Gwoli info dla pokoleń
Czujnik spalania stukowego 22060-AA070 ; AA 081
Pilnować momentu dokręcenia
Tightening torque: 23.5 ±2.9 N.m (2.4 ±0.3 kg-m, 17.3 ±2.1 ft.lb)
"
Najkorzystniej jest, jeżeli silnik pracuje na granicy spalania stukowego, więc bardziej zaawansowane jednostki sterujące są w stanie zareagować na zmianę liczby oktanowej aktualnie zatankowanego paliwa ,czy to 95,98,100 czy inne verwy . Aby czujnik nie reagował na każde drgania jednostki napędowej, musi być odpowiednio zestrojony. Wstępnie napięcie elementu piezoelektrycznego jest realizowanie poprzez odpowiedni dobór śruby mocującej czujnik do kadłuba oraz dokręcenie jej właściwym dla danego silnika momentem." I tu często "mechanicy " uszkadzają ten element,dokręcając go na pałę z tzw. wyczuciem.Pęka obudowa czujnika. W szczeliny dostaje się wilgoć i komp głupieje.Czujnik raz działa prawidłowo innym razem np. duża wilgotność powietrza - świruje,jak chce i kiedy chce.Prawidłowo zamontowany,jest elementem niezniszczalnym w normalnym procesie eksploatacji.
Jako że jest to właściwie mikrofon,zdarza mu się reagować, sygnalizując błąd, gdy usłysz szmery np. od zużytej pomp wspomagania,klekot zaworu (zimny silnik, odpalenie,CHECK),osłon układu wydechowego.W moim przypadku reagował (jak się ostatecznie okazało),na kończącą się dwumasę (aso twierdziło że w tych sprzęgłach i ten hałas to normalność). po 6 tys od ich diagnozy koło poszło w .... Nim się rozsypało ,szukałem dziury w całym knock-u.
Czystość połączeń elektrycznym w moim wywodzie pomijam.
Piezo zestrojone jest na charakterystykę (odgłosy) przebiegu spalania stukowego w pewnym zakresie przedziału .Różnice w czujnikach różnorakich producentów polegają na okablowaniu do instalacji elektrycznej pojazdu i umieszczeniu czujnika na bloku silnika.Element wewnętrzny piezo i zasada jego działania jest wszędzie taka sama. Np. z powodzeniem można stosować czujniki np. od Citroena serii C (dwa rodzaje złącz cena używki ok.30 zeta). Jeszcze taniej i nowe to piezo od nubiry (wymagana adaptacja wtyków).
COMPONENT INSPECTION
Knock sensor
1. Disconnect knock sensor harness connector.
2. Check resistance between terminal q2 and ground.
Approximately 500 - 620 kΩ [at 25°C (77°F)]
I It is necessary to use an ohmmeter which can measure more
than 10 MΩ.
CAUTION:
Do not use any knock sensors that have been dropped or
physically damaged. Use a new one.
P.S.
O wymianie sprzęgła (EXEDY tradycyjne koło,pasków,kół rozrządu, pompy wodnej i epopei (między innymi z polskimi dostawcami części,mechanikami-czarodziejami w ASO [dla radości mojego portfela z nich nie skorzystałem]) z tym związanej opowiem może w innym wątku.Tyle mogę powiedzieć,że całość z robocizna (6 godzi pracy na właściwie wyposażonym stanowisku [podnośnik kolumnowy]) i częściami wyniosła ok. 1.800 zł. Najdroższe okazały się (towar-cena) osiem śrub do koła a kupionych u polskiego sprzedawcy wyspecjalizowanego w częściach do subaru.
Omijajcie magików brzydzącymi się sięgnięciem do servisówki,twierdzącymi,że znają się lepiej od konstruktorów pojazdu a klucz dynamometryczny jest dla nich zbędnym gadżetem na półce.
Nie bójcie się pytać na forum,różnojęzycznych i zwracać się do zagranicznych ASO.Szczególnie USA.
Po wymianie części,nowe płyny ,odpalenie silnika głośna praca pompy wspomagania układu kierowniczego (wczesnej tego nie było),zgłupiałem.Jadę do ASO czarodzieje (zakaz wstępu na warsztat,przytrzymanie auta) ,diagnoza (płatna) zużyta pompa i bez gadania.
Zwróciłem się z pytaniem do servisu w stanach (pytałem ich wcześniej o dobór sprzęgła z zamachem),diagnoza : źle przykręcona osłona paska alternatora,styka się z wężem wychodzącym od pompy wspomagania.Poluzowanie dwóch nakrętek,przesuniecie w prawo w kierunku sprężarki klimatyzacji.Uratowane ok. 5.000 zeta. Nie dochodzę czy światli "mechanicy" z ASO sprawdzili pompę,wiem ,że nigdy tam już nie pojadę.Autem zajmuję się sam,korzystając z życzliwości (już)zaprzyjaźnionego doświadczonego mechanika z warsztatem , gdzie przy naprawie jakiegokolwiek auta sięga po servisówkę a klienta patrzącego mu na ręce, nie traktuje jak intruza:"To pana auto i ma pan prawo wiedzieć co z nim wyczyniam.".Ceny uczciwe (stawka godzinowa) a nie wycena naprawy w rodzaju ,czy skroić klienta na waciki dla żony.
P.S.
Legendy o wysokich kosztach naprawy Subaru w większości są spowodowane : bo masz Subaru i wmawia nam się,że tak ma być.Co jest nie prawdą. I powiem wprost.Zmową cenową dostawców części jak i autoryzowanych serwisów budowanych ze złotymi klamkami.Szpanerski przerost formy,aluminium i szkło,za co ostatecznie płaci klient ,bo...Bo ma Subaru a to niby elita

,którą musi być stać.
Szybkie kasowanie bieżących błędów w kompie . Odłączyć akumulator,wcisnąć pedał hamulca (swiatła stop),aby rozładować napiecie zmagazynowane w kondensatorach na PCB sterownika (komputer).
Nim wybierzecie się na ASO a macie trochę zdolności manualnych i umiejętność myślenia,kupie sobie jakikolwiek próbnik do pomiaru oporności,nawet jakieś chińskie barachło w sklepie za 5zł. Czujnik można sprawdzić bez odkręcania od kadłuba.Jesli potrafisz wymienić bezpiecznik,potrafisz sprawdzić czujnik.
Nie dyskutuję z wiedzącymi zawsze lepiej i we wszystkim.Jam praktyk.