oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
poproszę o mały kurs teoretyczny. chodzi o bardzo klasyczną skrzynię A/T sprzed ok. 10 lat (lub więcej); biegów 3 + nadbieg.
tematy do przerobienia:
- jak przyspieszać żeby przyspieszać (podtematy: ruszanie, wyprzedzanie)
- jak jeździć ekonomicznie (podtematy: w mieście, na trasie)
tematy poboczne:
- czy w mieście używać overdrive (nadbiegu)
- czy ma sens używanie "programów tematycznych" (e.g. sport)
bo jak na razie, to moje 1800 kg jeździ jak wół, przyspiesza jak traktor a żre za dwóch (co najmniej).
tematy do przerobienia:
- jak przyspieszać żeby przyspieszać (podtematy: ruszanie, wyprzedzanie)
- jak jeździć ekonomicznie (podtematy: w mieście, na trasie)
tematy poboczne:
- czy w mieście używać overdrive (nadbiegu)
- czy ma sens używanie "programów tematycznych" (e.g. sport)
bo jak na razie, to moje 1800 kg jeździ jak wół, przyspiesza jak traktor a żre za dwóch (co najmniej).
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
Też się dołączę - a co! Mam taką wiekową konstrukcyjnie skrzynie w graalu ;)damaz pisze: poproszę o mały kurs teoretyczny. chodzi o bardzo klasyczną skrzynię A/T sprzed ok. 10 lat (lub więcej); biegów 3 + nadbieg.
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
znacie. ale tam jest raczej o eksploatacji. tzn: jak jeździć, żeby nie popsuć. a ja bardziej chcę wiedzieć jak jeździć ... żeby jeździć.
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
Długo się wahałem czy zabierać głos, ale by tradycji tego forum stało się zadość to odpowiem: zmienić na manual.damaz pisze:a ja bardziej chcę wiedzieć jak jeździć ... żeby jeździć.

czarne jest piękne...
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
only konwersja :))
automat ma to do siebie, ze nawet w miare szybkie auto sprawia wrazenie mula, bo nic nie szarpie przy przyspieszaniu i nie wgniata..
damaz, nie wymagaj za wiele od tego ciezkiego pudla..
przy wyprzedzaniu kickdown i tyle.. nie wiem co ty tam masz za silnik, ale machanie lewarkiem odradzam.
tryb sport w tym AW tez spokojnie obejdziesz umiejetnym operowaniem gazem.
automat ma to do siebie, ze nawet w miare szybkie auto sprawia wrazenie mula, bo nic nie szarpie przy przyspieszaniu i nie wgniata..
damaz, nie wymagaj za wiele od tego ciezkiego pudla..
przy wyprzedzaniu kickdown i tyle.. nie wiem co ty tam masz za silnik, ale machanie lewarkiem odradzam.
tryb sport w tym AW tez spokojnie obejdziesz umiejetnym operowaniem gazem.
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
miałem kiedyś s13 z automat - finalnie skończyło się na konwersji
ale doraźnie, jeśli nie chcesz zbytnio oszczędzać skrzyni, a w zasadzie chcesz ją zakończyć i zmienić na M/T (najlepsza droga)
start - hamulec, gaz do obrotów pożądanych przy starcie czyli w s13 3krpm
przyspieszanie - u mnie szportów nie było, więc poprostu trzymałem go na obrotach wbijając niższe biegi
ekomia - tego nie przerebiałem ale generalnie nie dopuść do jazdy z taką prędkością gdzie skrzynia się gubi i cały czas zmienia bieg (niższy wyższy) no i wszelkie zasady eco drivingu też działają... :)

