silnik podnośnika szyby

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

silnik podnośnika szyby

Post 2 maja 2010, o 13:02

No i stalo się, padło mi podnoszenie i opuszczanie szyby w drzwiach kierowcy. To samo stało się w drzwiach pasażera jakieś pół roku temu... Jak wtedy rozbierałem drzwi to sprawdzałem, czy jest podawane napięcie na silniczek. Wynik był pozytywny, wobec czego zapadł wyrok - padł silniczek, który ponoć jest nierozbieralny i nienaprawialny, a w ASO zakrzyczeli sobie za niego prawie 800pln (!!!), wobec czego naprawę odłożyłem w czasie. Teraz szlag trafił drzwi kierowcy.. Faktem jest, że w nocy była ulewa i może ogólna wilgoć będąca w powietrzu ma jakiś na to wpływ, ale podejrzewam, że również z tej strony padł silniczek.

W sumie sam podjąłbym się wymiany, ale trochę mnie przeraża 4 stronicowy opis ustawiania i wyrównywania szyby :wall:

Wszystko wygląda na jakąś wadę fabryczną, albo po prostu bezramkowe drzwi i trzymanie samochodu na dworze nie idzie w parze... Ktoś miał podobne problemy?


"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 247 razy
Polubione posty: 528 razy

Re: silnik podnośnika szyby

Post 2 maja 2010, o 13:09

eMTi, u mnie szło napięcie na silnik ale próbował się kręcić tylko w jedną stronę. Sprawdź jeszcze czy wiązka w drzwiach jest cała. Może brakuje jakiegoś sterowania czy coś.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: silnik podnośnika szyby

Post 2 maja 2010, o 13:25

hmmm.. Sprawdzałem przy samym silniku.. Drzwi nigdy nie były naprawiane.. Jedyne, co mogłoby mieć znaczenie, to domykanie szyb połączone z centralnym... Ale z drugiej strony o ile pamiętam, to podnośnik ma wyłącznik, który po domknięciu szyby odcina napięcie, więc chyba nie padł z cyklicznego przeciążania..

Acha, zapomniałem dodać, że problem tyczy się imprezy MY04, ale podejrzewam, że bebechy drzwi są identyczne od MY01 do MY05...
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 247 razy
Polubione posty: 528 razy

Re: silnik podnośnika szyby

Post 2 maja 2010, o 13:41

eMTi, wiązka między budą a drzwiami pracuje. NAprawianie drzwi ma się nijak do tego. Jakiś kabelek mógł po prostu pęknąć.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: silnik podnośnika szyby

Post 2 maja 2010, o 13:50

chloru, no to Ci mówię, że sprawdzałem napięcie przy samym silniczku podnośnika, tak więc wiązka jest sprawna i podaje napięcie od włącznika do samego silniczka, przejście wiązki z budy do drzwi nie ma tu raczej nic do rzeczy....
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 247 razy
Polubione posty: 528 razy

Re: silnik podnośnika szyby

Post 2 maja 2010, o 14:16

eMTi, to Ci mówię, że u mnie też podawała a mimo tego silniczek chciał działać tylko w jedną stronę. Napięcie też było przy silniczku.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: silnik podnośnika szyby

Post 3 maja 2010, o 00:20

ale jak ja u siebie sprawdzałem, to przy włączniku w 1 pozycji było napięcie +12, w drugiej -12, więc chyba wszystko bangla? Jak sugerujesz to jeszcze sprawdzić?
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: silnik podnośnika szyby

