Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 13:37

Konto usunięte pisze: sprzęgło wielopłytkowe może spinać mocniej albo słabiej (pracując w poślizgu), więc być może ma ustawioną wartość początkową na 10, 20 czy 80 procent i potem to tylko regulacja.

wydaje mi się ze oddawanie tego w procentach to jakas totalna pomyłka, trochę jak własciciele BMW piszący że mają szpere 30%.



Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 13:47

Azrael, pewnie chodzi o stopień poślizgu albo otwarcia zaworu - nie mam pojęcia, pewnie znowu jakiś marketingowy FUD :wall:

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 13:51

Konto usunięte pisze:
gootek pisze: To znaczy komputer to ciśnienie hydrauliczne podnosi lub obniża w określonych sytuacjach,

Sterowanie jest elektromagnetyczne. Więc może określone napięcie powoduje płynne zmiany sprzęgu?

To jest chyba taki problem, jak z kolejnymi generacjami Haldexa - pierwsza działała właśnie zerojedynkowo - jest/nie ma - i Octavie kręciły bączki. Potem udoskonalono (?) to na tyle, że już w trybie "zero" coś na tę tylną oś idzie. I w 4EAT jest pewnie tak samo.
Wieczorem się wczytam w cały tamten wątek. Może faktycznie będzie z tego wynikała możliwość ustalenia ciśnienia "niskiego" na wyższym poziomie i tym samym zmniejszenia poślizgu na sprzęgle w jakimś stopniu.
Tylko nadal się zastanawiam co Ci da taki układ, poza satysfakcją, że masz w aucie "stały" napęd awd... :roll:
To i tak nie będzie to samo co mechanizm planetarny+wiskoza ani tym bardziej TorSen... :-(

Funky, żeby nie było tak, że masz jakieś "niepełnowartościowe" Subaru:
w błocie, kopnym śniegu, itp... Twoje auto jest lepsze bo:
1. Zblokowane sprzęgło wielopłytkowe lepiej dystrybuuje dostępny moment niż centralny dyfer + marna wiskoza...
2. Nie masz manualnego sprzęgła do rozsprzęglania napędu - pięty achillesowej napędu manualnego.
:cofee:

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 14:09

gootek pisze: Tylko nadal się zastanawiam co Ci da taki układ, poza satysfakcją, że masz w aucie "stały" napęd awd... :roll:
To i tak nie będzie to samo co mechanizm planetarny+wiskoza ani tym bardziej TorSen...

TorSen to inna bajka - czytaj damaza :razz:

A co mi da taki układ, ano to, że w Haldexie 1 generacji (on/off) spięcie układu powodowało zaburzenia w torze jazdy - dostajesz kopa w tył. Jeżeli jednak masz już coś podawane na tylną oś, to przejście jest płynniejsze - Az chyba gdzieś to okresowo opisał, spróbuj ruszyć autem puszczając gwałtownie sprzęgło i dodając gazu na półsprzęgle, mniej więcej to jest to co się dzieje na tylnej osi przy dołączaniu napędu od zera i przy "lekkim dołączeniu".
gootek pisze: Funky, żeby nie było tak, że masz jakieś "niepełnowartościowe" Subaru:

Daj spokój, ja się tym w ogóle nie przejmuję - co za różnica, jak napęd jest rozdzielany, grunt żeby auto robiło to dobrze. Zresztą dlatego właśnie wybrałem automat - żeby się w błocie nie stresować czy już spaliłem sprzęgło czy jeszcze nie :razz:

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 14:40

Chciałbym tylko dorzucić swoje trzy grosze:

- skrzynia 4eat nie blokuje rozkładu 50/50 gdy dźwignia znajduje się w położeniu "1", tylko operuje dystrybucją momentu bardziej agresywnie;

- kilkakrotnie zdarzyło mi się, np. podczas podjeżdżania pod oblodzone wniesienia w górach, że przednia oś mieliła w miejscu, a dopiero po chwili dołączał się tylny napęd;

- wylądowałem w rowie, gdy przy wychodzeniu z przeciwkontry po poślizgu nagle dołączył się tył.

