OBK H6 vs 2.5 (II gen) MY00-MY04

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 19 lut 2012, o 14:44

leon pisze: ky, ale to dopiero od 2005, czyli od OBK III, a tutaj o OBK II mowa.
OK, I stand corrected.
Лукашэнка pisze: Obecnie, w podobny sposób dealerzy BMW nabijają się z konkurencji (głównie z Audi):
Dlatego Audi, od jakiegoś czasu, dodaje wisko do centralnego TorSena.

r.


Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 19 lut 2012, o 17:18

galtom pisze:A możecie wyjasnic dlaczego te "testy" byly ustawione pod Subaru i dlaczego pozostale modele sobie nie radzily?
Każde rozwiązanie ma pewne wady.

Weźmy Audi z torsenem w centralnym dyfrze. Do jazdy jest to rewelacyjne rozwiązanie, spięcie dyfra następuje natychmiast w momencie wystąpienia róznicy prędkości obrotowej. Ale torsen działa tak, że "mnoży" moment jaki jest po stronie gdzie jest mniejsza przyczepność. A jak przyczepnośc jest bliska zeru (koło w powietrzu, lub na gładkim lodzie), to przez ile by te ok 0 Nm nie przemnożyć, to dalej wyjdzie zero.

Wiedząc o tym łatwo ustawić próbę, nie mającą wiele wspólnego z warunkami drogowymi, na której auto polegnie.


PS
Wirtualny Byt napisał powyżej, co Audi z tym fantem zrobiło.

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 19 lut 2012, o 17:23

jarmaj pisze: Weźmy Audi z torsenem w centralnym dyfrze. Do jazdy jest to rewelacyjne rozwiązanie, spięcie dyfra następuje natychmiast w momencie wystąpienia róznicy prędkości obrotowej.

Różnicy momentu.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 19 lut 2012, o 17:47

Tak, masz oczywiście rację, mój błąd.

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 19 lut 2012, o 23:00

galtom pisze:aut typu Pajero czy Landrover nie zaliczylbym do kategorii SUV a raczej aut typowo terenowych. Ale to kwestia nomenklatury ;-)
to prawda. to jest kwestia nomenklatury. Pajero, Jeep, i niektóre Landrovery to klasyka gatunku opisywanego jako SUV.
:mrgreen:

więcej nawet: Jeep jest protoplastą.
:mrgreen:

galtom
2 gwiazdki
Auto: Previa GL
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 19 lut 2012, o 23:15

Hmmm... Protoplasta? Jeep - niby tak , ale który?
Czyli to co robi teraz Landrover z Evoque (cabrio) to powrót do korzeni klasy a nie cos nowego...

A teraz czas na Top Gear na BBC iPlayer, narka :-)
Pozdrawiam,
galtom

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 19 lut 2012, o 23:26

galtom pisze:Hmmm... Protoplasta? Jeep - niby tak , ale który?
Za pierwszego SUVa często uznaje się Jeepa Wagoneera, który był produkowany od roku 1962:
http://www.viggen-auto.pl/pliki/pierwsz ... 9-2010.pdf

Kwestie nazewnictwa są jednak tylko umowne i niektóre pojęcia zmieniają swój zakres z biegiem czasu.

galtom pisze:Czyli to co robi teraz Landrover z Evoque (cabrio) to powrót do korzeni klasy a nie cos nowego...
Evoque jest innowacyjne jedynie w zakresie dizajnu. Poza tym nie ma tam niczego rewolucyjnego. Również nie ma w tym aucie powrotu do żadnych korzeni.
Dizajnersko jest to jednak bardzo trafny strzał. Już pojawiają się naśladowcy.

galtom
2 gwiazdki
Auto: Previa GL
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 19 lut 2012, o 23:45

Pozdrawiam,
galtom

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 00:04

galtom pisze:Ja myślałem o tym: http://en.wikipedia.org/wiki/Willys_MB
To jest klasyczny samochód terenowy.

