Wątek olejowy - może się nada

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
TOMA52
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Lublin
Auto: Był Forester SG jest Impreza GH
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 21 maja 2012, o 09:30

Grzesiek_67 pisze: Tak czy siak, kuda im do grupy IV (PAO) i V (syntetyczne estry) :mrgreen:
(...)
PS. Dzięki serdeczne za zamieszczony materiał, jest bardzo OK :thumb:
Też podoba mi się ta publikacja, dzięki niej, mogę z czystym sumieniem mówić klientom, że Motul nie stosuje hydrokraka w swoich olejach "syntetycznych" ;-)

Tomek



Grzesiek_67
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Adamów
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 21 maja 2012, o 09:47

TOMA52 pisze: Też podoba mi się ta publikacja, dzięki niej, mogę z czystym sumieniem mówić klientom, że Motul nie stosuje hydrokraka w swoich olejach "syntetycznych" ;-)

Stosuje, ale głęboki i w połączeniu z hydroizomeryzacją ;-)

Odnoszę wrażenie, że Motul z pełną premedytacją i świadomością (nic w tym złego !) poszedł w kierunku pozostawienia bazy prawie bez zmian (bo przecież dobra i sprawdzona) a podnoszenia jakości oleju pakietami "uszlachetniającymi". Jeszcze raz - nie ma w tym nic złego. Być może nawet dla starszych jednostek napędowych jest to podejście właściwsze.

Trochę tylko niepokoi spadek HTHS i TBN w przypadku Motula 5W-40. Szkoda.

Pozdrawiam
Grzegorz
Brak podpisu.

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 21 maja 2012, o 13:01

Grzesiek_67 pisze: Lodówą gonię 200 i więcej (przynajmniej na odcinku Radziejowice-Nadarzyn). Z pracy i do pracy.
to Ty w takim razie szukaj dobrego oleju do głowy a nie motoru :evilgrin:

;-)

Grzesiek_67
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Adamów
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 21 maja 2012, o 13:41

Alan, Alan, Alan! pisze: to Ty w takim razie szukaj dobrego oleju do głowy a nie motoru :evilgrin:

Tak, tak...

Pozdrawiam
Grzegorz
Brak podpisu.

fedex
2 gwiazdki
Lokalizacja: W-wa
Auto: WRX STI '06 było '15 Mustang GT jest
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 21 maja 2012, o 20:50

200 to jego prędkość przelotowa :thumb: moja zresztą też :-p .W końcu mamy już "prawie autobahny" na "zielonej wyspie" :giggle:

Grzesiek_67
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Adamów
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 21 maja 2012, o 20:56

fedex pisze: W końcu mamy już "prawie autobahny" na "zielonej wyspie"

Na autobahny proponuję B737NG. Mocny skurczybyk - ok 100 kN ciągu :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Pozdrawiam
Grzegorz
Brak podpisu.

GT III
2 gwiazdki
Auto: Lanos 2,0 N/A MY08
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 11:57

Niedawno padł mi regulator faz rozrządu i spotkałem się z opinią że przyczyną mógł być olej o zbyt wysokiej lepkości. Zalany mam 300V 5W40 i tak się właśnie zastanawiam czy nie przejść na taki jaki zaleca wyszukiwarka Motula czyli 8100 Eco-clean 5W-30. Dodatkowo do myślenia daje wypowiedź pana Kopera w jednym z wątków na kropce. Twierdzi on że zalanie samochodu olejem Motula z serii 300V wiąże się z utratą gwarancji na samochód.
Po torze nie jeżdżę ale robię rocznie ok 3000km z przyczepką o masie ok 1T. Jest to maraton ok 1000-1500km połykanych na raz. W czasie podróży zdarzają się długie ostre podjazdy czyli piłowanie na trójce w stosunkowo wysokiej temperaturze powietrza. Reszta przebiegu to 90% miasto. Całkowity roczny przebieg od wymiany do wymiany to ~10000km. Co radzicie zostać przy 300V 5W40 czy zmienić na 8100 Eco-clean 5W-30?

