Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Rozmowy o Subaru i nie tylko. Dział pełen offtopicu i rozmów niemotoryzacyjnych.
Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 261 razy
Polubione posty: 535 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 12:07

busik pisze:
3 lis 2025, o 11:32
Ty masz taką możliwość. Większość ludzi mieszka w blokach, nie ma fotowoltaiki itd. Więc posiadanie elektryka pozostanie dla nich fanaberią
Ale ja też mieszkam w bloku i nie mam fotowoltaiki. :-p
busik pisze:
3 lis 2025, o 11:32
My korzystaliśmy z ładowarek komercyjnych (na szczęście firma płaciła). Więc koszt 2-3 zł za kWh x 17-19 kWh/100km - to koszt zdecydowanie dla mnie wyższy niż 13 zł.
Pod firmą mam za 1.6... publiczne albo szybkie to inna bajka. Tylko szybkie są wymagane w trasie. Wtedy koszt paliwa faktycznie zrównuje się z konwencjonalnym napędem.


"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

busik
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: SM
Auto: DS5
Polubił: 48 razy
Polubione posty: 117 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 12:31

Chloru pisze:
3 lis 2025, o 12:07
Pod firmą mam za 1.6... publiczne albo szybkie to inna bajka. Tylko szybkie są wymagane w trasie. Wtedy koszt paliwa faktycznie zrównuje się z konwencjonalnym napędem.
zawsze można 1h pod Lidlem... ale ile można codziennie czasu do Lidla jeździć i siedzieć tam godzinę...
rrosiak pisze:
3 lis 2025, o 11:57
Poza tym zimą niezależnie od ustawień zawsze jest zimno w nogi, ale to może akurat urok BYD7.
pomijając znaczny spadek zasięgu - to to samo zauważyłem w LEAFie, oraz w Volvo. Nie dogrzewa dmuchawa dołu - głównie nawiew na górną połówkę auta
Na plus - że grzanie możliwe od początku jazdy, a nie po 10km :cofee:
danikl pisze:
3 lis 2025, o 11:45
W firmie mam prąd za około 0,6-0,7 zł za KWh. Ładowanie w nocy i cały dzień jeżdżenia. Realny zasięg takiej Pandy to około 230 km, co jest dla mnie wystarczające.
zakładasz że nie będzie dni z większą ilością "dalszych" zleceń, zimy, bardzo upalnego lata... i nie będziesz musiał doładowywać w ciągu dnia po stawce 3x wyższej? ;-)
"Pamiętaj, że wartość ma nie to, co ty mówisz, ale to jak się to odbija w mózgu słuchającego" J.Piłsudski

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 261 razy
Polubione posty: 535 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 12:42

busik pisze:
3 lis 2025, o 12:31
zawsze można 1h pod Lidlem... ale ile można codziennie czasu do Lidla jeździć i siedzieć tam godzinę...
Nuda... ale do Lidla mam 3 minuty na piechotę. Mógłbym pójść, zostawić auto i wrócić do domu.
busik pisze:
3 lis 2025, o 12:31
pomijając znaczny spadek zasięgu - to to samo zauważyłem w LEAFie, oraz w Volvo. Nie dogrzewa dmuchawa dołu - głównie nawiew na górną połówkę auta
Na plus - że grzanie możliwe od początku jazdy, a nie po 10km
W nowych autach jest pompa ciepła, podobno znacząco poprawia efektywność zimą. Dodatkowo trzeba trochę zmienić przyzwyczajenia i więcej korzystać z grzanych zydli i kierownicy.
busik pisze:
3 lis 2025, o 12:31
zakładasz że nie będzie dni z większą ilością "dalszych" zleceń, zimy, bardzo upalnego lata... i nie będziesz musiał doładowywać w ciągu dnia po stawce 3x wyższej?
Zmień dostawcę energii jak masz w ciągu dnia stawkę 3x wyższą. Właśnie takie gadanie bez sensu byle pasowało pod tezę jest jednym z większych problemów z autami elektrycznymi. Zraz po infrastrukturze ale jak juz pisałem wyżej 3000 punktów ładowania czeka na odbiory. Pewnie potrzeba kolejnych tysięcy ale coś się w temacie rusza.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

danikl
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: niby mazowsze, ale mentalnie podlasie
Auto: Muł, truposz i czerwone włoskie półwytrawne
Polubił: 109 razy
Polubione posty: 169 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 13:13