Model Evoque firmy Landrover to jednak zupełnie inna koncepcja jeśli chodzi o zakres możliwości wykorzystania, niż współczesne auta terenowe typu Jeep Wrangler, Landrover Defender, czy inne auta, które próbując dać więcej komfortu podróżowania do drogach, jednoczesnie nadal nadają się do wykorzystania w trudniejszym terenie. Evoque jest tam nieprzydatny.

galtom
2 gwiazdki
Auto: Previa GL
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 08:20

Ale ma być Bvouque Vabrio w 2014... jakby nie patrzec nie jest to nowy pomysl (zreszta Wramgler tez wystepowal w takiej wersji).
A Ty to chyba masz na mysli Landrovera Discovery a nie Defendera... gdzie niby jest ten komfort w Defenderze, toz to jeden z bardziej hardcorowych samochodow terenowych :-)


Ale nam sie Off Top zrobil...

Jakie wady/ograniczenia ma 4x4 stosowany w OBK h6 II generacja. Ograniczenia samego auta w zakresie jazdy w terenie sa oczywiste i mnie nie przeszkadzaja - nie szukam "terenowki" (nawet bulwarowej).. ale czy np. XC70 z tego okresu ma przewage (gdzies) na OBK? (podobnie Allroad)
Pozdrawiam,
galtom

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 09:31

galtom, może to niejasno napisałem, ale chciałem wymienić Wranglera i Defendera, jako przykłady aut typowo terenowych (co oznacza, że oferujących jednocześnie niski komfort jazdy po normalnych drogach), oraz chciałem potem dodać, że są również samochody, które oferują kompromis pozwalający wykorzystywać je z powodzeniem i w terenem i na drodze (tutaj można by wymienić właśnie Discovery i RangeRovera, na przykad). Evoque nie zalicza się jednak do tej drugiej grupy, bo jest autem typowo drogowym.

Pytasz jakie wady ma napęd stosowany w OBK H6 2-giej generacji w stosunku do produkowanych w tamtych latach modeli XC70 i Allroad?
Powiedziałym, ze żadnych nie ma. A na pewno żadnych istotnych.

galtom
2 gwiazdki
Auto: Previa GL
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 10:02

To ostatnia upierdliwosc z mojej strony.
Czy jestescie wstanie ocenic na ile podobny/lepszy/gorszy jest naped stosowany w tym OBK w porownaniu do Alltrack, ktory byl montowany w Previi I (1990 - 1997 - w Europie do 99) w polaczeniu z automatyczna skrzynia biegow? O ile wiem, tez jest tam staly naped (nie wiem jak rozwiazany). W Szwajcarii Previe I byly w wersji 4x4 ale tylko w polaczeniu z manulana skrzynia.

Powod pytania:

Wielokrotnie jezdzilem Previa (z Kanady) z 4x4x i automatem i powiem szczerze, ze bylem zachwycony! Poza ograniczeniami terenowymi wynikajacymi z konstrukcji auta, opon, przeswitu, itd... to wydawalo sie, ze nie ma rzeczy, z ktorymi Previa 4x4 sobie nie poradzi.

Jestem ciekaw czy w OBK bede mial podobne odczucia... a w zwiazku z tak fajnym zachowaniem sie Previi na ile te napedy sa do siebie podobne a na ile rozne? (oczywiscie jesli ktos z Was bedzie mial chwile czasu i ochoty zeby to sprawdzic i wyjasnic takiem lajkonikowi jak ja ).
Pozdrawiam,
galtom

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 11:31

galtom,
bazując na tym
http://en.wikipedia.org/wiki/All-Trac
powiedziałbym, że to rozwiązanie i rozwiązania w OBK (2. gen.) są porownywalne.
Widzę plusik dla OBK, bo ma jeszcze LSD z tyłu.

galtom
2 gwiazdki
Auto: Previa GL
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 11:38

Dziki, mnie wiecej o taka opinie mi chodzilo.
Czy LSD w OBK oznacza, ze tylne kola (oba) zawsze beda sie krecic, jesli jedno sie kreci...tzn. nie ma sytuacji gdy jedno kolo sie slizga nie ma przyszpnosci) a do drugiego dochodzi za mala moc by mogo sie obrucic/poruszyc auto?
Pozdrawiam,
galtom

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 11:44

Zawsze nie, to mogłoby być osiągnięte jedynie za sprawą całkowitego zablokowania dyfra.

W Subaru (niektórych, też nie wszystkich) jest wiskoza, dość słaba, ale w wielu sytuacjach pomaga właśnie w taki sposób jak opisałeś.

