Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
witam po raz pierwszy na forum.
Zwracam się do fachowców:)
Zamierzam zakupić forestera z roczników z przedziału 2000-2003, bo mam do dyspozycji ok 27 tyś zł.
Którą wersję powinienem wybrać? słyszałem że wersje AWD są lepsze w terenie? czy to prawda?
czy skrzynia automatyczna poradzi sobie w terenie tak jak manualna z reduktorem?
Jak sprawuje się sekwencyjna instalacja gazowa w tych samochodach?
bardzo proszę o pomoc!
Zwracam się do fachowców:)
Zamierzam zakupić forestera z roczników z przedziału 2000-2003, bo mam do dyspozycji ok 27 tyś zł.
Którą wersję powinienem wybrać? słyszałem że wersje AWD są lepsze w terenie? czy to prawda?
czy skrzynia automatyczna poradzi sobie w terenie tak jak manualna z reduktorem?
Jak sprawuje się sekwencyjna instalacja gazowa w tych samochodach?
bardzo proszę o pomoc!
-
jarmaj
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Gliwice
- Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
- Polubił: 83 razy
- Polubione posty: 443 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
tetrao3 pisze:słyszałem że wersje AWD są lepsze w terenie? czy to prawda?
Witam
Tak, myślę że jest w tym trochę prawdy

Tak serio, to wszystkie Forestery są napędzane na 4 koła, nie ma i nie było innych.
Pamiętaj tylko, że Forester to nie jest samochód terenowy, tylko SUV. Chociaż jak na SUV'a radzi sobie w terenie bardzo dobrze. Byle w nie za terenowym terenie.

- So What!
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Kraków
- Auto: Giulia V Q4
- Polubił: 309 razy
- Polubione posty: 60 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
Prawda, aczkolwiek każdy Forek jest w wersji AWD.tetrao3 pisze: słyszałem że wersje AWD są lepsze w terenie? czy to prawda?
Ja zdecydowanie wybrałbym MT. Automat jest czterobiegowy i strasznie zamula silnik. Reduktor w MT też się przydaje.tetrao3 pisze: czy skrzynia automatyczna poradzi sobie w terenie tak jak manualna z reduktorem?
Tutaj masz cały wątek o przerabianiu Subaru na piecyk gazowy: http://www.forum-subaru.pl/bb3/viewtopi ... &sk=t&sd=atetrao3 pisze: Jak sprawuje się sekwencyjna instalacja gazowa w tych samochodach?
- Grzesiek_67
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Adamów
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
So What! pisze: Ja zdecydowanie wybrałbym MT. Automat jest czterobiegowy i strasznie zamula silnik. Reduktor w MT też się przydaje.
Na teren ???


Natomiast w nie-teren, zdecydowanie MT. AT to okrutny zamulacz, szczególnie w seryjnej (mocowo/momentowo) Subarce.
Pozdrawiam
Grzegorz
EDIT : i jeszcze jedna "dobra" cecha skrzyni AT - jest po prostu pancerna. Zniesie wiele, nawet tonę głupoty użytkownika

Brak podpisu.
- So What!
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Kraków
- Auto: Giulia V Q4
- Polubił: 309 razy
- Polubione posty: 60 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
Do jazdy częściowo w terenie, częściowo po asfalcie zdecydowanie wybrałbym MT. No chyba, że ktoś nie umie sprzęgła obsługiwać. AT w Forku 2.0 N/A to totalna porażka. Niewyobrażalnie wręcz zamula auto.Grzesiek_67 pisze: Na teren ???Wyłącznie AT, w trosce chociażby o sprzęgło
![]()
Do jazdy wyłącznie w terenie automat istotnie daje radę. Nie powiedziałbym jednak, że jest lepszy, czy gorszy od MT. Nie wierzę ponadto w to, że ktoś kupuje Forka po to, żeby jeździć nim wyłącznie w terenie. W takim przypadku nie ma sensu zawracanie sobie głowy SUV'em - najlepiej kupić prawdziwą terenówkę.
- Grzesiek_67
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Adamów
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
So What! pisze: AT w Forku 2.0 N/A to totalna porażka.
Może być trochę smutno

Pozdrawiam
Grzegorz
Brak podpisu.
- WiS
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
- Auto: Forester turbo, zwany Yetim
- Polubił: 3 razy
- Polubione posty: 2 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
AWD - jak wyżej wskazano, nie masz innego wyborutetrao3 pisze: Którą wersję powinienem wybrać? słyszałem że wersje AWD są lepsze w terenie? czy to prawda?
czy skrzynia automatyczna poradzi sobie w terenie tak jak manualna z reduktorem?

