Turbo - fakty i mity

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
deLux
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: X.X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 07:45

nie zapomnij napisać jak to szło i co za kabelek. :whistle:



piotruś
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wielkopolska
Auto: Giulietta Veloce / Hyundai I30N Performance / Ioniq 6 / był Forester 2,5XT
Polubił: 320 razy
Polubione posty: 202 razy

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 13:05

1. Czy to prawda, że po włączeniu zimnego silnika z turbo na chwilę (aby np. wyjechać z garażu), zanim się go wyłączy powinno się odczekać aż się trochę nagrzeje?
2. Czy zawsze trzeba chłodzić turbo, nawet po podjechaniu po bułki? (dobrze byłoby ten baaaardzi ogólny temat ukonkretnić)
3. Turbo działa zawsze od najmniejszych obrotów tylko czuć je dopiero od wyższych?
4. Turbo żyje, turbo pije - to ten pijak wypija nam cały olej, konstrukcja silnika typu boxer nie ma tu nic do rzeczy.
5. Biturbo jest lepsze bo jest bi.
6. Im większe turbo tym lepsze.

Z tego co pamietam ze szkoły:
Add.1. - tak i to nie tylko dla silników z turbo, ale raczej nie po to aby rozgrzać silnik, lecz aby dobrze rozprowadzic olej,
równiez do miejsc gdzie zwykle dociera najpóźniej (np.zawory)
Add.2. - w tym "chłodzeniu turbo" przede wszystkim chodzi o to co dzieje się z olejem. Jeżeli wyłączymy silnik, to
olej przestaje "krążyć", również w wąskich 'kanalikach" turbosprężarki. Jeżeli ona jest mocno rozgrzana, to
ten olej może się w nich nieco "zapiec", przywrzeć do ścianek. To z kolei zmniejszy przekrój przepływu oleju i
utrudni odprowadzanie ciepła...
Pewnie cyt:"nie trzeba" chłodzić turbo, bo by o tym napisali w instrukcji, ale taki zabieg na pewno pomoże
wydłuzyć żywotność turbiny. (ja "chłodzę" ;-) )
Add.3. - tak
Add.4. - tak, przede wszystkim gubimy olej przez turbinę (tak samo dzieje się w turbodieslach), ale jest to również
cecha właściwa dla boxerów. Dla mnie to nie jest wada, tylko dostarczanie świeżutkiej "krwi" do obiegu ;-) ,
zresztą stosunkowo rzadko (u mnie na razie: 200 gram na 8 tys.km :razz: )
Add.5. - bardziej wydajne i sprawne, ale zależy do czego zaprojektowane, podobnie ma się z wielkością turbiny - zależy
czego od niej oczekujemy... to sa tematy dla tych, którzy chcą modyfikować swoje silniki.

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 310 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 13:07

piotruś pisze: tak, przede wszystkim gubimy olej przez turbinę (tak samo dzieje się w turbodieslach), ale jest to również
cecha właściwa dla boxerów
Dotarty i sprawny boxer N/A nie bierze oleju.

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 14 razy
Polubione posty: 19 razy

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 16:09

Pojeździłem sobie z kolegą Tasiorem i jego magicznym kabelkiem i mi wyszły takie wykresy. Czy to znaczy, że moja turbina ładuje tylko niewiele ponad 0,25 bara?

EDIT1: poprawiłem obrazki na większe ;-)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony 21 lip 2008, o 16:57 przez Konto usunięte, łącznie zmieniany 1 raz.

deLux
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: X.X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 16:49

większe pikczery poprosimy
no i jaki to kabelek?

jak dobrze widzę na tych miniaturkach to nie bary tylko psi ale przy tej rozdzielczości nie będę się zakładał

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 14 razy
Polubione posty: 19 razy

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 17:03

Pikczery powiększone, a kabelek - niech Tasior napisze. Taki z niebieską końcówką :mrgreen: Jakiś wynalazek, który kupił za kilkadziesiąt złociszy

Tasior_Miedziak
4 gwiazdki
Lokalizacja: z zaświatów
Auto: Czarny karawan na gnojówkę
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 17:48

Kabelek kupilem na Allegro za 79 PLN. Mozna go kupic i teraz:

http://allegro.pl/item398841650_interfe ... skoda.html

Tylko sprzedajacy jest jakis trefny. Ja kupowalem od sprzedawcy o nicku ziomek_z. Kabelek zostal polecony mi swego czasu na kropce. W jakim watku nie pamietam.

deLux
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: X.X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 17:49

a jednak bar, co tak mało :roll: ?

a flashować tym kabelkiem możesz?

