Rajdy 2014

Rozmowy o Subaru i nie tylko. Dział pełen offtopicu i rozmów niemotoryzacyjnych.
ODPOWIEDZ
busik
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: SM
Auto: DS5
Polubił: 48 razy
Polubione posty: 117 razy

Re: Rajdy 2014

Post 6 paź 2014, o 20:55

burat, na mojego nosa hujdaj to będzie taki wybór, jak swego czasu wybrał Renault w F1 - fabryka podporządkuje wszystko dla niego i będą robili to co im każe - a on potrzebuje czuć wsparcie zespołu - i to może być dobry kierunek.
Tylko żeby niezawodność poprawili
gorzej jak Szczepaniak się podda na koniec sezonu i znowu rok nauki z nowym pilotem

apropos francji - wyszedł brak koncentracji - w F1 max 2h, w WRC 3 dni - chyba musi jeszcze nad kwestią mentalną popracować chopok

Final Destination - kapliczkę już chyba budują, po kiego zakrystię remontować :mrgreen:


"Pamiętaj, że wartość ma nie to, co ty mówisz, ale to jak się to odbija w mózgu słuchającego" J.Piłsudski

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Rajdy 2014

Post 6 paź 2014, o 20:55

dobrze, to podsumował Maciek:
Maciek Szczepaniak pisze:Jak pewnie większość kibiców zauważyła jestem dość zajęty realizując napięty program startów z Robertem więc rzadko znajduję czas aby komentować wypowiedzi pojawiające się w mediach, jednak bywają momenty wyjątkowe.
Taki właśnie niestety nadszedł. Od kilkunastu godzin wielokrotnie proszony byłem o ustosunkowanie się do słów Michała z którym przez siedem lat tworzyliśmy jedną zgraną załogę. Nie będę polemizował ze zdaniem Michała na temat „profesjonalnego globalnego” podejścia Roberta do rajdów, bo każdy ma prawo do swojego zdania. Michał wie co mówi bo przez wiele lat próbował zaistnieć na najwyższym szczeblu WRC. Mój komentarz odniesie się tylko do współpracy z Robertem i naszych celów. Od pierwszych wspólnych testów przed Rajdem Jenner wiedziałem że mam do czynienia z kierowcą bezkompromisowym i fenomenalnym, a piętnaście lat spędzone na prawym fotelu "dość szybkich kierowców" pozwala mi wierzyć w moje przeczucia. Robert obiecał mi tylko jedno, ciężką pracę i trudną drogę, która w Jego odczuciu prowadzi nas do wyznaczonego celu. Zgodziłem się bez wahania. Obecny sezon w wykonaniu Roberta, jest prawdopodobnie najlepszym sezonem DEBIUTANTA w historii WRC, a wygrania odcinka specjalnego w WRC przez innego polskiego zawodnika nie doświadczyliśmy nigdy wcześniej i pewnie poczekamy jeszcze sporo lat. Wiem że nie zdobywamy wielu punktów i mamy sporo „przygód”, ale tu właśnie pojawia się słowo klucz, CEL. Naszym celem jest jak najszybciej doprowadzić do momentu, w którym będziemy w stanie rywalizować o najwyższe laury. Jestem przekonany że ten moment jest tuż za rogiem i wbrew opinii osób powierzchownie zajmujących się naszym sportem ostatni rajd pokazał to dobitnie. Podczas tego weekendu miałem okazję rozmawiać z wieloma kierowcami fabrycznymi w sposób, w jaki nie było dane mi rozmawiać w ubiegłych sezonach. Wszyscy oni wypowiadali się o naszej rywalizacji z Danim jak o ozdobie tego rajdu. Ostatecznie popełniliśmy o jeden błąd za dużo, ale jeśli mógłbym ponownie wyruszyć do SS18 nie zmieniłbym nic w naszym podejściu, poza lepszym dogrzaniem opon . Emocjonalny koniec naszej rywalizacji gdzie pada słowo „przepraszam” nie świadczy o niczym innym jak tylko o świadomości Roberta, że podobnie jak On jestem totalnie zaangażowany w to co robimy i moja odpowiedź „takie życie” jest najlepszym komentarzem. On wie że nie ma potrzeby mnie przepraszać, bo ja wierzę w to niezłomnie że razem z Nim niebawem będziemy wystarczająco mocni aby występować nie w roli tła, ale głównych aktorów pięknego spektaklu o nazwie WRC.
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 309 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: Rajdy 2014

