Właśnie wróciłem z testów nowości Bridgestona to skrobnę parę słów co i jak. Testowane oponki to Turanza T001, Potenza S001 i Adrenalin RE002.
Turanza była testowana na 4 identycznych Renault Megane (rozmiar 205/55R16) i auta były obute następująco:
1.) przód zuzyty Michelin, tył nowa T01
2.)przód nowa T01, zuzyty Conti Premium Contact
3.)4 szt zużytych do połowy Fuld Carat Progresso
4.)4 szt nowych T01
Do tego były ustawione 2 próby - jazda po mokrym okręgu poślizgowym oraz trasa z kilkoma zakrętami suche+mata i slalomem na macie poślizgowej.
Na okręgu wyszło to tak najwolniej na opcji nr 1 - totalna podsterowność. Potem porównywalnie opcja 2 i 4 (instruktorzy z Renówki po cichu przyznali że test opcji nr 2 miał pokazać nadsterowność, ale zużyta Conti trzymała lepiej od T01 i pomogło dopiero przepompowanie tylnej osi na za duże ciśnienie :twisted: ) . Najszybsza okazała się Fulda

- predkość udawło się utrzymać się w granicach 37km/h vs 35 przy 2+4 i 32 przy 1.
W drugim teście zdecydowanie najsłabsze okazały się opcje 3 i 1 - totalna podsterowność w obu przypadkach. W tym teście Turanza okazał się naprawdę precyzyjna i szybka, ale na macie poślizgowej ciężko było na niej przyśpieszyć (Michelin i Fulda były lepsze). Natomiast nawet na macie dobrze hamowała i reagowała na zmianę kierunku. Porównując opcje 2 i 4 to osobiście szczególnie w slalomie jechało mi się lepiej na zestawie nr.2 bo był delikatnie nadsterowny (ale ja lubię taką charakterystykę), a zestaw 4 dosyć neutralny z minimalną podsterownością.
Dla porównania na sam koniec imprezy przejechałem się moim FWD z oponką Semperita 205/50R17 po okregu poslizgowym i szczerze było najszybciej (około 40)
Podsumowując Turanzę T01: Na suchym jest bdb - precyzyjnie i szybko + dobra reakcja na zmiany kierunku. Na mokrym niestety ciut słabiej, ale lepiej niż było w ER300 (poprzednio miałem ją w moim FWD jako OE) - hamowanie i prowadzenie na śliskim sa ok, problemem/słabością będzie na pewno aquaplaning poprzeczny. Ogólnie rzecz ujmując z bardzo neutralnej opony na suchym, na mokrym robi się podsterowna.
Test RE002 odbywał się na trasie zblizonej do Rozety na dwóch Punto Abarth z pakietem esseesse. Jeden był wyposazony w RE002, a drugi w Goodyear F1 Assimetric 2 (niestety tu też organizatorzy chcieli trochę "pomóc" i wg mnie GY miały ciut zaniżone ciśnienie). Jeżeli chodzi o prowadzenie i trzymanie to RE002 jest naprawdę niezła, bardzo precyzyjna, neutralna i długo trzyma. Wg mnie trzyma na suchym bliźniaczo do RE070. Niestety nie wiem jak jest na zimno, bo auta i opony raczej nie stygły

Po mokrym tym zestawem nie jeździliśmy, jedynie udało mi się przelecieć ciut szybciej przez jedną z kałuż obok mat poślizgowych i choć odporność na wodę oceniam na plus w stosunku do RE070 to uczciwie trzeba przyznać że w deszczu noge z gazu trzeba zdjąć zdecydowanie. Jak do tego miała się F1 - czuć było że to bdb opona ale cywilna. Stabilność na zmiany kierunku i hamowanie w mojej ocenie bdb i niewliele ustepująca RE002. Najwięcej GY tracił na baaardzo długim łuku/nawrocie przejżdzanym około 80km/h. Na końcu łuk sie lekko zacieśniał i po zdjęciu nogi z gazu RE002 skręcała neutralnie, a w GY trzeba było powalczyć z podsterownością, ale uczciwie trzeba przyznać że dawało to się opanować. Podsumowując - RE002 to dobry wybór do upalania i bardzo dynamicznej jazdy po suchym, ale jakbym miał jeździć na tym dużo i w różnych warunkach to bym się męczył z tą oponą.
Testy S001 był na tej samej trasie co powyżej, a auta to BMW M6 i Audi R8 - obydwa na Potenzie S001. Opona na pewno trzyma, ale ciężko o miarodajną opinię, bo w obydwu przypadkach rozmiar to "walce drogowe" , a w dodatku z homologacjami pod producenta, więc taka opona może się ciut różnić od standardowej. Więcej można napisac o autach

BMW to ciężka krowa, a skrzynia w trybie Auto to pomyłka. Na łopatkach ok, ale to auto mnie rozczarowało - spodziewałem się więcej. R8 zdecydowanie fajniejsze i nawe tryb Auto skrzyni tak nie drażnił (oczywiście na łopatkach zdecydowanie fajniej).