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 11:58

słodki dżizas...
galtom, a tak z ciekawości...
gdzie chcesz jeździć swoim samochodem? po asfalcie, po lesie, w terenie...
:?:



aha.
na końcu tego linka, co to go miałeś poczytać jest słowniczek 4x4.

galtom
2 gwiazdki
Auto: Previa GL
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 12:07

Po terenie stanowczo nie... jestem po prostu ciekaw roznic.
Na forum Volvo zachwalano mi Volvo (zagladnalem z ciekawosci) - ale nie do konca potrafili wyjasnic dlaczego wg nich 4x4x stosowane w XC70 jest lepsze. Podobnie z Audi...
Na forum Audi zachwalano mi Audi (zagladnalem z ciekawosci) - ale nie do konca potrafili wyjasnic dlaczego wg nich 4x4x stosowane w Allroad jest lepsze.

Ja generalnie od poczatku byem zdecydowany na OBK na 99% a tam zagladalem aby sie w tym utwierdzic - i chodzi mi to u to, ze lubie Japonskie auta i marki i mam do nich zaufanie (w przeciwieństwie do Audi czy Volvo).
Ale to jeden z kolegow tu pisał: "że jak chce prawdziwe 4x4 to tylko skrzynia manualna". I choc H6 nie byl z taka dostepny to jestem ciekaw roznic (teoretycznych) i praktycznych... jak to jest podetm w rzeczywistych warunkach, co mozna, czego nie... a ze bezposredni kontakt mam obecnie z Previa 4x4 (w posiadaniu Tescia) to pytam bo latwiej mi sie odniesc do niej (znam ja jako Kierowca).

Poza tym... przeciez jak pisalem - pytam tych, ktorzy maja czas i ochote poswiecic toerche tekstu dla mnie... rozumiem, ze kazdy ma prwyatne zycie i nie kazdemu musi sie ccec nad tym dywagowac - nie ma sprawy ;-)
Pozdrawiam,
galtom

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 13:03

galtom pisze:rozumiem, ze kazdy ma prwyatne zycie i nie kazdemu musi sie ccec nad tym dywagowac
ależ tu nie chodzi o czas, bo jeśli ktoś forumuje, to - z definicji - z własnej nieprzymuszonej woli. chodzi o to, że odpowiedzi na prawie wszystkie Twoje pytania są w podlinkowanym przez jarmaja wątku.
łącznie z wyjaśnieniem "quattro", "haldex" "4motion" i paru innych. co więcej, wątek ten powstał dlatego, że wszyscy (albo prawie wszyscy) zadawali właśnie te pytania, tylko z odpowiedziami było trudniej (ach, jakie namiętne kłótnie były przy próbach wyjaśniania :-d ).


a niepokój i lekkie przerażenie budzi fakt, że myśleliśmy (jako zbiorowość forumowa), że ten link jest w miarę przystępny. jeśli zadajesz pytania, jakie zadajesz, to znaczy, że tak nie jest
;-(
to z kolei oznacza, że mamy problem, bo na razie nie wymyśliliśmy, jak to wszystko opisać prościej.


i jeszcze dla porządku dodam, że pisząc "my" nie mylę się i nie kokietuję. na końcu jest adnotacja.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 13:17

damaz, nawiasem mówiąc przejrzałem słowniczek i chyba trzeba by jedną rzecz poprawić bo tam piszesz że reduktor = transfer case a to nieprawda. Np. mitsubishi Evo mają transfer case, a nie mają reduktora, w oficjalnych katalogach części "dupka" skrzyni Subaru też jest nazywana transfer case, nawet jak nie ma w niej reduktora. Ja zwykle transfer case tłumaczę drewnianym terminem "skrzynia rozdzielcza".

galtom
2 gwiazdki
Auto: Previa GL
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 13:18

Czytam Twoj post, jest rewelacyjny bo "wiekszosc" kumam ;-)
Oczywiście nie wszystko.