Post 6 paź 2014, o 21:08

busik pisze:
apropos francji - wyszedł brak koncentracji - w F1 max 2h, w WRC 3 dni - chyba musi jeszcze nad kwestią mentalną popracować chopok
To dolicz jeszcze trzy sesje treningowe oraz kwalifikacje ;-)
Poza tym F1 jest jeszcze bardziej wyczerpujące fizycznie niż WRC.
Zresztą dystans wyścigu F1 min. 300 km, jest podobny do min. dystansu OS'ów w WRC tyle, że wyścig jadą na raz, a rajd w odcinkach.

PS Zaraz usłyszę o dojazdówkach :mrgreen:

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Rajdy 2014

Post 6 paź 2014, o 21:11

tutaj rozbudowana wypowiedź Maćka.. powiało mocno optymizmem :thumb:

http://mktv.pl/pl/aktualnosci-2/1782
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

burat
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Bielawa
Auto: Łosiarrii , Baśka
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Odp: Rajdy 2014

Post 6 paź 2014, o 21:20

Nie wydaje mi się żeby Robek miał w hujdaju pozycję jak w Renault ,nie teraz. Oni mają tam Nuvilea (czy jak to się pisze ;-) ) a on w WRC jest o wiele bardziej doświadczony. Robek zajął by pewnie na stałe drugie auto gdzie teraz są rotacyjnie wrzucani Hanninen ,Bufet i inni. To będzie dobre rozwiązanie dla Robka bo będzie miał team z zapleczem finasowym i perspektywami. Citroen raczej jest na etapie schodzącym z WRC ,Ford jak widać drgawki przedśmiertne ,a volkswagen chyba zadowolony z tego co jest. Swoją drogą nieźle to się zmienia bo równo rok temu Kubek dostał propozycję z Hujdaja to się wszyscy z tego śmiali a teraz ...... ;-)
Mikołaj Rej cyt. " A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swoje Rajdówki mają" :mrgreen:

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2014

Post 6 paź 2014, o 21:34

burat pisze: rok temu Kubek dostał propozycję z Hujdaja to się wszyscy z tego śmiali a teraz ......
no robi się coraz ciekawej :thumb: a co do Cytryny, gdzieś czytałem, że jeśli chodzi o ich odejście z WRC (związane z zaangażowaniem w wyścigi) nie jest do końca przesądzone, ze względu na to iż rozdźwięk medialny w wyścigach w porównaniu do tego jaki mają w WRC nie spełnia oczekiwań fabryki. Fajnie byłoby zobaczyć Kubice w jednym teamie z Meeke, a może jako 3. kierowcę w VW? :thumb: :cofee:

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2014

Post 6 paź 2014, o 22:19

Liście, nie liście buła musi być ;-)


Link: https://www.youtube.com/watch?v=mY3DzW1 ... ture=share
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

busik
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: SM
Auto: DS5
Polubił: 48 razy
Polubione posty: 117 razy