busik pisze:
3 lis 2025, o 12:31
danikl pisze:
3 lis 2025, o 11:45
W firmie mam prąd za około 0,6-0,7 zł za KWh. Ładowanie w nocy i cały dzień jeżdżenia. Realny zasięg takiej Pandy to około 230 km, co jest dla mnie wystarczające.
zakładasz że nie będzie dni z większą ilością "dalszych" zleceń, zimy, bardzo upalnego lata... i nie będziesz musiał doładowywać w ciągu dnia po stawce 3x wyższej? ;-)
W ciągu dnia nie mam stawki 3x większej. Jakieś 10-15 groszy różnicy. Problemem może być moc, bo w ciągu dnia wszystko pracuje i pewnie będzie możliwe ładowanie tylko z gniazdka 230V. Ograniczeniem też jest większa liczba aut elektrycznych. W tej chwili nie bardzo mam możliwość ładowania więcej niż jednego auta na lokal, bo mocy może nie wystarczyć do ładowania np. 7,5 KW

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 261 razy
Polubione posty: 535 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 13:33

danikl pisze:
3 lis 2025, o 13:13
Ograniczeniem też jest większa liczba aut elektrycznych. W tej chwili nie bardzo mam możliwość ładowania więcej niż jednego auta na lokal, bo mocy może nie wystarczyć do ładowania np. 7,5 KW
W takiej sytuacji należy wystąpić do operatora (niekoniecznie jest to sprzedawca energii) o zwiększenie mocy przyłącza.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

danikl
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: niby mazowsze, ale mentalnie podlasie
Auto: Muł, truposz i czerwone włoskie półwytrawne
Polubił: 109 razy
Polubione posty: 169 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 14:06

Chloru pisze:
3 lis 2025, o 13:33


W takiej sytuacji należy wystąpić do operatora (niekoniecznie jest to sprzedawca energii) o zwiększenie mocy przyłącza.
Na jednym lokalu moc już jest na maxa w stosunku istniejącej instalacji. Bez wymiany całej instalacji od złącza nie ma możliwości zwiększenia mocy. Na drugim jakiś zapas jest.

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 261 razy
Polubione posty: 535 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 14:09

danikl pisze:
3 lis 2025, o 14:06
Na jednym lokalu moc już jest na maxa w stosunku istniejącej instalacji. Bez wymiany całej instalacji od złącza nie ma możliwości zwiększenia mocy. Na drugim jakiś zapas jest.
No instalacja i przyłącze musi pozwolić.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński
Polubił: 86 razy
Polubione posty: 443 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 14:58

rrosiak pisze:
3 lis 2025, o 11:57
Elektryki tylko do jazdy wokół trzepaka, ew. codzienne dojazdy na krótkich odcinkach, aby prądu wystarczyło na powrót do domu.
Dokładnie. Jak kogoś stać na osobny samochód do jazdy wkoło komina i inny normalny do normalnej jazdy. Czyli jak napisałem wcześniej, fanaberia bogatego.

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 239 razy
Polubione posty: 354 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 15:29

busik, fotowoltaika powiadasz. A jak, dzięki niej, chcesz to wykorzystać? Przy obecnym systemie wsparcia i rozliczenia brak przełożenia $.
Pochmurne dni, produkcja kilka kWh, magazyny energii kosmicznie drogie. Jak świeci, jesteś poza domem, w nocy nie świeci. 6-8 kW na dachu to nic wobec potrzeb. Bliżej x10 plus magazyn. Nierealne.
10 kW z gniazdka raczej baterii przez noc nie naładuje. Itd, itp.
Porażka.

Do Świnoujścia z rowerami na haku bez dwóch postojów mógłbym nie dojechać. No i od razu trzeci na miejscu, bo zasadę mam taką, że zawsze po dojechaniu do celu tankuje do pełna.
Dolce far niente ;-)

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 261 razy
Polubione posty: 535 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 16:06

FUX pisze:
3 lis 2025, o 15:29
Do Świnoujścia z rowerami na haku bez dwóch postojów mógłbym nie dojechać. No i od razu trzeci na miejscu, bo zasadę mam taką, że zawsze po dojechaniu do celu tankuje do pełna.
Przyjmijmy te 30 kWh/100 km z rowerami i ogarniesz to z jednym postojem. Po drodze jest jakieś 10 ładowarek. :-P

Miałeś fanaberię z ekspresem do kawy to kup elektryka. :mrgreen:
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 239 razy
Polubione posty: 354 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 16:34

Oddal się bez zbędnej zwłoki.
:mrgreen:

Cos kalkulator masz zepsuty.

Masz 100kW baterii. Tylko.

