AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:20

leon pisze: Fajnie, a co z półośkami czy przegubami ? Bo w skrajnym przypadku mogą dostać 2x więcej niutków niż przy otwartym dyfrze.

Właśnie co ciekawe, półosie i przeguby bardziej dostają w d00pę przy otwartym dyfrze.
Szczególne jak kółko podskakuje, idzie pełny ogień, a potem kółko opada i przychodzi duża przyczepność i tak na okrętkę.

Praktyka pokaże, półosie rzecz nabyta :-)


Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:20

leon pisze: Fajnie, a co z półośkami czy przegubami ?
...życie :mrgreen:
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:22

leon pisze: a co z półośkami czy przegubami ?
Prędzej spali tego federala niż coś ukręci. Co innego jak mu przyjdzie ochota porozwarstwiać nagrzane slicki wyścigowe :-p

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:34

oby nigdy nie przyszła, a przynajmniej nie w naszym towarzystwie :-p
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:40

Tak, tak. Na pewno nie na zawodach...

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 10:24

Zamiast opowiadać pierdoły, może w końcu czas zacząć wciskać gaz w podłogę,
a pieszczenie zostawić dla żon, dziewczyn i kochanek :mrgreen:
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 10:45

:-p
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 11:37

No to jeszcze apropos wciskania gazu.
Nie do końca jestem przekonany, czy 100% spięcia z przodu będzie ok, bo...
Wyobraźmy sobie, że jesteś na śliskim / luźnym, jedziesz w miarę wolno ostry zakręt, chcesz przełamać auto gazem i robisz "kicka" [(c) by brahu].
Kiera na maxa skręcona, gaz w podłodze, dyfry spięte i co? Przód wyjeżdża na zewnętrzną, a dupa nie może go dogonić?

Czy ktoś ma inną wizję tej sytuacji? :whistle:

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 11:46

ja mam inną, bo w tej sytuacji za dużo się nie dzieje, bo oba koła mają słabą trakcję.. problem by był, jakbyś jednym kołem leciał po asfalcie, a drugim po śniegu... Wg mnie 100% spięcia jest wtedy, kiedy masz maksymalną trakcję przynajmniej jednego koła, a na luźnym tak nie będzie. Przecież dyfer spina w momencie różnej prędkości obrotowej kół.. Jak masz pełen but na prostej, to dyfer spina tyle, ile preload.
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 12:03

eMTi pisze: Wg mnie 100% spięcia jest wtedy, kiedy masz maksymalną trakcję przynajmniej jednego koła, a na luźnym tak nie będzie.
To nie do końca tak, bo spięcie 100% może wystąpić na przyczepnym później, bo większą siłą musi pchać krzyżak na rampy żeby przezwyciężyć przyczepność opon, aż ją zerwie.
100% spięcia na luźnym pojawi się wcześniej bo mniejsza siła (krzyżaka) jest potrzebna żeby koła zaczęły kręcić się z tą samą prędkością.
(oba koła na tej samej nawierzchni)
eMTi pisze: Jak masz pełen but na prostej, to dyfer spina tyle, ile preload.
+ siła krzyżaka 1 way (czyli też dochodzi do 100%, ale tego nie widać, nie czuć)

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 12:53

booSTi, nie filozofuj, ew piłeś - nie pisz :giggle:
eMTi pisze: Przecież dyfer spina w momencie różnej prędkości obrotowej kół.. Jak masz pełen but na prostej, to dyfer spina tyle, ile preload.
no i cały pic w tym, czyli płytki kręcąc się z różną prędkością, pocierają się o siebie wytwarzając pole elektromagnetyczne, które je spina :cofee: :razz:

ryjeks, jak będziesz pakował to coś do skrzyni, to zamontuj tam od razu kamerkę gopro, będziemy mieli podgląd live i się wyjaśni te zagadkowe 100% spięcia

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 13:14

a wcale nie, bo siedzą tam świstaki :razz:
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 13:16

i zawijają płytki w sreberka..







:-d

cyqan
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z Internetu
Auto: była Impreza, jest Evo, jest ok
Polubił: 0
Polubione posty: 4 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 14:00

booSTi pisze:No to jeszcze apropos wciskania gazu.
Nie do końca jestem przekonany, czy 100% spięcia z przodu będzie ok, bo...
Będzie dobrze! Centralna-górna szpera zrobi swoje :giggle:

Obrazek

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 14:06

Czyli zostajemy przy wahadełku - OH YES! :evilgrin:

hati
4 gwiazdki
Lokalizacja: DDZ
Auto: forester II, blob wrx kombi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 14:07

ryjeks pisze: Właśnie co ciekawe, półosie i przeguby bardziej dostają w d00pę przy otwartym dyfrze

