Webasto w outbacku
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
-
witekprytek
- 0 gwiazdek
- Auto: Foresters-turbo 99/ outback 3.0H6 02
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Webasto w outbacku
Witam;
Jakiś czas temu natknąłem się na outbacka z zamontowanym webasto (domontowanym,) - było to zwykłe webasto Thermo TOP C - analog. Niestety nie udało mi się zebrac info na temat montażu takowego.
Webasto takie mam kompletne, serwis, który by mi to zamontował też, jednak gościu nigdy nie montował webasta w subarynie i łamie się jak podpiąć elektrykę, żeby to zadziałało. Wolałbym, żeby za bardzo nie eksperymentował na moim aucie, dlatego jeśli ktoś może pomóc w temacie będę wdzięczny
Pomysły są generalnie dwa (generalnie chodzi o sterowanie nawiewem w środku - webasto ma jeden przewód na jakim podaje napięcie po rozgrzaniu silnika):
1. Podłączyć to bezpośrednio pod silnik dmuchawy (napięcie odcinane po przekręceniu kluczyka) - pytanie jest takie, czy przy wyłączonym panelu klimatronika nie będą pozamykane jakieś kanały? - zakładam wyłączenie A/C oraz włączenie nawiewów na szyby przed wyłączeniem stacyjki.
2. Zastosować jakąś większą kombinację i podać zasilanie na panel klimatronika (czy ten moduł jest zasilany niezależnie?) oraz na bezpiecznik zasilania dmuchawy. Zasilanie zostanie odcięte w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce.
Drugi pomysł wymaga generalnie większej dłubaniny i nie wiem czy ma sens tylko wtedy, gdy da się zasilić cały panel klimatronika niezależnie.
Jakiś czas temu natknąłem się na outbacka z zamontowanym webasto (domontowanym,) - było to zwykłe webasto Thermo TOP C - analog. Niestety nie udało mi się zebrac info na temat montażu takowego.
Webasto takie mam kompletne, serwis, który by mi to zamontował też, jednak gościu nigdy nie montował webasta w subarynie i łamie się jak podpiąć elektrykę, żeby to zadziałało. Wolałbym, żeby za bardzo nie eksperymentował na moim aucie, dlatego jeśli ktoś może pomóc w temacie będę wdzięczny
Pomysły są generalnie dwa (generalnie chodzi o sterowanie nawiewem w środku - webasto ma jeden przewód na jakim podaje napięcie po rozgrzaniu silnika):
1. Podłączyć to bezpośrednio pod silnik dmuchawy (napięcie odcinane po przekręceniu kluczyka) - pytanie jest takie, czy przy wyłączonym panelu klimatronika nie będą pozamykane jakieś kanały? - zakładam wyłączenie A/C oraz włączenie nawiewów na szyby przed wyłączeniem stacyjki.
2. Zastosować jakąś większą kombinację i podać zasilanie na panel klimatronika (czy ten moduł jest zasilany niezależnie?) oraz na bezpiecznik zasilania dmuchawy. Zasilanie zostanie odcięte w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce.
Drugi pomysł wymaga generalnie większej dłubaniny i nie wiem czy ma sens tylko wtedy, gdy da się zasilić cały panel klimatronika niezależnie.
Re: Webasto w outbacku
Webasto uruchamia się po podaniu napięcia startu np. z timera. Webasto wykona rozruch, włączy palnik, pompę cyrkulacyjną i uruchomi dodatkowy przekaźnik wentylatora nawiewu (wyjście webasto jest w stanie uruchomić tylko przekaźnik, w żadnym wypadku wentylatorwitekprytek pisze:Witam;
Pomysły są generalnie dwa (generalnie chodzi o sterowanie nawiewem w środku - webasto ma jeden przewód na jakim podaje napięcie po rozgrzaniu silnika):
1. Podłączyć to bezpośrednio pod silnik dmuchawy (napięcie odcinane po przekręceniu kluczyka) - pytanie jest takie, czy przy wyłączonym panelu klimatronika nie będą pozamykane jakieś kanały? - zakładam wyłączenie A/C oraz włączenie nawiewów na szyby przed wyłączeniem stacyjki.
2. Zastosować jakąś większą kombinację i podać zasilanie na panel klimatronika (czy ten moduł jest zasilany niezależnie?) oraz na bezpiecznik zasilania dmuchawy. Zasilanie zostanie odcięte w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce.
Drugi pomysł wymaga generalnie większej dłubaniny i nie wiem czy ma sens tylko wtedy, gdy da się zasilić cały panel klimatronika niezależnie.