Jako sugestie dodalbym aby przy przykladach napedow dolozyc troche modeli aut, ktore maja je na pokladzie. Po drugie (bo ja ciemna masa) ta wiedza choc niby przystepna nie do konca mowi mi jakie to bedzie mialo implikacje w rzeczywistosci... a chyba ma i toche roznie jezdzi sie wspomnianym XC70 i OBK (z roznych lat).
Moze latwiej byloby zrozumiec na czym polega roznica w dzialaniu roznych rozwiazan gdyby opisac kilka rzeczywistych przykjladow, np:

ostatnio spadlo sporo sniegu... szukam miejsce miedzy autami - jest, ale kopny snieg i teraz:

- wbijam sie przodem autem z FWD, dokpoki kola nie zawisna (bo za duzo sniego) nie ma klopotu
- wbijam sie przodem autem z RWD - tu juz klopot moze byc, bo przednie kola czasem nie beda chcialy wjechac w snieg (szczegolnie skrecone - potrafia sie przesowac w koleinach zamiast z nich wyjechac - podonie czasem tyl w FWD). Jesli tylne kola beda miec przyczepnosc to powinny auto wjechac prodzem na miejsce. W przypadku Previi (RWD automat) niestety oba musza miec dosc dobra przyczepnosc, bo jak jedno zacznie sie obracac w miejscy to drugie z reguly juz ani drgnie... nawet jak stoi na asfalcie.
Zakladam, ze tyl w OBK II tak sie nie zachowa bo jma LSD - tak? :-)

Ale wiekszosc jest zrozumiala...THX!
Pozdrawiam,
galtom

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 13:41

Azrael pisze:damaz, nawiasem mówiąc przejrzałem słowniczek i chyba trzeba by jedną rzecz poprawić bo tam piszesz że reduktor = transfer case a to nieprawda. Np. mitsubishi Evo mają transfer case, a nie mają reduktora, w oficjalnych katalogach części "dupka" skrzyni Subaru też jest nazywana transfer case, nawet jak nie ma w niej reduktora. Ja zwykle transfer case tłumaczę drewnianym terminem "skrzynia rozdzielcza".
że w sensie, że wstawić tłumaczenie tego: http://www.bb4wa.com/articles/TransferCase.html ???

:mrgreen:

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 13:47

damaz, no właśnie nie, bo to mówi o transfer case z wyborem hi i lo. A ja mówię o takim przypadku gdy mamy auto drogowe i nie ma reduktora.

Przy okazji w Evo np. jest tak śmiesznie że transfer case ma w sobie....dyfer przedni i centralną szperę, a sam dyfer centralny jest w skrzyni - i zrozum Jezu kto Cię bije. Nawet mechanicy specjaliści od Evo się w tym gubią.

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 13:51

galtom pisze:i toche roznie jezdzi sie wspomnianym XC70 i OBK (z roznych lat).
galtom, pierwszy problem jest taki że wrażenia z jazdy są zawsze subiektywne. drugi problem jest taki, że rzeczywiste zachowanie auta nie zależy tylko od przeniesienia napędu, ale mnóstwa innych inności.



przykład:
galtom pisze:- wbijam sie przodem autem z FWD, dokpoki kola nie zawisna (bo za duzo sniego) nie ma klopotu
jeśli będziesz miał odpowiednio złe opony, to nigdzie się nie wbijesz.

i już będzie krzyk, że bzdury napisane

a takich "jeśli" jest dużo więcej...

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 13:54

Ja dziś rano stoczyłem niezła walkę podjeżdżając pod krawężnik prawdziwym AWD w Subaru Imprezie (manualu). Co z tego wynika? Nic.

galtom
2 gwiazdki
Auto: Previa GL
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK H6 vs 2.5 (II generacja)

Post 20 lut 2012, o 13:58

Oooo... tego wlasnie nie kumam - dlaczego AWD w Imprezie (manual) jest "prawdziwe" a OBK nie? :-)
To moze by tam chociaz dopisac jakie rozwiazania w jakich SUbarakach znajdziemy....? WTedy nikt wiecej nie zada pytania czym sie rozni 4x4 w OBK z automatem od tego w Imprezie czy np. miedzy gen. II a III...?

Wiem, ze w tej generacji auta i rocznikach, ktore rozwazam nie bede mial mozliwosci bezposredniego wylaczenia VDC (ESP). To nie klopot. Ale czy kierowca jest w jakikolwiek sposob informaowany o tym, ze system sie ukatywnil w danje chwili (czy mowi: "O, przegiołeś, wchodze do akcji :-)". Czy tez wiemy o tym wtedy gdy auto po prostu dziwnie sie zaczyna zachowywac - typu, my gaz do dechy a obroty ida w dol, itp?
Pozdrawiam,
galtom

ODPOWIEDZ