Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 03:18

citan pisze: ... - moment permanentnie rozłożony po równo przy spiętym (zblokowanym) dyfrze centralnym? Jak to możliwe?
W jakimś świecie równoległym, gdzie fizyki nie uczą.


Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 10:29

citan pisze:
gebolp pisze: do spiętego (zablokowanego) 50/50.
Ja trochę OT - bo nie znam się na rodzajach skrzyń. Mam tylko jedną uwagę, pytanie właściwie - moment permanentnie rozłożony po równo przy spiętym (zblokowanym) dyfrze centralnym? Jak to możliwe?
Ano tak możliwe :!: Jeśli, powiedzmy, wałki napędzające przedni i tylny dyfer są ze sobą połączone to centralny dyfer nie rozdziela momentu wcale, o podziale decydują przełożenia przedniego i tylnego dyfra. jeśli oba mają takie samo przełożenia to moment dzieli się po połowie między osie.
Jeśli rozepniemy blokadę centralnego dyfra, wtedy o podziale decydują przełożenia między kołami słonecznymi a satelitami planetarnego dyfra.
O! :cofee:
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 11:05

gebolp pisze:to moment dzieli się po połowie między osie.
Przy idealnej przyczepności tak. Ale tylko wtedy (w warunkach laboratoryjnych powiedzmy). Przy śliskiej nawierzchni, w zależności od stopnia przyczepności poszczególnych osi, będzie się dzielił w zakresie 0 - 100% , 100% - 0 przód - tył ;-)


Stałe, bez względu na przyczepność i uślizgi osi, 50 na 50 daje tylko całkowicie otwarty dyfer.

Piszący wyżej mieli rację, jest dokładnie odwrotnie niż mówisz. ;-)

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 245 razy
Polubione posty: 527 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 11:29

citan, mylisz prędkości obrotowe z momentem obrtowym.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 11:37

jarmaj pisze:
gebolp pisze:to moment dzieli się po połowie między osie.
Przy idealnej przyczepności tak. Ale tylko wtedy (w warunkach laboratoryjnych powiedzmy). Przy śliskiej nawierzchni, w zależności od stopnia przyczepności poszczególnych osi, będzie się dzielił w zakresie 0 - 100% , 100% - 0 przód - tył ;-)


Stałe, bez względu na przyczepność i uślizgi osi, 50 na 50 daje tylko całkowicie otwarty dyfer.

Piszący wyżej mieli rację, jest dokładnie odwrotnie niż mówisz. ;-)
Obawiam się że jednak NIE.
Ale proponuję lekturę stosownych materiałów i obejrzenie zdemontowanych dyfrów.
A tak na marginesie, dlaczego w niektórych dyfrach koła zębate wyprowadzające napęd na przód i tył mają różną średnicę? I to przy tej samej ilości zębów?
Hm, dalszą dyskusję proponuję wieczorem.
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 12:10

gebolp pisze:Obawiam się że jednak NIE.
Ale proponuję lekturę stosownych materiałów i obejrzenie zdemontowanych dyfrów.
A ja proponuję lekturę podręcznika fizyki do gimnazjum ;-)

Obawiam się, że dyskusji nie będę kontynuował, bo było ich w mojej karierze na paru forach kilka(naście..?) i nie mam ochoty po raz setny tłumaczyć szkolnego zagadnienia momentu obrotowego.

Wracając do lektury, polecam :arrow: http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=11&t=1668


PS
Nawet kiedyś widziałem zdemontowany dyfer. Może jakiś jeden czy dwa.... :giggle:
Ostatnio zmieniony 30 sty 2011, o 13:35 przez jarmaj, łącznie zmieniany 1 raz.