Pytanie pomocnicze, regulacja prędkości wentylatora jest skokowa pokrętłem?
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)
Re: Webasto w outbacku
gebolp, no wlasnie, przy klimie automatycznej juz nie jest tak prosto.. praca wentylatora na full szybko zabije akumulator..
Re: Webasto w outbacku
Zawsze można pominąć wentylator i podgrzać silnik. Zwłaszcza że przeciętne ogrzewanie o mocy kilku kW, w ciągu nastu minut podgrzeje silnik (nie nagrzeje, u mnie pięciokilowatowy Hydronic B5 w ciągu kwadransa podgrzewa 10 litrów płynu na tyle, by wskazówka weszła gdzieś na połowę niebieskiego pola), więc użytkując to w normalnym ruchu miejskim nie spinałbym się na ciepełko wewnątrz auta.
r.
r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.
- rrosiak
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: W-wa, Kutno
- Auto: Duża Dacia :)
- Polubił: 129 razy
- Polubione posty: 199 razy
Re: Webasto w outbacku
ky pisze: więc użytkując to w normalnym ruchu miejskim nie spinałbym się na ciepełko wewnątrz auta.
Nie wiem ile wcześniej załącza się webasto, ale na osiedlu są dwa merce, które w zimowe poranki są wolne od śniegu i zaszronionych szyb, więc temperatura w środku musi być konkretna.
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - 
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów.

Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów.

-
Konto usunięte
- 6 gwiazdek
- Polubił: 14 razy
- Polubione posty: 19 razy
Re: Webasto w outbacku
rrosiak pisze: Nie wiem ile wcześniej załącza się webasto, ale na osiedlu są dwa merce, które w zimowe poranki są wolne od śniegu i zaszronionych szyb, więc temperatura w środku musi być konkretna.
Pewnie w dieslu i nie wyłączają wieczorem. Bo jak wiadomo mercedes w dieslu może chodzić non-stop ;)
Re: Webasto w outbacku
uzywanie postojowego do samego podgrzewania silnika wydaje mi sie bezsensowne..
nie wiem, czy nie zagotujesz miejscowo plynu w ten sposob...
tzn jasne, ze lepiej dla silnika, ale sens postojowego przy tych nakladach to przede wszystkim wsiadanie do nagrzanego autka, zero odsniezania, skrobania szyb.
mialem postojowe mokre w multivanie, mialo tylko 2,2 kW, wraz z wentylatorem skierowanym na szyby oraz w ukladzie z pompa elektryczna, odpalalo sie na pol godziny i dowolnej wielkosci czapa sniegu splywala z auta.
warto zrobic sterowanie z pilota lub gsm jak sie wychodzi o roznych porach z domu..
teraz mam powietrzne w californi i robie pierwsze testy. dzis mialem w subaru pierwsze skrobanie szyb wiec zaczyna sie sezon
nie wiem, czy nie zagotujesz miejscowo plynu w ten sposob...
tzn jasne, ze lepiej dla silnika, ale sens postojowego przy tych nakladach to przede wszystkim wsiadanie do nagrzanego autka, zero odsniezania, skrobania szyb.
mialem postojowe mokre w multivanie, mialo tylko 2,2 kW, wraz z wentylatorem skierowanym na szyby oraz w ukladzie z pompa elektryczna, odpalalo sie na pol godziny i dowolnej wielkosci czapa sniegu splywala z auta.
warto zrobic sterowanie z pilota lub gsm jak sie wychodzi o roznych porach z domu..
teraz mam powietrzne w californi i robie pierwsze testy. dzis mialem w subaru pierwsze skrobanie szyb wiec zaczyna sie sezon

-
witekprytek
- 0 gwiazdek
- Auto: Foresters-turbo 99/ outback 3.0H6 02
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: Webasto w outbacku
nieprecyzyjnie się wyraziłem - oczywiście, że wysteruje przekaźnik - mam to w komplecie, chodziło mi o zasadę raczej, niż o samą wartość prądu. Oczywiście masz rację mamy jeden sygnał napięciowy "+", który pojawia się kiedy elektronika w webasto stwierdzi, ze temp płynu w obiegu jest już odpowiednia. Prąd jest na tyle mały, ze można nim włączyć przekaźnik, który wysteruje inne układy np silnik dmuchawy.gebolp pisze: wyjście webasto jest w stanie uruchomić tylko przekaźnik, w żadnym wypadku wentylator..
A właśnie to jest cenna uwaga!gregski pisze:gebolp, no wlasnie, przy klimie automatycznej juz nie jest tak prosto.. praca wentylatora na full szybko zabije akumulator..
Obgadałem ten temat z monterem. Nie ma problemu ze sterowaniem wentylatorem na zasadzie "n minut pełna moc, n minut 1/4 gwizdka", prosty timer + dwa regulatory.
Czyli sterowanie i elektryka jest praktycznie załatwiona. Gorzej wygląda sprawa montażu mechanicznego pieca.
W komorze H6 nie ma na to miejsca