Automat - w teren tak, na szosę niekoniecznie.
Manual z reduktorem - i tu, i tu.
Uwaga: manual z reduktorem występuje tylko w parze z wolnossącym silnikiem 2.0. Oprócz tego, spotkasz jeszcze wersje 2.0 turbo które miewają manual bez reduktora (i którymi też da się jeździć w terenie, ale bardzo łatwo zniszczyć sprzęgło, jesli się to robi nieumiejętnie) oraz (rzadko) wolnossące 2.5 (produkowane m.in. na rynek amerykański, także z manualem bez reduktora).
Stare Forki turbo nie są dużo droższe od wolnossących, a nie palą wcale dużo więcej (słaby silnik trzeba mocniej kręcić, żeby jakoś jechać, więc...) - jeśli trafiałby Ci się przyzywoity egzemplarz, radzę też wziąć pod uwagę.
Ten reduktor "redukuje" niedużo (chyba 1:1,4).
O terenowości Forestera bardziej niż wersja i rodzaj napędu decydują dobre opony (terenowe, nie szosowe) i dobra wkładka mięsna między kierę i pedały.
A jeśli teren cięższy niż polna droga z błotkiem/śniegiem, to i tak naprawdę lepszy jakiś LC albo inny UAZ

Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
wielkie dzięki za aktywność:) już polubiłem to forum pomimo że posiadaczem subaru dopiero mam zamiar zostać!


Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
słyszałem że pomiędzy poszczególnymi modelami występują różnice w rozwiązaniach układu 4x4 i właśnie o te rozwiązania chciałem zapytać. Co polecilibyście najbardziej do jazdy w terenie. Gdyby nie fakt że autko musi mi służyć zarówno do jazdy po szosie jak i w terenie to pewnie kupilbym uaza...ale poki co forester wydaje mi się najlepszym rozwiązaniem:)
-
jarmaj
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Gliwice
- Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
- Polubił: 83 razy
- Polubione posty: 443 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
Różnice w napędzie są między wersjami z manualem i automatem.
Tu lektura: http://www.4forester.pl/historia-modelu.php
Tu lektura: http://www.4forester.pl/historia-modelu.php
- WiS
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
- Auto: Forester turbo, zwany Yetim
- Polubił: 3 razy
- Polubione posty: 2 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
W praktyce jakoś trudno dostrzec różnice w terenowej dzielności Subaru mających zestaw "manual, reduktor, wiskoza" i zestaw "automat, sprzęgło wielopłytkowe". W każdym razie mnie, obserwując różne działania w śniegu i błocie, się to nie udało.jarmaj pisze: Różnice w napędzie są między wersjami z manualem i automatem
No, może poza jedną scenką (jest gdzieś filmik...) z podkieleckiego offroadu w zeszłym roku - gdy "manualny" OBK Stormy'ego przeszedł przez koleiniasty dół błota bez problemu, a "automatyczny" OBK Rrosiaka z problemami (choć kierownik ogaraniający i doświadczony). Ale winowajcą mógł być jakikolwiek inny czynnik, poza typem przeniesienia napędu - np. zwykły przypadek i pech, polegający na nieco innym najechaniu na przeszkodę.
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
Jeśli masz doświadczenie w jeździe w terenie - to wersja Forestera nie bedzie miała większego znaczenia.tetrao3 pisze:Co polecilibyście najbardziej do jazdy w terenie.
Jeśli masz zamiar stawiać pierwsze kroki, to lepiej wybierz automatyczną skrzynię biegów, bo odpadnie ci ryzyko stosunkowo kosztownej wymiany sprzęgła.
No ale to tak czy siak dotyczy jazdy w lekkim terenie.
Bo jeśli wybierzasz się w trudniejszy teren, to zdecydowanie warto byłoby poprawić fabrycznego Forestera.
Popatrz, co zrobili ci koledzy:
Link: http://www.youtube.com/watch?v=GC-23Ml8pJk

- rrosiak
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: W-wa, Kutno
- Auto: Duża Dacia :)
- Polubił: 129 razy
- Polubione posty: 198 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
WiS pisze: "manualny" OBK Stormy'ego przeszedł przez koleiniasty dół błota bez problemu, a "automatyczny" OBK Rrosiaka z problemami
Przede wszystkim różne opony i prześwit. A tak czy inaczej 5EAT z H6 to zupełnie inna bajka technologiczna od 4EAT z wolnossącego forka.
Link: http://www.youtube.com/watch?v=vON2HCv8vcw
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - 
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów.

Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów.

