Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Rozmowy o Subaru i nie tylko. Dział pełen offtopicu i rozmów niemotoryzacyjnych.
WitAce
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Eire
Auto: komis
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 12:40

Azrael, Co w tym skomplikowanego? Robisz mieszanke 80% diesel 20% LPG i masz wzrost mocy o 20-30% przy 20-30% oszczednosci. Wystarczy do tego jeden wtryskiwacz i mieszalnik przed kolektorem ssacym. Proste jak diabli. A to, ze malo kto stosuje to w osobowkach nie oznacza, ze nie ma to sensu. W ciezarowkach 20-30% oszczednosci na ON oznacza nawet 10L mniej ON na 100km dlatego robi sie to tam czesciej. W osobowce natomiast ma to sens bo silnik zamiast przepalac 75% ON, po takiej przerobce przepala 95% ON. Sprawia to, ze filtry czasteczek stalych sa albo niepotrzebne albo w ogole sie nie zapychaja, recyrkulacja spalin tez jest juz niepotrzebna i kolektor ssacy mamy czysciutki. Nie wspomne o samym oleju, ktory nie jest juz taki czarny bo nie ma w nim tyle sadzy. Same zalety i jeszcze przyrost mocy.
Natomiast w tradycyjnym tunningu diesla jest na odwrot. Zazwyczaj zwieksza sie tylko dawkowanie paliwa (bez zwiekszenia cisnienia doladowania) przez co zwieksza sie rowniez ilosc nieprzepalonego diesla, a co za tym idzie wszyskie negatywne skutki z tym zwiazane.
Teraz koszty. Tradycyjny tunning diesla kosztuje okolo 2 tys. zl. i potem auto pali wiecej, bo nikt mi nie wmowi, ze zwiekszajac ilosc paliwa zmniejszamy spalanie :giggle:
Przerobka diesel'a na LPG bedzie kosztowac okolo 3 tys. zl. Z pewnego zrodla wiem, ze taka instalacje wypusci jeden z producentow zestawow LPG w Polsce. Nazwy firmy nie moge niestety zdradzic. W kazdym razie z pierwszej reki wiem, ze zestaw jest juz przetestowany i teraz musi tylko przejsc przez zmudna papierologie, czyli wszystkie atesty i certyfikaty. Mysle, ze bede jednym z pierwszych, ktory taki zestaw wrzuci do osobowki (BMW 320d) i na pewno podziele sie wtedy z Wami swoimi bezposrednimi spostrzezeniami. Na pewno auto bedzie hamowane po przerobce na samym ON i mieszance ON/LPG. Poza tym auto jest w ciaglym uzytku (minimum 100km dziennie) i bedziecie miec szybko dane o spalaniu.



dareq
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Zabrze
Auto: Forester sturbo01 & Legacy 93
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 12:50

Azrael pisze:Podaj mi dokładnie jaki masz samochód to to sprawdzę i Ci powiem o co chodzi. Na pewno modyfikowanie auta z EPROMem do programowania przestało być popularne i nie opłaca się inwestować w sprzęt do tego.
VW LT 35 2.5tdi 75kW, 102KM rok prod 1999
WitAce pisze: Teraz koszty. Tradycyjny tunning diesla kosztuje okolo 2 tys. zl
na razie z ofert najwyższa to 1500zł
WitAce pisze: Z pewnego zrodla wiem, ze taka instalacje wypusci jeden z producentow zestawow LPG w Polsce. Nazwy firmy nie moge niestety zdradzic. W kazdym razie z pierwszej reki wiem, ze zestaw jest juz przetestowany i teraz musi tylko przejsc przez zmudna papierologie, czyli wszystkie atesty i certyfikaty.
Czytałem dziś o tym...czytałem też, że już mają atesty i certyfikaty. Obawa jest tylko taka czy to już jest na tip top czy instalacja jest idealna :whistle:
Ostatnio zmieniony 6 gru 2011, o 12:58 przez dareq, łącznie zmieniany 1 raz.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 12:55

WitAce pisze: Tradycyjny tunning diesla kosztuje okolo 2 tys. zl. i potem auto pali wiecej, bo nikt mi nie wmowi, ze zwiekszajac ilosc paliwa zmniejszamy spalanie

To dowodzi ze nie wiesz nic o tym jak jest naprawdę.

WitAce pisze: Azrael, Co w tym skomplikowanego? Robisz mieszanke 80% diesel 20% LPG i masz wzrost mocy o 20-30% przy 20-30% oszczednosci. Wystarczy do tego jeden wtryskiwacz i mieszalnik przed kolektorem ssacym. Proste jak diabli.

