AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
komin
4 gwiazdki
Lokalizacja: Kielce
Auto: Legacy 2.5 A/T
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 3 lut 2015, o 22:01

Chloru, wkładka mięsna dobrej jakości :-)
jak zwykle komentuje teksty sprzed miesiąca :whistle:


Regeneracja felg ;
Malowanie proszkowe
Prostowanie felg
Spawanie felg
Świętokrzyskie 507304269

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 3 lut 2015, o 23:15

mcc, dokładnie jest tak jak piszesz przy otwartym dyfrze - wynika to z tego, że na lodzie/śniegu masz bardzo małą przyczepność, wobec czego nie jesteś w stanie odciążyć przodu na tyle, żeby wewnętrzne koło oderwało się od nawierzchni i w efekcie ryjesz przodem, jak w fwd.. Natomiast jak tej przyczepności jest więcej, to już na tyle jesteś w stanie przenieść środek ciężkości, że wew. przód się odkleja, a jak się odkleja, to zaczyna mielić jak szalony. :cofee:
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 3 lut 2015, o 23:20

mcc, tak to właśnie działa i o tym jest ten wątek :-)

Szpery muszą być :mrgreen: :lol:
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

mcc
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Mrowiska
Auto: WRX seria+
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 4 lut 2015, o 11:54

No to zescie mnie uspokoili - musze zapodac szpere :) Ale chyba sie nie myle, ze jesli przod z tylem (centralnie) bylby spiety mocniej to mniej pary w gwizdek by szlo?

Pzw,
MCC
no pain, no gain

http://www.pundit.pl - INTELIGENTNY BUDYNEK

TERZO
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: niebieskie
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 4 lut 2015, o 12:13

Ale wtedy to już każdy zakręt na śliskim musiałbyś robić z rybki ;-)
Marcin

-_-

cyqan
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z Internetu
Auto: była Impreza, jest Evo, jest ok
Polubił: 0
Polubione posty: 4 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 4 lut 2015, o 16:04

mcc pisze: czy miales moze przed taki efekt na mniej przyczepnej nawierzchni (woda/piasek na asfalcie), ze w szybkim zakrecie przy odciazonym jednym z przenich kol tracilo ono przycepnosc i jak w FWD zapierniczalo szlifujac nawierzchnie?

Dopytuje sie, bo mnie wiem czy to u mnie cos ze spieciem calosci juz NOK czy po prostu tak sie AWD bez szpery z przodu zachowuje?

Na sniegu/lodzie inna sprawa wypycha mi przod, wiec musze go "zachecic" do zlozenia sie w zakret z wyprzedzeniem, ale tam ciezko stwierdzic na ile spety jest tyl i tyl z przodem. Jakos idzie to zmierzyc?
Ja co nieco potestowałem z ustawieniami zawieszeń, upgradem szpery tylnej, stabami, geometrią, szperą centralną i po testach nieco zmieniłem pogląd na modyfikacje. Na pewno nie ma czegoś takiego jak uniwersalny setup. NIE DA RADY! Musi być możliwość zmiany spięcia centralnego.

Opisujesz 2 sytuacje:

1) płużenie przodem przy niskiej przyczepności
2) przekazanie większego momentu na odelżone przednie koło, czy też uchodzenie pary

Aby wyeliminować pierwsze najlepiej byłoby rozpiąć nieco centralną szperę. Jeśli masz DCCD to problem z głowy.
Jeśli nie masz, pozostają zmiany setupu zawieszenia celem zwiększenia przyczepności osi przedniej względem tylnej. Ew. mocniej spięta tylna oś spowoduje zmniejszenie uczucia podsterowności, ale żeby było to efektywne, trzeba jechać bardziej agresywną linią (ryjeksową). Wówczas przy szybszych partiach, czy też przyczepnych prędzej czy później pojawią się kolejne "kłopoty", po których znów ktoś podpowie Panie DCCD potrzebne!

