Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
domainer
0 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 8 lut 2009, o 02:24

Witam,

Planuję zakup Forestera, nowego lub nie starszy niż 2006/2007r. (jeszcze do rozważenia). W każdym razie zastanawia mnie następująca kwestia - Forester wyróżnia się na tle innych suvów centralnym mechanizmym różnicowym, co w efekcie zapewnia mu symetryczny (czytaj prawdziwy) napęd 4x4. Ale ja interesuję się wersją z automatem - czy z automatyczną skrzynią Forester nadal ma centralny dyferencjał? Chyba nie, czy zatem Forester z automatem nadal wyróżnia się napędem?

Pozdr.



Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 8 lut 2009, o 09:42

Oczywiście, że się wyróżnia.
Wyróżnia sie też nisko położonym silnikiem w układzie boxer, dzięki czemu nie przewraca się co chwilę na bok tak jak inne samochody. ;-)

Prawda jest taka, że Forester sprawdza się dobrze w porównaniu z innymi małymi SUVami, w trudniejszych warunkach drogowych czy też w lekko trudnym terenie. Zarówno ze skrzynią manualną jak i z automatem - daje radę.
Więc jeśli Ci się podoba jako samochód - to go kup. Nie spotkałem jeszcze człowieka, który byłby rozczarowany Foresterem.
Poprzedni model, czyli produkowany do 2007, wyróżnia się niezawodnością w długim okresie eksploatacji.
Co do nowego, to za wcześnie jeszcze by móc coś powiedziec na ten temat.
Jest za to większy.
Więc masz wybór.
:->

Gal
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: wieś mazowiecka
Auto: XC 70
Polubił: 85 razy
Polubione posty: 316 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 8 lut 2009, o 09:53

A odpowiadając wprost na pytanie kolegi, to (AFAIK) Forester z 4EAT nie ma centralnego dyferencjału, ale ma stały napęd na 4 koła przez sprzęgło hydrauliczne i tym się różni od niektórych innych SUVów z napędem dołączanym.
Wysłane z mojego komputera przy użyciu klawiatury.

deLux
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: X.X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 8 lut 2009, o 12:48

domainer, pytanie czy kupujesz samochód dlatego, że ma mechanizm taki czy inny czy może dlatego, że daje masę radochy. Radochę sprawdza się inaczej niż obecność mechanizmu różnicowego. Kupujesz taki, który Ci się podoba i tak wypada się przejechać takim i innym. :thumb:

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 8 lut 2009, o 14:10

Subaru wyposażone w automatyczną skrzynię 4eat owszem, mają stały napęd na 4 koła, z tym, że przez większość czasu rozkład napędu na poszczególne osie wynosi 90% przód, 10% tył. Rozkładem momentów steruje komputer i może zmienić ten rozkład do 50% na 50% kiedy sam uznaje za stosowne, przez co tylko nieznacznie różni się od rozwiązań typu Haldex i co - moim zdaniem - było główną przyczyną tego, że dwa lata temu wylądowałem Żabą (wyposażoną w takiż napęd) w rowie.

Przy skrzyni manualnej za rozkład momentów odpowiadają jedynie prawa fizyki. "Domyślny" rozkład momentów to 50% / 50% (a nie 90 % / 10% jak w automacie). No i jest reduktor.

Jeśli masz wybór, bierz manual.

tadeklodz
2 gwiazdki
Auto: forester my09
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 8 lut 2009, o 17:27

na stronie szwedzloej subaru :www.subaru.se podają w AT rozkład momentu dla forestera 60/40 przód/tył

(hydraulisk med lamellkoppling)

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 8 lut 2009, o 18:00

tadeklodz pisze:na stronie szwedzloej subaru :www.subaru.se podają w AT rozkład momentu dla forestera 60/40 przód/tył

(hydraulisk med lamellkoppling)
Normalnie rozkład wynosi 90/10.
Myślę, że można by tak przemapować sterowanie, że ciśnienie hydrauliczne byłoby utrzymywane przez cały czas na wyższym poziomie. Jednak przypuszczam, że to by w poważny sposób zmniejszyło żywotność tego sprzęgła wielopłytkowego.

