LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
geos
4 gwiazdki
Auto: Forester 2.0X 2003
Polubił: 18 razy
Polubione posty: 43 razy

LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 30 gru 2015, o 23:50

witam,

zaczynam zgłębiać temat ale nie jest dla mnie jasne, czy do wszystkich silników Forestera można założyć instalację LPG. jak rozpoznać egzemplarz, w którym taka instalacja jest możliwa? i czy ogólnie odbija się czkawką i kosztami (częsta regulacja?) czy też raczej jest eksploatacja bezproblemowa?

pozdrawiam
geos



luki_man
4 gwiazdki
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 2 razy

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 31 gru 2015, o 00:40

Ja mam forka 98r silnik ej20, z jednym wałkiem rozrządu, 122km z regulacją na śrubce i nakrętce więc regulacja kosztuje mnie grosze. Zwłaszcza że robię to sam bo jest to banalne. Zajmuje mi to 45min bez wyciągania silnika i innych magicznych trików. LPG mam już od 60tyś. km i nie dostrzegam kompletnie żadnych skutków ubocznych.


ALE!!!! Jedna przestroga. Subaru nie lubi lipy !!!! Więc jak zakładasz instalację to tylko i wyłącznie konkretną. To się tyczy wszystkiego co na nosie ma plejady.

inquiz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: pojazd wolnobieżny
Polubił: 421 razy
Polubione posty: 361 razy

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 31 gru 2015, o 01:02

wątków o tym jest trochę na forum, trzeba poszperać. generalnie dobra instalacja zawsze, jak SOHC to masz tańszą regulację, jak DOHC to drożej. turbo też się da. szukaj po modelu silnika bo były instalowane we wszystkich subaru zazwyczaj (w forku nie masz H6 więc jeden problem odpada).
Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.
Živela Jugoslavija!

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 31 gru 2015, o 01:44

luki_man pisze:
ALE!!!! Jedna przestroga. Subaru nie lubi lipy !!!! Więc jak zakładasz instalację to tylko i wyłącznie konkretną. To się tyczy wszystkiego co na nosie ma plejady.
Głównym problemem instalacji gazowych zwykle jest sam "gazownik" ;)

arturj
2 gwiazdki
Lokalizacja: Karczmiska, Lubelszczyzna
Auto: Forester SF - był, była impreza gd 2.0 n/a, była na szczęście już nie ma e61, jest Forek sh 2,5
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 31 gru 2015, o 08:56

Forek SF - nadawał się do gazowania idealnie. Przejechane miałem na gazie ok. 400 tyś km, bo po zakupie w NL właściciel wpakował do niego LPG, ja przejechałem jakieś 60 tyś km i oprócz wywalenia instalki na włoską (serwis holendrów mnie przerósł) nic przy gazie nie robiłem, przy silniku absolutnie nic, na regulacji zaworów na jednej głowicy były minimalnie za ciasno. Spalanie od 8,8 - (sam nie wierzyłem) przy jeździe do Zakopca tak emerycko 90 max do 14 - więcej mi nie spalił.
Sprzedam bandita 1200

szamot
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Tbg
Auto: Czarne
Polubił: 20 razy
Polubione posty: 41 razy

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 31 gru 2015, o 11:23

geos, mam H6, miałem 2,5 SOHC, nastukane tysiące km i nie ma z lpg żadnych problemów
Tak jak AAA napisał - jedyny problem to przestrzeń pomiędzy lewym a prawym uchem instalatora ;-)

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 31 gru 2015, o 11:45

Alan, Alan, Alan! pisze: Głównym problemem instalacji gazowych zwykle jest sam "gazownik" ;)
Pan Mirek by się raczej nadawał:

http://aszdziennik.pl/116099,wielki-suk ... konomiczna


geos
4 gwiazdki
Auto: Forester 2.0X 2003
Polubił: 18 razy
Polubione posty: 43 razy

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 31 gru 2015, o 13:21

dzięki za wszystkie informacje. przeczytałem wskazany wątek i rozjaśniło się co nieco. podane tam oznaczenia
EJ204....., nie przystosowany do lpg- regulacja luzów zaworowych co 30-50 tys km.
EJ20F....., przystosowany do lpg- regulacja luzów zaworowych z częstotliwością pow. 100 tyś km.
są wraz z informacją o forkach 05-10. czy w forkach pierwszej generacji były też montowane jednostki EJ20F czy też może trzeba poszukać silnika i innym oznaczeniem?

pozdrawiam
geos

kiesio
0 gwiazdek
Auto: Subaru
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 31 gru 2015, o 15:39

Bergen pisze: Pan Mirek by się raczej nadawał:
Tego gościa też by pewnie wyśmiali, że założył gaz do takiego auta:
Wiele osób kojarzy instalację gazu wyłącznie ze starszymi samochodami, ale LPG można założyć również w ciekawszych modelach. Przykładem jest Dodge Charger z silnikiem V8. Przed założeniem gazu, 2 miesiące jazdy kosztowały właściciela aż 11 tys. zł!
http://moto.onet.pl/porady-ekspertow/in ... odu/z175zk