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 245 razy
Polubione posty: 526 razy

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 12:01

GT III, jesteś w stanie podać argumenty przemawiajace za zakazem stosowania 300V? Jest 300V 5W30, ten też dostał bana na kropce ;-)?
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

GT III
2 gwiazdki
Auto: Lanos 2,0 N/A MY08
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 14:45

Nie są to moje argumenty a jedynie streszczone informacje znalezione na kropce. Oleje te mają za wysoką lepkość i nie nadają się do cywili. Dodatkowe argumenty to nie mają norm C2 i C3 i nie są przeznaczone do aut spełniających normę euro4 co skutkuje utratą gwarancji. Oleje nie są przeznaczone do robienia dużych przebiegów między wymianami.
Po przeczytaniu tego mam zonka czy na pewno robię dobrze lejąc 300V 5W40. Wydawało mi się że jeżeli ten olej wytrzymuje rajd lub kilka rajdów (nie mam pojęcia jak często zmienia się olej w samochodach rajdowych) to wytrzyma i moje turlanie.

miszozon
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Łódź
Auto: Forek S-turbo
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 17:18

Raczej nie chodzi tutaj o lepkość. Tak jak Chloru napisał można zalać 300V 5w30, ale jakbym prowadził ASO to również bym zakazał 300V dla aut na gwarancji.
Pomijając sprawę katalizatorów te oleje w skrócie wytrzymują dużo, ale krótko. Maks dla tej linii Motula to 7-8 tyś. W przypadku pałowania odpowiednio krócej.
Ludzie są różni i może się trafić taki, który nie posłucha rad, albo posłucha jakiegoś "fachowca" i przelata na tym interwał zalecany przez producenta samochodu. Kilka takich przelotów może narobić problemów.
vel misza, Pozdrawiam!

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 17:44

miszozon, a jak z CFS? Też krócej trzyma ?
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

miszozon
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Łódź
Auto: Forek S-turbo
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 18:08

Bez pałowania nie ma zaleceń skracania interwału. Jednak pomimo tego chyba nikt nie zaprzeczy, że taki olej nie zalewa się po to, aby jeździć na nim 15 tyś. Ja zmieniam co 8 tyś. Jak ktoś często upala to standardowo 5 tyś i wymiana. Coś za coś.
vel misza, Pozdrawiam!

GT III
2 gwiazdki
Auto: Lanos 2,0 N/A MY08
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 18:14

Czyli co radzicie wybrać?
1) 300V 5w40 - zostać przy tym co mam i wymieniać co 8000km
2) 300V 5w30 - zmienić na mniej lepki i wymieniać co 8000km
3) Z zalecanych przez Motula i zmieniać w cyklu rocznym czyli 10000-12000km
a)Best 8100 Eco-clean 5W-30 (b) - w tym przypadku nie wiem co oznacza literka (b) i którego oleju się dotyczy 8100 Eco-clean 5W30 czy 8100 Eco-clean+ 5W30
b)Better 8100 Eco-nergy 5W-30
c)Good 8100 X-clean 5W-30

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 20:11

Do wolnossącego silnika, który nie jest jakoś wysilony i nie jest sportowo upalany, wlałbym dowolny syntetyk 0 lub 5w40, uznanej marki, takiej którą w razie czego w każdym sklepie się dokupi (czego o Motulu nie można powiedzieć) i nie wnikał.

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 245 razy
Polubione posty: 526 razy

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 20:13

jarmaj, Motula można kupić już prawie wszędzie, przynajmniej w Warszawie. A w dłuższą trasę zawszze można zabrać literek na dolewkę, może dwa.... ewentualnie siedem jak się ma francuskie auto :mrgreen:
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 20:30

Chloru pisze:jarmaj, Motula można kupić już prawie wszędzie, przynajmniej w Warszawie.

Ja mówiłem o dostępności w kraju, nie w jego drobnym ułamku. ;-)

Mutula nie kupisz na stacji, w supermarkecie, małym sklepiku z częściami samochodowymi czy płynami.