Zasięg Volvo EX90 wynosi od około \(600\) do \(620\) km w cyklu mieszanym WLTP, jednak zasięg w cyklu miejskim może być znacznie większy, sięgając nawet \(772\) km, w zależności od wersji silnikowej i warunków jazdy. Rzeczywisty zasięg jest niższy od deklarowanego przez producenta i zależy od czynników takich jak styl jazdy, temperatura czy obciążenie.  Oficjalne dane (wg. cyklu WLTP) Zasięg całkowity: od około \(600\) km do \(621\) km. Zasięg w mieście: do \(772\) km, przy zużyciu energii rzędu \(15,6\) kWh/100 km. Zasięg w cyklu mieszanym: około \(621\) km (przy zużyciu energii \(20,6\) kWh/100 km w wersji Twin Motor Performance).  Rzeczywiste wyniki testów Zasięg w mieście: nawet \(500\) km.  Zasięg na trasie: około \(430\) km (przy niskich temperaturach i zużyciu energii \(25-26\) kWh/100 km). 


I nie podpuszczaj, bo sobie wezmę na testy na tydzień. :lol:

Nie, nie wezmę. 565 kpln :-(
300 to granica abstrakcji.
Dolce far niente ;-)

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 261 razy
Polubione posty: 535 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 16:40

Andrzeju przestań epatować ukośnikami.
FUX pisze:
3 lis 2025, o 16:34
Zasięg na trasie: około \(430\) km (przy niskich temperaturach i zużyciu energii \(25-26\) kWh/100 km).
No właśnie. Do Świnoujścia masz ~450 km pewnie. Więc z rowerami i zużyciem nawet 35 kWh/100 km zrobisz ~300 km bo masz jakies ~100 kWh baterii netto. Jeden postój po drodze wystarczy. Jak nie pijesz kawy w trasie to weź se w termos z tego zajebistego ekspresu. :razz:

P.S. EX90 to nie jest ani mistrz oszczędności ani najszybszego ładowania. Za to jak posłuchałem B&W w tej budzie to bardzo chciałbym mieć. Przy okazji proponuję znaleźć inne auto tej wielkości i zobaczyć ile pali w mieście i na trasie.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 239 razy
Polubione posty: 354 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 16:44

Kawy z termosu nie pijam. To profanacja. A ekspres mam nowy od kilku lat. Zapraszam na kawę.
Pooglądałem stalinówki i raczej prócz volvo to nic szczególnego na rynku nie widzę. Zobaczę za rok, jak nowe modele wejdą.
XC70 budzi zainteresowanie nieznaczne. Drzwi bez ramek, więc prawie subaru.
:-d
Dolce far niente ;-)

busik
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: SM
Auto: DS5
Polubił: 48 razy
Polubione posty: 117 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 16:46

Chloru pisze:
3 lis 2025, o 16:40
Przy okazji proponuję znaleźć inne auto tej wielkości i zobaczyć ile pali w mieście i na trasie.
FUX dysponował kamienicą, raczej pamięta ile to paliło ;-)
"Pamiętaj, że wartość ma nie to, co ty mówisz, ale to jak się to odbija w mózgu słuchającego" J.Piłsudski

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 261 razy
Polubione posty: 535 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 16:49

FUX pisze:
3 lis 2025, o 16:44
Zobaczę za rok, jak nowe modele wejdą.
Co ma wyjść? Oprócz EX60 nie kojarzę żeby coś mieli wypuścić.
FUX pisze:
3 lis 2025, o 16:44
XC70 budzi zainteresowanie nieznaczne. Drzwi bez ramek, więc prawie subaru.
Oprócz tego, że nie lubię SUVów to ma to sens. Duży zasięg na prądzie, podobno 200 km. Jak na PHEV świetny wynik.
busik pisze:
3 lis 2025, o 16:46
FUX dysponował kamienicą, raczej pamięta ile to paliło
Mógł zostać rentierem a został baristą. :->
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 239 razy
Polubione posty: 354 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 16:50

8-10
Szybko 140-170 12-14

XC70 ćwierkają o 1200, w co wątpię.
Ale dość żwawe do 100-ki.
Koło 5,3s.

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/pr ... ie/xte4rw3
Ostatnio zmieniony 3 lis 2025, o 16:53 przez FUX, łącznie zmieniany 1 raz.
Dolce far niente ;-)

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Duża Dacia :)
Polubił: 132 razy
Polubione posty: 201 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 3 lis 2025, o 16:51

busik pisze:
3 lis 2025, o 16:46
FUX dysponował kamienicą, raczej pamięta ile to paliło ;-)
Kamienica była zasilana paliwem rolniczym, więc raczej nie paliła dużo. :)
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

Bilex
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: WuWuA
Polubił: 17 razy
Polubione posty: 287 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 4 lis 2025, o 12:41

FUX pisze:
3 lis 2025, o 16:34
300 to granica abstrakcji.
300 to goły TUAREG...
Death ain't nothin' but a heartbeat away...