ale doraźnie, jeśli nie chcesz zbytnio oszczędzać skrzyni, a w zasadzie chcesz ją zakończyć i zmienić na M/T (najlepsza droga)
start - hamulec, gaz do obrotów pożądanych przy starcie czyli w s13 3krpm
przyspieszanie - u mnie szportów nie było, więc poprostu trzymałem go na obrotach wbijając niższe biegi
ekomia - tego nie przerebiałem ale generalnie nie dopuść do jazdy z taką prędkością gdzie skrzynia się gubi i cały czas zmienia bieg (niższy wyższy) no i wszelkie zasady eco drivingu też działają... :)
.
- gladius56
- 1 gwiazdka
- Lokalizacja: kace ,bbiała
- Auto: legas 2.5 ,04 ,165 kucy
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
Trochę najeździłem się automatami, ford taurus,camry,aerostar van, teraz subaru. Jestem ich zwolenikiem kto raz spróbuje ten się go trzyma, parę uwag:
z górki i pod redukujemy overdrive (klocki!)
na światłach i krótki postój nie przełączć na P (parking)
nigdy N (neutral,luz) w czasie jazdy (spadek ćiśnienia w skrzyni)
no i nie kręcić za mocno i długo obrotów.
To tyle.
z górki i pod redukujemy overdrive (klocki!)
na światłach i krótki postój nie przełączć na P (parking)
nigdy N (neutral,luz) w czasie jazdy (spadek ćiśnienia w skrzyni)
no i nie kręcić za mocno i długo obrotów.
To tyle.
- gladius56
- 1 gwiazdka
- Lokalizacja: kace ,bbiała
- Auto: legas 2.5 ,04 ,165 kucy
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
PS Jak się ma rodzinkę na pokładzie wtedy się docenia AT!!! (domyślcie się czemu?)
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
co do A/T
ale ja właśnie dokładnie pytałem jak operować gazem. jak używać "biegów" (kiedy P, kiedy L) to można się nauczyć z instrukcji (szkoda tylko, że niemieckiej). alejak zrobić "kick-down"? czy ruszając ze świateł stopniowo wciskać gaz do końca, czy się zatrzymać na 1/3 i cierpliwie czekać aż się traktor rozbuja?
mowy nie ma najmniejszej. co ma być manualne, jest manualne. a co ma być automatyczne zostanie automatyczne.vibowit pisze:zmienić na manual.

silnik kiedyś miał 185 kucy. ile teraz - nie wiem.gregski pisze:przy wyprzedzaniu kickdown i tyle.. nie wiem co ty tam masz za silnik, ale machanie lewarkiem odradzam.
ale ja właśnie dokładnie pytałem jak operować gazem. jak używać "biegów" (kiedy P, kiedy L) to można się nauczyć z instrukcji (szkoda tylko, że niemieckiej). alejak zrobić "kick-down"? czy ruszając ze świateł stopniowo wciskać gaz do końca, czy się zatrzymać na 1/3 i cierpliwie czekać aż się traktor rozbuja?
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
Bo można trzymać swoją prawą górną kończynę na lewej dolnej kończynie małżonki.gladius56 pisze: PS Jak się ma rodzinkę na pokładzie wtedy się docenia AT!!! (domyślcie się czemu?)
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
damaz pisze: jak zrobić "kick-down"?
Najprościej - puścić gaz, a potem szybko wcisnąć go do oporu (samochody z AT często mają pod pedałem gazu, lub na przepustnicy, włącznik który załącza się gdy wciśnie się pedał do oporu). Skrzynia powinna zredukować nawet o kilka biegów w dół (zależy od skrzyni).
Jeśli ruszasz spod świateł stopniowo dodając gazu, skrzynia często (znów zależy jaka) rusza z dwójki. Jeśli ruszasz wciskając szybko gaz do dechy, rusza z jedynki i ciągnie obroty do czerwonego.
P używasz - jak sama nazwa wskazuje - na postoju. I tylko wtedy. Nie martw się o skrzynię, gdy stoisz na światłach na "D" i trzymasz auto na hamulcu (MARTW SIĘ O TARCZE