Więc jak nie potrzeba, to po co używać tak egoztyczny olej, a nie jakiegoś Mobila, Elfa, Shella itp, itd, czy coś innego w tym rodzaju.

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 245 razy
Polubione posty: 526 razy

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 20:43

jarmaj, zgadza się co do dostępności. Można po prostu kupić sobie małe opakowanie i wozić w bagażniku. Z drugiej strony jak auto nie męczone to każdy inny Shell albo Elf będzie tak samo dobry jak Motul. Tylko, że wtedy okaże się, że Motul jest tańszy :mrgreen: Ceny smarowideł na stacjach to jakaś paranoja. Patrzyłem ostatnio na Shellu i syntetyki kosztowały coś 50+ za litr.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

WRC fan
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: inąd
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 10 razy

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 20:59

Chloru pisze: ewentualnie siedem jak się ma francuskie auto :mrgreen:
Mów za siebie :mrgreen:

burat
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Bielawa
Auto: Łosiarrii , Baśka
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 21:04

WRC fan, ty odrazu zbierasz graty z asfaltu nie ma dolewania :giggle: :giggle: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Mikołaj Rej cyt. " A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swoje Rajdówki mają" :mrgreen:

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 245 razy
Polubione posty: 526 razy

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 21:09

WRC fan, Ty wozisz durszlak. Rzadkie wylewasz, gęste wyrzucasz :mrgreen:
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

WRC fan
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: inąd
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 10 razy

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 23:09

Chloru pisze: gęste wyrzucasz
Trochę sobie zostawiłem.
Rozrusznik trafił na "wall of fame" w firmie :mrgreen:

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 27 maja 2012, o 23:14

GT III pisze:Nie są to moje argumenty a jedynie streszczone informacje znalezione na kropce. Oleje te mają za wysoką lepkość i nie nadają się do cywili. Dodatkowe argumenty to nie mają norm C2 i C3 i nie są przeznaczone do aut spełniających normę euro4 co skutkuje utratą gwarancji. Oleje nie są przeznaczone do robienia dużych przebiegów między wymianami.
Po przeczytaniu tego mam zonka czy na pewno robię dobrze lejąc 300V 5W40. Wydawało mi się że jeżeli ten olej wytrzymuje rajd lub kilka rajdów (nie mam pojęcia jak często zmienia się olej w samochodach rajdowych) to wytrzyma i moje turlanie.
GT III, a czy na podoben zasadzie używasz rajdowych klocków hamulcowych w swoim samochodzie?

Moim zdaniem tracisz pieniądze.
Drogi olej.
Bardzo często wymieniany.
Dodatkowo, wyższe zużycie paliwa (bo wyższa lepkość oleju)
No i jak się okazuje, być może jeszcze awaria silnika.

Moim zdaniem, lej: "zwykły" syntetyk 5W30, wymiany co 15.000km.

Jako ciekawostkę powiem Ci, że w moim Fordzie (2.0 turbo-benzyna 203KM) stosuje się olej 5W20, wymiany co 20 tys. km.
Teraz, w nowych samochodach, jest trend w kierunku olejów o niższej lepkości.
Np. Lotos w tej chwili rekomenduje do wolnossących silników Subaru nie tylko 5W30, ale również nowy typ: 0W20
http://www.lotosquazar.eu/product#product_b10s0

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 28 maja 2012, o 07:18

Chloru pisze: Ceny smarowideł na stacjach to jakaś paranoja. Patrzyłem ostatnio na Shellu i syntetyki kosztowały coś 50+ za litr.
A to prawda. Stację można traktować tylko jako zaopatrzenie awaryjne.

Ja mam tu dla przykładu taki malutki sklepik z olejami, filtrami i innymi płynami samochodowymi, gdzie ceny są niższe niż w supermarketach czy czymś w rodzaju Norauto. I tam się we wszystko zaopatruje - za wyjątkiem Motula do Wiśni, do go tam nie mają. ;-)

Ale awaryjnie czasem trzeba gdzieś na drugim końcu świata uzupełnić olej i lepiej żeby to był taki, który można dostać wszędzie. A na pewno do zwykłego dupowożenia nie będzie gorszy od egotycznych wynalazków.