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 12:45

Chloru pisze:citan, mylisz prędkości obrotowe z momentem obrtowym.
:?:

Pisałem o momencie w zblokowanym dyfrze, o tym była mowa w poście, którego się uczepiłem. :razz: Fizykę skończyłem w podstawówce, ale kilka wątków z dyfrów na tym forum i kropce przerobiłem. Bardzo interesują mnie rozwiązania w A/T w Subaru, dlatego pilnie śledzę każdy taki wątek. Stąd moja uwaga.

PS.
Jak jeszcze raz usłyszę, że mam pseudo napęd AWD to forum każę zamknąć. :mrgreen:

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 13:16

citan pisze: ak jeszcze raz usłyszę, że mam pseudo napęd AWD to forum każę zamknąć.
się nie denerwuj. Najczęściej o tym mówią ci, którzy maja napęd na jedno koło :evilgrin:

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Duża Dacia :)
Polubił: 129 razy
Polubione posty: 198 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 14:15

tadaoando pisze: coz to jest ATS ?
Active Torque Split
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

jmiciuk
2 gwiazdki
Lokalizacja: Swarzędz
Auto: Narazie jezdzę rowerem :)
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 20:47

tadaoando pisze: ...prawie rozumiem, ale prosze o wyjasnienie mam forka 2,5 xt at eur. ze skrzynka sport-shift to na jaki naped moge liczyc w swoim forku ?
60/40 czy ten gorszy 90/10 ?
A ta skrzynia to 4 czy 5 biegowa ? Występowały wogole forki z pięciobiegowymi automatami ?
Twoje pytanie jest trudne i chyba ani tu ani na kropce nie było jednoznacznej odpowiedzi bo niektorzy twierdzą że forek z automatem jest właściwie przednionapędowy, inni że 40/60. Gdzieśtam się przewijało że moze być ze w US forki są 90/10 a u nas te lepsze ale nie wiem czy ktoś wie jak jest tak na 100%

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 21:16

jarmaj pisze:
gebolp pisze:Obawiam się że jednak NIE.
Ale proponuję lekturę stosownych materiałów i obejrzenie zdemontowanych dyfrów.
A ja proponuję lekturę podręcznika fizyki do gimnazjum ;-)

Obawiam się, że dyskusji nie będę kontynuował, bo było ich w mojej karierze na paru forach kilka(naście..?) i nie mam ochoty po raz setny tłumaczyć szkolnego zagadnienia momentu obrotowego.

Wracając do lektury, polecam :arrow: http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=11&t=1668


PS
Nawet kiedyś widziałem zdemontowany dyfer. Może jakiś jeden czy dwa.... :giggle:
Widzę że zabolało :giggle: . Cóż jestem przyzwyczajony do dyskusji i argumentu "z panem nie będę rozmawiał i proszę się do mnie więcej nie odzywać".
Życzę dalszego radosnego trwania w samozadowoleniu.
A jak podzielić moment?............
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

sheki
2 gwiazdki
Lokalizacja: Łódź
Auto: Subaru legacy III
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 21:29

Witam!

Myślę,że kolega ma jeden z lepszych napędów stosowanych w AT,czyli może się cieszyć,ze posiada VTD i zapewne ma do tego VDC...ważne,że AT w tej konfiguracji spełnia wyśmienicie swe zadanie,a reszta,to tło...

A co do rozwiązania napędu w AT,które nie posiada VTD,to myślę,że i tak jesteście farciarzami,że macie takie rozwiązanie,ważne,że AT w tej konfiguracji spełnia swe zadanie,a reszta,to tło...
a martwić to się mogą dopiero posiadacze aut,z haldexem I i II generacji :lol:

Na koniec dodam,że nie sztuką jest się przemieszczać po drogach gdy np...panują na nich znakomite warunki narciarskie,z wszelakimi systemami ułatwiający trakcję,gdzie różnego rodzaju systemy myślą za nas,lecz sztuką jest się poruszać po nich,mając ograniczone możliwości auta...więc,tak naprawdę,jeśli nauczycie się korzystać z tego,co ma Wasz powóz i dodacie do tego Wasze umiejętności,to będzie bez znaczenia,czy to jest 90/10,czy też 60/40.


