Custom na bazie Subaru Impreza

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
VirMan
0 gwiazdek
Lokalizacja: Tarnów
Auto: Mitsubishi Diamante XS '94
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Custom na bazie Subaru Impreza

Post 4 wrz 2011, o 21:42

Witam koledzy/koleżanki !

Może zacznę prosto z mostu - Zamierzam zbudować custom cara na bazie subaru impreza. Obecne projekty zamykam na wiosnę, wiec czas przygotować wiedzę i ew. zaplecze. Będzie to najambitniejszy z dotychczasowych projektów , ale mam nadzieję zakończyć go pomyślnie w mniej niż dwa lata (może uda sie w rok :thumb: ). Prosiłbym również nie traktować mnie jak oszołoma i podejść do rzeczy z rozumem - mam już trochę konstrukcji za sobą i wiem o czym piszę.

Plan wygląda następująco : Na bazie większości zawieszenia , układu przeniesienia napędu [4x4] wraz ze skrzynią biegów i układy kierowniczego chcę zbudować dwumiejscowy roadster napędzany elektrycznie (plugin hybrid - z małym silnikiem sprzęgniętym z agregatem). Rama przestrzenna zbudowana z aluminium i kompozytów (włókno węglowe) i poszycie zapewne w większości również z kompozytów węglowych.

Wybrałem Subaru jako bazę ze względu na sportowe założenia samochodu , solidny układ przeniesienia napędu , 4x4 , oraz dostępność części. Auto docelowo wyposażone będzie tylko we wspomaganie , klimę , ABS ,oraz poduszki przednie.
Nie jestem Gatesem ,więc nie kupię nówki i nie rozpruję na kawałki. Nie zamierzam też wkładać tam "paści różnej maści". Tutaj mam nadzieję , przyjdą mi z pomocą osoby znające się w temacie subaru. Potrzebuję masę informacji na temat tego samochodu, najlepiej w generacjach 2 i 3. Najlepiej serwisówki w PDF takie jak mam do miśka czyli full kompletne :evilgrin: Nie chciałbym żeby ten wątek stał się wątkiem literackim, więc prosiłbym tylko o konkretne i rzeczowe odpowiedzi na temat :-> w zamian mogę zaoferować swoją pomoc w dziedzinach mi znanych , oraz satysfakcję i jazdę próbną ( może nie jedną ). Auto być może nie będzie jedynym egzemplarzem o ile wykaże się odpowiednim potencjałem.

Podam może założenia które już przyjąłem oraz cele które chcę osiągnąć.
1. samochód musi się prowadzić przynajmniej tak samo jak oryginalna impreza sti a mam nadzieję na lepiej.
2. do setki chcę zejść poniżej 5s [co przy napędzie elektrycznym jest całkiem nie trudne]
3. musi być wygodny i praktyczny w użyciu (normalny hardtop, drzwi , znośne siedzenia i przyzwoita amortyzacja)
4. nie kosztować więcej niż 150k PLN
5. użyję akumulatorów LiFePO4 jako najbardziej praktycznych do tych celów a sterownik i całą elektronikę zbuduję sam.
6. samochód na "mokro" nie może ważyć więcej niż 1000 kg.

Na początek potrzebowałbym informacji (o ile takowe są osiągalne) o masie zespołu napędowego ,zawieszenia , skrzyni biegów , rodzaju użytych hamulców, oraz czy układ poduszek powietrznych jest układem niezależnym od pozostałej instalacji samochodu. Chciałbym również jakiegoś rzetelnego info na temat skrzyń automatycznych ( napęd elektryczny ma kompletnie inną charakterystykę niż spalinowy i o wiele sprawniej spisuje się komputer w jego sterowaniu ) ich możliwościach przenoszenia momentu oraz eksploatacji , ew obiegu chłodzenia oleju itd.

Jeśli ktoś potrafiłby mi pomóc byłbym bardzo wdzięczny.
Ostatnio zmieniony 4 wrz 2011, o 22:33 przez VirMan, łącznie zmieniany 3 razy.


Inteligence is not everything, wisdom is more than that.

WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 4 wrz 2011, o 21:47

Technicznie nie pomogę, ale będę trzymać kciuki - projekt zapowiada się fajnie :thumb:

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 4 wrz 2011, o 22:12

VirMan pisze: Nie chciałbym żeby ten wątek stał się wątkiem literackim, więc prosiłbym tylko o konkretne i rzeczowe odpowiedzi na temat :->