Re: Rajdy 2014

Post 7 paź 2014, o 09:28

So What! pisze:PS Zaraz usłyszę o dojazdówkach :mrgreen:
nieeee :mrgreen:
ja patrzę na to inaczej - w F1 spędzasz dużo czasu w boxie, pracując z mechanikami, ustalając strategię, czytając telemetrię itp. Nie jest to koncentracja jaką potrzebujesz jadąc. Zgadzam się, że poziom koncentracji w czasie jazdy jest wyższy w F1 - ale rozłożony w krótszym okresie czasu - 3 treningi powiadasz - ile czasu zajmują?
W WRC rajd trwa czasem 3 dni od 6 rano do 21ej - i musisz utrzymać koncentrację na krótkich odcinkach czasowych (po 15-25 min) ale rozłożone w ciągu kilkunastu godzin. To jest inny poziom koncentracji, niż ten który Robert szkolił od najmłodszych lat.
To o czym Maciek mówi, że nie wzięli pod uwagę dłuższego postoju przed startem i odpowiedniego dogrzania opon, hamulców, mokrej nawierzchni, która nie pozwala na szybkie nagrzanie opon w trakcie OSu - to możliwe iż ze zmęczenia już i zwykłej dekoncentracji. Gdzie się najbardziej obawiać wypadku? tuż przed domem, gdy poziom koncentracji u kierowcy spada i czuje się tą bliskość końca podróży.
Nie porównuję ich do zwykłych kierowców, bo to inne systemy walutowe, ale jedyne co widzę u Roberta do popracowania - to sfera mentalna i koncentracja oraz odpowiedzialność za zespół. O resztę się nie martwię, bo nie raz udowadniał, że papiery na jazdę ma i cholernie szybko się uczy nowego środowiska.
"Pamiętaj, że wartość ma nie to, co ty mówisz, ale to jak się to odbija w mózgu słuchającego" J.Piłsudski

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 309 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: Rajdy 2014

Post 7 paź 2014, o 09:37

busik pisze: W WRC rajd trwa czasem 3 dni
Wyścig też. Od pierwszej piątkowej sesji treningowej do końca niedzielnego wyścigu.
busik pisze: Zgadzam się, że poziom koncentracji w czasie jazdy jest wyższy w F1
Poziom koncentracji jest podobny. Różnica to trudniejsze warunki pracy w kokpicie bolidu - pozycja wpółleżąca, jest dużo ciaśniej, cieplej, ew. bardziej mokro, do tego dochodzą dużo większe (nawet 4-5 razy większe) przeciążenia. Poza tym w czasie wyścigu pełną koncentrację musisz utrzymać bez przerwy przez 1,5-2 h, a nie jak w rajdach przez kilka, kilkanaście minut, kilkanaście/dwadzieścia parę razy w ciągu trzech dni rajdu. Spróbuj, jakie to to trudne.
Największa różnica polega na tym, że jest w F1 dużo większa szansa, że po błędzie wrócisz na tor - stracisz co najwyżej kilka sekund.
busik pisze: To o czym Maciek mówi, że nie wzięli pod uwagę dłuższego postoju przed startem i odpowiedniego dogrzania opon, hamulców, mokrej nawierzchni, która nie pozwala na szybkie nagrzanie opon w trakcie OSu - to możliwe iż ze zmęczenia już i zwykłej dekoncentracji.
Tutaj kierowcy F1 są prowadzeni "za rękę".

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 309 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: Rajdy 2014

Post 7 paź 2014, o 17:13

Czyżby jednak Citroen...
2:10

Link: http://www.youtube.com/watch?v=J70ufXcZ4aY

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: Rajdy 2014

Post 7 paź 2014, o 18:03

busik pisze: gorzej jak Szczepaniak się podda na koniec sezonu i znowu rok nauki z nowym pilotem
no, jak tak dalej pójdzie to będę musiał za jakiś czas odnowić licencję. :mrgreen:

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2014

Post 7 paź 2014, o 19:01

Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

busik
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: SM
Auto: DS5
Polubił: 48 razy
Polubione posty: 117 razy

Re: Rajdy 2014

Post 7 paź 2014, o 19:11

Jesli cytryna chce Roberta, to chyba szkoda w swietle tego co mowi Melgwa - ze auto rozwijane za bardzo nie bedzie. Hujdaj chyba bylby lepszy - ale kto tam ich wie. Kubek bedzie wiedzial lepiej co dla niego dobre.
Kosciuszko chyba pomysl na siebie stracil, ze az w TVNie musi sie udzielac za eksperta
"Pamiętaj, że wartość ma nie to, co ty mówisz, ale to jak się to odbija w mózgu słuchającego" J.Piłsudski