Post 3 maja 2010, o 17:36

eMTi pisze:ale jak ja u siebie sprawdzałem, to przy włączniku w 1 pozycji było napięcie +12, w drugiej -12, więc chyba wszystko bangla? Jak sugerujesz to jeszcze sprawdzić?
Sprawdziłbym to pod obciążeniem, czyli z podłączoną zamiast silnika żarówką 21W. Wtedy wyeliminowałbym instalację.
A domykanie szyb z centrala, cóż silnik dostaje w d..pę :-( , ogranicznik jeśli jest wbudowany w silnik to działa po osiągnięciu sporej temperatury, i jest zabezpieczeniem przed spaleniem, a nie ogranicznikiem prądu przy domykaniu. :cofee: Niestety instalatorzy alarmów wiedzą wszystko lepiej.
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: silnik podnośnika szyby

Post 3 maja 2010, o 19:53

gebolp, coś pomieszałeś z tym ogranicznikiem... Wytłumacz mi w takim razie sytuację, w której jeśli chcę domknąć szybę, to trzymam przycisk... szyba się zamyka, dojeżdża do końca i co? Pyk i wyłącza się sliniczek mimo tego, że non stop trzymam wciśnięty przycisk. I mógłbym tak w nieskończoność (albo do momentu, aż mi się zachce do kibla), a silniczek prądu by nie dostawał... Na tym samym działa domykanie szyb...

Co innego, gdyby po zamknięciu szyby i trzymaniu przycisku mielił non stop, aż do puszczenia go... :cofee:
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: silnik podnośnika szyby

Post 3 maja 2010, o 20:29

eMTi pisze:gebolp, coś pomieszałeś z tym ogranicznikiem... Wytłumacz mi w takim razie sytuację, w której jeśli chcę domknąć szybę, to trzymam przycisk... szyba się zamyka, dojeżdża do końca i co? Pyk i wyłącza się sliniczek mimo tego, że non stop trzymam wciśnięty przycisk. I mógłbym tak w nieskończoność (albo do momentu, aż mi się zachce do kibla), a silniczek prądu by nie dostawał... Na tym samym działa domykanie szyb...

Co innego, gdyby po zamknięciu szyby i trzymaniu przycisku mielił non stop, aż do puszczenia go... :cofee:
Dwa przypadki:
1. szyba kierowcy z funkcją AUTO
tutaj faktycznie jest ogranicznik prądu, który wykrywa zatrzymanie i wyłącza silnik.
2. "zwykłe szyby", przełącznik kierunku bez elektroniki z drugim przełącznikiem dla pasażera.
W drugim przypadku jedynym ograniczeniem czasu pracy jest temperatura silnika.
Silnik ma pozystor o skokowej charakterystyce umieszczony w szczotkotrzymaczu. I tylko ten pozystor odcina zasilanie po nagrzaniu okolic szczotek.
Proponuję wpiąć amperomierz w miejsce bezpiecznika podnośników szyb i poobserwować kiedy spadnie pobór prądu.

Przejrzałem schematy od kilku modeli samochodów subaru i jedynie podnośnik drzwi kierowcy z funkcją AUTO ma ogranicznik.
No i jeszcze coś, myślę że mam dobrą orientację w temacie, moja firma naprawia również silniki (przezwajanie, wymiana szczotek, komutatora) oprócz napraw elektroniki i instalacji samochodowych. :cofee:
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

Virus12
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: JDM WRX MY97
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: silnik podnośnika szyby

Post 3 maja 2010, o 21:48

To ja mam jeszcze jedno pytanie w temacie szyb. Czy jest możliwość przyśpieszenia silników? chodzi o to żeby otwierały i zamykały się szybciej.
Sprzedam przerobione cewki z WRXów 02-06
pasujące do GT/WRX/STi 92-96
Obrazek
http://www.forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?t=15191