Będzie ciężko, Bracie.
VirMan pisze: oryginalna impreza gti
Faktycznie musi być oryginalna :giggle:
VirMan pisze: Na początek potrzebowałbym informacji (o ile takowe są osiągalne) o masie zespołu napędowego ,zawieszenia , skrzyni biegów , rodzaju użytych hamulców, oraz czy układ poduszek powietrznych jest układem niezależnym od pozostałej instalacji samochodu. Chciałbym również jakiegoś rzetelnego info na temat skrzyń automatycznych ( napęd elektryczny ma kompletnie inną charakterystykę niż spalinowy i o wiele sprawniej spisuje się komputer w jego sterowaniu ) ich możliwościach przenoszenia momentu oraz eksploatacji , ew obiegu chłodzenia oleju itd.
:arrow: Subarupedia
:arrow: Thread z manualami
:arrow: FAQ

VirMan
0 gwiazdek
Lokalizacja: Tarnów
Auto: Mitsubishi Diamante XS '94
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 4 wrz 2011, o 22:33

VirMan napisał(a):oryginalna impreza gti



Faktycznie musi być oryginalna :giggle:
OK chodziło mi o STI :razz: nie znam na pamięc subaru jeszcze :mrgreen:

Subarupedię przejrzałem ( fajny artykuł o przekładniach ) dalej też szukam , ale tego co konkretnie potrzebuję to nie mam dalej - cierpliowość więc i szukam..
Inteligence is not everything, wisdom is more than that.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 4 wrz 2011, o 23:22

PO co w samochodzie elektrycznym skrzynia biegów i cały ten bałagan? Jedyna słuszna droga to 4 silniki na każde koła i mądra elektronika.

lucza
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: KILKENNY IE-RACIBÓRZ PL
Auto: babcie ra 95 i 96
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 4 wrz 2011, o 23:46

Jeśli chodzi o skrzynie to polecał bym faktycznie automat,w takim aucie największą wartością będzie waga auta więc tu masz pole do popisu.W polsce jest firma która produkuje elementy plastikowe do subaru impreza classic (przednie błotniki,tylne drzwi,klapa przód i tył),hamulce na pewno lepsze będą tył bębny,przód dwótłoczki ze względu na swoją wagę.Jeśli będziesz tak daleko z odchudzaniem to daj znać zrobię ci ddłługą listę pierdół które można usunąć lub zamienić tanim kosztem na aluminiowe (do tej pory usunąłem ok 200kg).Układ poduszek to osobna instalacja z własnym kompem i przewodami (żółtymi) którą można bez problemu usunąć z auta,pozdro i gratuluję pomysłu,na marginesie ja swoje subaru też zbudowałem niemal od zera i koniec jest bliski ( ok 1m-ca).
JAZDA SUBARU-BEZCENNE!!! ZA BENZYNE ZAPŁACISZ KARTĄ MAESTRO!!

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 5 wrz 2011, o 09:28

VirMan, bierz poprawkę że przy skrzyni automatycznej e4at dołączanie tylnej osi do napędu jest realizowane przez sprzęgło sterowane elektronicznie w zależności od różnicy prędkości obrotowych kół ztcp zbieranych przez czujniki abs (taki haldex). A sama elektronika skrzyni jest mniej lub bardziej powiązana z ECU silnika.

Jaki silnik masz zamiar użyć? Jakie sterownie mocą?

Zapodaj jakiegoś linka na temat swoich innych projektów, to ciekawe.
Azrael pisze: PO co w samochodzie elektrycznym skrzynia biegów i cały ten bałagan? Jedyna słuszna droga to 4 silniki na każde koła i mądra elektronika.

Po co w samochodzie silnik na każde koło i mądra elektronika? Należy zamontować generator cząstek pod maską, antycząstek w bagażniku, dla lepszego rozkładu masy ma się rozumieć, oraz działo jonowe w podwoziu. I sterowanie logiką rozmytą w układzie kwantowym. I to jest jedyna słuszna droga bo moja racja jest zawsze najmojsza :mrgreen:

VirMan
0 gwiazdek
Lokalizacja: Tarnów
Auto: Mitsubishi Diamante XS '94
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 5 wrz 2011, o 13:02

Azrael, Silnik elektryczny też ma swoją charakterystykę i optymalne obroty / wydajność. poza tym koła nie kręcą się 5000 rpm tylko 500 rpm jak już..musiałbym mieć - idąc drogą e-trona - cztery mikroprzekąłdnie w kołach i cholernie dużo kasy. nie mówiąc o tym że cały zespół napędowy z subaru wypada wtedy.