Paulus1008
Awatar użytkownika
0 gwiazdek
Auto: Impreza WRX Type RA STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 31 gru 2015, o 21:17

geos pisze:dzięki za wszystkie informacje. przeczytałem wskazany wątek i rozjaśniło się co nieco. podane tam oznaczenia
EJ204....., nie przystosowany do lpg- regulacja luzów zaworowych co 30-50 tys km.
EJ20F....., przystosowany do lpg- regulacja luzów zaworowych z częstotliwością pow. 100 tyś km.
są wraz z informacją o forkach 05-10. czy w forkach pierwszej generacji były też montowane jednostki EJ20F czy też może trzeba poszukać silnika i innym oznaczeniem?

pozdrawiam
geos
Niestety silniki z "F" ankońcu to Forestery SF i Imprezy GD i GH.
Forki SG nie miały silników przystosowanych pod LPG, ale za to maja nieco prostszą regulację luzów zaworowych, bo zamiast szklanek są płytki regulacyjne (S-Turbo) i śrubki (SOHC). Także i tak opłaca się montować LPG a koszty regulacji zaworów nie "zjadają" oszczędności z jazdy na gazie.

geos
4 gwiazdki
Auto: Forester 2.0X 2003
Polubił: 18 razy
Polubione posty: 43 razy

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 31 gru 2015, o 22:46

dzięki za odpowiedź, ale gdybyś mógł jeszcze wyjaśnić: napisałeś, że forki SG nie miały silników przystosowanych pod LPG. nie jestem biegły w tych akronimach ale na innym forum Subaru podali, że:
SG = MY03-MY08
SF = Before that
czyli tak jakby wynika, że SG w części łapią się na zakres dat 05-10 i niektóre z nich mają silniki EJ20F distosowane do LPG. czy to jakaś literówka się wkradła i powinno być, że "SF nie miały silników przystosowanych do LPG"?

pozdrawiam
geos

inquiz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: pojazd wolnobieżny
Polubił: 421 razy
Polubione posty: 361 razy

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 31 gru 2015, o 23:10

po VINie powinieneś rozkodować jaki masz silnik, pod maską też jest tabliczka gdzie ta informacja powinna być. to prostsze niż spekulacje.
Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.
Živela Jugoslavija!

geos
4 gwiazdki
Auto: Forester 2.0X 2003
Polubił: 18 razy
Polubione posty: 43 razy

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 1 sty 2016, o 11:59

nie chodzi o spekulacje :) w polecanym wątku doradzano, aby nie polegać na dekoderach VIN. wiem już gdzie sprawdzać typ silnika, ale nie wiem jakie oznaczenia silników Forestera pierwszej generacji nadają się lepiej niż inne do instalacji gazowej. dla Foresterów 2 generacji już mi doradzono EJ20F - czy jest jakiś silnik z pierwszej generacji nadający się do LPG? tak na marginesie to nie mam jeszcze Forestera, zamierzam dopiero kupić i o oznaczenie typu silnika pytać sprzedawców zanim pojadę obejrzeć samochód.

pozdrawiam,
geos

dzixd
Awatar użytkownika
Moderator działu
Lokalizacja: Dziki Zachód
Auto: Legacy IV "prawie spec b h6", legacy II 2.2, 2xLegacy III 2.5 MY99, Impuls - Legacy IV H6 5EAT LPG
Polubił: 9 razy
Polubione posty: 307 razy

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 1 sty 2016, o 14:24

inquiz pisze:po VINie powinieneś rozkodować jaki masz silnik, pod maską też jest tabliczka gdzie ta informacja powinna być. to prostsze niż spekulacje.

Chyba że silnik zmieniono na inny ;-)
Jeździć nie umiem, ale się staram :mrgreen:
Naprawiać też nie umiem, ale się staram.
Konto usunięte pisze:
29 gru 2018, o 17:15
masz dobre serducho i ostrego pierdolca :lol: :thumb:
Obrazek

Paulus1008
Awatar użytkownika
0 gwiazdek
Auto: Impreza WRX Type RA STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 1 sty 2016, o 22:46

geos pisze:nie chodzi o spekulacje :) w polecanym wątku doradzano, aby nie polegać na dekoderach VIN. wiem już gdzie sprawdzać typ silnika, ale nie wiem jakie oznaczenia silników Forestera pierwszej generacji nadają się lepiej niż inne do instalacji gazowej. dla Foresterów 2 generacji już mi doradzono EJ20F - czy jest jakiś silnik z pierwszej generacji nadający się do LPG? tak na marginesie to nie mam jeszcze Forestera, zamierzam dopiero kupić i o oznaczenie typu silnika pytać sprzedawców zanim pojadę obejrzeć samochód.