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Rajdy 2014

Post 7 paź 2014, o 23:00

Się wybieram za dwa tygodnie do Salou.
No kto wie, może będę miał okazję zapytać kogoś z ekipy jak to było na tym ostatnim OSie z tym niedogrzanymi oponami, bo coś mi się ta opowieść kłóci z moim rozumieniem praktyczej fizyki.
:roll:

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Rajdy 2014

Post 7 paź 2014, o 23:45

to zapraszamy do wro na zawody, pokażemy Ci doświadczalnie kwestię grzania opon i wpływ ich temperatury na przyczepność ;-)
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 245 razy
Polubione posty: 526 razy

Re: Rajdy 2014

Post 8 paź 2014, o 01:40

Лукашэнка, jaki plan wycieczki? Podobny do tego sprzed 3 lat?
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Rajdy 2014

Post 8 paź 2014, o 06:42

eMTi pisze:to zapraszamy do wro na zawody, pokażemy Ci doświadczalnie kwestię grzania opon i wpływ ich temperatury na przyczepność ;-)
Dziękuję za zaproszenie, chętnie się wybiorę gdy czas pozwoli.

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Rajdy 2014

Post 8 paź 2014, o 06:53

Chloru pisze:Лукашэнка, jaki plan wycieczki? Podobny do tego sprzed 3 lat?
Plan jest nieco inny, bo wybieram się z dzieciakami. Oprócz rajdu, mamy zamiar poznać atrakcje Portu Aventura.
:->

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2014

Post 8 paź 2014, o 11:28

Лукашэнка pisze: Dziękuję za zaproszenie, chętnie się wybiorę gdy czas pozwoli.
Nie możemy się doczekać :->

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Rajdy 2014

Post 8 paź 2014, o 13:02

brahu,
miło mi. Szkoda, że nie mogę obiecać obecności ani w tym ani jeszcze w przyszłym roku.
Ale co sie odwlecze...
;-)

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Rajdy 2014

Post 8 paź 2014, o 13:22

brahu, Ty też byś kiedyś wpadł :-p
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Rajdy 2014

Post 8 paź 2014, o 17:01

"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2014

Post 8 paź 2014, o 20:35

Nadąża ktoś za opisem, bo ja jestem w połowie, a oni kończą OS :giggle:


Link: https://www.youtube.com/watch?v=kiU0V_I ... SlaINNmc0T
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Rajdy 2014

Post 8 paź 2014, o 21:02

eMTi pisze:ładne podsumowanie francji
eMTi,
no właśnie, na przykład w tym materiale, szczególnie w ujęciach w zwolnionym tempie, widać dobrze jaką pracę wykonują opony w takim wurcu.
Ja nie miałem na myśli, że rozgrzanie opon przed startem nie ma znaczenia. Oczywiście, że ma. Ogromne.
Miałem na myśli co innego.
Chodziło mi o to, że Robert nie wydzonił zaraz za startem, tylko po przejechaniu około 2 km.
A wydaje mi się, że na 2-kilometrowym odcinku takiego oesu te opony już zdążyły dostać taki wycisk, że trudno je nazywać nadal nierozgrzanymi.
To tylko taka drobna dygresja.
Bo tak w ogóle, to oczywiście i jak najbardziej...
;-)

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Rajdy 2014

Post 8 paź 2014, o 22:15

no właśnie nie bardzo... Chodzi o to, że im bardziej wilgotno, tym cieplejsza (lub inaczej - bliższa optymalnej temperatury pracy) musi być guma, żeby dobrze trzymała. Jeśli opona jest niedogrzana, a jest wilgotno, to ciężko jest ją dogrzać (zwłaszcza z tyłu), ponieważ cały czas nie ma ona dostatecznej przyczepności - takie błędne koło.. I teraz im bardziej mokro, tym grip gorszy. 1,5km to nie jest tak dużo, wbrew pozorom, zwłaszcza właśnie dla tylnych opon na odcinku, gdzie nie latasz dużymi bokami. Jak wpadniesz w miejsce, gdzie jest bardziej wilgotno, a fura jest już w skręcie, to momentalnie robisz spina - i tak właśnie było...
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

ODPOWIEDZ