Jedyne sensowne rozwiązanie aby zamontować webasto w komorze H6 to wywalenie puchy plastikowej z filtrem od dolotu powietrza i zastosowanie stożka.
Tu jednak powstaje problem na nowy topic - jaki stożek do H6 i czy w ogóle.
Re: Webasto w outbacku
witekprytek, przy webasto akumulator wytrzymuje niestety tylko w granicach dwoch lat. wlasnie glownie przez wentylator. w powietrznych wentylator w na max obrotach nie zuzywa wiecej niz 35 W, samochodowy potrafi do 150 W.
aha, pamietaj, by tlumik rury spalin wyprowadzic nisko, inaczej bedzie smierdzialo wew. auta bo dmuchawa zassie spaliny z komory spalania.. kolega ma toto w pasacie diesel i narzeka, ze w zlym miejscu wylot spalin vw wyprowadzil..
aha, pamietaj, by tlumik rury spalin wyprowadzic nisko, inaczej bedzie smierdzialo wew. auta bo dmuchawa zassie spaliny z komory spalania.. kolega ma toto w pasacie diesel i narzeka, ze w zlym miejscu wylot spalin vw wyprowadzil..
Re: Webasto w outbacku
Przestrzegam zalecenia producenta, które mówi, żeby nie odpalać ogrzewania na dłużej, niż potem będziesz jechał -- chodzi o to, by nie rozładowywać nadmiernie akumulatora. Ale jeśli te auta robią potem dłuższe kursy, to może i opłaca się grzać dłużej (w moim Eberspaecherze maksimum wynosi 40 minut, potem już tylko jest praca ciągła).rrosiak pisze: Nie wiem ile wcześniej załącza się webasto, ale na osiedlu są dwa merce, które w zimowe poranki są wolne od śniegu i zaszronionych szyb, więc temperatura w środku musi być konkretna
Stożek jest dobry w konkurencji wyłapywania kondorów, ale już wróblek się może przecisnąć, a co dopiero zwykły kurz ;)))witekprytek pisze: Tu jednak powstaje problem na nowy topic - jaki stożek do H6 i czy w ogóle.
r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.
- rrosiak
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: W-wa, Kutno
- Auto: Duża Dacia :)
- Polubił: 129 razy
- Polubione posty: 199 razy
Re: Webasto w outbacku
ky pisze: Przestrzegam zalecenia producenta, które mówi, żeby nie odpalać ogrzewania na dłużej, niż potem będziesz jechał -- chodzi o to, by nie rozładowywać nadmiernie akumulatora. Ale jeśli te auta robią potem dłuższe kursy, to może i opłaca się grzać dłużej (w moim Eberspaecherze maksimum wynosi 40 minut, potem już tylko jest praca ciągła).
Nie podejrzewam, aby merce jeździły codziennie gdzieś dalej, ale w warszawskich warunkach porannych dojazdów do pracy mogą jechać dość długo :)
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - 
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów.

Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów.