TOMA52
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Lublin
Auto: Był Forester SG jest Impreza GH
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 28 maja 2012, o 09:45

GT III pisze: Czyli co radzicie wybrać?
1) 300V 5w40 - zostać przy tym co mam i wymieniać co 8000km
2) 300V 5w30 - zmienić na mniej lepki i wymieniać co 8000km
3) Z zalecanych przez Motula i zmieniać w cyklu rocznym czyli 10000-12000km
a)Best 8100 Eco-clean 5W-30 (b) - w tym przypadku nie wiem co oznacza literka (b) i którego oleju się dotyczy 8100 Eco-clean 5W30 czy 8100 Eco-clean+ 5W30
b)Better 8100 Eco-nergy 5W-30
c)Good 8100 X-clean 5W-30

Hej,

ASO może gwarancję uwalić na podstawie jednej prostej informacji, a w zasadzie jej braku na butelce 300V: specyfikacje ACEA i API ("above existing standards"). Ostatnio mój Klient, który upala czasem nowe audi A4 2.0 TFSI na torze, skarżył się na branie oleju (Castrol Edge 5w30 VW 504/507), zaleciłem mu XFS 5w40 (VW 502/505), ale nie zaleciłem na gwarancji CFS-a, bo nie ma wypisanych norm VW.

Nie wiem, jaki masz katalizator w aucie, i czy zniesie on oleje full SAPS?
Jeśli tak, to po gwarancji, jeśli Cię stać zalewać 300V i częściej zmieniać i użytkujesz auto jak piszesz - to 300V 5w40 krzywdy nie zrobi, jest nieznacznie gęstszy od zalecanego przez Motula X-Cleana 5w30 w temperaturze ok. 90 stopni. Ogólnie oleje 300V, czy CFS Millersa mają dość niską lepkość w swojej klasie lepkości SAE (np. 5w40) na tle olejów cywilnych.

Na pewno przy holowaniu przyczepy na trójce darowałbym sobie oleje z niskim HTHS, a więc w Motulu z "Eco" w nazwie.
I na pewno nie Eco-clean+, który ma baardzo niskie popioły (ACEA C1). Literka b oznacza alternatywne lepkości w zależności od temperatury użytkowania.

Nie mam czasu teraz wkleić, ale można sobie narysować wykres, aby porównać do 4 olejów, jak zachowują się np. na mrozie, albo podczas upalania: http://www.widman.biz/uploads/calc-graph.html

Wartości dla Twoich olejów to (niższa wartośc to lepkośc w 100 st.):
Motul Eco-nergy 5w30 10, 57
Motul Eco-clean 5w30 10.4, 57.9
Motul 300V 5w40 13.1, 74.2
Motul X-Clean 5w30 12, 70.8,
http://Motoroils.pl - najlepsze oleje MOTUL i Millers Oils, filtry, części nie tylko do Subaru.
Zniżki dla Forum: http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=4&t=7446
Tanie wycieraczki: http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=5&t=10407

GT III
2 gwiazdki
Auto: Lanos 2,0 N/A MY08
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wątek olejowy - może się nada

Post 28 maja 2012, o 21:49

Mam już po gwarancji tak że nie muszę się tym stresować. Co do kosztów to różnica w cenie nie jest jakaś astronomiczna 30-50zł na 4ech litrach jakoś przeżyję ;-) .
Podsumowując - lać Motul 300V 5w40 i zmieniać co 8000 lub Motul X-Clean 5w30.
Czy możesz jeszcze wyjaśnić o co chodzi z tym full SAPS i jego wpływie na katalizator? W manualu nic o tym nie ma. Eco-nergy 5w30 dla przykładu jest zalecany przez Motula i jest full SAPS więc jeżeli Motul taki dobiera to raczej nie powinno być problemu. Jeżeli jestem w błędzie to sprostujcie.

ODPOWIEDZ