W drugim przypadku, czyli przyspieszając w łuku, może nawet sadząc takiego półboczura powodem pajacowania koła przedniego względem tylnego po przekątnej, na które działa większa siła - problem leży głównie w zawieszeniu, a nie słabszej przedniej szperze.
Tutaj warto zainteresować się grubym stabilizatorem zarówno tylnym jak i przednim oraz twardszymi tulejami zawieszenia. Koła, zarówno przednie jak i tylne nie mogą odrywać się od nawierzchni - wówczas można myśleć o dobrych czasach i jedyne czego może wtedy zabraknąć to mocy, więc aby polatać bokami przyda się alternatywa w postaci regulowanych amortyzatorów lub zestawy gwintowane (ale z tym różnie bywa w praktyce).

Przednią szperą można się interesować jak już będzie dość wysoki level z zawieszeniem, oponami i będzie siedziało DCCD. Bez tego zawsze znajdzie się sytuacja, w której czegoś zabraknie do pełnego szczęścia.

Pan ryjeks też wsadzi DCCD prędzej czy później, bo nie ma innej drogi wg. mnie. Chyba, że już wsadził ;-)

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 4 lut 2015, o 16:10

jemu takie szpeje do szczęścia niepotrzebne :-p
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

mcc
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Mrowiska
Auto: WRX seria+
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 4 lut 2015, o 18:19

cyqan pisze: Aby wyeliminować pierwsze najlepiej byłoby rozpiąć nieco centralną szperę. Jeśli masz DCCD to problem z głowy.
To olewam - na tyle rzadko jest u nas na tyle slisko zeby o to sie spinac. Zawsze mozna bardziej ustawic bokiem przed przelamaniem...

cyqan pisze: W drugim przypadku, czyli przyspieszając w łuku, może nawet sadząc takiego półboczura powodem pajacowania koła przedniego względem tylnego po przekątnej, na które działa większa siła - problem leży głównie w zawieszeniu, a nie słabszej przedniej szperze.
Tutaj warto zainteresować się grubym stabilizatorem zarówno tylnym jak i przednim oraz twardszymi tulejami zawieszenia. Koła, zarówno przednie jak i tylne nie mogą odrywać się od nawierzchni - wówczas można myśleć o dobrych czasach i jedyne czego może wtedy zabraknąć to mocy, więc aby polatać bokami przyda się alternatywa w postaci regulowanych amortyzatorów lub zestawy gwintowane (ale z tym różnie bywa w praktyce).

Tutaj mam troche mieszane uczucia. Mam z tylu sporo grubszy stab niz w serii. Przod zostal na seryjnym stabie. Calosc (4szt) na sztywnych lacznikach poliuretanowych i na bardzo twardych tulejach. Zawieszenie na poliuretanach z przodu. Z tylu wahacze na ori gumach jeszcze. Wprawdzie przod mam na seryjnych sprezynach i amorach. Myslalem o zmianie po zimie na nowe. Myslisz, ze zmiana zawiasu na jakies mega wyczesane az tyle zmieni?

No i nie mam szpery z przodu (WRX) i DCCD (WRX)...


Pzw,
MCC
no pain, no gain

http://www.pundit.pl - INTELIGENTNY BUDYNEK

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 4 lut 2015, o 18:51

nic nie zmieni zmiana zawiasu, oprócz częstszych wizyt u dentysty :lol: No chyba, że latasz tylko po drogach płaskich jak stół, albo masz pow. 10k na zawias.. ale to już tansza szpera :mrgreen:
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

mcc
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Mrowiska
Auto: WRX seria+
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 4 lut 2015, o 19:00

eMTi pisze: nic nie zmieni zmiana zawiasu, oprócz częstszych wizyt u dentysty
zaciskam zeby jak latam po nierownosciach :?

Czyli sprawe na razie mamy jasna - nastepna rev bedzie mialo lepsze spiecia...

Pzw,
MCC
no pain, no gain

http://www.pundit.pl - INTELIGENTNY BUDYNEK

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 4 lut 2015, o 19:23

tylko weź pod uwagę, że upgrady liczymy w tysiącach pln, a sama robocizna za instalacje przedniej to jest 1k + koszt oleju (a ten kosztuje ok 30 kilka pln/l i wchodzi go znaczenie więcej, niż do silnika ;-) )
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 4 lut 2015, o 19:41

:?