Re: Webasto w outbacku
Webasto powinno być montowane jak najniżej ze względu na konieczność odpowietrzania, tak przynajmniej jest w instrukcji montażu, można zamontować niemalże w dowolnej pozycji. Sorry ale stożek jest trochę bez sensu, silnik wciąga gorące powietrze, pozbywamy się rezonatora w dolocie i nie wiem jak to wpływa na moment obrotowy. Dobra lokalizacja to na grodzi silnikowej po prawej stronie, bo montowanie za zderzakiem jest po prostu głupie (tak jak montowanie reduktora fabrycznego LPG w samochodach renault, albo ABS).witekprytek pisze:Czyli sterowanie i elektryka jest praktycznie załatwiona. Gorzej wygląda sprawa montażu mechanicznego pieca.gebolp pisze: wyjście webasto jest w stanie uruchomić tylko przekaźnik, w żadnym wypadku wentylator..
W komorze H6 nie ma na to miejscaNiemcy w niektórych autach montuja webasto pod zderzakiem, ale to dość "gówniane" rozwiązanie - małe uderzenie i piec do wymiany. Gorzej jak wycieknie płyn i paliwo
(
Jedyne sensowne rozwiązanie aby zamontować webasto w komorze H6 to wywalenie puchy plastikowej z filtrem od dolotu powietrza i zastosowanie stożka.
Tu jednak powstaje problem na nowy topic - jaki stożek do H6 i czy w ogóle.
Co do elektryki, jeśli jest automatyczna klima to musimy włączyć trzy obwody:
1- zasilanie "po stacyjce" przekaźnika wentylatora,
2- zasilanie "po stacyjce" panela klimy,
3- zasilanie "akcesoria" panela klimy.
Automatyczną klimę można pozostawić z ustawioną temperaturą, miejscem nawiewu i intensywnością nawiewu - tak by nie wydoiło akumulatora zbyt szybko.
Webasto włączy panel klimy z wentylatorem z ustawieniami jakie zostawiliśmy.
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)
-
witekprytek
- 0 gwiazdek
- Auto: Foresters-turbo 99/ outback 3.0H6 02
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: Webasto w outbacku
Tak jak mówisz, jednak w H6 nie ma szans tam upchnąć pieca, musiał by być bezpośrednio nad wydechem, a i tak na pierwszy i drugi rzut oka się tam nie wpasuje, Co do stożka to mam podobne odczucia, dlatego nie chcę tego robić. Chyba, żeby rozważyć montaż stożka w puszcze z dolotem, wtedy można coś pokombinować z miejscem, jednakże dalej nie jest to dla mnie w pełni satysfakcjonujące ze względu na zmianę parametrów pracy silnikagebolp pisze:
Webasto powinno być montowane jak najniżej ze względu na konieczność odpowietrzania, tak przynajmniej jest w instrukcji montażu, można zamontować niemalże w dowolnej pozycji.
Sorry ale stożek jest trochę bez sensu, silnik wciąga gorące powietrze, pozbywamy się rezonatora w dolocie i nie wiem jak to wpływa na moment obrotowy. Dobra lokalizacja to na grodzi silnikowej po prawej stronie, bo montowanie za zderzakiem jest po prostu głupie (tak jak montowanie reduktora fabrycznego LPG w samochodach renault, albo ABS)

Jak ktoś ma zamontowane webasto w H6 to bardzo proszę o jakąś fotkę.
...to akurat jest do zrobienia - dzięki za podpowiedź.gebolp pisze: Co do elektryki, jeśli jest automatyczna klima to musimy włączyć trzy obwody:
1- zasilanie "po stacyjce" przekaźnika wentylatora,
2- zasilanie "po stacyjce" panela klimy,
3- zasilanie "akcesoria" panela klimy.
Automatyczną klimę można pozostawić z ustawioną temperaturą, miejscem nawiewu i intensywnością nawiewu - tak by nie wydoiło akumulatora zbyt szybko.
Webasto włączy panel klimy z wentylatorem z ustawieniami jakie zostawiliśmy.
- So What!
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Kraków
- Auto: Giulia V Q4
- Polubił: 310 razy
- Polubione posty: 60 razy
Re: Webasto w outbacku
Widzę, że przesiadłeś się na komunikację zbiorowągregski pisze: dzis wsiadlem w nagrzanego i odsniezonego busa...
mniodzio![]()

Re: Webasto w outbacku
So What! pisze:
Widzę, że przesiadłeś się na komunikację zbiorową
faktycznie, moze to tak zabrzmiec

to tez zamierzam wyprobowac, mam S-bahn pod domem, potem sie musze przesiasc w S-bahn, a potem kawalek.. rowerem? hmm.. w nastepnym aucie po OBKu zamontuje postojowe na 100%.
Re: Webasto w outbacku
gregski pisze: w nastepnym aucie po OBKu zamontuje postojowe na 100%.
Lepiej zamów z fabrycznym po prostu. Nawet w głupiej Skodzie jest taka opcja.
-
Konto usunięte
- 6 gwiazdek
- Polubił: 14 razy
- Polubione posty: 19 razy
Re: Webasto w outbacku
Podbijam. Pierwsze przymrozki w klekocie i zaczynam doceniać co oznacza szybkie nagrzewanie się benzynowego silnika
Ale do rzeczy. W mojej 40km codziennej trasie silnik mi się zagrzeje - o to się nie martwię, ale we wnętrzu to będzie zimno - już to widzę. Auto stoi na podwórku, nie w garażu. I teraz jakie rozwiązanie budżetowe zastosować, żeby po prostu w środku było cieplej:
1. Przeprowadzić zwykły przedłużacz spod maski do kabiny i zamontować w autobusie zwykłą farelkę 1000/2000W? Wtedy po zalaniu kawy, w szlafroku udaję się do garażu, żeby włączyć gniazdko do wtyczki.
Zalety: nie muszę wychodzić rano na zewnątrz
Wady: w drodze powrotnej mam i tak zimno, bo auto się wychłodzi pod fabryką. Farelka jest bezużyteczna jeśli nie mam gniazdka w pobliżu.
2. Kupić niewielką samochodową grzałkę elektryczną 150W do gniazda zapalniczki i wyjść rano 10 minut wcześniej i włączyć auto.
Zalety: mam grzałkę na zawołanie, mogę dogrzewać kiedy chcę, również w czasie jazdy jak zajdzie potrzeba
Wady: nie mam pojęcia czy to nie zrujnuje mi akumulatora i czy wydajność takiego 150W gówienka jest wystarczająca
Co zrobić droga redakcjo?