Tasior_Miedziak
4 gwiazdki
Lokalizacja: z zaświatów
Auto: Czarny karawan na gnojówkę
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 18:00

deLux pisze:a jednak bar, co tak mało :roll: ?

a flashować tym kabelkiem możesz?
Nie wiem czy tym kabelkiem mozna flash'owac i raczej tego robil nie bede bo jestem lama kompletny w tej materii i z mojej Turbo Lodowki 2.5XT zostanie jedynie... lodowka.

U mnie w 2.5XT wyszlo w okolicach 0.75 bar. Malo, duzo czy w sam raz?

deLux
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: X.X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 18:34

mój 2.0l ładuje 0.6 a, że 2.5l to ponad 200kucy to i 0.75 brzmi w sam raz ale ktoś więcejwiedzący powie dokładniej.
pewnie jest duża różnica między tymi samochodami (0.25bar i 0.75bar) ??

vibowit
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kiełpin
Auto: szkoda
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 19:01

Tasior_Miedziak, Twoje ładowanie wygląda rozsądnie.
Konto usunięte wy jednak macie 2 auta N/A. :o
czarne jest piękne...

EterycznyŻołądź
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 19:19

Konto usunięte, te wykresy to dla mnie czarna magia, ale z tego co wiem to najważniejsze jest sprawdzać jak ładuje na dwóch ostatnich biegach (i to w miarę od dołu a nie zmiana z końca trojki na czwórkę), bo wtedy jest najbardziej wysilone.
vibowit pisze: Konto usunięte wy jednak macie 2 auta N/A. :o

Nie strasz tak wcześnie (i do tego skutecznie!) Fido. Jak kiedyś na spocie porównywaliśmy z Olleo Subaraki to w jego s-turbo nie było w pewnym sensie turbo dziury, bo... nie było czuć że turbina w ogóle się włączyła. Tak słabo dmuchała, więc może TTTM? W XT 2,5 to zupełnie inna bajka (znaczy tam jest normalnie :mrgreen: ), więc vibowicie, nie porównuj tych aut.

vibowit
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kiełpin
Auto: szkoda
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 19:23

EterycznyŻołądź, jednak mi coś kołacze, że Forek 2.0T powinien dmuchać coś ok. 0.7bara. Fakt, że nie wiadomo jak były przeprowadzane testy, ale 0.2 to i tak chyba za mało.
czarne jest piękne...

EterycznyŻołądź
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 19:29

vibowit, nie jesteś pewny, ale już biednego Fido nastraszyłeś. Złe informacje, takie np. jak generalny remont silnika w najbliższym czasie zostaw choćby Azowi. My laicy powinniśmy Fido wspierać coby nie przestał nas pozdrawiać. 8-)

vibowit
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kiełpin
Auto: szkoda
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 20:26

EŻ, wybacz. Zachowałem się jak gówniarz. Sypię głowę popiołem i zaraz przystępuję do edycji swoich postów. To ta dzisiejsza pogoda musiała na mnie tak wpłynąć, że sieję ferment. :-p
czarne jest piękne...

Godlik
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: GT'99 jest i zawsze będzie; OBK był, Legacy było, była Skoda, jest BMW :)
Polubił: 19 razy
Polubione posty: 83 razy

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 20:27

EterycznyŻołądź pisze: Złe informacje, takie np. jak generalny remont silnika w najbliższym czasie zostaw choćby Azowi.
E tam od razu silnik. Silnik przecież działa :razz: To może być jakaś pierduła. U mnie padnięta sonda lambda powodowała, że ładował tylko 0,7.

hogi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Kona Stinky
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 21:12

vibowit pisze: EterycznyŻołądź, jednak mi coś kołacze, że Forek 2.0T powinien dmuchać coś ok. 0.7bara. Fakt, że nie wiadomo jak były przeprowadzane testy, ale 0.2 to i tak chyba za mało.
Seryjnie 0,6 bara
Doradca Finansowy
http://www.greatpe.pl

szczur75
3 gwiazdki
Lokalizacja: wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 21 lip 2008, o 21:33