Silnik - 4,5 litra

Skrzynia 5MT - 3,5 litra
Skrzynia 6MT - 4,1 litra
eMTi pisze:oleju (...) wchodzi go znaczenie więcej, niż do silnika ;-) )
Myślę, że nie sądzę. ;-)

cyqan
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z Internetu
Auto: była Impreza, jest Evo, jest ok
Polubił: 0
Polubione posty: 4 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 4 lut 2015, o 19:49

może eMTi z dolewkami liczył, hyhyhy

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 4 lut 2015, o 19:51

kurde, dobrze, że jarmaj czuwa, bo by poszło w świat :wall: :-) Ostatnio rozkminiałem temat wymiany oleju w skrzyni 2,5AT, a tam jest prawie 10l i tak mi się jakoś to zakodowało :mrgreen:
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

mcc
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Mrowiska
Auto: WRX seria+
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 4 lut 2015, o 21:36

mcc pisze: Czyli sprawe na razie mamy jasna - nastepna rev bedzie mialo lepsze spiecia...
eMTi pisze: tylko weź pod uwagę, że upgrady liczymy w tysiącach pln, a sama robocizna za instalacje przedniej to jest 1k + koszt oleju

po 2ch remontach silnika w przeciagu roku to juz mnie nic nie zdziwi jesli mowimy o nakladach na subaraka. Myslalem raczej o nastepnym wozie (z 3ma lierami albo tym z ciemnej stronie mocy z 3ma literami)... No chyba ze jakims cudem taki upgrade jak jarmaj zapodal gdzies wytargam w sensownej kasie...

Dzieki za podpowiedzi.

Pzw,
MCC
no pain, no gain

http://www.pundit.pl - INTELIGENTNY BUDYNEK

cyqan
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z Internetu
Auto: była Impreza, jest Evo, jest ok
Polubił: 0
Polubione posty: 4 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 4 lut 2015, o 22:11

mcc pisze: To olewam - na tyle rzadko jest u nas na tyle slisko zeby o to sie spinac. Zawsze mozna bardziej ustawic bokiem przed przelamaniem...
Dlatego warto popracować nad przyczepnością przodu, zamiast zbłądzić mocnym spięciem. Jeśli chcesz to używać do sportu, to jak najbardziej. Natomiast jeśli to FunCar, to warto poszukać przyczepności na osiach. Sama regulacja tłumienia/tłumienia/wysokości zawieszeń (nawet tych tańszych) sporo daje w temacie pod- i nadsterowności.
mcc pisze: po 2ch remontach silnika w przeciagu roku to juz mnie nic nie zdziwi jesli mowimy o nakladach na subaraka. Myslalem raczej o nastepnym wozie (z 3ma lierami albo tym z ciemnej stronie mocy z 3ma literami)...
Co Ty wiesz o ciemnej stronie :whistle:
U mnie po 3 dyfrze (nowy kosztuje tylko 27 netto) poszedłem na całość i zaszperowałem chwasta. Niestety/stety trochę za mocno, przez co stracił kilka cywilnych zalet :giggle:
Dlatego dobrze trzeba się zastanowić jakie są oczekiwania i do czego samochód ma w przyszłości służyć.


No chyba, że nie masz co robić z kasą, to szperuj i raportuj do oceny loży szyderców ;-)

Shabat
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Subaru Impreza STI V4 JDM 1998 rok
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 5 lut 2015, o 09:48

Mam problem z tylnym dyfrem r160 z seryjną "szperą" z sti v4 - coś napierdziela wewnątrz przy gwałtownym odpuszczeniu z okolic prawej półosi- łożyska przy półosiach zmienione, luz wyregulowany, olej zmieniony, zęby całe. Frezy na półosiach wyglądają ok. Półosie też wchodzą i raczej siedzą dobrze. Objawy nasiliły się po wymianie wszystkich elementów zawieszenia na żółty poliuretan. Cóż to może być - wewnątrz mechanizmu coś ?