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: silnik podnośnika szyby

Post 3 maja 2010, o 21:51

gebolp, broń Boże nie odmawiam Ci wiedzy itp, dziwi mnie tylko (jako amatora) kilka spraw.... gdyż:
gebolp pisze: W drugim przypadku jedynym ograniczeniem czasu pracy jest temperatura silnika.
Jeśli tak jest, to jest to chyba tak pomyślane, bo przecież w normalnym użytkowaniu (mówię oczywiście o przypadku elektryki subaru) trzyma się przycisk do momentu, w którym silniczek się wyłączy (= zamknięta szyba) - jest to chyba przecież zabezpieczenie przed spaleniem silniczka... Idąc tym tropem, domykanie szyb działa w ten sam sposób - domyka szybę, aż silniczkowi zostanie odcięte napięcie.. Czyli teoretycznie nie powinno być żadnej różnicy, czy domykam za każdym razem szyby ręcznie, czy domykają się same. Różnica chyba tylko taka, że tu naciskam przycisk ręcznie, a w drugim przypadku obwód spinany jest automatycznie. Przecież instalacja nie może być tak pomyślana, żeby użytkownik puszczał przycisk dokładnie w momencie domykania się szyby, bo jak kilka razy przytrzyma dłużej, to silniczek prędzej czy później szlag trafi... A skoro odcięcie napięcia jest niemalże natychmiast po domknięciu szyby (ułamki sekundy), to chyba domykanie automatyczne nie powinno mieć tu znaczenia? Czy tu jest już gdzieś błąd w rozumowaniu? :roll:

Domykanie mam we wszystkich 4 szybach, padły tylko przednie - czyli także ta, która ma ogranicznik prądu...
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: silnik podnośnika szyby

Post 3 maja 2010, o 22:54

No to ciągniemy dyskusję ;-)
Tak się porobiło, że w wielu urządzeniach silnik elektryczny bywa zablokowany, siłowniki centralnego zamka, szyb, niektóre biksenony (sterowanie przesłoną). Generalnie zablokowanie silnika, powiedzmy, na 7 sek. nie powinno go uszkodzić, jednak powoduje przegrzanie jego elementów, głównie szczotek i uzwojeń.
Silniki centralnego zamka są uruchamiane na 0,7-1sek. i to wystarczy do zadziałania opornie pracującego mechanizmu. Nie zdąży się nic przegrzać.

Jeśli zatrzyma się szyba to odruchowo puszczamy przełącznik, jeśli się uprzemy i będziemy trzymać dalej to w końcu zadziała zabezpieczenie termiczne. I teraz wszystko zależy od jakości silnika, czyli jakości izolacji uzwojeń, wielkości komutatora, materiału szczotek, i jak badziewny plastik jest użyty do wykonania komutatora. Tak naprawdę to silnik zatrzymuje się dlatego, że mechanizm osiągnął pozycję krańcową i dalej nie "pojedzie". Dla szyby kierowcy jest układ pomiaru prądu, który realizuje funkcję AUTO, dla pozostałych szyb są tylko druty i styki przełączników. Aby się przekonać kiedy silnik się wyłączy sugeruję pomiar prądu, bo jeśli płynie to znaczy - silnik jest zasilany.

Pora na działanie układów domykania.
Wpina się je między przełącznikiem a silnikiem, stąd dla szyby kierowcy układ funkcji AUTO nie bierze udziału w jego działaniu.
Układy domykania są lepsze i gorsze, każdy z nich ma ustalony czas uruchomienia silnika podnośnika szyby, dobrany tak, aby domknąć opornie działający mechanizm w najgorszą zimę.
W tych lepszych układach jest układ pomiaru prądu, tylko na jaką wartość ustawiony? W subaru w oknach bez ramek opory pracy mechanizmu są mniejsze niż w innych samochodach, w skrajnie niekorzystnych warunkach zablokowany napęd nie pobiera aż tak dużego prądu, żeby został wykryty przez ogranicznik prądu w układzie domykania. A jeśli tak to silnik będzie zasilany w stanie zablokowania aż skończy się czas działania układu domykającego.
I jeśli tak się dzieje kilka razy dziennie, przez kilkanaście miesięcy to ma to wpływ na trwałość silnika.
Nie przynudzam :whistle: ?
A dlaczego padają przednie? Hm... może do tylnych silników jest dalej, idąc po długości drutów? ;-) Do tyłu z lewej jest dalej niż do pasażera z przodu????? Przednie szyby są szersze? Opory mechaniczne. Zastanawiające :o
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: silnik podnośnika szyby