-
jarmaj
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Gliwice
- Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
- Polubił: 83 razy
- Polubione posty: 443 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
Czy w terenie to nie wiem, ale z technicznego punktu widzenia to kompletnie różne rozwiązania.WiS pisze:W praktyce jakoś trudno dostrzec różnice w terenowej dzielności Subaru mających zestaw "manual, reduktor, wiskoza" i zestaw "automat, sprzęgło wielopłytkowe".
A i przy normalnej jeździe, po śliskim też zachowujące się mocno inaczej (chociaż przyznaję, że tu opieram się wyłącznie na doświadczeniach innych, sam automatem Subaru nigdy nie jeździłem - i mam nadzieję tak pozostanie

Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
Uzywam czasami outbacka MY99 AT w terenie. Jesli to są polne, leśne drogi niezniszczone wysokim tonażem + okazjonalnie jakąś ląkę przeskoczyć czy ściernisko, to uważam, że ten samochód wytrzyma więcej i zaajedzie dalej niż pseudoterenowe bulwarowki.
W lesie cienko z zawracaniem (suzuki jimny mnie rozpieścił), warto pewnie
załozyć osłony solidniejsze niż plastikowe i opony z agresywniejszym bieznikiem.
W sniegu po kolana automat żre jak smok. Z manualem w takich warunkach nie mam doswiadczeń.
W lesie cienko z zawracaniem (suzuki jimny mnie rozpieścił), warto pewnie

W sniegu po kolana automat żre jak smok. Z manualem w takich warunkach nie mam doswiadczeń.
- WiS
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
- Auto: Forester turbo, zwany Yetim
- Polubił: 3 razy
- Polubione posty: 2 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
No tak mi się coś kojarzyło z Waszego podsumowania wtedy, ale nie byłem pewien...rrosiak pisze: Przede wszystkim różne opony
Prawda - ale główna zasada działania (mokre, wielopłytkowe - zamiast wisko w manualach) ta sama.rrosiak pisze: tak czy inaczej 5EAT z H6 to zupełnie inna bajka technologiczna od 4EAT z wolnossącego forka.
Natomiast jeśli chodzi o różnice Forek/OBK, to dla porządku trzeba odnotować, że wolnossący manualny Outback ma z tyłu szperę (która się Stormy'emu zapewne przydała w scence powyżej), natomiast wolnossący manualny Forester - chyba nie.
Nie no, że automat to zło - to wiadomojarmaj pisze: przy normalnej jeździe, po śliskim też zachowujące się mocno inaczej


- Grzesiek_67
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Adamów
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
I może tej wersji będziemy się już trzymaliWiS pisze:Chyba, że ktoś (jak Grześ) przywykł do Boeingów z kupą koniów i w ogóle bez skrzyni biegów, to wtedy automat i turbo jest zupełnie OK.

Pozdrawiam
Grzegorz
Brak podpisu.
- So What!
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Kraków
- Auto: Giulia V Q4
- Polubił: 309 razy
- Polubione posty: 60 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
Akurat ma.WiS pisze: natomiast wolnossący manualny Forester - chyba nie.
- WiS
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
- Auto: Forester turbo, zwany Yetim
- Polubił: 3 razy
- Polubione posty: 2 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
Jeśli "hinterachssperrdiferential" w narzeczu sąsiadów oznacza "mechanizm róznicowy tylnej osi z blokadą" (a chyba tak), to generacja 2000 (do której przymierza się tetrao) jednak nie miała:
http://www.subaru.de/fileadmin/download ... ster00.pdf
http://www.subaru.de/fileadmin/download ... ster00.pdf
- So What!
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Kraków
- Auto: Giulia V Q4
- Polubił: 309 razy
- Polubione posty: 60 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
WiS, faktycznie. Myślałem o nowszych modelach
Dopiero bodajże od drugiej generacji Forek N/A miał wiskozę z tyłu.

Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
Dygresja.
Do upalania w terenie kupuje sie paździerz, którego nie będzie żal otrzeć o krzaki, drzewa, zarośla, etc.
Patrz damaz
Ma, co ma, i jest Mu dobrze.
Albo kupujesz auto do wjechania w "teren", albo auto, którego nie będzie Ci żal skatować.
Forek do katowania sie raczej nie nadaje...
Do upalania w terenie kupuje sie paździerz, którego nie będzie żal otrzeć o krzaki, drzewa, zarośla, etc.
Patrz damaz

Ma, co ma, i jest Mu dobrze.
Albo kupujesz auto do wjechania w "teren", albo auto, którego nie będzie Ci żal skatować.
Forek do katowania sie raczej nie nadaje...
Dolce far niente 

-
Konto usunięte
- 6 gwiazdek
- Polubił: 14 razy
- Polubione posty: 19 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
FUX, ale forek oferuje bardzo dużą uniwersalność w stosunku do innych aut stricte terenowych. Po wyjechaniu na asfalt zachowuje się 7 razy lepiej niż statystyczna wypasiona osobówka. Więc jeśli autor nie zamierza głównie taplać się po lesie, a jazdę terenową rozumie raczej jako dojazd do domku w lesie (nieco utrudniony podczas wiosennych roztopów), to forek jest wręcz wymarzonym autem dla niego.
Przy okazji dygresja o dygresji
Przy okazji dygresja o dygresji

Wikipedia pisze:Dygresja - w literaturze lub retoryce odejście od głównego tematu narracji lub wypowiedzi. Dygresja polega na okresowym wprowadzeniu wątków luźno lub wcale nie związanych z podstawową treścią utworu lub wypowiedzi.
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
Konto usunięte, to była dygresja na temat auta damaza, które sforkiem nie jest... 

