Do szybkiego jeżdżenia na dużych odległościach, szukaj samochodu z jak najniższym współczynnikiem oporu powietrza Cx.barbie pisze:Gdybym miała kupować sobie diesla jako auto dodatkowe - taniowóz do przemieszczania się na duże odległości, to wiem już na pewno, że nie byłby to SUV, tylko prędzej jakieś kombi. Dla mnie taniowóz diesel powinien na trasie żreć z 5-7l. Inaczej taka inwestycja jest kompletnie bez sensu.
Wzrost prędkości powoduje wzrost siły oporu areodynamicznego aż w kwadracie.
Dla przykładu, Porsche Cayenne Turbo (które jak na SUVa i tam ma niski współczynnik Cx) przy mocy 450 KM osiąga prędkość maksymalną około 270 km/h,
tymczasem Porsche Carrera aby osiągać prędkość max. 270 km/h, zadowoliłby się silnikiem o mocy około 260 KM.
A te konie nie biora się przecież z niczego innego niż ze spalanego paliwa.
Wszelkie SUVy, Vany, Busy, lub nawet niskie auta osobowe, ale z bagażnikami dachowymi albo innymi dodatkami zwiększającymi opór powietrza, stają się bardzo nieekonomiczne wraz ze wzrostem prędkości jazdy.
Opływowe samochody produkuje np. Audi.
To są odpowiednie auta na autostradę.
Dlatego całkiem możliwe, że taki duży ale opływowy A8, nawet z dużym silnikiem, jest bardziej ekonomiczy przy prędkościach 160-180 km/h niż Kia Sportage.