Ale do rzeczy. W mojej 40km codziennej trasie silnik mi się zagrzeje - o to się nie martwię, ale we wnętrzu to będzie zimno - już to widzę. Auto stoi na podwórku, nie w garażu. I teraz jakie rozwiązanie budżetowe zastosować, żeby po prostu w środku było cieplej:
1. Przeprowadzić zwykły przedłużacz spod maski do kabiny i zamontować w autobusie zwykłą farelkę 1000/2000W? Wtedy po zalaniu kawy, w szlafroku udaję się do garażu, żeby włączyć gniazdko do wtyczki.
Zalety: nie muszę wychodzić rano na zewnątrz
Wady: w drodze powrotnej mam i tak zimno, bo auto się wychłodzi pod fabryką. Farelka jest bezużyteczna jeśli nie mam gniazdka w pobliżu.
2. Kupić niewielką samochodową grzałkę elektryczną 150W do gniazda zapalniczki i wyjść rano 10 minut wcześniej i włączyć auto.
Zalety: mam grzałkę na zawołanie, mogę dogrzewać kiedy chcę, również w czasie jazdy jak zajdzie potrzeba
Wady: nie mam pojęcia czy to nie zrujnuje mi akumulatora i czy wydajność takiego 150W gówienka jest wystarczająca
Co zrobić droga redakcjo?
Ostatnio zmieniony 12 lis 2011, o 13:11 przez Konto usunięte, łącznie zmieniany 1 raz.
-
Konto usunięte
- 6 gwiazdek
- Polubił: 14 razy
- Polubione posty: 19 razy
Re: Webasto w outbacku
Azrael, sharany mają dogrzewacz firmy "prawie webasto" ale mimo tego wnętrze nagrzewa się po prostu bardzo, bardzo powoli. Nie będę inwestował dzikich pieniędzy w drugie webasto w aucie, które pojeździ u mnie jeszcze ze 2 zimy.
Re: Webasto w outbacku
Konto usunięte, ten ogrzewacz w Sharanach/Alhambrah itp. sie sypie strasznie i Webasto robi zamiennik który działa w przeciwieństwie do oryginalnego rozwiązania, dealerzy webasto mają taki kit w ofercie. Jak się nagrzewa bardzo powoli to pewnie już zepsute.
-
Konto usunięte
- 6 gwiazdek
- Polubił: 14 razy
- Polubione posty: 19 razy
Re: Webasto w outbacku
Azrael, dzięki, może rzeczywiście sprawdzę to ustrojstwo najpierw zanim zacznę pasztetowe inwestycje w ogrzewanie 

Re: Webasto w outbacku
Od tego zacznij, miałem swojego czasu doczynienia z Alhambra i jak to padło to auto się nie nadawało do użytku w zimie.
Pierwszy hit z googla - http://www.ebac.pl/ reklamują ten sprzęt zamiast seryjnego ogrzewacza.
Pierwszy hit z googla - http://www.ebac.pl/ reklamują ten sprzęt zamiast seryjnego ogrzewacza.
Re: Webasto w outbacku
Mówicie o zestawie do rozbudowy seryjnego dogrzewacza silnika ? To popularne rozwiązanie, mogę jutro sprawdzić ile kosztuje taki zestaw Eberspachera.
A tak nawiasem mówiąc, to Sharan/Alhambra/Galaxy to najczęstszy gość u nas w firmie na naprawy ogrzewania postojowego
A tak nawiasem mówiąc, to Sharan/Alhambra/Galaxy to najczęstszy gość u nas w firmie na naprawy ogrzewania postojowego

Re: Webasto w outbacku
WRC fan pisze: A tak nawiasem mówiąc, to Sharan/Alhambra/Galaxy to najczęstszy gość u nas w firmie na naprawy ogrzewania postojowego
Hahahha mówiłem :)
WuRC - podrzuć z ciekawości ile u was zestaw ogrzewania postojowego do Imprezy 07 dla dobrych znajomych ;)