Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
Boombastic
4 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester 2,5 XT MY2008 z 2007 r. już sprzedany
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 9 gru 2012, o 18:21

Pytanie niby dziwne, ale że mam raczej awersję do szybkiego wciskania hamulca w aucie i staram się głownie hamować silnikiem to mam pytanie natury technicznej: czy bardziej opłaca sie hamować silnikiem czy hamulcami? Czy hamowanie silnikiem szybciej zniszczy sprzęgło/skrzynię biegów (a to drogie jest) czy też lepiej jest hamować głównie hamulcami, bo układ tarcza/klocek jest nieco tańszy? Czy też nie ma to znaczenia? Mowa o normalnej jeździe.



Sławek
3 gwiazdki
Lokalizacja: Szczecin
Auto: Forester 2.0XT,Justy G3,Outback H6
Polubił: 2 razy
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 9 gru 2012, o 18:25

Jeżeli sytuacja jest przewidywalna tj. wiem z wyprzedzeniem, że będę musiał hamować (dojazd do skrzyżowania itd.) to staram się delikatnie hamować silnikiem a dopiero później hamulcami.

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 00:00

Hamowanie silnikiem jest normalną praktyką, chyba, że ktoś przy prędkości 60km/h redukuje do jedynki :o
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

Matiz
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Chorzów
Auto: Impreza RX '00 A.K.A. KombiHorror
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 00:23

to raczej z naszymi skrzyniami jest niemożliwe, ew tylko raz :lol:
Obrazek

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 00:37

Znam gościa, który oszczędzał na klockach i hamował silnikiem stopniowo redukując biegi- facet był ex złotówa, a oni robią różne dziwne rzeczy.
Jazda z góry, przy dobranym przełożeniu i hamowaniu silnikiem ma sens- unika się przegrzania hamulców. Z drugiej strony są kierowcy, którzy prawą stopę muszą trzymać albo na gazie, albo na hamulcu, trzeciej opcji nie ma
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 00:45

Boombastic pisze: mam raczej awersję do szybkiego wciskania hamulca w aucie i staram się głownie hamować silnikiem to mam pytanie natury technicznej

gdzie trzeba nacisnąć silnik żeby hamował ?
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

Boombastic
4 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester 2,5 XT MY2008 z 2007 r. już sprzedany
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 09:58

leon pisze:gdzie trzeba nacisnąć silnik żeby hamował ?
A tobie o co chodzi? Mam pisać łopatologicznie o czynnościach w aucie byś się nie czepiał? Naciska się prawą stopą na podłogę auta by silnik zaczął hamować, czasem trzeba pomieszać tym kijkiem z prawej by hamował bardziej. Proste, nie?

A wracając do meritum to było to pytanie z zakresu mechaniki i jej zużycia a nie techniki jazdy.

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 246 razy
Polubione posty: 527 razy

Odp: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 10:00

Boombastic pisze:
leon pisze:gdzie trzeba nacisnąć silnik żeby hamował ?
A tobie o co chodzi? Mam pisać łopatologicznie o czynnościach w aucie byś się nie czepiał? Naciska się prawą stopą na podłogę auta by silnik zaczął hamować, czasem trzeba pomieszać tym kijkiem z prawej by hamował bardziej. Proste, nie?

A wracając do meritum to było to pytanie z zakresu mechaniki i jej zużycia a nie techniki jazdy.
Eeee jak naciskam prawą stopą to on wcale nie hamuje, wręcz daje się odczuć lekkie przyspieszenie ;)
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

Boombastic
4 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester 2,5 XT MY2008 z 2007 r. już sprzedany
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Odp: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 10:11

Chloru pisze:Eeee jak naciskam prawą stopą to on wcale nie hamuje, wręcz daje się odczuć lekkie przyspieszenie ;)
Ale najpierw trzeba wyrzucić te pedały spod stopy. A machałeś tym kijkiem z prawej? :-) Nawet automat planetarny hamuje silnikiem (słabiej, bo słabiej, ale jednak).

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 10:35

Boombastic pisze: Naciska się prawą stopą na podłogę auta by silnik zaczął hamować

A którą część podłogi ? :giggle:
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

bojar
6 gwiazdek
Lokalizacja: warszawski-zachodni
Auto: forester 2,5XT,Q5
Polubił: 84 razy
Polubione posty: 234 razy

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 11:34

W bagażniku masz taką klapkę.Trzeba ją podnieść i nacisnąć.

WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 11:40

Boombastic pisze: Czy hamowanie silnikiem szybciej zniszczy sprzęgło/skrzynię biegów (a to drogie jest) czy też lepiej jest hamować głównie hamulcami, bo układ tarcza/klocek jest nieco tańszy?
Ja tam się słabo znam, ale zaryzykuję.
Otóz, śmiem podejrzewać, że silnikiem i biegami hamuje się nie po to, żeby było taniej - tylko po to, żeby było bezpieczniej. Czyli, żeby nie zagrzać za bardzo hamulców i nie zostać nagle całkiem bez nich.
Jest to więc bardzo ważne, kiedy się jedzie ciężkim autem po krętej górskiej drodze - i bardzo mało ważne, gdy się podróżuje łagodnie po szosie nizinnej i prostej, podziwiając płaskość krajobrazu i przydrożne kapliczki. Acz, ja nawet w tej drugiej sytuacji też nie rezygnuję z hamowania biegami i silnikiem; ot tak, żeby nie zatracić odruchu.
Natomiast co do "taniości" - przypuszczam, że jesli robi się to w miarę łagodnie i płynnie, to dodatkowe zuzycie elementow przeniesienia napędu będzie pomijalnie małe w stosunku do normalnego. Pi razy oko, wyjdzie więc pewnie na to samo, co przy szybszym zużyciu tarcz i klocków, jesli ktoś hamuje tylko hamulcami.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 12:14

To nie jest jakieś albo, albo. Jak ktoś jeździ poprawnie to używa obu o tyle.