Bergen, męczenie istniejących autek zaczynałem od nissana stanzy (fotek nie ma niestety z dłubania) potem robiłem mojego bieżącego miśka (na forum mitsumaniaki pod tym samym nickiem jest post mega swap i inne pochodne ) obecnie przerabiam mocno terrano I gen dla brata - i jeszcze mi zejdzie 3-5 mies. W międzyczasie różne takie inne z różnych dziedzin (właśnie buduję samobieżną platwormę transportową właśnie hybrydową :P ) w miśku skrzynia coprawda ma swoje wspólne z silnikem , ale da sie to ładnie obejść / zaemulować. Tutaj powiedzmy że spróbuję wykorzystać cały układ o ile to możliwe - nie studiowałem jeszcze schematów , wiec to na razie dywagacja. Sterowanie jak zwykle moje customowe (mikrokontroler atmega i troche mosów i takie tam ) a silnik - cóż - motam się pomiędzy 4x lemco 134RAG i bezszczotkowymi ale tu juz sterowanie jest duuużo bardziej skomplikowane nie mówiąc o dostępności i cenie.

lucza, jak pisałem chcę zbudować to na ASF i całkowicie od zera wiec bodypanele bedą z carbonu i aluminium. Jedyne co chcę wykorzystać to napęd i zawieszenie ( pewnie fotele i kawałki deski też ;) )
Inteligence is not everything, wisdom is more than that.

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 5 wrz 2011, o 13:41

VirMan pisze: mikrokontroler atmega
Niedługo będę się bał lodówkę otworzyć, żeby nie znaleźć tam Atmegi.

Ach, czekaj. Tam już jest Atmega :mrgreen: :mrgreen:

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 5 wrz 2011, o 15:31

VirMan pisze: Azrael, Silnik elektryczny też ma swoją charakterystykę i optymalne obroty / wydajność. poza tym koła nie kręcą się 5000 rpm tylko 500 rpm jak już..musiałbym mieć - idąc drogą e-trona - cztery mikroprzekąłdnie w kołach i cholernie dużo kasy. nie mówiąc o tym że cały zespół napędowy z subaru wypada wtedy.

Oczywiście bo zespół napędowy z Subaru do silnika elektrycznego nie ma sensu. Szczególnie archaiczne konwerterowe skrzynie automatycze.

VirMan
0 gwiazdek
Lokalizacja: Tarnów
Auto: Mitsubishi Diamante XS '94
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 5 wrz 2011, o 16:19

Azrael, każda współczesna skrzynia ma lockup (czyli konwerter pracuje na sztywno) i to zamierzam wykorzystać. Są sytuacje kiedy pasuje mieć kręcący się silnik ( wspomaganie , klima ) na postoju.
Inteligence is not everything, wisdom is more than that.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 5 wrz 2011, o 16:29

Nie będę się spierał, bo temat za duży na chwile na forum z pracy, ale ja naprawdę wiem do czego są zdolne skrzynie Subaru.

eror
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Poznań
Auto: FOREK 2.0/158 A/T - LPG - PRZESZŁOŚĆ :-(
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 5 wrz 2011, o 23:18

Chłopacy (dziewczyny może również) z poznańskiej samochodówki zbudowali auto elektryczne na bazie Forda Fiesty.
Cały układ przeniesienia napędu pozostał z benzyniaka. Jeden silnik elektryczny w połączeniu z mechaniczną skrzynią biegów.
Fajnie jeździ :-)
Jak chcesz namiary to pisz na PW.

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 5 wrz 2011, o 23:34

Azrael pisze: Nie będę się spierał, bo temat za duży na chwile na forum z pracy, ale ja naprawdę wiem do czego są zdolne skrzynie Subaru.
wcale nie taki duży znowu.

Zmieniają biegi szybko. To te manualne.
Zmieniają biegi normalnie. To te automatyczne.

Oraz dzielimy je jeszcze na działające i zmielone. Przy czym zmielone są najczęściej przez dziwne zachowania użyszkodników.

:mrgreen:

VirMan
0 gwiazdek
Lokalizacja: Tarnów
Auto: Mitsubishi Diamante XS '94
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 6 wrz 2011, o 09:29

By the way - dalej nie wiem ile waży zespół napędowy z imprezy. nikt nie ma tego info ?
2 - czy ktoś nie wie gdzie można kupić imprezę ze sprawnym napędem w automacie, bez silnika i może mieć pokiereszowaną górę budy (żeby geometria była ok i zawieszenie )
Inteligence is not everything, wisdom is more than that.

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 6 wrz 2011, o 09:49

VirMan: 1. obawiam się że będziesz musiał podjechać do jakiegoś warsztatu i zważyć.
2. allegro.pl - ostatnio widziałem Imprezę kombi bez silnika i skrzyni za 2 tysiące chyba.

Ja niedługo też będę szukał niebanalnego samochodu RWD bez napędu za jakieś małe pieniądze - bo będę dysponował dobrym zespołem napędowym z silnikiem m20b25 i trzeba będzie go jakoś mądrze zagospodarować :)

eror, wszyscy dookoła robią samochody elektryczne, taka moda. Ja ongiś pospołu z kumplem w ramach eksperymentu też wsadziłem trójfazowy klatkowy silnik elektryczny do jednego z jego samochodów. Robiliśmy kółka 20 m, bo na tyle pozwalał najdłuższy przewód zasilający jaki mieliśmy :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

raphael
Awatar użytkownika
0 gwiazdek
Lokalizacja: Gryfino, Zach-Pom
Auto: 2006 Legacy 2.0R Wagon
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 6 wrz 2011, o 14:59


Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 6 wrz 2011, o 15:26

raphael, u jelly?