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 8 lut 2009, o 20:14

domainer, S-AWD oznacza symetrię nie ze względu na równy rozkład momentu pomiędzy osiami, ale ze względu na to, że napęd jest symetryczny wzdłuż auta. http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_steering Subaraki, które nie mają centralnego dyferencjału też oznaczane są jako S-AWD.

Automaty podobno na 1. biegu (nie jestem pewien co do 2.) mają zblokowany rozkład 50/50 - informacja z hamerykańskiego forum. Ale nigdzie nie znalazłem oficjalnego potwierdzenia.

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 8 lut 2009, o 21:39

Bergen pisze:Subaru wyposażone w automatyczną skrzynię 4eat owszem, mają stały napęd na 4 koła, z tym, że przez większość czasu rozkład napędu na poszczególne osie wynosi 90% przód, 10% tył. Rozkładem momentów steruje komputer i może zmienić ten rozkład do 50% na 50% kiedy sam uznaje za stosowne, przez co tylko nieznacznie różni się od rozwiązań typu Haldex i co - moim zdaniem - było główną przyczyną tego, że dwa lata temu wylądowałem Żabą (wyposażoną w takiż napęd) w rowie.
Bergen, a nie było tak, że główną przyczyną wylądowania Żabą w rowie było jak to mówią...
niedostosowanie stylu jazdy do panujących warunków drogowych? :roll:

(jedynie zgaduję... ;-) )


Bergen pisze:Przy skrzyni manualnej za rozkład momentów odpowiadają jedynie prawa fizyki.
BTW, to nie zawsze jest najszęśliwsza sytuacja. W przypadku poprzedniego modelu Subaru (niezależnie czy manual czy automat), nie ma ani elektronicznej kontroli trakcji ani tylnego mechanizmu różnicowego LSD. I efekt może być taki jak na filmiku.


Link: http://www.youtube.com/watch?v=ahOofosxeP4

W nowym Foresterze jest system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (VDCS), który powinien w takiej sytuacji przyhamować koło(koła) które utraciły trakcję i auto wyjechałoby z tej opresji. Tak, że fizyka fizyką, a dobra elektronika też się przydaje. :razz:

deLux
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: X.X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 8 lut 2009, o 21:56

gootek, gościu wyjechałby na hamulcu lekkim prawdopodobnie...

Piter 35
6 gwiazdek
Lokalizacja: Jelenia Góra
Polubił: 181 razy
Polubione posty: 109 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 8 lut 2009, o 22:06

deLux pisze: gootek, gościu wyjechałby na hamulcu lekkim prawdopodobnie...

Ciekawe jak zareagowała by wiskoza i mechanizm różnicowy na takie przyhamowanie , nie chodzi mi o zużycie ale działanie całego układu :?:

deLux
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: X.X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 8 lut 2009, o 23:03

na takie mielenie wiskoza źle reaguje, w tym przypadku tylna, na środkowej nie ma różnicy prędkości obrotowej bo wał w przód i w tył kręci się bez znaczących oporów. tylną to widać tyle ile się forek buja na tym filmie w przód/tył.

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 9 lut 2009, o 08:13

deLux pisze:na takie mielenie wiskoza źle reaguje, w tym przypadku tylna
Gdyby ten Forester miał z tyłu wiskozę, to może i by z tej koleiny wyjechał...

Bo z tego co wiem, to jedynie w niektórych Foresterach (zdaje się, że w tych uturbionych) występuje fabrycznie tylna wiskoza.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 9 lut 2009, o 08:19

Ta wiskoza jest tak "potężna" że nie ma się co nią za bardzo ekscytować ;-) wszystko co stawia opór większy niż duża gruda śniegu będzie przeszkodą nie do pokonania.

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 9 lut 2009, o 08:25

Piter 35 pisze:
deLux pisze: gootek, gościu wyjechałby na hamulcu lekkim prawdopodobnie...

Ciekawe jak zareagowała by wiskoza i mechanizm różnicowy na takie przyhamowanie , nie chodzi mi o zużycie ale działanie całego układu :?:
Piter35, gdy przyhamujesz koła hamulcem, to zwiększysz dostępny moment na obu kołach. O taką wartość, jaka jest potrzebna na pokonanie oporu klocków hamulcowych. Czyli to koło, które ma oparcie na podłożu nie dostanie jakoś więcej momentu, żeby pokonać opór podłoża... dlatego przyhamowanie obu kół może pomóc w ograniczonym stopniu.