Boombastic
4 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester 2,5 XT MY2008 z 2007 r. już sprzedany
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 14:38

Azrael pisze:To nie jest jakieś albo, albo. Jak ktoś jeździ poprawnie to używa obu o tyle.
Przecież to jest oczywiste. Chodzi mi tylko o proporcję. W Subaru hamowanie silnikiem jest bardzo silne przez co redukując biegi spokojnie hamuję do prędkości toczenia się i wtedy używam hamulca roboczego (jak to się chyba finezyjnie nazywa). A wszystko w imie płynnej jazdy. Ale pytanie cały czas jest aktualne, pomijając górki czy wyścigi: lepiej wrzucić na przykład na luz i hamowac hamulcami czy też schodzić po kolei biegami redukując predkość głównie silnikiem. Czy takie redukowanie prędkości za pomocą redukcji nie jest jakoś specjalnie szkodliwe dla skrzyni/sprzęgła? Nie mówię o redukcji z piątego biegu na drugi, ale o schodzeniu po kolei biegami czy choćby z piątego na trzeci po długim wcześniejszym dohamowaniu. Oczywiście z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy takie redukowanie biegami jest bezpieczniejsze bo napęd jest stale gotowy do użycia zamiast jazdy na luzie i hamowania hamulcami podczas jazdy na luzie.

zino
4 gwiazdki
Auto: FWD A4 + RWD TRX450R + AWD Forester 2,5 XT AT MY2007
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 14:41

Boombastic pisze: lepiej wrzucić na przykład na luz i hamowac hamulcami
a gdzie ekologia? :mrgreen:

Boombastic
4 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester 2,5 XT MY2008 z 2007 r. już sprzedany
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 14:49

zino pisze:a gdzie ekologia? :mrgreen:
Ekologia w modyfikowanym 2,5 XT? :-)

WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 14:56

Boombastic pisze: lepiej wrzucić na przykład na luz i hamowac hamulcami
To powinno być karane chłostą i pręgierzem.
NIGDY luzu podczas jazdy.
Hamowanie hamulcami owszem, czasami, ale ZAWSZE przy włożonym biegu.
Na luz wyrzucamy dopiero, gdy auto stoi.

zino
4 gwiazdki
Auto: FWD A4 + RWD TRX450R + AWD Forester 2,5 XT AT MY2007
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 14:58

kto shejkowi zabroni :giggle:

freediver
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: W-wa
Auto: WRX 01' pogromca owadów :)
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 15:26

Ja przestałem hamować biegami bo mi wtedy coś brzęczy w skrzyni i wkurza ucho :giggle: Ale pozazdrościć że niektórzy tylko takie problemy mają ;-)

Kubik1
5 gwiazdek
Auto: impreza 2,0
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 15:31

Podczas hamowania silnikiem auto nie spala paliwa . Nie wiem czy skrzyni biegów i silnikowi dobrze robi takie redukowanie biegów i hamowanie silnikiem . Nie wiem czy wymiana klocków co 20kkm jest droższa niż wymiana przedwcześnie zużytych łożysk sprzęgła i panewek . To sa wszystko małe kwoty ale zbiera sie tego na sporą sumę . Nigdy mnie to nie zastanawiało i nie mam zamiaru zmieniać swoich przyzwyczajeń . Może to tak jak montowanie świateł dziennych z REALA aby zaoszczędzić paliwo :giggle:

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 16:55

Kubik1 pisze:Nigdy mnie to nie zastanawiało i nie mam zamiaru zmieniać swoich przyzwyczajeń
I tak powinno być.

Prawidłowa technika jazdy jest taka, że na luzie nie wolno jeździć z powodu braku kontroli nad autem, w pewnych sytuacjach należy hamować silnikiem (np przy długich zjazdach z góry, żeby nie przegrzać hamulców), czasem trzeba używać hamulca, ale zawsze mając auto na biegu, a czasem nie bawić się w żadne silniki, a tylko hamulec.

To zależy wyłącznie od okoliczności. Nie ma ma co roztrząsać, jak jest taniej, bo robić trzeba tak, aby było poprawnie z punktu widzenia techniki jazdy.

TERZO
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: niebieskie
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 17:09

O ile wiem hamowanie silnikiem jest niezdrowe tylko dla dwusuwa ;-) w reszcie przypadków tylko poprawia bezpieczeństwo...
Marcin

-_-

Boombastic
4 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester 2,5 XT MY2008 z 2007 r. już sprzedany
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 17:32

jarmaj pisze: To zależy wyłącznie od okoliczności. Nie ma ma co roztrząsać, jak jest taniej, bo robić trzeba tak, aby było poprawnie z punktu widzenia techniki jazdy.

No to się dowiedziałem.

Boombastic
4 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester 2,5 XT MY2008 z 2007 r. już sprzedany
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 17:33

TERZO pisze: O ile wiem hamowanie silnikiem jest niezdrowe tylko dla dwusuwa w reszcie przypadków tylko poprawia bezpieczeństwo...

W dwusuwach stosowano tzw. wolne koło by nie zatrzeć silnika. Ale zdaje się pierwsze Volvo tego nie miały i zjazd z góry z hamowaniem silnikiem zacierał go.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Czy lepiej hamować silnikiem czy układem hamulcowym?

Post 10 gru 2012, o 22:00

To dotyczyło bardzo prymitywnych dwusuwów. Lepsze silniki mają podajnik oleju niezależny od mieszanki. Wartburg, Trabant i Syrena to nie całość silników dwusuwowych. BTW: w Wartburgu wolne koło było wyłączalne.

ODPOWIEDZ