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 14 razy
Polubione posty: 19 razy

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 6 wrz 2011, o 16:14

Może ten kolega mógłby pomóc? ;-)

Subaru z silnikiem BMW
http://moto.gadu-gadu.pl/56488176835406 ... kologiczne

raphael
Awatar użytkownika
0 gwiazdek
Lokalizacja: Gryfino, Zach-Pom
Auto: 2006 Legacy 2.0R Wagon
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 6 wrz 2011, o 19:29

Bergen pisze:raphael, u jelly?
Raczej nie :razz: Po prostu przypomniałem sobie gości którzy narzekali na niski zasięg Nissana Leafa :razz: i tak jest 159,98km dłuższy od waszej maszyny. No ale dobra, nie ściągam z topa.

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 6 wrz 2011, o 23:42

raphael, "nasza maszyna" miała silnik od piły tarczowej spięty na sztywno ze skrzynią biegów. Kumpel siedział z boku i kręcił autotransformatorem który trzymał przed sobą a ja kierowałem. Kabel wychodził z autotransformatora, przebiegał przez okno pasażera i kończył się w gnieździe na ścianie budynku gospodarczego stojącego przy placu pewnej spółdzielni mieszkaniowej. bardzo szybko z resztą się właśnie w tamtym miejscu ukręcił, robiąc ze skrzynki bezpiecznikowej jesień średniowiecza.

Byli czasy 8-)

Także to co rozumiesz przez zasięg, to "maszyna" miała nieograniczony, byle w obrębie sięgania kabla. A raczej ograniczony - żywotnością tegoż :mrgreen:

VirMan
0 gwiazdek
Lokalizacja: Tarnów
Auto: Mitsubishi Diamante XS '94
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 7 wrz 2011, o 15:25

Bergen, W momencie uruchomienia fazy nie teoretycznej projektu [dam znac] jakbyś miał namiar na takie coś - nie znam imprezy na tyle żeby po fotkach z allegro wysnuć info czy to jest w znośnym dla mnie stanie - może być ze stukajacą panewką na przykład :P nie przeszkadza mi - a nawet lepij bo postudiuję pracę ukłądów puki silnik się kręcił będzie. - mam wrażenie ,że chyba kupienie złomka bedzie najrozsądniejszym wyjściem wszystkie odpowiedzi i masę nowych pytań :D

Jakby okazja była wcześniej coś nabyć - w sumie z prawem do rejestracji by pasowało bo od razu sobie numery zachowam dla "władz" - żeby nie było oficjalnie to bedzie subaru impreza :D tylko "lekko" przerobiona :D [ dla wariatów jak ja info - najpierw planowałem użyć dwóch silników z rx7/rx8 230 hp jao napędów na obie osie :D ale sie wyleczyłem z kosztów ekspoatacji :D still - fun byłby niezły :D ]
Inteligence is not everything, wisdom is more than that.

Matiz
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Chorzów
Auto: Impreza RX '00 A.K.A. KombiHorror
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 7 wrz 2011, o 20:58

13B :thumb: Nawet konstruktorzy nie wiedzą jak ten silnik działa :razz:

"przy oszczednej jeździe Mazda RX-7 pali 16l/100km"
Obrazek

VirMan
0 gwiazdek
Lokalizacja: Tarnów
Auto: Mitsubishi Diamante XS '94
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Custom na bazie Subaru Impreza

Post 12 wrz 2011, o 16:34

OK :] pierwsze info zanotowane - układ jezdny i przeniesienia napędu z amortyzacją waży mniej niż 200 kg - więc jest całkiem nieźle. trochę będzie projektowania ramy - bo muszę odtworzyć wszystkie punkty mocowania zawieszenia i je odpowiednio wytrzymałe zrobić :P - potem będzie kwestia co dalej :D Czyli jak zrobić ramę , która pomieści wszystko co chciałem i bedzie odpowiednio lekka i wytrzymała. Będzie dzikoooo :-d :thumb: :evilgrin: :-d

właśnie mnie tknęło... - przecież jak masa samochodu będzie 300-400 kg mniejsza od początkowej... to czy całe auto nie będize nieco... eee.. stało na amorkach? chyba musiałbym użyć miększych sprężyn... ? czy one będą zsynchronizowane masowo z amorkami? czy współczynnik tłumienia nie będzie za wysoki dla sprężyn ?
Inteligence is not everything, wisdom is more than that.

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Post 12 wrz 2011, o 19:34

Nie lepiej zrobić kopię Lotusa 7 albo AC Cobry?
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

ODPOWIEDZ