So What! pisze:
piotruś pisze: tak, przede wszystkim gubimy olej przez turbinę (tak samo dzieje się w turbodieslach), ale jest to również
cecha właściwa dla boxerów
Dotarty i sprawny boxer N/A nie bierze oleju.
Dobrze poskładany ( :arrow: w odpowiednim miejscu) Turbo też nie bierze oleju :mrgreen:

Olleo
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Auto: Forester 2.5XT
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 24 lip 2008, o 14:27

EterycznyŻołądź pisze:Nie strasz tak wcześnie (i do tego skutecznie!) Fido. Jak kiedyś na spocie porównywaliśmy z Olleo Subaraki to w jego s-turbo nie było w pewnym sensie turbo dziury, bo... nie było czuć że turbina w ogóle się włączyła. Tak słabo dmuchała, więc może TTTM? W XT 2,5 to zupełnie inna bajka (znaczy tam jest normalnie :mrgreen: ), więc vibowicie, nie porównuj tych aut.
No tak, ale mysmy porownywali do lekko zdlubanego WRXa ;-P
Największą przyjemność w życiu sprawia robienie tego, co zdaniem innych jest niewykonalne.

EterycznyŻołądź
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 24 lip 2008, o 16:48

Tłumik lekko zmieniony i już od razu będą wytykać, że "zdłubany" :roll: Za to miał szersze felgi niż seria, więc jechał tak samo. :mrgreen:

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 310 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: Turbo - fakty i mity

Post 24 lip 2008, o 17:27

EterycznyŻołądź, mówisz o tym samochodzie (aucie?), co nie jest Subaru ;-) :mrgreen:

Fala
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: KPHTH MOU
Auto: OBK H6 3.0 / GT / 328iA / TT Roadster / Habana Custom / 855 T5 / 900se turbo cabrio / Legacy CVT
Polubił: 4 razy
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 29 lip 2008, o 13:55

BTW może się przyda:

TYPY PĄPEK :mrgreen:

/cały wątek - TU: http://www.legacygt.com/forums/showthread.php?t=38805/

VF22
This turbo has the highest output potential of all of the IHI VF series turbos and is the best choice for those who are looking for loads of top end power. The top end power however, does not come without a cost. The VF22 spools significantly slower than the rest of the IHI models due to the larger P20 exhaust housing and large 40 mm compressor wheel. it is much less suited for daily driving than some of the other models. Although the largest VF series turbo, the VF22 is not quite optimal for stroked engines or those who wish to run more than 20PSI of boost. Utilizes a standard ballbearing center design. Recommended for use on cars with significant modifications and where flow capacity is more important then response time. Expect flows around 490 CFM at 18.0 PSI

VF23
This turbo is considered a great all-around turbo. Like the VF22 it utilizes the largest P20 exhaust housing. This housing is mated with a smaller compressor housing of the of the VF24 for fast response and excellent low and mid-range performance. It does not have the same top end power of the VF22, but spools up significantly quicker. Standard ball bearing center section. Excellent bolt-on replacement for the standard WRX turbo on cars without any other major modifications. Expect flows around 430 CFM at 18 PSI.


VF24
This turbo shares its compressor housing with the VF23 however, this housing is mated with a smaller (P18) exhaust side. The smaller characteristics of this turbo allow it to provide ample bottom end power and quick spool. This turbo is very popular for Imprezas with automatic transmissions and Group N rally cars. Not recommended for stroker engines or engines with high boost as turbo is small and can over speed. Best turbo for cars that want the best bottom end and least lag. Expect flows around 425 CFM at 18 PSI


VF28
This turbo came standard on the STi Version 5. In terms of overall size, it is smaller than the VF22, VF30 and VF34, and about same size as the VF23. Expect flows around 425 CFM at 18 PSI


VF29
This Turbo is nearly identical to the VF24, with the same compressor and exhaust housings. However the compressor wheel in the VF29 is has been changed slightly. The changes made to the compressor wheel in this model are generally viewed as improvements, and as such this unit is typically chosen over the VF24. Has a different location for the pressure hose on the waste gate actuator Expect flows around 425 CFM at 18 PSI