W teorii banalne, w praktyce przy nowoczesnych systemach zarządzania silnikiem skomplikowane jak diabli i może nie być łatwo żeby to działało poprawnie. Trochę jak pakowanie świni i nitro naraz do benzyny.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:01

dareq pisze: VW LT 35 2.5tdi 75kW, 102KM rok prod 1999

Rzeczywiście trzeba tam wymieniać fizycznie EPROMY w sterowniku. Jakbym miał fotkę i napisy na kościach to mogę to załatwić, ale chyba bym nie chciał takiego sterownika modyfikować bo w razie dowolnego problemu ciężko wrócić do serii - wymaga to znowu rozbierania sterownika i lutowania w płytce PCB.

dareq
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Zabrze
Auto: Forester sturbo01 & Legacy 93
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:10

Auto mam garażowane dosyć daleko od domu bo prawie 110km w tej chwili ale z ciekawości jak będę tam to sprawdzę co i jak.
Tzn że jednak chipowanie tego silnika to ryzyko? Mnie jako laikowi trzeba jak "chłopu na granicy" wytłumaczyć. Jakie ryzyko się z tym wiąże?

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:13

dareq pisze: Tzn że jednak chipowanie tego silnika to ryzyko? Mnie jako laikowi trzeba jak "chłopu na granicy" wytłumaczyć. Jakie ryzyko się z tym wiąże?

Ręczne dłubanie w elektronice to zawsze jakieś ryzyko. Szczególnie że ta elektronika nie jest jakaś szczególnie nowa bo ma już kilkanaście lat (z resztą silnik też).

WitAce
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Eire
Auto: komis
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:29

Azrael, Orginalnej elektroniki nie dotykasz tylko ja zczytujesz i dodajesz na gorke 20% LPG. Oczywiscie nie jest to stale 20%, ale taka jest mniej wiecej srednia.

Przestan z tymi protekcjonalnymi tekstami. Lepiej napisz jak jest na prawde :-p
To ze przy wiekszej mocy i momencie mozna szybciej przyspieszyc i w ten sposob zmniejszyc spalanie w momencie przyspieszania? To, ze bedzie sie mialo wieksza moc przy danych obrotach, a przez to bedzie mozna jezdzic przy nizszych obrotach i oszczedzac paliwo? O tym wie kazde dziecko :-p

Wybacz, ale w systemie diesel-blend masz to jeszcze bardziej spotegowane niz w tradycyjnym chiptunning'u. Nie dosc, ze przepalone dodatkowe 20% ON zwieksza moc o ok. 20% to dodatkowy wtrysk 20% slabszego (mniej kalorycznego) LPG zwieksza ja o kolejne 10%. Wieksza o 30% moc przy danych obrotach daje nam jeszcze wieksze oszczednosci bo wcale nie zmusilismy ukladu wtryskowego diesel'a, zeby podal 40% wiecej ON w danym momencie (wtedy bedziemy mieli mniej wiecej 30% przyrostu mocy w tradycyjnym tuningu) tylko mamy te 20% "za darmo" bo poprawilismy sklad chemiczny mieszanki dodajac wysokooktanowy LPG.

Poza tym tradycyjny chiptunning powinien kosztowac 300zl. Hamowanie przed 100zl. Podpiecie pod komputer i "czesto" zaladowanie standardowej nowej mapy pod konkretny model 100zl. Hamowanie po, zeby pokazac klientowi efekt koncowy 100zl.

Natomiast diesel-blend to nowy zbiornik, komputer, wtryskiwacz z mieszalnikiem, elektryka i hydraulika (przewody zasilajace itp.) i caly dzien harowki, zeby to wszystko zalozyc do auta. Pozniej kalibracja systemu i na koniec dwa hamowania - jedno po drugim. Pierwsze z wylaczonym ukladem, a drugie z wlaczonym ukladem.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:33

Nie chce mi się dyskutować dlaczego tradycyjny chiptuning nie może kosztować 300zł. Masz mocno garażowe i skrzywione wyobrażenie o tym jak się rzeczy mają a ja nie mam czasu na to żeby to tłumaczyć od a do z.

System sterowania silnikiem to nie tylko dawkowanie paliwa i to nie jest tak ze możesz sobie coś bezkarnie dołożyć do nowoczesnego silnika z jego setkami zamkniętych pętli i autoadaptacji bez wpływu na oryginalny układ.

dareq
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Zabrze
Auto: Forester sturbo01 & Legacy 93
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:33

Azrael pisze: Ręczne dłubanie w elektronice to zawsze jakieś ryzyko. Szczególnie że ta elektronika nie jest jakaś szczególnie nowa bo ma już kilkanaście lat (z resztą silnik też).