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 15:03

Konto usunięte pisze:A co mi da taki układ, ano to, że w Haldexie 1 generacji (on/off) spięcie układu powodowało zaburzenia w torze jazdy - dostajesz kopa w tył. Jeżeli jednak masz już coś podawane na tylną oś, to przejście jest płynniejsze - Az chyba gdzieś to okresowo opisał, spróbuj ruszyć autem puszczając gwałtownie sprzęgło i dodając gazu na półsprzęgle, mniej więcej to jest to co się dzieje na tylnej osi przy dołączaniu napędu od zera i przy "lekkim dołączeniu".
Osobiście bym się nie łudził, że w zakresie płynności dołączania tyłu w takim Subaru jest jakoś lepiej niż w autach z Haldexem. Teoretycznie jeśli jedziesz szybko (podobno ponad 60km/h) lub gdy jedziesz w zakręcie, to nawet gdy koła przednie obracają się znacznie szybciej niz tylne, to ciśnienie w układzie nie powinno być zwiększane. Ale teoria teorią, a praktyka praktyką, jak wynika z tego co pisze Bergen. Jeśli chcesz jechac agresywnie, poślizgiem... to sądzę, że ten soft po prostu głupieje.

W dziedzinie elektoniki samochodowej ciągle następują postępy.
Wydaje mi się, że dopiero wraz z najnowszą generacją Forestera, Subaru wprowadziło lepszy soft w tym zakresie.

Gal
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: wieś mazowiecka
Auto: XC 70
Polubił: 85 razy
Polubione posty: 316 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 15:18

gootek pisze: W Subaru z automatyczną skrzynią 5-biegową (np. Outback 3.0) jest centralny mechanizm różnicowy (planetarny) oraz współdziałająca z nim wiskoza.
Obawiam się, że to nie jest prawda; w 5EAT jest centralny mechanizm różnicowy (planetarny) ale ze sprzęgłem hydraulicznym pełniącym rolę wiskozy, a nie z wiskozą. Wiskoza jest w OBK tylko w tylnym dyfrze.
Wysłane z mojego komputera przy użyciu klawiatury.

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 15:44

Gal, a no prawda, doczytałem, że w Outbacku wprowadzono w roku 2001 system VTD (variable torque distribution), czyli jest tak jak napisałeś. Nie jest to zwykła wiskoza. Dzięki za tą uwagę.

Czyli powiedziałbym tak:
- w 4EAT hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe odpowiada za dołączanie napędu na tył.
- w 5EAT hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe pełni rolę wiskozy czyli modyfikuje rozdział momentu przód/tył w określonych warunkach.
Oba te mechanizmy są sterowane elektronicznie.

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 16:22

Bergen pisze:- skrzynia 4eat nie blokuje rozkładu 50/50 gdy dźwignia znajduje się w położeniu "1", tylko operuje dystrybucją momentu bardziej agresywnie;
A czy kiedy obserwowałeś to zjawisko jechałeś na wprost? Bo wtedy na biegu "1" napęd powinien być zblokowany.
Co innego, jeśli kręciłeś kierownicą. Wówczas ciśnienie w sprzęgle wielopłytkowym mogłoby niestety rosnąć i spadać w związku z niedoskonałością elektonicznego sterowania tym systemem. Myślę, że nie zaszkodziłby w tym aucie po prostu przycisk "LOCK", którego nie ma.

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 16:51

gootek pisze: A czy kiedy obserwowałeś to zjawisko jechałeś na wprost?

Nie tyle obserwowałem, co wyczytałem w jakimś dokumencie odnośnie 4eat.

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 17:05

ja przepraszam, że będę dociekliwy, ale,
gootek pisze:hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe

chodzi o sprzęgło hydrauliczne (takie co to ma "turbinę" i "wirnik"), czy o sprzęgło wielopłytkowe, w którym elektronika steruje pompą/zaworem celem regulowania ciśnienia?

esilon
6 gwiazdek
Auto: mat
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 4 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 17:17

przepraszam za oftopiczenie ale jakim zamiennikiem zastapic wiskozę seryjną w foresterze MT tak aby było wytrzymalej i wogóle lepiej :?:

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 17:34

ktoś już tutaj (w tym dziale) o to pytał. Fachowiec wskazał LSD od imprezy. tylko trzeba odpowiedni rocznik wybrać coby trybiki trybiły (dało się zamontować)

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 18:08

damaz pisze: sprzęgło wielopłytkowe, w którym elektronika steruje pompą/zaworem celem regulowania ciśnienia?

W 4EAT jest mokre sprzęgło wielopłytkowe - właśnie takie.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 19:30

esilon pisze: przepraszam za oftopiczenie ale jakim zamiennikiem zastapic wiskozę seryjną w foresterze MT tak aby było wytrzymalej i wogóle lepiej

Wisko 20kilo STI Sports parts, dedykowane do STI ver 5/6.