Co innego, gdy przyhamujesz jedno koło - to które kręci się w powietrzu. Wtedy wzrost momentu na drugim kole może być efektywnie wykorzystany na ruszenie z miejsca. Ale do tego potrzebna jest elektonika sterująca każdym hamulcem oddzielnie.
Gdy jej nie masz, trzeba wozić żonę, żeby miał kto wypchnąć auto z takiej opresji ;-)

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 9 lut 2009, o 08:32

Azrael pisze:Ta wiskoza jest tak "potężna" że nie ma się co nią za bardzo ekscytować ;-) wszystko co stawia opór większy niż duża gruda śniegu będzie przeszkodą nie do pokonania.
Ano właśnie.

W ogóle to wiskoza to rozwiązanie pomocne w autach rajdowych.
W aucie terenowym powinny być blokady mechanizmów różnicowych. Co najmniej centralnego i tylnego.
A jak jeszcze jest blokada przedniego - to już bardzo pięknie.

deLux
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: X.X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 9 lut 2009, o 14:18

tylko mowa o forku nie o aucie terenowym :mrgreen:

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 9 lut 2009, o 16:38

deLux pisze:tylko mowa o forku nie o aucie terenowym :mrgreen:
No właśnie.

To SUV, z zaskakującymi jak na SUV-a możliwościami terenowymi (bo większość z SUV-ów to powstające nie wiadomo po co... znaczy wiadomo, zeby paniusie ładnie w nich wyglądaly jadąc do kosmetyczki, kloce które nie mają zjeżdżać z asfaltu), ale mimo wszystko Forek to nie był i nie jest terenówka.

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 9 lut 2009, o 16:48

gootek pisze:A jak jeszcze jest blokada przedniego - to już bardzo pięknie.
jarmaj pisze:ale mimo wszystko Forek to nie był i nie jest terenówka.

jak tak za bardzo się na tych napędach skupimy, to nam wyjdzie, że w terenie najlepiej będą się sprawdzać (w kolejności)
Pajero
Impreza STI
Forester


:mrgreen:

inquiz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: pojazd wolnobieżny
Polubił: 421 razy
Polubione posty: 361 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 9 lut 2009, o 16:58

deLux pisze: tylko mowa o forku nie o aucie terenowym :mrgreen:
Allianz np zalicza forka do kategorii terenowej - oczywiście z wyższą składką :whistle:
Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.
Živela Jugoslavija!

tadeklodz
2 gwiazdki
Auto: forester my09
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 9 lut 2009, o 17:14

gootek pisze: Normalnie rozkład wynosi 90/10.
to znaczy że szwedzi kłamią i podają fałszywe informacje?

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 236 razy
Polubione posty: 350 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 9 lut 2009, o 17:31

A OBK w automacie ma tak samo?
Dolce far niente ;-)

tadeklodz
2 gwiazdki
Auto: forester my09
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 9 lut 2009, o 17:57

w OBK jest tak: 60/40 dla 2,6 l silnika i 4 ET

(hydraulisk lamellkoppling)
45/55 a dla silnika 3 l i 5ET

(visko med mellandifferential

zamieszanie
1 gwiazdka
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 9 lut 2009, o 18:02

citan pisze: Automaty podobno na 1. biegu (nie jestem pewien co do 2.) mają zblokowany rozkład 50/50 - informacja z hamerykańskiego forum. Ale nigdzie nie znalazłem oficjalnego potwierdzenia.
Ja potwierdzę - automat na 1 blokuje rozkad 50:50. Na dwójce już niestety nie.

naLeśnik
4 gwiazdki
Lokalizacja: inąd
Auto: destrukcja
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 9 lut 2009, o 19:43

4EAT w Forku ma początkowo 90:10 i w zależności od warunków trakcyjnych stosunek może sie zbliżyć do 50:50.
Na pierwszym biegu jest zblokowane 50:50

A tutaj macie tutka jak zblokować 4EAT ;-)
http://www.rs25.com/forums/showthread.php?p=1583994

ODPOWIEDZ