Tak ale sinik jak na swój wiek jest w rewelacyjnym stanie...przebieg na chwilę obecną to ok 120 tyś, na 15 tyś wypił jakieś 0,8l oleju...nie wiem czy to dobrze,cz źle...cały czas zalewany jest pełnym syntetykiem...poprzednio Edge 5W40 a teraz Motul Specific 505.01 5W40.
Cięzkie jest życie laika :lol: wydać kasę jest łatwo...każdy ją pomoże wydać ale jak później wyniknie problem to martw się sam koleś...muszę ten temat rozkminić z każdej strony żebym później nie żałował dlatego liczę na Wasze podpowiedzi :thumb:

GG-CAR POWER
0 gwiazdek
Lokalizacja: Będzin
Auto: legacy
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:37

Azrael pisze:
dareq pisze: Tzn że jednak chipowanie tego silnika to ryzyko? Mnie jako laikowi trzeba jak "chłopu na granicy" wytłumaczyć. Jakie ryzyko się z tym wiąże?

Ręczne dłubanie w elektronice to zawsze jakieś ryzyko. Szczególnie że ta elektronika nie jest jakaś szczególnie nowa bo ma już kilkanaście lat (z resztą silnik też).
Azrael Nie strasz gościa.
Takie auta robię często i prawdopodobieństwo wysypania się sterownika jest minimalne, a nawet gdyby się zdarzyło to moim obowiązkiem jest przywrócenie auta do porządku i wypuszczenie ze sprawnym sterownikiem i dodatkowymi KM pod maską.

dareq
Jeśli jesteś zainteresowany modyfikacją to zapraszam, mamy akurat Świąteczną promocję więc można zaoszczędzić parę złotówek. ;-)

WitAce
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Eire
Auto: komis
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:38

Azrael, Napisales kiedys sam mape do diesel'a? Bo jesli nie to chyba nie jestes osoba, ktora bylaby w stanie wytlumaczyc od a do z :evilgrin:

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:40

GG-CAR POWER pisze: Azrael Nie strasz gościa.
Takie auta robię często i prawdopodobieństwo wysypania się sterownika jest minimalne, a nawet gdyby się zdarzyło to moim obowiązkiem jest przywrócenie auta do porządku i wypuszczenie ze sprawnym sterownikiem i dodatkowymi KM pod maską.

Fair enough - podoba mi się podejście. M.in. dlatego nie może to kosztować 300zł. Jeżeli masz doświadczenie z takimi autami to myślę że to dobry kierunek dla dareq

WitAce
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Eire
Auto: komis
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:42

Azrael, Nie pisalem, ze przy starszych sterownikach gdzie trzeba wylutowac Eprom bedzie kosztowac to 300zl. W takim przypadku trzeba dorzucic jeszcze 100zl na lutowanie :-p

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:42

WitAce, jesli miałbym się doszukiwać wątpliwych punktów w tym o czym piszesz,
to zacząłbym od Twojej tezy, że silnik diesla spala 75% dostarczanego do niego ON, a pozostałe 25% paliwa wydmuchuje w postaci niespalonej lub tylko częściowo spalonej (jako sadze).
Na mój nos, to może być bliskie prawdy w określonych momentach, gdy jest mocno zachwiany skład mieszanki. Jednak nie chce mi się wierzyć, żeby to były wartości średnie w czasie normalnej eksploatacji nowoczesnego silnika turbodiesel.
:roll:
Ostatnio zmieniony 6 gru 2011, o 13:46 przez Gootek, łącznie zmieniany 2 razy.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:42

WitAce pisze: Azrael, Napisales kiedys sam mape do diesel'a? Bo jesli nie to chyba nie jestes osoba, ktora bylaby w stanie wytlumaczyc od a do z

Nie, nie piszę map, tak jak nie zmieniam kół, robią to za mnie ludzie, którzy są fachowcami w swojej robocie, natomiast znam dość dobrze jak sądzę realia techniczne i ekonomiczne w których się poruszamy robiąc te rzeczy i Twoje wizje są bardzo uproszczone i pomijają takie choćby kwestie jak powyżej GG-CAR POWER poruszył. Jak uważasz ze można dobrze wystroić taki hybrydowy system zasilania w dwóch przejazdach na hamowni to ja dziękuję, ale nie mam więcej pytań.

WitAce
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Eire
Auto: komis
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:44

Лукашэнка, Uwierz mi, ze tak niestety jest. W common rail gdzie masz bezposredni wtrysk paliwa spalanie ON dochodzi do 78%. Stad recyrkulatory spalin, czarny olej w silniku i przeklete filtry czasteczek stalych :evil:

vibowit
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kiełpin
Auto: szkoda
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:47

WitAce, ale kolor oleju to naprawdę nie jest wielki problem. ;-)
czarne jest piękne...