Moim zdaniem to nie tak. Co prawda praktykiem nie jestem ale z fizyki wynika ze tarcie rosnie wraz z masą , mozna przyjąć że wraz z dociążeniem koła ciężej zerwać przyczepnosc(co jest stosowane przy balansie masą w zakrętach) . Jesli teraz w zakrecie zewnetrzne kolo jest dociążone masą auta mocniej, a wewnętrzne jest odciązone, to moment przemieszcza sie w kierunku mniej obciązonego koła i zrywa przyczepnosc (w ukladzie bez szpery). Jesli w ukladzie zeszperowanym teraz zepnie szpera, to moment przykladany do kola zewnetrznego, tego bardziej dociazonego wzrasta i jest wiekszy niz w przypadku ukladu bez szpery i to wtedy mozna ukrecic półoś.
Praktycy ukrecania niech sie wypowiedzą
Pozdrawiam - wszystkich z mijanych po drodze su
Poszukuję - ciekawych pomysłów na iOS /Android

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 14:20

hati pisze: to moment przemieszcza sie w kierunku mniej obciązonego koła i zrywa przyczepnosc (w ukladzie bez szpery).
Moment, moment! ;-)

W układzie z otwartym dyfrem nic się nie przemieszcza! To koło dociążone z lepszą przyczepnością dostanie taki sam moment, czyli niewielki, jak to odciążone które już zaczęło się ślizgać.

hati
4 gwiazdki
Lokalizacja: DDZ
Auto: forester II, blob wrx kombi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 14:53

jarmaj pisze: To koło dociążone z lepszą przyczepnością dostanie taki sam moment, czyli niewielki, jak to odciążone które już zaczęło się ślizgać.


Tak jest, zastosowalem niepoprawny skrot myślowy. W kazdym razie chodzilo mi o to ze jednak chyba latwiej ukrecic półoś w układzie ze szperą niż w układzie bez niej.
Pozdrawiam - wszystkich z mijanych po drodze su
Poszukuję - ciekawych pomysłów na iOS /Android

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 15:00

jarmaj pisze: W układzie z otwartym dyfrem nic się nie przemieszcza!
jesteś w wielkim błędzie! olej się przemieszcza :cofee:

hati, tu chodziło chyba o to ryjeksowi, że w otwartym, koło które straci przyczepność w tym czasie dostaje najwięcej pary i w momencie kiedy odzyskuje przyczepność, to wtedy dostaję najwięcej w dupę

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 15:00

hati pisze: W kazdym razie chodzilo mi o to ze jednak chyba latwiej ukrecic półoś w układzie ze szperą niż w układzie bez niej.

Pytanie po co ją ukręcać :-) ;-)
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

hati
4 gwiazdki
Lokalizacja: DDZ
Auto: forester II, blob wrx kombi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 15:19

brahu pisze: olej się przemieszcza

Jesli jest :mrgreen:
Pozdrawiam - wszystkich z mijanych po drodze su
Poszukuję - ciekawych pomysłów na iOS /Android

hati
4 gwiazdki
Lokalizacja: DDZ
Auto: forester II, blob wrx kombi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 15:24

brahu pisze: hati, tu chodziło chyba o to ryjeksowi, że w otwartym, koło które ....


Ja wiem co co chodziło ryjeksowi, próbuję jednak rozgryzc sytuacje obciążen polosi w ukladzie zeszperowanym i wydaje mi sie że latwiej bedzie ukrecic polos w tym wlasnie przypadku. Tylko jak ryjeks pisze, po co to robic :giggle:
Pozdrawiam - wszystkich z mijanych po drodze su
Poszukuję - ciekawych pomysłów na iOS /Android

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 15:28

ryjeks pisze: Pytanie po co ją ukręcać :-) ;-)


spytajcie się Śliwę :-p

a co do podziału momentu przy szperze i bez niej:


Link: https://www.youtube.com/watch?v=_HOa0aRZYpw
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 30 maja 2014, o 16:25

hati pisze: próbuję jednak rozgryzc sytuacje obciążen polosi w ukladzie zeszperowanym i wydaje mi sie że latwiej bedzie ukrecic polos w tym wlasnie przypadku
a to przepraszam Cię najmocniej, z tym się zgadzam :cofee:

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 31 maja 2014, o 20:11

No to oglądamy jeszcze to i piszemy wnioski: :-)

Mój jest taki: że jeśli chcemy żeby auto skręcało ale napęd był "domknięty" to wystarczające jest spięcie początkowe 1 kg.
Tylko po co w takim razie fabrycznie sugerują/zalecają 7-9 kg ? :roll: Do driftu ?


Link: https://www.youtube.com/watch?v=Mzyw8jyWG3g
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

ODPOWIEDZ