Dolce far niente 

Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
a możesz, w takim razie, zdefiniować o jaki teren - tak naprawdę - chodzi? dojazd do działki? domku? off-road dla zabawy? jazda po placach budów, bo taka praca?tetrao3 pisze:Gdyby nie fakt że autko musi mi służyć zarówno do jazdy po szosie jak i w terenie
ta definicja jest ważna, wbrew pozorom.
koledzy, to - na słuch - jeno karoserię zostawili z Forestera...Лукашэнка pisze:Popatrz, co zrobili ci koledzy:

ten filmik i ten przejazd, to jest po prostu jeden wielki czapek z głowy. to powinien być film instruktażowy. o.WiS pisze:(choć kierownik ogaraniający i doświadczony)
chodzi o samochód, który czasem pożyczam od damazi? a tak, na raczej płaskim daje radę.FUX pisze:Patrz damaz
Ma, co ma, i jest Mu dobrze.

tetrao3, a wiesz dlaczego zostałem, niejako, przywołany do tablicy?
bo tak się składa, że po zanabyciu Forestera "odkryliśmy" (oba właściciele tegoż) off-road. i zaczęliśmy jeździć na turystyczne (definicja według standardów off-roadowych) zloty. te turystyczne zloty doprowadziły do tego, że nabyliśmy auto na ramie, z oponami 32". ostatnio wziąłem udział w mało już turystycznym, ale bardzo off-roadowym rajdzie (nie zlocie, tylko rajdzie). jadąc nie wspomnianym aucie na ramie i kołach 32", tylko autem znacznie bardziej... terenowym.
dlatego powtórzę jeszcze raz: najpierw zdefiniuj Twoją definicję słowa "teren", bo to jest najważniejszy punkt wyjścia do dalszych rozważań.
aha. i najważniejsze: czy teren, czy asfalt, czy tor; 80% sukcesu zapewniają opony. tak, wiem, nikt o tym nie pisze. niestety. nie pisze, bo zawodowcy, albo zaawansowani amatorzy o tym wiedzą, a komentatorom wszelakim temat opon wydaje się... nudny. albo w swojej komentatorowości nie zauważają "klu". na filmie powyżej nie bez powodu podano, jakie kapcie miał każdy z OBK.
manual, czy automat w terenie...czy ja wiem?
manual naraża sprzęgło - prawda. jeśli jednak sprzęgło jest nie wyregulowane lub cokolwiek, to samochód jest niesterowalny, zwłaszcza pod górkę.
z drugiej strony automat - w terenie, czyli tam gdzie trzeba pomanewrować - to istota posiadająca arcybogate życie wewnętrzne. albo to życie się pozna, zrozumie i się dostosuje, albo... za którymś razem przegryzie kierownicę, zje lusterka i dostanie szamotania pępka.
czy już pisałem, że najważniejsza jest definicja, co to jest teren?



- WiS
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
- Auto: Forester turbo, zwany Yetim
- Polubił: 3 razy
- Polubione posty: 2 razy
Re: Subaru Forester, który model wybrać do jazdy w terenie
W każdym razie, ułatwi ewentualne dalsze porady i dyskusje.damaz pisze: możesz, w takim razie, zdefiniować o jaki teren - tak naprawdę - chodzi? dojazd do działki? domku? off-road dla zabawy? jazda po placach budów, bo taka praca?
ta definicja jest ważna, wbrew pozorom.
damaz pisze: aha. i najważniejsze: czy teren, czy asfalt, czy tor; 80% sukcesu zapewniają opony. tak, wiem, nikt o tym nie pisze. niestety. nie pisze, bo

No, że Ty masz na mnie ignora, to nie podejrzewałem... gdyż:
WiS już w pierszym swoim poście w tym wątku pisze: O terenowości Forestera bardziej niż wersja i rodzaj napędu decydują dobre opony (terenowe, nie szosowe) i dobra wkładka mięsna między kierę i pedały.


Albo Kamienicę, którą się ociera z żalemFUX pisze: Do upalania w terenie kupuje sie paździerz, którego nie będzie żal otrzeć o krzaki, drzewa, zarośla, etc.

Nie, nooooo... przesada.Konto usunięte pisze: forek oferuje bardzo dużą uniwersalność w stosunku do innych aut stricte terenowych. Po wyjechaniu na asfalt zachowuje się 7 razy lepiej niż statystyczna wypasiona osobówka.
Góra 3 razy lepiej

