
Auto: Plejady Plakietka STI'06 i Spuścizna Turbo '94
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: launch control a antilag

Post 1 cze 2010, o 09:59

Azrael pisze: w autach bez drive-by-wire jest brak normalnych wolnych obrotów i brak możliwości jazdy z małymi obciążeniami

No właśnie - strasznie warczą te wozy typu tzw. logana Dżabara, czy wartburga Buncha :evilgrin:.

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: launch control a antilag

Post 1 cze 2010, o 13:01

Azrael pisze: dla mnie w LC jest zarówno trzymanie odpowiednich obrotów jak i odpowiedniego ciśnienia.
Aaaaale LC występuje nie tylko w turbo wózkach :)

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: launch control a antilag

Post 1 cze 2010, o 13:14

ky, aaaaaale jak występuje w turbo wózku to musi współpracować z turbo. Dlatego np. stationary rev limiter który ma seryjne Evo to nie jest LC.

matzerath
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: STi 2004
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: launch control a antilag

Post 1 cze 2010, o 17:38

No dobra ale w takim razie CO??? LC czy ALS? Chodzi o to żeby było szybciej...

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: launch control a antilag

Post 1 cze 2010, o 17:46

matzerath, do cywila LC jak chcesz szybko ruszać, o ALS zapomnij. Życzę powodzenia z tym całym UTECiem.

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: launch control a antilag

Post 1 cze 2010, o 22:45

matzerath pisze: LC czy ALS? Chodzi o to żeby było szybciej...
zdecydowanie SJS :mrgreen:

ps. sorry, nie wiem jak jeździsz, ale tak mi się fajnie ułożyło ;-)

R1damii
Awatar użytkownika
0 gwiazdek
Lokalizacja: Błażowa
Auto: Impreza WRX 03
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: launch control a antilag

Post 23 maja 2015, o 14:26

Czy orientuje się ktoś czy można zrobić na seryjnym komputerze w WRX EJ20 procedurę startu (launch control) z podtrzymaniem turba?

Tutaj filmik w akcji GT na det 3 :

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Post 23 maja 2015, o 17:18

można, ale nie jest to proste.
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

R1damii
Awatar użytkownika
0 gwiazdek
Lokalizacja: Błażowa
Auto: Impreza WRX 03
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: launch control a antilag

Post 23 maja 2015, o 22:01

siewcu, A coś więcej? Jak pojadę do chłopaków co zajmują się strojeniami samochodów to ogarną to? Czy trzeba jakieś dodatkowe urządzenia dokupywać? (ECU)

Każda procedura w przypadku Imprezy turbo ma podtrzymanie turba tak jak to widać efektownie na filmiku powyżej?

ODPOWIEDZ