Do tego dać szperę przód i tył i będzie super w terenie :)

esilon
6 gwiazdek
Auto: mat
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 4 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 19:34

Azrael pisze:
esilon pisze: przepraszam za oftopiczenie ale jakim zamiennikiem zastapic wiskozę seryjną w foresterze MT tak aby było wytrzymalej i wogóle lepiej

Wisko 20kilo STI Sports parts, dedykowane do STI ver 5/6.

Do tego dać szperę przód i tył i będzie super w terenie :)
Dziękuję bardzo za konkretną odpowiedź 8-)


bez dychy mam nie podskakiwac jeżeli dobrze zrozumiałem :wall:

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 19:36

esilon, no dyszka wyjdzie pewnie. Z takim zestawem przepastna róznica na każdej nawierzchni.

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 19:37

ja bym jednak od opon zaczął
:razz:

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 236 razy
Polubione posty: 350 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 19:37

damaz pisze:ja bym jednak od opon zaczął
:razz:
... albo zmiany terenu... :-p
Dolce far niente ;-)

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 19:38

damaz, opony w teren inne, na ulicę inne, a ta modyfikacja zmieni zasadniczo prowadzenie auta in plus na WSZYSTKICH nawierzchniach nie psując użyteczności na codzień!

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 19:39

no przecież naemotkowałem.
:mrgreen:


jak kiedyś będę maił te dziesięć na zbyciu, to sam się zgłoszę...
Ostatnio zmieniony 10 lut 2009, o 19:40 przez damaz, łącznie zmieniany 1 raz.

esilon
6 gwiazdek
Auto: mat
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 4 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 19:40

damaz pisze: ja bym jednak od opon zaczął

ale ja nie chcę w teren na jakis klockach,

ja chcę odporne wisko i rozumiem, ża zmiana samego środka nie ma sensu, trzeba o zestawie pomysleć jeżeli juz

Azrael pisze: a ta modyfikacja zmieni zasadniczo prowadzenie auta in plus na WSZYSTKICH nawierzchniach nie psując użyteczności na codzień!

o to to to własnie 8-) to "zasadniczo" mnie interesuje

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 19:41

esilon, sam środek też jest in-plus. Najgorsza wymaina przodu bo to cała skrzynia w kawałki więc warto od razu z rewizją skrzyni połączyć.

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 19:42

Konto usunięte pisze:
damaz pisze: sprzęgło wielopłytkowe, w którym elektronika steruje pompą/zaworem celem regulowania ciśnienia?
W 4EAT jest mokre sprzęgło wielopłytkowe - właśnie takie.
W 5EAT też jest takie sprzęgło, jak doczytałem.
Tyle, że pełni inną funkcję.

Tak nawiasem mówiąc zadziwia mnie jedna sprawa:
W roku 1998 gdy wprowadzali na rynek Forestera włożyli do niego skrzynię 4EAT, kóra już wtedy miała 10 lat.
Ale to rozumiem. Nie mieli niczego nowego. Konstrukcja skrzyni była sprawdzona, itd...

Potem opracowali 5EAT i włożyli ją do Outbacka 3.0 w roku 2001.

Rozumiem, że kolejne modyfikacje Forestera, aż do 2007 wciąż wypuszczali z 4EAT, no bo to były w sumie delikatne modyfikacje pierwszego Forestera. A zmieniając skrzynię z 4EAT na 5EAT to pewnie trzeba też przekonstruować jeszcze to i tamto. OK - rozumiem. W sumie to nawet cenię poprzedniego Forestera za konserwatyzm.

Zadziwia mnie za to bardzo, że gdy w roku 2008 wypuścili zupełnie nową generację Forestera,to nie włożyli do niego 5EAT?
To dramatyczny dowód, ile mieli do powiedzenia w tym momencie księgowi.
A dla mnie to powód, żeby jednak nie kupować trzeciej generacji Forestera.
Bo odnosze wrażenie, że z oszczędnościami przy tym modelu sporo przesadzili. :-|

esilon
6 gwiazdek
Auto: mat
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 4 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 10 lut 2009, o 19:44

Azrael pisze: esilon, sam środek też jest in-plus. Najgorsza wymaina przodu bo to cała skrzynia w kawałki więc warto od razu z rewizją skrzyni połączyć.

czyli jak np padnie seryjny środek to mimo wszystko warto kupic 20kg innej

ODPOWIEDZ