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 261 razy
Polubione posty: 535 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 4 lis 2025, o 12:46

FUX pisze:
3 lis 2025, o 16:34
Nie, nie wezmę. 565 kpln
300 to granica abstrakcji.
Mi wyszło trochę mniej. Strzelam, że do ugrania jest 15-25%. Tym bardziej, że to nie jest coś co im się jakoś super sprzedaje. I jak nie potrzebujesz takiej krowy to będzie niedługo EX60.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 239 razy
Polubione posty: 354 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 4 lis 2025, o 13:07

Bilex pisze:
4 lis 2025, o 12:41
FUX pisze:
3 lis 2025, o 16:34
300 to granica abstrakcji.
300 to goły TUAREG...
Za tyle mam B5 XC90 z dodatkami pod korek.

Chloru pisze:
4 lis 2025, o 12:46
Strzelam, że do ugrania jest 15-25%. Tym bardziej, że to nie jest coś co im się jakoś super sprzedaje. I jak nie potrzebujesz takiej krowy to będzie niedługo EX60.
Raczej jeszcze więcej. Czysty elektryk nie. PHEV jeżeli już, więc czekam i tak na koniec przyszłego roku.
Dolce far niente ;-)

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 261 razy
Polubione posty: 535 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 4 lis 2025, o 13:21

FUX pisze:
4 lis 2025, o 13:07
Za tyle mam B5 XC90 z dodatkami pod korek.
B5 trochę w tej budzie pewnie nie jedzie. Bierz T8 ;-)
FUX pisze:
4 lis 2025, o 13:07
Raczej jeszcze więcej. Czysty elektryk nie. PHEV jeżeli już, więc czekam i tak na koniec przyszłego roku.
Tym bardziej - patrz wyżej. Za ~300 pewnie wyrwiesz XC60 w dobrej specyfikacji T8. Jeździłem takim i nawet rozważałem za i przeciw. W XC60 masz jeszcze T6 PHEV, którego nie ma w XC90.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 239 razy
Polubione posty: 354 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 4 lis 2025, o 15:20

Koniec przyszłego roku. Prędzej podatkowo nie ogarnę.
Dolce far niente ;-)

piotruś
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wielkopolska
Auto: Giulietta Veloce / Hyundai I30N Performance / Ioniq 6 / był Forester 2,5XT
Polubił: 323 razy
Polubione posty: 203 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 6 lis 2025, o 23:14

Łomatkoelektryczna :-d co Wy moi ukochani fani motoryzacji opowiadacie :-) . Dawno mnie tu nie było, bo Forestera już nie mam, ale widzę, że od prawie 3 lat piszecie , myślicie, i upieracie się przy starych przyzwyczajeniach z godnym podziwu uporem :lol: . My tymczasem naszym Ioniqiem 6 zrobiliśmy prawie 30 tys.km. Jeździliśmy "wokół trzepaka" i byliśmy w Berlinie i robiliśmy długie trasy w PL i muszę powiedzieć, że piszecie moi kochani bzdury na ten temat :-p . Owszem, z "pozyskiwaniem energii w trasie" jeszcze nie jest tak łatwo jak z benzyniakami, ale spokojnie da się jeździć po PL elektrykami. I naprawdę jest dużo taniej o ile nie ładujesz się tylko i wyłącznie "przy drodze". "Tankowanie" naszego Ioniqa (bez fotowoltaiki i specjalnych taryf, ale 80% z ładowarki w domu 20% przy trasie) wychodzi prawie 4x taniej niż jazda Foresterm 2,5XT :lol: Doskonałe przyspieszenie, cisza, świetne systemy wspomagające kierowcę - kupujcie elektryki i radujcie się :thumb:
Użytkownicy, którzy polubili ten post :
Chloru (7 lis 2025, o 20:11)

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 261 razy
Polubione posty: 535 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 7 lis 2025, o 20:14

piotruś, wrzuć do działu Nasze Subaru ;-) i opisuj jak wygląda życie z autem na baterie.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 239 razy
Polubione posty: 354 razy

Elektryki, to już chyba nieodwołalne...?

Post 8 lis 2025, o 08:29

Jestem w Szpindlerowym. Ilość aut na prund w Czechach rzuca się w oczy, choć nie mają zielonych tablic. Sporo skód.
Dolce far niente ;-)

ODPOWIEDZ