Pozdrawiam!

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 309 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 21:48

gebolp pisze:
Widzę że zabolało :giggle: . Cóż jestem przyzwyczajony do dyskusji i argumentu "z panem nie będę rozmawiał i proszę się do mnie więcej nie odzywać".
Życzę dalszego radosnego trwania w samozadowoleniu.
Nie zabolało, bo akurat jarmaj ma rację. Wszystko Ci wyjaśnił:
jarmaj pisze:
Przy idealnej przyczepności tak. Ale tylko wtedy (w warunkach laboratoryjnych powiedzmy). Przy śliskiej nawierzchni, w zależności od stopnia przyczepności poszczególnych osi, będzie się dzielił w zakresie 0 - 100% , 100% - 0 przód - tył ;-)


Stałe, bez względu na przyczepność i uślizgi osi, 50 na 50 daje tylko całkowicie otwarty dyfer.

Piszący wyżej mieli rację, jest dokładnie odwrotnie niż mówisz. ;-)
Przeczytaj jeszcze raz post jarmaja. Jeżeli dalej nie będziesz rozumiał zaglądnij do wątku, do którego link już otrzymałeś: http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=11&t=1668

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 21:55

So What! pisze:
gebolp pisze:
Widzę że zabolało :giggle: . Cóż jestem przyzwyczajony do dyskusji i argumentu "z panem nie będę rozmawiał i proszę się do mnie więcej nie odzywać".
Życzę dalszego radosnego trwania w samozadowoleniu.
Nie zabolało, bo akurat jarmaj ma rację. Wszystko Ci wyjaśnił:
jarmaj pisze:
Przy idealnej przyczepności tak. Ale tylko wtedy (w warunkach laboratoryjnych powiedzmy). Przy śliskiej nawierzchni, w zależności od stopnia przyczepności poszczególnych osi, będzie się dzielił w zakresie 0 - 100% , 100% - 0 przód - tył ;-)


Stałe, bez względu na przyczepność i uślizgi osi, 50 na 50 daje tylko całkowicie otwarty dyfer.

Piszący wyżej mieli rację, jest dokładnie odwrotnie niż mówisz. ;-)
Przeczytaj jeszcze raz post jarmaja. Jeżeli dalej nie będziesz rozumiał zaglądnij do wątku, do którego link już otrzymałeś: http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=11&t=1668
Napisałem że spięty centralny dyfer daje podział momentu 50/50 ponieważ spięty dyfer, w którym wyjście na przód i tył są ze sobą sztywno spięte nie dzieli momentu, podział dokonuje się w przednim i tylnym dyfrze.
Jeśli w centralnym np. planetarnym dyfrze zastosujemy koła słoneczne o różnej średnicy to dostaniemy podział inny niż 50/50.
A zresztą ilustracja jak to robi Audi poniżej.

Link: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 4kw#t=181s
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Duża Dacia :)
Polubił: 129 razy
Polubione posty: 198 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 22:08

gebolp, ale te podziały są prawdziwe tylko w warunkach idealnej przyczepnośći o czym napisał jarmaj. W warunkach naturalnych gdzie następuje utrata przyczepnośći fizyka jest nieubłagana.
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 22:13

gebolp pisze:...
Napisałem że spięty centralny dyfer daje podział momentu ... nie dzieli momentu,...
Zdecyduj się, dzieli czy nie dzieli ?
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 309 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 22:27

gebolp, przyjmij zatem do wiadomości, że wyrównanie prędkości obrotowej osi to nie to samo, co przekazywaniem przez każdą z nich momentu obrotowego w tej samej wysokości. Przy momencie obrotowym kluczowe jest tu pojęcie siły, którą przy określonej przyczepności dana oś jest w stanie przenieść.