L używasz z reguły tylko w sytuacjach ekstremalnych - gdy ciągniesz pod górę przyczepę lub wykopujesz się z zaspy - ale wciąż zależy to od typu skrzyni.
- gladius56
- 1 gwiazdka
- Lokalizacja: kace ,bbiała
- Auto: legas 2.5 ,04 ,165 kucy
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
co do ruszania to bez sensu jest wduszać pedał na maxa, szkoda silnika i paliwa. Ja dochodzę (jak mi spieszno do 4000 (max.mom.obr.) i starcza!
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
a czy to docenienie nie zależy od przebiegu (milażu)?gladius56 pisze:ciepło!
małżeństwa?
podsumowując ruszanie:
chcę szybko: cały czas naciskam gaz, płynnie zwiększając nacisk, do osiągnięcia pożądanych obrotów (czy 4k, czy "do odcinki)
chcę tanio: płynnie naciskam gaz (woniej niż poprzednio) do ok. 1/3 skoku pedału i czekam
tak?
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
gladius56 pisze: co do ruszania to bez sensu jest wduszać pedał na maxa, szkoda silnika i paliwa. Ja dochodzę (jak mi spieszno do 4000 (max.mom.obr.) i starcza!
Racja - nie jest też tajemnicą, że kickdowny obciążają skrzynię i przyczyniają się do jej szybszego zużycia. Ale Damaz pytał o dynamiczną jazdę, zatem odpowiadam.
Znów - to zależy od samochodu - ale w samochodach gdzie akceptowalny moment napędowy zaczyna się dopiero po przekroczeniu pewnej wartości obrotów silnika - jedną ze stosowanych technik dynamicznej jazdy po mieście jest używanie blokady pierwszych dwóch lub trzech biegów aby AT, która ma naturalną skłonność do utrzymywania jak najniższych obrotów, utrzymywała obroty np. powyżej 3500, jak to jest w Imprezie. Skutki uboczne - wir w zbiorniku

W przypadku Imprezy - płynnie, szybko i do dechy. Przy kickdownie obroty robią skok z tych ~2000 od razu do ~5000 - w taki sposób raczej nie osiągniesz żądanych 4000. W przypadku wolnego przyspieszania - skrzynia załączy wyższy bieg zanim silnik osiągnie 4000. I tutaj kłania się tryb "sport" lub "power" - wtedy przy płynnym przyspieszaniu skrzynia przełącza dopiero przy wysokich obrotach (od programu zależy, przy jakich).damaz pisze: chcę szybko: cały czas naciskam gaz, płynnie zwiększając nacisk, do osiągnięcia pożądanych obrotów (czy 4k, czy "do odcinki)
tak?
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
Z tym się zgadzam. A/T nie ma sensu cisnąć, przynajmniej na mieście, i tak powinieneś jednym z "pierwszych".damaz pisze: chcę tanio: płynnie naciskam gaz (woniej niż poprzednio) do ok. 1/3 skoku pedału i czekam
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
a to już zauważyłem. tylko czasem to pseudointeligente ustrojstwo przestaje w pewnym momencie zmieniać biegi. i wtedy jest problem, bo się robi dziura (obroty stają albo spadają) i trzeb chwilę czekać (podejrzewam, że trzeba czekać aż ciśnienie oleju wzrośnie). być może zupełnie nieświadomie zamiast trzymać gaz trochę go odejmuję. i to jest powód.citan pisze:i tak powinieneś jednym z "pierwszych".
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
ja w takich sytuacjach lekko odpuszczam na sekundkę gaz i z powrotem w pedał,
trzeba wyczuć po prostu dany egzemplarz 


Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
Nie jestem przekonany.Racja - nie jest też tajemnicą, że kickdowny obciążają skrzynię i przyczyniają się do jej szybszego zużycia. Ale Damaz pytał o dynamiczną jazdę, zatem odpowiadam.
Z rozmów z mr. Olczakiem (przy okazji wskazówek co do dalszej exploatacji AW50-42 z V70XC padniętej na 7k pln przy przebiegu ca 170k km

pzdr
milak dwa auta z popsutymi (MT), dwa auta z działającymi skrzyniami A/T

Milak
(ex- OBK MY01 H6)
(ex- OBK MY01 H6)
-
jarmaj
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Gliwice
- Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
- Polubił: 83 razy
- Polubione posty: 443 razy
Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
Nie generalizuj.gladius56 pisze:kto raz spróbuje ten się go trzyma
Wiele razy musiałem jechać czymś z automatem i każda jazda pogłębia tylko moją (i tak już głeboką jak studnia) niechęć do A/T...

Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
jarmaj, z tego co wieść gminna niesie, to akurat ty po prostu nie jesteś kompatybilny z automatami.
automaty są projektowanie do jeżdżenia.
automaty są projektowanie do jeżdżenia.

Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
Można się pokusić o tezę, że tak jak dla Supermana zabójczy był kryptonit, tak dla Jarmaja zabójczy byłby zagazowany Polonez z automatem 

Re: oldschoolowe A/T - jak tego uzywać?
automatem można się bawić -czekając na zielone światło można sobie bujać wywołując zabawne reakcje kierowniczek czekających na sąsiednim pasie , albo za nami 