VF30
The VF30 is commonly considered the best bang for the buck turbo in the IHI VF series line. A relatively new model the VF30 features the same exhaust housing as the VF24 but a larger compressor side similar to the VF22. The combination of these two parts results in increased output potential without the lag associated with the VF22. Although it doesn't offer the top end supremacy of the VF22, the VF30 is a great compromise between these unit and the quicker spooling models. This is the ideal turbo for the average customer looking for fast excellent mid-range performance and response. This is not a ball bearing turbo as it utilizes a sleeve type design. Expect flows around 460 CFM at 18.0 PSI

VF34
The VF34 is nearly identical to the VF30, with the same exhaust housing and compressor. However the VF34 goes back to the ball bearing design, and in doing so achieves full boost approximately 500RPM sooner than the comparable VF30. The VF34 is the most recent IHI design and as such costs slightly more than its counterpart. Top end performance and maximum output are identical to the 30. Expect flows around 460 CFM at 18.0 PSI

VF35
The VF35 utilizes the same compressor housing as the VF34 however it also features a divided thrust or offset ball bearing design. The smaller P15 exhaust housing for quicker spool up and a slightly more limited top end. The compressor inducer size is the same as a VF30/or 34 turbocharger. This turbo is standard on the new WRX Type RA.

VF36
Roller bearing version of the twin scroll VF37, also has a titanium turbine and shaft for even quicker spool. Same compressor housing as VF30/34, however twin scroll P25 exhaust housing provides slightly better top end output due to reduced exhaust pulse interference. This turbo is good for 400HP and used on JDM STI Spec C from 2003 onwards.

VF37 (thrust bearing)
Enter the age of twin scroll IHI turbos. Same compressor housing as VF30/34, however has a new twin scroll P25 exhaust housing that provides slightly better top end output due to reduced exhaust pulse interference. Twin scroll also provides better spool up for improved low down response over the VF30/34. This turbo is good for 400HP and used on JDM STI from 2003 onwards.

VF38
Twin scroll turbo with titanium turbine and shaft. Smaller compressor housing than VF36/VF37 provides tremendous spool up capabilities but less top end than VF36/37. The spool capabilities of this turbo are demonstrated on the JDM Legacy GT, which reaches peak torque at 2400RPM.

VF39
Single scroll turbo used on USDM STI and latest 2.5L STIs released internationally. Smaller than VF30/VF34.

VF42
Exclusive turbo to the S203/S204 models, this features a twin scroll design with a slightly larger compressor than the VF36/37 turbos and different turbine design (more blades). The VF42 is a roller-bearing turbo and is likely of similar size to the VF22 turbo, but with twin scroll exhaust housing for faster spool and superior top end performance due to reduced exhaust pulse interference.
Obrazek

NAJLEPSZA OLIWA Z OLIWEK Z KRETY! <-- wyszukaj na FB

jako
2 gwiazdki
Lokalizacja: wawa
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Turbo - fakty i mity

Post 30 lip 2008, o 16:56

Konto usunięte pisze: Pojeździłem sobie z kolegą Tasiorem i jego magicznym kabelkiem i mi wyszły takie wykresy. Czy to znaczy, że moja turbina ładuje tylko niewiele ponad 0,25 bara?
Fido jakiego Ty masz forysia?,

Z wykresów faktycznie widać, że turbo ładuje za mało.
Nie właściwe są również wskazania przepływki, (wartości sporo zawyżone).
Chyba powinieneś wybrać się do jakiegoś warsztatu.

Pozdrawiam,
jako
http://subarulpg.pl
tel. +48 692 325 541

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 14 razy
Polubione posty: 19 razy

Re: Turbo - fakty i mity

Post 30 lip 2008, o 19:58

Jako, mam s-turbo MY 99. Jutro idę na drugą część zabiegu w 4turbo. Po pierwszej wizycie jest lepiej, bo dziś mi przydmuchał nawet na 0,45 bara. Co to jest przepływka i gdzie ją widać na wykresie? ;-) Serio pytam

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 310 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: Turbo - fakty i mity

Post 30 lip 2008, o 22:04

Przepływka to przepływomierz. Na wykresach się nie znam.

ODPOWIEDZ