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 22:45

leon pisze:
gebolp pisze:...
Napisałem że spięty centralny dyfer daje podział momentu ... nie dzieli momentu,...
Zdecyduj się, dzieli czy nie dzieli ?
Napisałem "daje podział momentu" oraz napisałem "nie dzieli". Tak to prawda. Ale proszę prześledzić ciąg moich wpisów i czego dotyczą.
"Daje podział momentu"- centralny dyfer ze swoim sprzęgłem pozwala zmieniać podział między inicjalnym (np. 45/55 ) kiedy sprzęgło nic nie spina, a całkowitym spięciem, zeszperowaniem. Czyli mamy regulowany podział. "daje podział momentu" dotyczy całego napędu czyli centralny dyfer+tylny+przedni.

Kiedy dyfer jest spięty to tak naprawdę nie jest dyfrem, wejście i wyjścia napędu zachowują się jak zespawane (zbyt łopatologicznie?), wałek napędzający przedni dyfer jest jakby przedłużeniem wału napędowego (pomijam że obraca się w przeciwną stronę), ten sam moment jest doprowadzany na przednią i tylną oś- stąd określenie "nie dzieli momentu".
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 22:51

gebolp pisze:... ten sam moment jest doprowadzany na przednią i tylną oś- ...
Wszyscy tłumaczą Tobie, że nie masz racji. Nie wierzysz nam ?
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Duża Dacia :)
Polubił: 129 razy
Polubione posty: 198 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 22:52

gebolp pisze: Kiedy dyfer jest spięty to tak naprawdę nie jest dyfrem, wejście i wyjścia napędu zachowują się jak zespawane

Myślę, że to wie każdy. Generalnie rozumiem co chciałeś przekazać :-)
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 22:56

So What! pisze:gebolp, przyjmij zatem do wiadomości, że wyrównanie prędkości obrotowej osi to nie to samo, co przekazywaniem przez każdą z nich momentu obrotowego w tej samej wysokości. Przy momencie obrotowym kluczowe jest tu pojęcie siły, którą przy określonej przyczepności dana oś jest w stanie przenieść.
Proponuję bardziej staranne czytanie. Po co zamieściłem animację Audi? Koła koronowe kręcą się z tą samą prędkością, ale przenoszą inny moment, mają inną średnicę uzębienia.
Gdzie napisałem o prędkości obrotowej? Nie nazywam się CITAN
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 309 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 22:56

Mówił dziad do obrazu, a obraz doń ani razu :giggle:

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 22:59

leon pisze:
gebolp pisze:... ten sam moment jest doprowadzany na przednią i tylną oś- ...
Wszyscy tłumaczą Tobie, że nie masz racji. Nie wierzysz nam ?
A co? Przyprowadzicie ponurego mieszkańca dawnego ZSRR :giggle:
Sorry, proponuję jeszcze raz lekturę moich wpisów.
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

gebolp
3 gwiazdki
Lokalizacja: Rumia
Auto: OBK '07
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 23:01

So What! pisze:Mówił dziad do obrazu, a obraz doń ani razu :giggle:
Napisz gdzie jest błąd w moim wywodzie.
Sowy nie są tymi za kogo się podają (Miasteczko Twin Peaks)

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

Post 30 sty 2011, o 23:04

gebolp pisze:
leon pisze:
gebolp pisze:... ten sam moment jest doprowadzany na przednią i tylną oś- ...
Wszyscy tłumaczą Tobie, że nie masz racji. Nie wierzysz nam ?
A co? Przyprowadzicie ponurego mieszkańca dawnego ZSRR :giggle:
Sorry, proponuję jeszcze raz lekturę moich wpisów.
Sorry, ale bez tłumacza...

To pytanie mam, co znaczy to co napisałeś "ten sam moment jest doprowadzany na przednią i tylną oś"? Że jeżeli silnik daje 100Nm, to na przód idzie 100Nm i na tył 100Nm ? Czy po 50Nm ?
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

ODPOWIEDZ