WitAce
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Eire
Auto: komis
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:49

Azrael, Wystarczy znac algorytm dodatku LPG i miec krzywa kalibracyjna, ktora bedzie prawdziwa w 100% przypadkow. Mowimy tutaj o chemii spalania danej mieszanki, wiec jest to reakcja powtarzalna dla kazdego silnika, bez znaczenia, jaka ma moc, pojemnosc, czy uklad wtryskowy. Nie zapominaj, ze w takim ukladzie nie ingeruje sie w oryginalna elektronike, dodajemy po prostu troszke LPG - to wszystko. Bardzo bardzo proste, ale dosc drogie.

WitAce
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Eire
Auto: komis
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:51

vibowit, Kolor oleju tylko potwierdza duza ilosc nieprzepalonego paliwa w postaci sadzy. Kolor nie jest problemem, ale szybciej zuzywajace sie silniki z powodu sadzy juz tak :-p

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:56

WitAce pisze: Azrael, Nie pisalem, ze przy starszych sterownikach gdzie trzeba wylutowac Eprom bedzie kosztowac to 300zl. W takim przypadku trzeba dorzucic jeszcze 100zl na lutowanie
ja tylko w kwestii kosztów, bo wymienienie ON i LPG w jednym zdaniu przyprawia mnie o mdłości :mrgreen:
Jeżeli koleś, który robi mapy, chce na tych mapach zarobić na nowiutkie porsche to jest to jego prawo. Prawem klienta jest się zgodzić na cenę bądź nie i poszukać kogoś tańszego, może także nauczyć się sam robić mapy.

WitAce
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Eire
Auto: komis
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 13:58

Alan, Alan, Alan!, Absolutnie sie z Toba zgadzam.

P.S. Na nowiutkie Porsche mozna zarobic roznymi sposobami. Jednym z takich sposobow jest zwiekszenie sprzedazy poprzez obnizenie ceny :-p

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 14:04

WitAce pisze: Alan, Alan, Alan!, Absolutnie sie z Toba zgadzam.
no to nie rozumiem, po co wyliczasz.
Dam Ci przykład. Azraela proszę o nie branie tego poważnie, a jedynie jako przykład. ;-)

Łukasz w 4turbo. Jest pewno najlepszy w PL, ciężką pracą nauczył się robić bardzo dobre mapy. Być może te mapy robi teraz w pół godziny, a być może ma gotowca naciska 2 guziki i po sprawie. Dlaczego ma się "karać" niską ceną za to, że jest bardzo dobry.
WitAce pisze: P.S. Na nowiutkie Porsche mozna zarobic roznymi sposobami. Jednym z takich sposobow jest zwiekszenie sprzedazy poprzez obnizenie ceny
ależ ja nie twierdzę, że tylko "zdzieraniem" się zarobi. Uważam, że zwykle jest wręcz odwrotnie ;-)

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 14:08

WitAce pisze:Лукашэнка, Uwierz mi, ze tak niestety jest. W common rail gdzie masz bezposredni wtrysk paliwa spalanie ON dochodzi do 78%. Stad recyrkulatory spalin, czarny olej w silniku i przeklete filtry czasteczek stalych.
A tutaj piszą, że recylkulację spalin w silnikach diesla stosuje się głownie w celu zmniejszenia zawartości tlenków azotu. Które, co ciekawe powstają głównie gdy mieszanka jest zbyt uboga w paliwo, a nie zbyt bogata.
http://www.auto-swiat.pl/1-recyrkulacja-spalin
Nie ukrywam, że moje wątpliwości co do Twojej tezy, zamiast sie rozwiać, jeszcze się pogłębiły.
:roll:



;-)

zofija
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice/Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 14:10

Лукашэнка, media kłamią. Nie wiedziałeś? ;-)
Czarownica prawdę Ci powie :D

WitAce
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Eire
Auto: komis
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Chip tuning w kamperze VW LT 35 2.5 tdi

Post 6 gru 2011, o 14:16

Лукашэнка, Mylisz uklad benzynowy z ukladem diesel'a. Diesel zawsze jezdzi na przewadze powietrza. Stad na wolnych obrotach masz cisnienie atmosferyczne bo nie ma przepustnicy tak jak w benzynie. W Diesel'u nie ma takiego pojecia jak rownowaga paliwowo/powietrzna czyli nie obowiazuje lambda. Jednym z powodow zastosowania recyrkulacji spalin jest tak jak napisales zmniejszenie emisji tlenkow azotu, ale poprzez zmniejszenie temperatury spalania (recyrkulacja zalacza sie tylko przy stalych predkosciach i na wolnych obrotach), ale drugim powodem jest proba zmniejszenia emisji czasteczek stalych i ponowne przepalenie ich w cylindrach. Mysle, ze o tym sie juz nie mowi, bo czasteczki stale sa rakotworcze i wywolaloby to zbyt duze kontrowersje w uzyciu silnikow diesel'a w ogole.

ODPOWIEDZ