pozdrawiam,
geos
Sprawa wygląda następująco: producenci generalnie nie przystosowują silników do spalania paliwa gazowego (niezależnie LPG czy CNG) z kilkoma wyjątkami. Wychodzą z założenia że silnik przystosowany do spalania Pb musi być zasilany Pb. W przypadku silników Subaru tylko jeden silnik był przystosowany do spalania paliwa gazowego i były to silniki EJ20F. Silnik ten ma przede wszystkim zmieniony materiał gniazd zaworowych, co pozwoliło na ograniczenie niekorzystnego zjawiska zapadania się zaworów w gniazdach, albo prościej: zaniku luzów zaworowych. Pozostałe silniki Subaru niestety wykorzystują standardowe materiały na gniazda co prowadzi do ich nadmiernego zużycia i zaniku luzów zaworowych.
Nie mniej jednak, jeżeli zdecydujesz się na montaż instalacji LPG do silnika nieprzystosowanego do zasilania LPG to największym problemem jest częstotliwość regulacji luzów zaworowych i cena tej usługi. W standardowych silnikach częstotliwość regulacji luzów waha się w granicach od 30 -50 tyś. km, a jej koszt zaczyna się od ok 300 zł do 3000 zł (lub więcej, w zależności od usługodawcy i rodzaju regulacji).
Generalnie problem regulacj luzów nie dotyczy tylko Subaru, jest o wiele szerszy. Nie mniej jednak opisałem tylko tę jedną markę.

fudżisubo;)
2 gwiazdki
Lokalizacja: WR
Auto: Forester S turbo MY-01
Polubił: 2 razy
Polubione posty: 0

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 2 sty 2016, o 12:39

geos a do jakiego silnika się przymierzasz w forku? sam mam w sf s turbo i mam już rok instalkę różnica tylko pod dystybutorem :-) To prawda, że z regulacją zaworów w tym modelu występują problemy typu ,że trzeba podnosić silnik przy owej regulacji, oraz same jej interwały. Tragedii z tym nie ma ja przy wymianie rozrządu teraz robiłem reg. przy okazji i zapłaciłem grosze w porównaniu do cen jak niektórzy twierdzą :giggle: wystaczy mieć ogarniętego mechaniora, który nie zdziera ostatniej koszuli z ciebie. Jesli chodzi o instalacje LPG jak już ktoś wcześniej wspominał tylko kumaty gazownik silniki turbo w subaru są wymagające i wymagają dokładnego strojenia -nie druciarstwa. Problemów z instalką STAG nie mam żadnych. Jak chcesz namiar ci mogę dać na tego gazownika spod Lublina pisz na PW.

slony
0 gwiazdek
Auto: Honda Accord
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 13 sty 2016, o 00:22

Musze ustalic stopien skomplikowania regulacji luzow zaworowych w 2.0i N/A FB20 w Foresterze IV MY13, jego cene bo niektore zrodla szokuja wycenami no i czestotliwosc regulacji poza trwaloscia samej glowicy oczywiscie. Dokladny kod silnika FB20BHZBZE.

Wiem, ze silnik FB20 byl montowany juz w poprzednim Foresterze III, moze ktos ma z nim doswiadczenie? Moze to jakas ewolucja EJ20F? Bede wdzieczny za kazda informacje, bo bardzo malo jest ich w necie, a konkretnych to juz w ogole.

G-Tomson
0 gwiazdek
Auto: Forester
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 15 sty 2016, o 11:53

Mam na oku Forestera II generacji rocznik 2007/8 wolnossący 2.0. Ma fabrycznie zamontowany gaz - sekwencyjny BRC - i przebieg 190k. Czy z takim przebiegiem na gazie jest duże ryzyko przepalenia gniazd zaworowych? Jak to się będzie objawiać i jak temu zapobiec?

Slawskip
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Jelenia Góra
Auto: Subaru Legacy MY07
Polubił: 12 razy
Polubione posty: 4 razy

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 15 sty 2016, o 12:31

sprawdzić luzy i jeśli trzeba wykonać regulację.

Paulus1008
Awatar użytkownika
0 gwiazdek
Auto: Impreza WRX Type RA STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: LPG w Forester - jak rozpoznać czy można?

Post 15 sty 2016, o 23:16

G-Tomson pisze:Mam na oku Forestera II generacji rocznik 2007/8 wolnossący 2.0. Ma fabrycznie zamontowany gaz - sekwencyjny BRC - i przebieg 190k. Czy z takim przebiegiem na gazie jest duże ryzyko przepalenia gniazd zaworowych? Jak to się będzie objawiać i jak temu zapobiec?
Objawy:
1. Nierównomierna prędkość obrotowa na biegu jałowym,
2. Wysokie podciśnienie na biegu jałowym,
3. Problemy z uruchomieniem ciepłego silnika,
4. Brak mocy po rozgrzaniu silnika.

Zapobiec można tylko poprze weryfikację parametrów silnika i regularne kontrole luzów zaworowych. Innego sposobu nie ma. ;-)

ODPOWIEDZ