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 5 lut 2015, o 12:07

a to nie wali dyfer o budę? Bo przy wyrobionych gumach i sporej mocy tak może być...
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

Shabat
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Subaru Impreza STI V4 JDM 1998 rok
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 5 lut 2015, o 14:04

Zdecydowanie nie jest to walenie dyfra o budę - wszystkie gumy zawieszenia przedniego, tylnego i mocowania dyferencjału oraz "samolotu" tak jak pisałem są nowe - zastosowałem zółte poli ze stronglflexu. Podpora wału nie wykazuje zużycia.

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 5 lut 2015, o 22:09

eMTi pisze: a tam jest prawie 10l i tak mi się jakoś to zakodowało
5l w tą, czy w tamtą nie robi różnicy :cofee:
cyqan pisze: Pan ryjeks też wsadzi DCCD prędzej czy później
w sumie to jest jego przeznaczenie ;-)
Shabat pisze: oraz "samolotu" tak jak pisałem są nowe
sprawdź prawą blaszaną osłonę mocowania "samolotu" czy nie "weszła/zagięła się do środka" w wyniku np. podstawiania w tym miejscu podnośnika/żaby

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 6 lut 2015, o 00:54

Shabat pisze:Zdecydowanie nie jest to walenie dyfra o budę - wszystkie gumy zawieszenia przedniego, tylnego i mocowania dyferencjału oraz "samolotu" tak jak pisałem są nowe - zastosowałem zółte poli ze stronglflexu. Podpora wału nie wykazuje zużycia.
W dyfrze nie bardzo jest co się psuć, szczególnie w cywilnej jeździe.
Opisz dokładniej co się dzieje, jak i w którym momencie.

Czy to jest terkotanie może przy odpuszczonym gazie i wyższym biegu 4-5 ?
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 6 lut 2015, o 01:04

brahu pisze: cyqan napisał(a):
Pan ryjeks też wsadzi DCCD prędzej czy później

w sumie to jest jego przeznaczenie
:-p

Rozkręciłem 1/3 tego ustrojstwa i jest ciekawie skomplikowane,
wątek będzie kontynuowany ;-)

Leży i czeka, aż poczuję, że tego brak...
dccd.jpg

..., a na razie przednia szpera nie została ujarzmiona jeszcze :-)
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

Shabat
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Subaru Impreza STI V4 JDM 1998 rok
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 6 lut 2015, o 08:30

ryjeks pisze:
Shabat pisze:Zdecydowanie nie jest to walenie dyfra o budę - wszystkie gumy zawieszenia przedniego, tylnego i mocowania dyferencjału oraz "samolotu" tak jak pisałem są nowe - zastosowałem zółte poli ze stronglflexu. Podpora wału nie wykazuje zużycia.
W dyfrze nie bardzo jest co się psuć, szczególnie w cywilnej jeździe.
Opisz dokładniej co się dzieje, jak i w którym momencie.

Czy to jest terkotanie może przy odpuszczonym gazie i wyższym biegu 4-5 ?
Jest to bardziej uderzanie czegoś - byłem na kanale i sprawdziłem tak jak pisałem wcześniej, że dźwięk dochodzi z tyłu samochodu, a konkretniej z okolicy prawej strony dyfra. Gdy trzymamy za prawą półoś to nie czuć tego uderzenia na wewnętrznym przegubie tylko wydaje się on dochodzić z dyferencjału. Dźwięk ten pojawia się na chwilę w momencie gwałtownego odpuszczenia gazu / redukcji no i jeżeli go wymusimy to przy szarpaniu i gwałtownym operowaniu sprzęgłem. Może mieć wpływ zbytnie usztywnienie napędu po założeniu żółtych poli ? Na wszelki wypadek żeby przy okazji wyeliminować denerwujące przenoszenie wszelkich wibracji dyfra chyba i tak podmienię je z powrotem na gumy.

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 6 lut 2015, o 10:25

Shabat, jeżeli chodzi o żółte poli, to ponoć odradza się je zakładać w mocowania dyfra więc podejmij ten trop i zmień na zwykłe gumy albo wsadź czerwone. Tak jak piszesz, może mieć za sztywno.

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 6 lut 2015, o 10:26

ryjeks pisze: Leży i czeka, aż poczuję, że tego brak...
:o :evilgrin: 8-) :thumb: :drunk:

ODPOWIEDZ