Post 4 maja 2010, o 09:11

czyli co, wpiąć się miernikiem na bezpieczniku i tam sprawdzić, jak długo płynie prąd? Amperomierzem, voltomierzem, czy bez znaczenia?
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: silnik podnośnika szyby

Post 4 maja 2010, o 09:34

Tak, właśnie, wpiąć amperomierz. Woltomierz mierzy napięcie- duża oporność wewnętrzna miernika. Amperomierz mierzy prąd - mała oporność wewnętrzna- łączymy go szeregowo z odbiornikiem prądu.
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: silnik podnośnika szyby

Post 4 maja 2010, o 10:22

ale rozumiem, że mogę to wykonać multimiernikiem, który po prostu będzie nastawiony na pomiar natężenia? Właśnie przejrzałem sobie instrukcję... Układ podnoszenia szyb nie ma swoich bezpieczników ani pod maską, ani pod deską.... :o Czy to normalne? Trochę mi się nie uśmiecha rozbebeszać drzwi tylko po to, żeby dokonać 1 pomiaru, który potrwa 3 sekundy... :-/
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: silnik podnośnika szyby

Post 4 maja 2010, o 13:43

Tam jest bezpiecznik termiczny, a tak na marginesie jaki to pojazd?
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: silnik podnośnika szyby

Post 4 maja 2010, o 13:55

Impreza WRX STi MY2004.. Wpięcie się tuż za samym przyciskiem w drzwiach kierowcy chyba nic nie da?
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: silnik podnośnika szyby

Post 4 maja 2010, o 21:21

Pod deską rozdzielczą jest blok przekaźników i bezpieczników, jest tam przekaźnik odcinający zasilanie elektrycznych szyb.
Można go wyjąć i wpiąć amperomierz w miejsce styków przekaźnika.
Są tam cztery bezpieczniki, przekaźnik od szyb jest drugi licząc od bezpieczników.
Zaciski przekaźnika ułożone są w literę T, styki przekaźnika są to dwa zaciski na pionowej lini T.
Mam schemat i mogę go podesłać na priva.
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: silnik podnośnika szyby

Post 4 maja 2010, o 22:39

gebolp, podeślij :-) Ja mam instrukcję serwisową, ale do USDM i już się napotkałem na sytuacje, gdzie były pewne drobne różnice.... :wall:
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

zofija
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice/Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: silnik podnośnika szyby

Post 4 maja 2010, o 22:42

eMTi pisze:ale do USDM
eMTi, plizzz :wall:
US nigdy nie było DM dla Subaru :roll:

Temat wałkowany setki razy.... ;-)
Czarownica prawdę Ci powie :D

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: silnik podnośnika szyby

Post 4 maja 2010, o 23:43

uuupss. :oops: racyja, zofija! Trochę jestem tym wszystkim dobity i nie myślę trzeźwo...
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: silnik podnośnika szyby

Post 5 maja 2010, o 00:29

eMTi pisze: nie myślę trzeźwo...
to prundu nie tykaj :mrgreen:

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: silnik podnośnika szyby

Post 5 maja 2010, o 00:37

toć nie tykam, tylko póki co klepię po klawiszach :-p uwaga słuszna! :lol:
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: silnik podnośnika szyby

Post 13 maja 2010, o 18:32

no i dziwna sprawa.. jeszcze nie miałem czasu wpiąć się z miernikiem, ale kilka razy silniczek odżył... :? WTF? Jednak mogą to być gdzieś braki w przewodzeniu, czy tez po prostu silniczek dogorywa i od czasu do czasu budzi się ze śmierci klinicznej, zanim na dobre padnie?
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

ODPOWIEDZ